|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Min 320d x-Drive -10 med automat drar ungefär 0,7 liter per mil vid landsvägskörning. Jag hade förut en 330xd -03 med automat och den drog ungefär samma, till och med nästan mindre. Är detta normalt? Ni med liknande bilar, vad drar era? Hur mycket gör fyrhjulsdriften och automaten? Det känns som att den borde dra mindre, annars kunde jag ju valt trelitersdieseln istället vilket jag från början hade tänkt... | |
|
Min erfarenhet av 2 litersdiesel är att det tar 1500-2000mil att "köra in" den sen lossnar förbrukningen ned till 1dl mindre per mil... Mvh Asken |
|
| Är det en sprillans ny bil det handlar om? Vad jag läst mig till dröjer det många mil tills förbrukningen sjunker. Hur väl detta stämmer med verkligheten vet jag inte. Men det skulle kunna vara en anledning till dina förbrukningssiffror. | |
|
Hej! Kör en 320D XDrive Toring '09 Automat. 2000 mil just nu. 0,58 landsväg fart 90-110 sansad körning 0,67 blandat med bra tryck under högerfoten. //Lasse HG |
|
|
Bilen är ett par månader gammal, har precis nått 1000 mil. Vanligtvis är det väl så att bilen bör köras in ett par hundra mil innan bränsleförbrukningen börjar sjunka. Nu har jag trots allt kört 1000 mil och den har i princip inte sjunkt alls. Lasse HG:s bil med exakt samma kaross, motor, fyrhjulsdrift och växellåda drar alltså dryga decilitern mindre vid landsvägskörning än vad min gör vid landsvägskörning, utan tung högerfot. Jag tycker det verkar vara något lurt... |
|
| Finns ju annat som kan bidra till förbrukning också.. Vilken däckdimension? Kollat däcktryck? Kört på hård kant = hjulinställning kan behövas? | |
|
Jag kör på 225-45-17 både sommer som vinter. Körde Stockholm - Amsterdam T.O.R för ca 2 veckor sedan med en snittförbrukning på 0,63. fart 120 - 140 i sverige samt danmark 130-190 genom tyskland o sedan de sista ca 20 milen i ca 70-80 knyck snitt. Skapligt med 0,63 tycker jag nog (enligt datorn som visar ca 0,3 för lite..) //L |
|
|
0,7l/milen låter mycket. Jag körde en 325dT -09 i somras på en liten tur, 200 mil landsväg/motorväg. Den drog 0,58l/mil på datorn och 0,62l/mil uträknat på tankningarna. Jag körde dessa 200 mil med god fart, kanske lite onödigt god fart. Så att en 320xdTA drar så mycket mer än det låter konstigt. Mvh Johan |
|
| Trots att man står på lite på långkörning så drar de otroligt mkt mindre än om man kör 1-3 mila turer... | |
|
JohanF: Vinterdäcken är på nu, som sig bör, och det är 225-45-17 = ganska normalt. Jag har inte varit å nosat på några kanter och lufttrycket är som det ska vara. Grelle: Eller hur? Känns väldigt konstigt att den drar mer än större motorer. Kan det föreligga något maskinellt fel? För något bör väl vara "fel", vad är annars orsaken till den höga bränsleförbrukningen? |
|
|
Det är egentligen inte så konstigt att 320xdA drar mer än en 325d, mindre motor som får "jobba mer", fyrhjulsdrift och automatlåda. Fyrhjulsdrift och automat gör säkerligen 1,5 dl /mil extra i snittförbrukningen. OT: Min 330xdA drar ca. 0,9 l /mil blandad. MVH Christofer |
|
|
Inkörning nämnde någon och är säkerligen en viktig faktor. En annan viktig faktor torde vara kylan...i okt/nov när det var +10 grader kom man enkelt mer än 100mil på en tank. Nu klarar jag med knapp marginal 90-95mil vid samma körcykel när det kostant är ett par minusgrader ute. Sen får man säkert räkna med 1dL upp pga automaten och ytterligare 1dL extra pga 4WD. Så jag tror 0.7L/mil vid vinterkörning inte är helt "off" med tanke på omständigheterna. |
|
| Tycker fortfarande det låter mkt med 0,7 landsväg eftersom jag kör blandat 0,67. Dagliga körningar till o från jobbet 3 mil enkel resa blandat med kortare körningar. Riktigt svårt att komma över 0,7 blandat, även vintertid! /L | |
| min 320dA ligger på 0,76 'blandat'.. rätt mkt långköra blandat med endel stadskörning och ett aantal starter | |
Bayer_Aleks |
Låter ganska mycket med 7,0 i förbrukning även om du har xDrive. För så mycket mer ska inte fyrhjulsdriften försämra förbrukningen. Jag kör nu med vinterdäck, dock dubbfria 225-45/17, och jag förbrukar inte mer än 5,8-6,2 beroende på väder ute, om de e svinkallt och snö på vägarna eller bara kallt men torrt väglag. Med sommarsulorna som e 275/30/19 på bakhjulen så drar den inte mer än 6,4-6,6. Jag kör ca 80% stadskörning, men det förekommer en del landsväg 1-2 ggr i veckan, och jag kör bil varje dag. Min bil har precis gjort 900 mil och jag tycker den började dra mindre redan efter 600 mil och det går bara neråt hela tiden. |
Bayer_Aleks |
...glömde tillägga att min svärfar kör en mappad 325d automat och den drar inte mer än 6,4 med allra mest landsvägskörning. Sitter han o leker med bilen så kommer den upp till 7,2-7,5, men då har han större motor och är mappad. |
Verdi |
0,70 l/mil vid "normal" landsvägskörning (dvs 70-110) och inte alltför många fullgasmanövrar är på tok för högt. Kolla däcktrycket. Jag har visserligen inte vare sig automat eller fyrhjulsdrift men jag kommer med lätthet under 0,50 på ren landsvägskörning, om det inte är 15 grader kallt eller snömodd iaf. :) Jag tycker du borde klara dig under 0,60 iaf... ps. Det där med att "en mindre motor får jobba mer" och att en större motor drar mindre bränsle därför är ju bara en myt... Tröttsamt. |
| Vid en körning från Öland hem till Stockholmstrakten tog jag det riktigt lugn för att kolla vad bilen drar vid extremt lugn körning. Med semesterpackningen i skyffen och farter exakt enligt skyltarna (på mätaren) kom den ner i 0,52 (!) Vid Norrköping innan jag körde upp motorvägen stod det 0,48 på datorn! Jag tycker du ska kolla upp din bil. /L | |
|
"ps. Det där med att "en mindre motor får jobba mer" och att en större motor drar mindre bränsle därför är ju bara en myt... Tröttsamt." Nu är en 320d defenitivit inte en klen motor, men men. Jag kan meddela som OT att jag själv kört mina föräldrars Polo 1,4 -06 45 mil i ett svep med en förbrukning på 1 liter /mil. Så visst drar en klen motor mycker om den får jobba. =) Om man skulle gå på vad många medlemmar på det här forumet tycker så skulle det vara fel på ungefär hälften av alla dieslar för att de drar för mycket. Jag tror snarare att det beror på körstil, växellåda, drivning, däckutrustning etc. MVH Christofer |
|
|
Kan tillägga att min 330 inte skulle dragit lika mycket som Polon vid samma körning. Nu kan man ju naturlgtvis inte jämföra en 320d med en Polo 1,4, men det bevisar ändå att en liten motor kan dra mer än en större om man skall hålla ett högt tempo. MVH Christofer |
|
Roffa1 |
Crille82: Det stämmer bra, ta som exempel gamla tidens E30, 320 VS 325, den starkare 325:an drack betydligt mindre soppa. (egentligen borde det varit tvärtom) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.