AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
36.521

Bränsleförbrukning 320xd -10

Sida 2 av 5
Bayer_Aleks
Verdi: Lite väl att överdriva med "jag kommer med lätthet under 0,50 på ren landsvägskörning". BMW anger att en 320d ska dra ca 0,45 landsväg...och vi alla vet att dessa siffror är verkligen under idela förhållanden som är svåra för en vanlig människa. Så "med lätthet" tror jag dig inte för fem öre, sorry buddy....men att du har lyckats komma under 0,5 tror jag dig, men knappast med lätthet. Då får man verkligen rulla 70-75 km/h konstant på plan väg och låta varenda kotte köra om dig =)
Verdi
Uppgiven förbrukning på landsväg är 0,40.

Alltså, med ren landsvägskörning menar jag 70-90. Håller jag hastighetsbegränsningen eller 10+ så kommer jag under 0,50 med vinterdäcken(17/225/45) utan några som helst problem. Jag har kört hela sträckan till jobbet på 0,47 när jag tog det medvetet lugnt för att se hur lågt jag kunde komma. (färddatorn visade 0,45 och verklig förbrukning är ca 0,02 mer)

Med sommardäcken (run flat 17/255/35 bak och 17/225/45 fram) är dock mycket trögare. Då hamnar jag runt 0,05 högre och då får jag nog svårt att ta mig under 0,50.

Det beror alltså väldigt mycket på däcken. Körde även med 16" run flat 16/205/55 och då drog den ungefär lika mycket som med mina 17" dubbdäck. Skulle vara kul att se hur billigt den skulle gå med 16" utan run flat.
Jag tror flera här inne (inkl trådskaparen) underskattar skillnaden som automaten faktiskt gör på förbrukningen. Som jag skrev innan, minst 1dL/mil upp får man räkna med och lägger man därefter till vinterkyla, 4WD och "rå" motor som knappt är inklörd ännu så är 0.70L/mil inget märkligt.

Återkom när bilen rullat 2000mil, då skall du se att den sjunkit rejält.
Bilen har rullat exakt 1350 mil i skrivande stund. Den bör vara väl inkörd (ÅF sa 200-400 mil lång inkörsperiod).

När jag tog ut bilen helt ny drog den cirkus 0,95 l/mil. Från 0-600 mil gick den ner till 0,7 l/mil. Från 600-1350 mil har det inte hänt någonting, den drar fortfarande 0,7.

Jag rullar på bmw originalfälgar med odubbade 225-45-17 vinterdäck.

Jag kör i princip enbart motorväg och landsväg, nästan inget i stan. Jag har inte allmänt tung högerfot, förutom vid omkörningar. När jag kör så kör jag långt, inget små-hattande bara några kilometer.

Den borde dra mindre än 0,7 l/mil trots automat och xDrive. Min gamla 330xd -03 automat körde jag på 0,74 l/milen landsväg.

Vad drar en ny 330d xDrive? Jag valde på en 330 och en 320, det blev en 320 p.g.a. lägre förbrukning (host). Jag skulle valt 330...
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min drar 330xd steptronic drar runt 0,8 långkörning med dubbfria 225/40-18 på originalfälgar, 0,7 om jag kör medvetet snålt och 0,85 om jag står på. Blandad drar den ca. 0,9. De senaste 40 milen har jag bara kört kortare körningar upp till två mil på motorväg samt i staden och ganska många kallstarter, resultat 1,02 /mil.

Min bil är uppdaterad till ca. 280 hk och 580 nm.

MVH Christofer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
WGN: Jag förstår att det inte känns kul men vänta tills 2k mil och se om den inte minskar i förbr. Du kan kontakta din ÅF och be dem uppdatera motor och växellådsprogramvaran för att se om det gör ngt.
Mvh
Asken
La
5
Lasse HG
320D X-drive A Touring-09
WGN, jag tycker fortfarande att 0,7 landsväg låter väldigt högt.
Eftersom jag har exakt 'samma' bil som du så vet jag , om nu inte din färddator visar åt skogen, att min är bra mkt snålare. Jag har aldrig kommit upp i ett SNITT över en tank på över 0,67. Konstigt nog stannar det alltid vid det nu vintertid. Sommartid är det snarare 0,62-0,63 som snitt över en tank. Vet inte om du kört E22 från Öland norrut ngn gång, men det är blandade hastigheter. Snittet kanska hamnar på 85-90 km upp till Norrköping. För att kolla hur lite bilen kan dra körde jag Öland-Norrköping exakt enligt hastighetsbestämmelserna vid ett tillfälle. 0,48 (!) visade datorn då. Sen upp till Stockholm på motorvägen. slutsnittet hamnade då på 0,52.
Samtliga uppgifter ovan är enligt färddatorn som visar 0,03 för lite jämfört med en 'tankningskontroll'.
/Lasse
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Min 520d 177hk "släppte" inte förrän kring 1800 mil, först då gick det att köra riktigt billigt. Landsväg 0,50-0,55 och stad 0,65-0,70.
Du ligger ju på en förbrukning som är liknande min nuvarande 330 xdA så du får nog vänta ett tag till innan datorn ställer om insprutningen.
Det känns ändå skumt att den drar så mycket. Jag återkommer vid 2000 mil.
Martin E
WGN
Det tar ett tag innan man förbrukningen sjunker i en rå ny motor, jag köpte min 120D ny och den drog marginellt mer då, fast utlovade 0,49 får jag bara om jag kör lagligt.
Snarare ligger jag nämare 0,55 irl vid 10 mils pendling och jag kör som du gör med laglig hastighet + moms.
Din 320xD spec runt 0,6 med (aut) och 0,7 är inte speciellt långt ifrån, vill du få ner förbrukning måste man skippa (aut) och x och en 330xD drar garanterat mer oavsett.Tror det är realistiskt att hamna runt 0,65 med normal körning med din bil.

Le Boeuf
Hur ställer ECU om insprutningen efter ett antal mil menar du ?

Visa användare
474
Le Boeuf
Det vet jag inte, jag bara antar eftersom väldigt många påstår att förbrukningen hastigt ändras efter 1500-2000mil. Känns inte helt otroligt att den blandar fetare från början för att sedan slå över till ett snålare program.
Martin E
Le Boeuf
För mig låter det väldigt mkt att en bil är inkörd först efter 2000mil.
Tror du inte att körsättet är avgörande vid körningen.
Lasse HG kanske har lägre förbrukning pga att han kör mer optimerat.
Tex Oftare motorbroms, snabbare acc till rätt hastighet och användandet av F hållare i större utsträckning.
Medan WGN kör kanske tvärtom pga inkörning och i en annan terräng etc.

Jag är ganska övertygad om att körstil påverkar mer.
Visa användare
474
Le Boeuf
Givetvis spelar körsättet in på förbrukningen det kan ingen säga emot. Däremot tror jag inte att körsättet drastiskt förändras utan ens egen vetskap därför så tror jag att ecu´n justerar insprutningen automatiskt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Betr "inkörning", tidigare, på "den gamla goda tiden"(inte för att allt var bättre då), lät bilfabrikanterna köra varje motor och varje bil innan leverans till kund. Nu sedan några konsulter kommit på att man kan minska genomloppstiden i fabriken för att siffrorna ska se ut nsom de gör är körmomenten minimerade, det gör att inkörningen tar längre tid och får genomföras av kunden själv. Jmf med datorer och mobiltelefoner, programvaran till nya ting är inte färdigutvecklad utan uppdateras vartefter när kunden klagar.
Mvh
Asken
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
WGN: kör samma bil fast en manuellt växlad. Just nu 2200 mil på mätaren. Om jag åker upp till fjälls S-vall-Funäsdalen med takbox och full packning, jag, frugan, två ungar, skidor, barnvagn, du vet allt - så drar bilen 0,66-0,69 vid hastighet runt 90-110. Då råder halt väglag och snöväg minst halva vägen, omkörningar och lite lek på plats..;-) och en dos kallstart efter en dag i backen. Temperaturen har jag märkt gör skillnad, mer än man tror. Dessa resor har skett vid -10 till -28. Tillsatsvärmaren får nog jobba rätt hårt.

I somras, mätarställning 1100 mil, körde jag S-vall-Arvika-Stockholm-S-vall med hastighet runt 100-120, kanske upp mot 130 ngn sträcka. Utan takbox, men med mig och frugan, två barn och full packning - så drog bilen 0,60.

Hemma i staden nu i -10 till -20 grader och bedrövligt väglag, 13 km enkel till jobbet i mestadels stadskörning, drar kärran, utan last, med takbox och lite småglad högerfot, gärna 0,7+, men går att köra på under 0,7, men absolut inte ner mot 0,6.

Summa summarum, avvakta "2K" mil och om inget händer, så kanske är något snett med din kärra om du inte lyckas utan last, att få den att gå billigare. Men automaten gör sitt och lika snåla som på papperet, det blir de då aldrig!

Nästa gång köper jag nog en större motor, tror inte att en fyrcylindrig motor orkar rodda xDrive och allt effektivt. De som kör 330xd når samma siffror enkelt.

_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Halloj,
är i Lofsdalen nu. På vägen upp drog vi 0,61 l/mil på datorn. 4 pers, full lastat och takbox. Dock rätt lugn körning, snitt runt 100 blås. Men otrolig skillnad mot att köra kortkörningarna till jobbet och kökörande.

Ingen xDrive dårå.
Mvh Tobbe
Bränsleförbrukningen sjunker sakteliga. Nästan 1600 mil nu...
Allt är nog trots allt som det ska. Tack alla för hjälpen!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Någon som vet om bilarna BMW kör i EU-cykeln är ïnkörda¨ på 2000 mil?
Trodde de tog en helt ny ¨från bandet¨. Lite oärligt att ha siffror som grundar sig på en ¨inkörd¨ bil!
Verdi
Varför är det oärligt? Majoriteten av milen som bilen rullar är ju som inkörd trots allt.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re Verdi: Just för att de redovisar siffrorna för en ny bil, och skryter om det, står inget om att det krävs en inkörningsperiod. Finns nog en hel del som inte kommer upp i 2000 mil före 2 år. Sen är det ju pisspengar det handlar om men ändå, de gör ju en stor sak av det. Du ser ju själv här i forumet att många reagerar negativt på dessa fabricerade siffror.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.