|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Ghost Rider: körde inte jag 0-200 på ungefär samma tid som din 120d gjorde 100 - 200. Dock har jag 50% större volym och en extra turbo :-) | |
Ghost Rider |
Allroad jo va nått sånt jag fick ju tom testa en repa :) min förra bil gick riktigt bra för att vara en 2 l diesel den jag har nu går bättre och jag är inte färdig ännu :) Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
Ghost Rider |
Nisi min 120 gick som satan med max mappen på 270 hk testa ju tyvärr inte så mycket men låg man typ 2:ans vxl och gasa till så spann den hejdlöst körde för det mesta på 254 hk och 570 nm och den gick inte illa där heller kan ju medela att bilen rullar än idag med org koppling och vxl låda och även me min ombyggda turbo och den går klockrent så nog håller grejorna om man använder effekten på rätt sätt Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
|
Vet ju att dieseloptimering med dagens motorer kan ge oerhörd stor skillnad. Dock vet jag (och troligtvis ingen annan) om hur det går med driftsäkerheten efter att ha höjd effekten med 30-35% (jag hade ju uppenbarligen fel när jag chansade lite ;)) Jag körde en gammal scania 144 med en knapp till en hysterisk effektökning. Det kändes som att det blev runt 700 hästar istället för 460 och det blev en svart rökutveckling liknandes ett gammalt ånglok. Den hade dock blocket spruckit på, växellådan var väldigt sliten, bakaxeln lika så. Nu hade denna lastbil gått långt, men om man jämför den med andra lastbilar som har gått ungefär lika långt så var de i betydligt bättre mekaniskt skick än denna scania. Givetvis så är det jävligt stor skillnad på en gammal lastbil och en hyfs ny BMW, men ändå. Det är ju inga småsummor och växellådan går åt skogen. Eller bakaxeln, toppen, någon av turbona, brusten kamrem/kjedja (ja, jag vet den sannorlikheten är jävligt liten, men toleranserna minskas ju konstant), förlusten av drivlinegaranti (ni har väl alla läst om "swirl flapsen" som letar sig in i insuget och via insugsventilerna och ned i cylindrarna och orsakar generalras?). Jag klandrar ingen för att trimma sin bil, jag har själv trimmat min före detta bil, men den bilen köptes för 40 000kr för ungefär 4 år sedan. Jag skulle så gärna vilja veta hur ni resonerar, ni som trimmar. Är ni bara jävligt välbärgade som har råd med bilar som kostar upp till 600k (vad kostar en sån bil per månad? 15-20 000kr?). Litar man bara blint på att allt det mekaniska håller och trimmar efter bästa (vtechs) förmåga? Eller finns det 50-60000kr för renoveringen eller utbyte av en t.ex. växellåda? Jag tycker det är jävligt fränt med bilar som går som fan, eller fordon som går som fan (åker själv R-hoj) men... ja... utveckla gärna era resonemang för mig :) Köper ni dyrt, trimmar, kör som fan och säljer billigt. Eller kanske mörkar trimningen och säljer efter marknadspris? Ha det! Skål! // Erik |
|
|
Det blev lite fel: "Dock vet jag (och troligtvis ingen annan) om hur det går med driftsäkerheten efter att ha höjd effekten med 30-35% (jag hade ju uppenbarligen fel när jag chansade lite ;))" Ska vara: "Dock vet jag INTE (och troligtvis inte så många andra heller) hur det går med driftsäkerheten efter att ha höjt effekten med 30-35% (jag hade ju uppenbarligen fel när jag chansade lite ;))" Och givetvis så kostar inte en 600kkr bil 20 000kr per månad i faktiska utgifter. Jag menar med värdeminskning, däck, försäkring, skatt, reparationer utöver garantin, bränsle osv osv osv. När ni säljer bilen och räknar ut vad den har kostat er så gissar jag på att jag inte är SÅ vansinnigt långt från sanningen. Nåväl, jag pekar inte på någon, jag frågar bara... om än på ett konstigt sätt :D Hej öl! // Erik |
|
|
Heinz: har förmånen att inte behöva äga bilen själv och har rätt hyfsade kontakter om något skulle gå åt pipan. Detta är min 6:e trimmade turbobil i rad och har klarat av både kopplingshaveri och turboras så visst kan det gå åt pipan när man ligger på gränsen men det går också ganska fort vilket är trevligt (bilarna som havererat har alla varit av märket Saab...) |
|
|
Allroad Vissa har det bra. Jag vill jobba på ditt jobb, så jag oxå kan använda en 535d :D Hade det funnits en "gilla knapp" så hade jag tryckt. Saab har ju aldrig haft de starkaste växellådorna, men motorerna har det ju inte varit några fel på. Eller ja... kanske får ändra mig på det uttalandet. Men innan 9-5 så har de ju iallafall stått pall för en hel del :D // Erik |
|
|
Saab har juh haft en hel del problem med det, Jag hadde en 93a -05 innan och efter 3 års användning så fick jag stora problem med den, oljan gick inte runt som den skulle i motorn och lät värre en en diesel på tomgångskörning. Så jag bytte ut skiten och köpte en ordentligt bil dvs bmw ;) |
|
|
Ja, som sagt... 9000 motorn funkade bra och tålde en hel del stryk, men när de började tillverka 9-5 och gjorde så att katalysatorn gick under oljetråget och hade oljepickupen väldigt nära botten... ja det är klart att det blev en hel del klegg som fastnade där. Men... Nisi, nu var det ju inte saabs motorer jag var nyfiken på. Då hade jag ju inte skrivit i ett bmwforum. Berätta gärna hur du själv resonerar. Jag är bara nyfiken :) Du har ju en bil som är ungefär 2 år gammal och värd 250-300kkr? Hur resonerar du? Bilen är ju överkomlig för hyfsat välbetalde Svensson, med hyfsad finansiering så kan väl bilen bli helt okej rent ekonomiskt sett. MEN... OM toppen spricker pga en spik i laddtrycket, eller att motorn börjar spika och en kolv smälter på grund av att bilen bara gick jävligt bra och du inte upptäckte att den började gå lite sämre just då. Som sagt... Menar inget illa, är bara nyfiken. // Erik |
|
|
I mitt fall var det en banjo bult på en tidig 95 2.3 som gav vika. Den var också trimmad +100 hk. Nordic fick dock Saab att ta det på garantin. Kopplingen som rasade var på en 93 2.0 som trimmades till ca 280 hk så det får jag ta på kontot över lite för hårt trimmat. Heinz: jag har ingen gräns alls på tjänstebilen som jag tar ut. Kan alltså plocka ut det jag vill men måste skatta för det och det inte retar andra för mycket... 535d är perfekt då jag kör mycket nere i Europa. Kryssa i 200 på A-Bahn är en baggis med den bilen. Får se vad nästa bil blir, siktar just nu in mig på Audi S5 Sportback (om inte BMW kommer med något lika skojigt i samma prisklass före det...) Jag hanterar även tjänstebilsavtalen på jobbet så därför har jag ganska bra kontakt med bilföretagen om det skulle bli något problem med bilen... Och, mitt jobb är inte ledigt att söka... |
|
Bayer_Aleks |
Heinz: Du är ute efter resonemang och här ska du få ett från en vanlig svenskfödd blatte med vanligt jobb. Bilen kostar mig inte mer än 4500 kr i månaden inkl diesel och försäkring. Jag har kört trimmat innan och tänker även göra det på den här. Effekten från en mappad bil är sån otrolig skillnar, bilen blir så mycket piggare än original och omkörningarna känns tryggare, speciellt när jag befinner mig på semester i mitt ursprungsland. Det räcker egentligen gott o väl med mina 177 hk och 350 Nm. Jag vet att risk finns med att något kan gå åt helvete med bilen, men det kan likaså även gå åt andra hållet och allt funkar kanon. Man ska alltid se åt båda hållen. Bilarna idag är inte konstruerade att dem ska hålla exakt på gränsen till vad den är byggd för utan har alltid en felmarginal på hållfastighet osv osv. Att den felmarginalen minskar en aning vid mappning är upp till var och en att tänka på när man kör bilen efter mappning. För kör man som en idiot och gör inget annat än rödljus-race och idiot kör så behöver man inte vara Einstein för att kunna räkna ut vad som kan hända. Utnyttjar man effekten på vettigt sätt så behöver det inte gå åt helvete. Jag har tex en gammal A4 som inte är mappad men skiten går sönder hela jävla tiden. Lagar man det ena så går nästa sak sönder, och så har det fortsatt hela tiden. Nu står han bar apå parkeringen och ska snart skrotas. Det jag vill säga är att bilen behöver inte vara mappad för att den ska gå åt helvete med något. Dra min gamla A4 som exempel, ingenting är gjort på den för att försämra bilens egenskaper så som med trimning och ändå suger den pengar ur den. Alla servicar är gjorda o hela den biten men ändå går det sönder saker hela tiden. Jag säger så, har jag oturen på min sida så tar jag den konsekvensen. Vi killar är och kommer alltid att vara "mycket vill ha mer" när det gäller bilar för det ligger i vår natur :)) |
|
Nisi JAg har ordnat ett race åt dig =) |
|
Martin E |
Heinz Keller Jag förstår ditt resonemang och logik men är det inte en stor skillnad på hur en PB och en LB körs ? En LB kör med lätthet flera tusen mil i månaden och på betydligt högre moment av max oftare. Motiveringen där är väl även att man sänker förbrukningen och med de miltalen kan det snabbt bli en förtjänst. Allroad Om man antar att en bil håller i 15 år utan major replacements. Då kanske den rullat 30000 ? och mekaniskt kanske det håller 50000 mil. Vad händer om man ökar effekt och moment med 50%, ett antagande är att livslängden beror helt på hur du använder bilen. Antar att du gasar friskare än de flesta och detta i kombination med optimeringen ger en klart sämre livslängd som inte du upplever iom att du byter bilen efter 10-15000 mil men nästa ägare får ta smällen. |
|
Ghostrider 270 från 163 hk ???? Hur är det möjligt med bara steg2 ??? Det var jo som faan |
|
|
Förlåt om jag lånar tråden lite. Jag ska köpa en 520dA -06 med 163hk motorn och 9400 mil på mätaren.' Vilket företag ska man anlita för att få ett så bra effektuttag som möjligt till minsta risken? Är det bättre att ha en box när dem kopplas in den via obd istället för att koppla in den via motorrummet? Eller ska man mappa om bilen bara? Mvh michel |
|
Verdi |
"Boxen" du kopplar via OBD är ju inte en box egentligen, du mappar om bilen själv. Allroad, Du borde ju vara lite insatt i tjänstebilar eftersom du hanterar det på ditt jobb. Min arbetsgivare har som policy att tjänstebilar ska vara kostnadsneutrala ur deras synpunkt. Jag antar att det gäller de allra flesta. Sen får man ju vissa fördelar genom att ha tjänstebil, men man får ju skatta för det. Hur mycket vinner man på det? Mer än att det är smidigt och bekvämt? Kan du säga hur mycket du tjänar på att din bil som tjänstebil jämfört med att köpa den själv? På ett ungefär. Hur mycket skulle det vara på en lite billigare bil i 350-400kkr-klassen som skulle vara aktuell för mig. |
Bayer_Aleks |
MichMich: Du kopplar aldrig en Box via OBD utan direkt inne i motorrummet där boxen även fästes. Det du gör via OBD är att mappa bilen själv. Vilka du väljer som trimföretag är eget val. Vissa plockar ut mer effekt än andra. Vtech och ESS tar gärna ut lite mer vridmoment i sina mappar, medan RICA tex tar ut lite snällare effekter. Vtech kan dessutom göra en mapp efter dina önskemål. Så slå dem en signal så får du höra vad dem kan göra för dig och deras synpunkt på din bil med dem miltalen. Plånbok och önskemål avgör köpet. |
|
Okej grabbar tack för svaren! Ska slå en signal till v-tech så fort bilen är hemma! Det är inte så kul o ha 163 hk i en sån bil:P |
|
Ghost Rider |
bmw Alb jag hade flow preppat turbon me och rensat PF + lite små pill |
| Verdi: nu blir det lite väl OT så jag skickar PM istället... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.