AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
36.526

Bränsleförbrukning 320xd -10

Sida 4 av 5
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Verdi:

OT: Det kändes bra att dissa min 118d i går - efter några glas vin kom ju ångesten:), jag har ju inget annat att åka i just nu.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Äsch. Jag vill ju ha en M3:a också så... Men så länge man är löneslav så blir det svårt. Hur f-n uppnår man nirvana, dvs "Egen företagare" egentligen? :-) Nån som har en bra idé?
Bli hallick/knarklangare.
La
7
Landin89
320Xd Touring -11
Tror ni man törs köra på finndiesel ?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Hur ser förbrukningen ut för dig nu WGN?
Speca gärna stad-, blandad- och landsvägsförbrukning. Gärna både siffror för sommar respektive vinter.
Visst är det 177hk-motorn ni har?

/Fredrik
Sven B
Min 320D utan X drar i snitt 0,55 men tankar man ligger den på 0,6i verklig förbrukning. Tycker att det verar fullständigt naturligt att X drive ligger ca 1dl mer per mil

X3 an drar 0,85 men den går som ett spjut :)
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Har precis plockat ut en ny 320d xDrive automat. Bytte direkt från Bridgestone Potenza RFT till Michelin Pilot-Sport 3 (225/45-17). Däcktryck enligt etiketten på dörrbalken (2,3 fram - 2,8 bak).

Bilen drar 0,72 - 0,75 och har gått totalt 250 mil just nu.

Min tidigare bil 320d automat drog 0,69 i snitt på 4500mil med RFT på sommar.
Konfigurationen som skiljer mot min tidigare bil är; xDrive, 184hk (gamla 177hk), standardchassi.

Sportchassi går inte att få i kombinationen med xDrive. Detta kanske gör att det går åt mer diesel också kanske?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror inte att sportchassi har någon påverkan på förbrukningen. Hade du automat på den förra, annars är väl kombinationen automat och X-drive en orsak till den högre förbrukningen.

vi
3
vigg
320da xDrive -10
E91 Facelift
kör en 320 da xDrive -10 och har noterat följande förbrukning nu i vinter:

- 0,58 landsväg
- 0,67 - 0,70 blandat körning (med mycket stadskörning).
- 0,82 när jag ligger i köerna till jobbet varenda eviga j**la dag =)

Återkommer efter sommaren med nya siffror om tråden fortf är aktuell.

Förbrukningen ligger i linje med vad jag förväntat mig.
Rft däck.
mvh
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Som så många andra redan påpekat så ger sig inte den verkliga förbrukningen till känna förrän efter 1500-2000mil.
Skillnaden mellan rwd manuell och 4wd automat är som störst vid stadskörning i kyla och korta sträckor. Sommar och landsväg är skillnaden mindre. Mina tidigare bilar har sjunkit ca 0,05-0,1 l/mil efter inkörning.
184hk-motorn ska ju vara snålare än 177hk men då kanske din xDrive äter upp den skillnaden.
ch
129
cheffer
525i -90
Ni kan ju tänka på att den angivna förbrukningen är med riktig diesel, inte den svenska miljödyngan som kallas diesel. Drar märkbart mer och känns också på effekten
mikegti
Körde hem min ny inköpta bmw 320d xdrive 2009 i onsdags ca 35mil 10km/h plus på hastigheten drog 0,53l/mil manuell låda bilen har rullat 3700mil
Med vänlig hälsning, mike
Ma
5
Matta
320xdaT-09
Har precis uppdaterat mig med en 320xda och undrar även jag över förbrukningen då jag tidigare kört 320d utan xdrive samt automat.

När jag befinner mig på motorväg eller i varje fall får upp farten över 60 så känns förbrukningen ok. Visst den drar mer än den 320d jag hade tidigare men det förstår jag. Det jag dock undrar över är följande. Varje dag så används bilen i stadstrafik med lämning på dagis och sedvanliga köer till jobbet. Då ligger förbrukningen på ca 1,1 - 1,3 l/m även fast det körs mjukt av både mig och sambon. Sträckan är cirka 1 mil. Är det korrekt?

Den jag hade tidigare hade inte alls den branta kurvan upp när man kom in i stan men detta är nästan dubbelt upp mot vad samma bil gör i 120 km/h.

Tacksam för svar.
Matta
zo
118
zoopåse
320dA -09
Det krävs lite övning för att få till en snål körstil i stan med automat, även på en diesel. Många använder antingen lite gas eller lite broms konstant, dvs flyttar foten direkt från gasen till bromsen. Det kan iofs gå mjukt men är maximalt dåligt ur bränsleförbrukningssynpunkt. Det gäller att dels planera mycket och att släppa gasen i väldigt god tid innan man bromsar (och helst inte bromsa alls) timea in rödljus så att man rullar sakta innan det blir grönt osv. Det är starterna från låg hastighet och från noll som drar mycket (när momentomvandlaren används) så var inte rädd för att ta en rondell i lite högre fart. :) Brukar även gasa rätt snabbt upp så att den lägger i en högre växel tidigt. Nu vet jag inte alls hur du brukar göra, men det kan ev vara några tips.
Ma
5
Matta
320xdaT-09
Ok, tack för tipset det ska jag tänka på. Ville bara försäkra mig att om att det inte är något fel eller att bilen får för mycket bränsle i lägre farten (om den ens kan det) då den går fint och drar rimligt på motorvägen eller landsvägen.
Matta: Det kostar mer energi att accelerera, speciellt från stillastående och låga hastigheter, än att hålla konstant hastighet på en lands-/motorväg, vilket innebär en högre bränsleförbrukning. Lägg till fyrhjulsdrift på det så ökar förbrukningen ännu mer.
Ma
5
Matta
320xdaT-09
Jo jag är med på att den givetvis drar mer men det jag ville ha input på var om det kunde stämma med 1,1-1,3 vilket kändes högt men kanske rimligt på korta sträckor?

Som jag beskrev i första inlägget så har jag haft 320d tidigare vilka dragit runt 0,7 i stan men då kanske det är rimligt att automat och xdrive gör så mycket på förbrukningen.

/Matta
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Efter ca. 4300 mil drar min bil i snitt 0,73!
90% stadskörning.

Min förra bil drog 0,69 i snitt. Samma körsätt!

Min gamla bil var en likadan fast utan x-drive och 177hk istället.
Nuvarande, 184hk. Båda med automat!

ps. Jag är inte så snäll på gasen, varken i stan eller på motorväg! ds.
Ma
5
Matta
320xdaT-09
Men då är din automat uppdaterad och 184 drar gissningsvis mindre?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Min drar normalt 0,6-0,7 i stan så som jag kör den, men det går att öka på den siffran med mycket spillgas och stillastående vid rödljus, korta sträckor osv. Känns inte rimligt att enbart 4-hjulsdriften gör att siffran dubblas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.