AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.064

Okej affär, 330d?

Sida 2 av 2
turbo4ever: Förklara gärna följande:
"Vid de miltalen brukar bilen vara märkbart slöare än en ny (ca +1 sek till 100 km/h)"

Flertalet seriösa motortidsskrifter har vid något tillfälle mätt effekt på en ny bil samt en långmilad sådan med samma motor. Det har ALDRIG påvisats någon form av effektförlust i någon av dessa artiklarna. Det har både varit bensin och dieselmotorer.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Titta gärna på Auto Motor Sports tyska 10.000 mils långtester. Nästan alltid är bilarna SNABBARE efter 10.000 mil än som nya.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om du fick ge 170 0ch en del säger att runt 150 vore ett mer rimligt pris så tycker jag det spelar mindre roll då du planerar att köra bilen 20.000 mil. Pengarna du betalade tycker jag med råge vägs upp av skicket samt att du känner till bilens historik. Blir nog inte så blodig värdeminskning/mil. Och det är väl det som räknas i slutändan?!

Du undrar om den kommer att hålla? Tror det finns någon generell tabell att hitta någonstans, om hur lång livslängd utvalda delar på en bil har, sedan är mycket modellspecifikt.

Jag tror det går bra, bilar är byggda för att rulla
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Skitkul att höra era åsikter, tack så mycket!

wendtan: Jag väntar också med spänning på turbo4ever:s förklaring när det gäller den KRAFTIGT försämrade prestandan efter 200 kkm. Har alltid hört att det i normalfallet inte är någon mätbar försämring ens efter typ 30.000 - 40.000 mil. Det som händer de första 10.000 milen är att friktionen i motorn blir lägre vilket till och med kan betyda en något bättre prestanda.

Robert: Sedan jag startade den här tråden har jag skaffat mig en god uppfattning om vad man får för pengarna. Jag är nöjd med priset. Som jag sa från början: Inget fantastiskt klipp, men 30 papp under listpris ser jag som helt okej. De två gånger jag har gjort "klipp" när det gäller bilar har det inneburit en hel del garagetid i början. Nu slipper jag det som det ser ut, allt är i kanonskick. Kommer du på var den där tabellen finns så vore det intressant! Speciellt inför framtida köp av långmilare. Det lär bli fler sådana om jag inte plötsligt råkar bli stenrik. ;)

Jag tvättade och polerade i helgen. Bilen har aldrig sett insidan av en borst-tvätt, helt perfekt i lacken. På kofångaren fram har den varit mot så där fanns några lite djupare repor som jag fick polera bort. Utöver det fanns det en reparerad uppslagningsskada på förarsidan, i övrigt nada.

Jag hämtade sommarhjulen igår också vilket blev en glad överraskning. Helt repfria 17" originalfälgar. Jag hade inte frågat vad det var utan jag utgick från att det var plåtfälg.

Det känns kanon hittills det här! Kan knappt bärga mig till snön försvinner och sommardäcken åker på. Ett otroligt vrid, väldigt ovant för mig som mest provkört 325i och 330i innan.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har kört E60 från 8 km till 201.000 km som den gått nu och den går som ny fortfarande. 18 mil om dagen vid 1800 varv på 6:ans växel är det enda den får jobba, motorvärmare vid starterna.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Sim: Jag köper din bil av dig när min E46 inte orkar längre. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.