AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.107

215-45-18 fram & 245-35-18 bak. ET 40

Sida 2 av 2
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
härligt, blir toppen!
Martin E
Ett paket kom idag med 5 fälgar Länk

Hoppas snön försvinner snart !!

Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
nice, bilder på bilen med fälgarna så fort det blir vår!
Ser jag fel, eller är de kantstötta?
Martin E
Enda fälgen som var löspackad på DHL de andra orkade jag inte packa upp. Ska ju transporteras till min verkstad
De andra seriöst inpackade med däcken på..och inte kantstötta

Faktiskt snyggare i verkligheten, bilder kommer snart hoppas jag.
Lär ju bli vår i helgen så ....

Martin E
Därför 5 fälgar den udda till ingen nytta

Haft dom på än? Bilder?

Haft på mina 17 sen några dagar, känns superbra att ratta den nyfunna sportbilen :-) och som du säger så ser de bättre ut på riktigt, djupet fastnar typ inte på bild...
Martin E
Inte än men man kanske borde skaffa båt istället när vägarna ser ut så här Länk på väg till jobbet

Grishalt igår morse, men till veckan (fredag) hoppas jag ...

Martin E
Länk

Ah nice! Liten bild men ser bra ut. Hur känns det att köra?
Martin E
Bättre bild ? Länk
Svårt att se djupet i fälgarna.

Enorm skillnad mot mina Dunlop dubbfria som jag minns bäst.

Känns som en ny bil som håller mitt spår bättre i snabba svepande böjar men i ärligheten har jag inte riktigt provocerat dom riktigt än

Bättre bild! Kul att det känns bra. Jag tycker det känns tydligt att de är lätta, särskilt när vägen blir ojämn. Djupet gör att de ser kraftigarere ut än på bild. Och ändå är de så lätta...
En liknande bild på min kärra med 8,5x17" runtom: Länk
Smuts syns knappt på fälgarna, gäller dock inte min karossfärg, hehe...
Förresten, såg nu i en annan tråd att du undrade lite om lätta fälgar och dess hållbarhet. Kan tillföra detta:

Vanliga aluminiumhjul är gjutna. Metallblandningen som måste gjutas kan inte vara lika seg som de bästa legeringar är. Efter gjutningen ligger metall molekylerna lite hipp som happ och med många små ofullkomligheter som gör att man måste ha en viss godstjocklek för att garantera hållfastighet och för att slippa risk på sprickor. Sen tillkommer att fälgarna kan gjutas i nästan vilken form eller utseende som helst så länga den svagaste länken i designen klarar sig. Däremot en lätt fälg har ett visst utseende med sparsmakad användning av materialet bara där det behövs och som dessutom är optimerade för produktionsmetoden. Utseendet väger alltså ofta tyngre än vikten i dubbel bemärkelse. Med rätt design kan man redan spara mycket vikt.
Lättaste metallfälgar är smidda fälgar. Metallblandningen och deformeringen vid tillverkningen gör dem mycket segare i metallen, och därmed kan de bli mycket lättare. Dock är de dyra och det är svårare att skapa alla fantasiformer.
Dina fälgar är gjorda med OZ:s HLT produktionsteknik. Det är en speciell teknik där metallen har fått en förbättrad struktur som närmar sig smidda fälgar men utan dess höga kostnad. Lätta men starka... välkommen till klubben ;-)
Martin E
Bra info som vanligt från dig
Men jag tror Bridgestone Potenza däcken är en hel del i min positiva upplevelse. Fästet är mkt bra helt klart, det känns som man gå in 20km fortare i Arboga rondellen :) ...

Apropå lätta fälgar så borde även gyroeffekten minska vilket ger en bil som snabbare kan kursändra, sen om det har betydelse på gatan vetitusan men känslan att veta det räcker.

Btw vet jag inom den riktiga racingen vinner man tiondelar
Gyro effekten känner jag skillnaden i styret mot mina gamla tunga vid snabbare riktningsändringar (t.ex. s-kurva eller rondell).
Jag märker även skillnaden jmfr. med mina smalare men tyngre vinterfälgarna, hjulen dunkar inte lika mycket vid ojämnheter. Dämparna har lättare att hålla hjulen i led, likaså bussningarna och därmed känns hela bilen tajtare igen utan att bli hårdare i fjädringen. Det tillsammans med förbättringarna med sommardäcken och det är som att köra en helt annan bil...

Lite märkligt att ingen med tunga hjul klagar över detta, kanske jag märkte det mer för att min förra bil hade hjul som vägde hälften av ettans originalhjul...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.