|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, det går att justera toe, och även camber har jag för mig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har också varit med om att lämna in bilen för hjulinställning med sned ratt som resultat, faktiskt två gånger dessutom. Båda gångerna har verkstaden fått göra om jobbet och då lyckats få rätt hjulinställning i kombination med rätt läge på ratten. Jag misstänker att de inte ens kollar på ratten efter att ha gjort hjulinställningen utan chansar på att det har blivit rätt eller att kunden inte bryr sig. Mvh Johan |
|
|
titta från min 1.36 När inställningen görs så är det dator som visar vart ratten ska stå för jag gissar att den känner av någon givare som sitter i rattstången. Har man någon gång bytt ratt eller demonterat den så är det mycket möjligt att man satt den tillbaka några grader fel. Och nästa gång man gör inställning så visar dator en sak men i verkligheten står ratten helt fel. Hade du gjort hjulinställning nu och alla hjul är inställda rätt så är det bara skruva av ratten och ställ in den så att det känns rätt för dig. |
|
|
Man skal inte acceptera sned ratt. Råkade på detta för några år sedan och efter många klagomål visade det sig att däckfirmans maskin inte var rätt kalibrerad! Vianor Lund. Minns att jag också var på annan däckfirma med gott rykte (GT Däck Kävlinge) och de gjorde inställningen på ett annat sätt. De började med att kolla bussningar m.m. i framvagnen, annars är det ingen mening. sedan kollade de lufttryck, kollade ratten, satte på givarna och ställde bilen på plan mark (dvs på hissen). Rak ratt, rätt inställning. Matthias |
|
|
Det är GT Däck som gjort inställningen. Vet ej vad jag ska göra , den är kollad 2 gåner nu. Sen har jag även problem med obalans. Skakar vid 105 km och uppåt , små små skakningar. Det känns som där är typ 10 kg i däcken, som den ligger och svävar ovanpå marken med liten kontaktyta... Har provat 8 olika fälgar med 8 olika däck. Däckfirman är hjälpsamma men den enda gången jag inte hade obalans var med begagnade däck. Nya bärarmar ,stötdämpare i framvagnen,nya stötd.bak. Första rundan var nya Tigar däck på ikke OE fälgar. Andra gången la vi över Tigar däcken på BMW Oe fälgar. Fortfarande obalans. Dom bytade ut Tigar däcken mot Vredestein men problemet kvarstår. Hopplöst men var kan felet vara ? alla delarna är Lemförder/ Sachs |
|
| I sånt fall kan det vara bromsskivan som kanske inte ligger rätt mot nav. Små sandkorn, rost osv kan påverka stabiliteten när man t.ex bytte skivor men glömde göra rent navet. | |
|
På de av HFR länkade bilderna syns det tydligt att en splines är grövre och att det därför inte går att sätta på ratten annat än rakt fram. Jag har bytt på flera e46:or och det passar bara på ett sätt. Tänk på hur det ser ut på fabriken! Tänk om ratten kunde sitta på hur som helst, då skulle många bilar ha snea rattar lite för jämnan :-) En styr-aspline och ratten kan bara sättas på korrekt. Det sparar en massa tid och tid är ju pengar så nog fasen är fabriken noga med detta. Det är uppenbart hela inställningen fram som av någon tidigare firma förskjutits åt endera hållet. Bara att göra om med ratten spikrakt. Lämna in till samma eller en annan firma och var med under hela "operationen" så att du kan kolla om ratten står rakt och om inte påpeka det genast. Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.