|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Allroad bil går mycket bra, det kan jag intyga.. mvh Kör/ Golf Gti 30 edi (Giac Tuning) |
|
|
Ingen snack om att jag åtminstånne får pisk av allroud det är garanterad,derför ger jag mig inte in i att race med allroud det kommer säkert att kännas onödigt för allroud att bara kolla på mig i backspegeln ehhehe Alex: Jag körde alldrig på steg 1 Jag slog till direkt på en steg2 rts. Efter trimningen så körde jag lite med den för uppvärming och ut lite för att se skillnaden, och den skillnad jag såg förvånade mig. Sättet och så snabbt som den kickar nu är något som orginal är långt ifrån när det gäller en 520d. Din 320d lär få samma effekt som min bil så är du ute efter mappning så kan jag varmt rekomendera detta ;) |
|
|
NikeMAn det var de jag tittade på, jag kan ha haft fel men hålelr med Bayer Alkes att allting beror på förare =) jag behöver inte växla då den sköter automatiskt =) 20.8 sek 0-180 km/h www.einszweidrei.de 6.9 sek 0-100km/ www.bmw.se 6.8 sek modelguiden 6.8 obs 740d årsm 2005 gör på 7.4 0-100km/h cado =) klapp =) va du nått vz vzzzzzzvzzzz =) |
|
|
Man ser mkt väl att det sitter en dålig förare i m3 an =) hela bilen rycker och han som filmar inne i m3 han fick skakningar när föraren i m3 an växlar =) Men visst kan 535d med chipp köra ifrån m3 |
|
|
Nja, det är ju SMG i M3:an och en erfaren strip-förare så växlingarna går nog OK. Har kört mot andra M3 och då har det faktiskt varit ännu lättare... Det som rycker är nog mer att han tappar mer än jag i effektbandet när han växlar (2:an till 3:an). Jag ligger på varvtal som göra att den aldrig går ner lägre än till 340 ps vid växling för att ha 359 på toppen. När vi drar på vid starten (50 km/h) har jag ca 700 nm och 325 ps. Det tar dock en liten stund innan jag drar ifrån, troligen pga att turbon behöver ladda på lite först... Finns en video när samma förare + bil kör mot Gustavs vassa M5 E39 (dock med 3 pers i M5:an) och då hänger han med M5:an ganska bra. Länk |
|
| Skulle jag köra mot allroad ?? Bestäm ni?! | |
| Mappa om den så blir det säkert ett bra race. Annars kan ju jag ladda in originalmappen... | |
|
Allroad Om du kör orginal så är du jo ändå snabbare =) men visst alltid kul att testa men kanske inte så kul när man vet att jag kommer torska =) Har du bara rts steg 2 eller har du gjort nå mer med din bil? för den går bra =) |
|
|
Detta är ett race jag skulle vilja se med mina egna ögon och tillochmed filma eheeh allroad vs bmw_alb detta kan vara ett bra gämnförelse. Allroud mappa om din till orginal och ut på vägarna med bmw_alb fan vad kul eheh ;) Jag skulle gärna vilja se allroad mot en kanske m5, m3 det hadde nog varit en riktigt match ;) |
|
|
Jag har ju RTS + lite olika mappar, har bl a en 330/700 nm som jag kör nu på vintern. Original visade motorn 306 ps på en DynoDynamics så den kan nog vara lite tuff även som original. Med RTS tar det ett par minuter att byta så det är inga problem. Min bil har en specialmapp som Vtech gjort med bilen på deras dyno. Steg 2 vet jag inte riktigt om det är, kan väl kalla den steg Max :-). Tror att det inte går att ta ut mer utan att göra hårdvaruändringar. Det man skulle behöva fixa är att sänka avgastempen men jag vill inte göra tekniska ändringar. Problem har dock inte uppkommit i Sverige men nere på A-bahn efter ett par mil på full gas > 270 km/h på GPS börjar det bli varmt... |
|
Bayer_Aleks |
Nisi: Du gjorde det lätt för mig att välja vem som jag ska låta mappa min bil :) Vi har ju samma motor du o jag så det ska bli riktigt spännande att få se vad som händer med min. |
|
Är mäkta imponerad av nya moderna CR dieslar med twinscroll å seriekopplade turbos osv. Men fortfarande... en 520d har väl 177 hästkrafter? Med Vtech rts steg 2 så får den 300 hästkrafter? En höjning med typ 70%, hur garanteras driftsäkerheten? Jag tvivlar ju jävligt hårt på att man utan problem kör 3000 mil mellan oljeservice, eller ens att man kör 10 000 mil utan mekaniska problem direkt eller indirekt kopplade till den ökade effekten. Ni som har nya/nästan nya bilar med ett värde på 350-400kkr, förklara gärna hur ni vågar utsätta era ögonstenar för denna behandlning. Själv skulle jag aldrig våga :) // Erik |
|
carl530 |
nu ska vi inte ta i så vi spricker. V-tech Steg 1: Org: 177hk 350 nm Steg 1: 215 hk 450 nm Steg 2: Org: 177hk 350 nm Steg 2: 238 hk 495 nm V-tech vet vad dom gör. ;) Sedan har väl han med 120D org 163 hk kört närmare 270 hk i den med rätt hård körning? bmw motorerna verkar hålla. Ska man trimma en bil så ska den vara så ny som möjligt. Det är ju då dom håller.. När bilen gått 10 - 15 000 då kanske det inte är så smart att trimmad den. Så det är bara att kapa partikelfilterna och köpa större turbos ! |
|
Heinz_K: delta på mitt trim är inte så stort som man kan tro. Även om 359 ps är efter väss så visade den 306 ps original, alltså + 53 ps. Detta på en DynoDynamics som jag sett >20 BMW testats på och som jag vet visar vettiga siffror. Dock är deltat på nm ca 100 och det är detta som jag tror stressar hållbarheten mest. Bilen kostar ca 600 kkr så visst kan man ifrågasätta det man gör men alla har ett fritt val. När det gäller Vtech så är de seriösa. Skillnaden mot en del andra tuningfirmor är dock att de är villiga att hjälpa till med dynotid mm för att plocka ut mer effekt. Det går ej utan dyno eftersom du behöver anpassa trimmet till just din bil för att undvika limp mm. Vill man hålla sig på en lägre nivå är det ju bara att be om det... |
|
|
Okej men enligt detta som allroad säger så verkar stämma med vtech s siffror eftersom dem flesta tuning s firmor anger ca +50 hk ökning inget konstigt med det =) HAr man riskerat att köpa en bil för 600 tkr så kan man riskera vtech ochså =) man förlorar värde hur som =) |
|
|
Olika för olika bilar. På min är det nog mest att det inte går att komma högre i effekt utan att man justerar hårdvara som gjort att vi stannat på 53 ps i ökning (+ att den ger bra mycket extra effekt original...). Det sitter bl a nm begränsning per växel i ECU:n på min som måste justeras, vilket är gjort (alla andra begränsningar är intakta i ECU:n). Sedan går den helt enkelt för varm på avgaserna med för mycket effekt. Gränsen är någonstans kring 350 - 360 ps, också enligt t ex Evolve och DMS. Märks enbart vid fullgaskörning länge genom att ECU sänker effekten. Tyska tuners tar sällan ut mer än 330 - 340 ps eftersom du annars får limp vid fullgasstinter på A-bahn. Vtech har tagit ut ca 430 ps som max på denna motor men då pratar vi om en bil byggd för bana med x35d motor. Rensad DPF samt magnifik IC så går det alltså att trimma på mer... |
|
| Ok dvs du har inte bytt avgas lr turbo lr nå annat ?? Bara rts steg2 ? vad rekomenderar du för min 745d eller vet du nån som gjort nått bra? =) | |
Ghost Rider |
Carl530 det va min förra räcer som vi körde me max 270 hk och 705 nm den gick bra det lilla jag prova :) och va det gäller köpa större turbo agg så är det billigaste att flow preppa dom som jag gjorde på min förra man får ut ca 25-30 % mer effekt ur org turbon och tro mig det gjorde en jäkla skillnad skulle det va nån som är sugen på detta så har jag en super kontakt så sök mig isåfall på msn ca1971@spray.se Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
|
Jag skulle gärna vilja se allroud vs bmw_alb i en orginal match ;) Ghost rider hur gick din 120d med 270hk?? jag menar i och med en ökning på 90hk gör inte det någon skada i motorn? vart ligger gränsen på dessa motorer?? |
|
|
Jag har enbart ommappning. Ring Jonatan på Vtech och diskutera om de gjort en 745d innan. Det är väl Bosch DDE6 vilket troligtvis inte är något problem för Vtech att hacka. 4,4l och 700 nm att starta med (du har väl 299 hk versionen?) kan nog dra iväg när det gäller nm. Fördelen är att de har en dyno som de sätter bilen på när de mappar så du kan se hur det utvecklar sig. Läs av vad du får original och räkna på deltat vid trimningen eftersom Vtechs dyno inte är helt exakt på effekten enligt min erfarenhet. Det jag sett hos vissa trimmare är att när effekten går upp mot 340 ps så sticker nm upp till ca 850. Detta gäller t ex för Hamann. Wetterauer tar ut 340 ps och 800 nm ur den motor du har. Nu har du en rejäl växellåda, 6HP32 men versionen från 2005 av denna låda är nog inte specad för mer än 750 nm (se länk nedan) Om 750 är specifikationen så borde du i varje fall klara max 850 utan problem så det är nog svårt att komma över 350 ps utan att lådan ger sig. Du får också se upp med att ladda för mycket nm på låga varv då momentomvandlaren troligtvis är specad för mindre än vad lådan ligger på som max. Det kan dock Vtech fixa om du ber dem. Länk till spec på ZF 6HP32 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.