|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej, undrar hur ofta du fått punktering med bra= icke slitna däck på senare år. Själv har jag inte haft punka sedan början av åttiotalet när jag åkte omkring med en fyrtumsspik i ett av däcken, det höll luften tills jag drog ut spiken på däckverkstan. Min upppfattning är att punkteringar är sällsynta på moderna däck. Berätta om dina punkor ! Mvh, | |
|
Punktering och brusten däckstomme nån gång 1996-97 på en Merca. Det var när Rivab tillverkade regummerade däck och hade ett par killar som letade stommar på soptipppen :) Sen tror jag att det var en skruv en gång. |
|
|
Jo just tusan. Jag och min f.d. hade sovit i ett fäbodställe mitt ute i ingenstans. När vi åkte därifrån fick vi punktering på ett bakdäck. Reservhjul och domkraft fanns men ingen fälgnyckel eller fälgkors. Trodde det skulle bli långpromenad, men då kom en gammal Ford helt oväntat efter ödevägen. Frågade om han hade verktyg. -Vet inte, det är inte min bil, sade han och vi tittade i skuffen som var fylld till kanten med tomma ölburkar och flaskor :) Fick ringa svågern istället. |
|
|
Statistiken säger att du får en punktering var 10000ende mil. Och för min del har det stämt ganska bra tyvärr... Både privat och taxin. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
04 samma dag som vi fich vår fd Toyota levererad, bilen hade gått 3km! M3 E30Länk |
|
|
Däcksexplosion på motorvägen med intryckt framskärm och dörr på en Ford som följd med lastbilen. Säger bara som i Jönsson ligan sicken j.....smäll killen i Forden fick hem och byta kalsonger Sen den gången tänker jag ofta på det när jag kör förbi lastbilar Ha deT |
|
Buspelle |
Tror det var ca 20 år sedan jag fick punka på bilen senast. Lyckades däremot få punka på skottkärran på landet två gånger i somras.... |
|
När jag bytte till vinterdäck - så satt det en spik i både fram och bakdäck på höger sida. Dock hade ej däcktrycksindikatorn indikerat detta - så det måste ha varit helt tätt kring spikarna. jag har ingen aning hur länge de har suttit där - som tur är ska jag ändå byta däcken pga slitage. /Andreas. |
|
|
Jag har haft körkort i drygt 7 år och min punkteringshistorik slår nog det mesta, eller vad sägs om följande, notera att alla bilar har haft bra, eller nästan nya däck: BMW 750, spik i 18" däck, gick att laga som tur var VW Lupo ett framdäck kränger av vid körning rakt fram i 90 km/h, nästan nya däck, tyvärr regumeringar men de medföjlde vid köp. Hittade inget fel på däcket, bara återmontera på fälg och sen var det ok Fabia RS, nästan ny bil, spik i framdäck BMW 116, spik i bakdäck BMW 318d E90, spik i framdäck BMW 520d, däckexposion efter körning i 180 km/h, 20 mm lång spricka mellan stomme och sidobana på ett nästan nytt Nokian WR friktiondäck, bara ren tur att jag hade bromsat ner, hade kunnat sluta illa annars. Reklamation på detta däck Nu i julhelgen vid den extrema kylan noterade jag att ett bakdäck på min 520d saknade lite luft och vid kontroll var det 0.5 kg mindre än i övriga tre, jag orkade inte ens irriterad. Jag fyllde dock på och nu har det klarat sig några veckor, skumt? Läste någonstans att vid riktigt låga temperaturer så kan det inbland tappa lite luft, kanske så i detta fall. BMW CS #5139 |
|
|
J.L: du vinner tråden tror jag. Alla dessa spikar - du jobbar inte på bygge eller? /Erik |
|
|
Med fräscha däck har jag fått punka en gång på ca 18 år och kanske 100 000 mil. Det var en skruv i ett nästan nytt Michelin PS2. Körde direkt till däckverkstad innan luften pyst ut och pluggade däcket. Därtill har jag fått punktering på ett sunkigt regummerat däck en gång. Det var ett AGI vinterdäck som helt enkelt var slut i stommen och började släppa ut luft. |
|
|
Nope jag kör aldrig på byggen, det skummaste är att det finns ingen samband alls, punkteringarna inträffar precis var som helst... BMW CS #5139 |
|
|
Tycker synd om dig J.L har du magneter i fälgarna ?? Den absolut värsta gången jag fått punktering var när jag körde in på en gård som var över snöad och svängde runt med bil och släp fick 5 punkterade däck på en gång av bultar från ett gammalt förråds tält som hade stått där helt omöjligt att se Som tur var så finns det försäkringar som tar en sådan kostnad. Ha deT |
|
|
Tre ggr totalt under 20år. Samtliga har skett under en två års period. Har haft riktigt tur då samtliga inträffat/upptäckts hemma. 1. Skruv i däcket 2. Mc stod i garaget tomt på luft. Hade dagarna innan varit på semesterresa med den. 3. Körde på en vass kant vid parkering som skar upp däcket (Sen har jag kört punka i endurospåret en handfull ggr) |
|
|
Sällsynt, sista gången var när jag ägde min härliga M535:a och det var ute i obygden en kulen och kall vinterdag... Kände att det var "lite obalans" i framvagnen, stannade vid första bästa ställe och kunde t.o.m. höra hur luften pyste ut från däcket(skruv i däcket). Jahaja...Inte så bra :) Tänkte att det ska gå att komma fram till stugan och därmed slippa att behöva börja byta ute på vägen. Det gick bra! 2 hekto kvar i däcket ca när jag rullade in på säker mark :) Däcken var inte nya kan jag säga, så jag var nästan "glad" att jag fick slänga på två nya hos den lokala däcknissen efterföljande morgon :) Mvh Janne. |
|
|
Privat, inte ofta. Michelin vinterdäck där dubben gick in genom stommen, men dom var i ärlighetens namn inte särskilt fina, men inte heller tokslut. I jobbet, väldigt mycket. På dragbilen bara ett par bultar i ett par däck, har upptäckts i tid och gått att laga. Där kör vi bara med oregummerade kvalitetsdäck. På trailers har jag dock haft betydligt fler punkteringar, då speditören envisas med billiga kinesiska Double Coin-däck. Allt från bulor i sidorna, cordsläpp och extremt ojämnt slitage som har resulterat i pyspunka till mer av explosioner. Dom däcken måste vara näst intill gratis för att få en lifespan-kostnad motsvarande kvalitetsdäck med tanke på alla jourutryckningar land och rike runt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Till J.L. Har haft pyspunka i kylan med 255/50 RFT däck. Iget fel på däcket eller fälgen hittades. Efter att verkstan smort på "gucka" melan fälg och däck försvann problemet |
|
|
Fått punka en gång i mitt liv... det var på en gammal 240 med vinterdäck som var ungefär lika gamla som bilen (1976), körde in i en snövall och fälgen fick sig en smäll och skar sönder däcket. //Daniel |
|
|
1 gång i mitt 38 åriga liv har jag fått punka och det var 1997, och då var det inte nya däck. Kör ca 3000 mil/år skall tilläggas Äger alltid 1 BMW |
|
|
Punka 1 gång på 10 år. Körde på en kantsten - hårt - och vek sönder fälgen så luften pös ut. Den smällen kändes i tänderna. ------- //Lövet |
|
| Har fått en punktering på alla år. Jag kom ut från mataffären och såg att däcket såg lite plattare ut bak på min Saab 9-5. Vid kontroll så fattades det lite luft. Fyllde upp och åkte till däckfirman några dagar senare. De hittade ett litet hål som lagades. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.