AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.877

Sned ratt på E46?

Sida 1 av 2
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Köpte mig en E46 coupé årsmodell 2002 för ett tag sedan. Vid provkörning innan köpet noterade jag att ratten stod lite snett vid körning på rak väg, och bad om att få detta åtgärdat innan leverans. Det skedde inte, varför jag förra veckan fick bilen inlämnad på handlarens verkstad (auktoriserad BMW-handlare och verkstad) för åtgärd. En fyrhjulsinställning gjordes och jag hämtade ut bilen. Om ratten var 5 grader åt höger innan så är den nu bara 3 grader fel. Detta är dock långt ifrån tillräckligt för mig, jag vill ha en ratt som är rak när jag kör rakt fram. Ringde nu upp verkstaden igen och fick ett svävande svar om att "på treserien kan ratten vara lite sned". Jag har haft två andra E46:or tidigare och ratten har varit rak på bägge bilarna, tycker ni då att man skall acceptera en sned ratt på den tredje? Fick dock en ny tid där "åtgärd efter behov" kommer att göras.

Hade det varit en Fiat, en Lancia eller någon annan skitbil som man inte bryr sig om, så fine. Nu är det inte det, utan det rör sig om en BMW coupé som i övrigt motsvarar nyskick och jag är en mycket nogrann entusiast. Då kan man väl inte acceptera en sned ratt?

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Hàller med dig.
Skulle inte heller acceptera att ratten var sned.
Om ratten är sned beror det ju pà att hjulinställningen fram stàr fel. Om dom inte kan klara av att göra en riktig hjulinställning sà skall dom gà till ett ställe som klara av det.

Stà pà dig och lycka till.

Mvh,
Tony

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Konstigt.. Jag har samma problem på min. Gjort 2st hjulinställningar på lite mer än 1år.
Det rör sig om väldigt lite, max 2-3 grader åt vänster med ratten, och jag har fått ungefär samma svar som du av två olika verkstäder som har gjort hjulinställning varav en är Bmw-verkstad. Bmw säger att breda hjul i kombination med dålig, svagt lutande väg gör att ratten ej håller sig rak.
Den andra verkstaden säger att 3-serie är extremt känslig speciellt med breda hjul.
Jag är också riktigt petig med bilen, men jag trodde inte det gick att påverka då 2 verkstäder sagt i princip samma sak oberoende av varandra, och dessutom gjort vad jag anser ett riktigt jobb.

Kanske ska prova en gång till och hoppas på 3:e gången gillt=)
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Jag gjorde en fyrhjulare på min E46 hos den gumminasare med bäst rykte i min hemstad, efter det stod ratten spikrakt.

Valde alltså ej aukt. BMW-verkstad i det fallet.

Jag fabulerar kanske, men en sak som hjulinställning är ju mer erfarenhetskrävande generellt än för det enskilda märket - så gick min tankegång och resultatet var fullgott, inget mystiskt beteende, rak ratt och jämnt däckslitage.
Jesper von Wowern
På en bil för längesedan fick jag sned ratt EFTER hjulinställning. Uppenbarligen hade tidigare ägare ordnat sned-ratt-problem genom att sonika flytta ratten.

/Jesper von Wowern
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Ja, flytta ratten en spline var också ett förslag som mekanikern kom med. Skulle inte tro det, va... Vi får väl se hur de löser det när det är dags att lämna in bilen igen.

Sechs macht Spass!

Jesper von Wowern
Flytta ratten kan väl vara ett bra alternativ om det, som i mitt fall, innebär att den sätts tillbaka till fabriksläge. Är Du säker att ingen har flyttat den innan så måste felet dock ligga på annan plats. Om bilen går rakt och ratten är orörd (splinesmässigt) kanske det har bytts delar i framvagnen?

/Jesper von Wowern
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Går inte att flytta ratten på e46 har jag för mig.. Det sitter väl en styr-spline i navet dvs en spline som är bredare och som har sin motsvarighet i ratten, så den går inte att sätta på något annat sätt.
Ej 100% säker men någon annan kanske vet?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!
Jo, det går att sätta E46-ratten hur man vill..
Så jag hade börjat med att kolla att den sitter på rätt markering vid splines'n Länk och först därefter gjort en framvagnsinställning, inte tvärtom.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Länk
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Fel av mig..Tack för rättning HFR=) Syns tydligt på bilden du länkade in. Frågan är om inte ett hopp på splines'n ger mer än 2-4 grader totalt?
Sen känns det inte så kul att flytta ratten heller, om man nu har den vid rätt markeringen redan. Då fuskar man runt problemet.
Jag ska iaf nog ta isär och kontrollera. Det är ju enkelt och tar inte lång tid.
sg
26
sgr
530d Xdrive F11- 12
328Ci E46- 00
Alfa Romeo GTV -82
Måste man demontera airbag eller annat jobbigt för att flytta ratten en spline? går ratten att dra ut eller sitter den stenhårt så man måste bända ut den?
Du måste ta bort airbagen. Ratten sitter sedan fast med en mutter som ska förhindra ratten från att lossa.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Fick också sne ratt efter hjulinställning! 2-3 grader fel ÅT VÄNSTER...

Hade också som förslag att flytta ratten men fick svar att det inte går... Någon har haft fel...

Tro dock inte att det är krångligt att montera bort airbagen, finns väl något på gör-det-själv där dom byter till m-ratt?

Less is More
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Oavsett om det är möjligt eller inte så är det ju inte så man skall lösa problemet med sned ratt. Bilen har ju inte lämnat fabriken med sned ratt, så en korrekt gjord hjulinställning bör ju få ratten "nyskicksrak" igen, eller hur?

Sechs macht Spass!

sg
26
sgr
530d Xdrive F11- 12
328Ci E46- 00
Alfa Romeo GTV -82
jag har hört om bilar som sålts med sned ratt från före detta bmw återförsäljare. dock vet jag inte hur vanligt det är 2010, men för 10 år sedan så.
ge
3
geson48
330i -05
Detta är väl ändå en bagatell. Det är väl bara att skruva ex 1/4 varv (man får prova sig fram) på båda styrstagen. Det ändrar inte hjulinställningen överhuvudtaget men det ändrar hur ratten står när man kör rakt fram. Jag tror att det är ren slöhet från mekens sida.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Detta är inte en bagatell. Inte för mig. Definitivt inte. Möjligen för mekaniker. I min bil skall ratten stå helt rakt när jag kör fram, inte tu tal om saken.

Idag har problemet löst sig. Jag lämnade in bilen i morse, fick en lånebil under dagen och 1530 fick jag ett samtal som förkunnade att bilen var klar. Väl på plats så fick jag reda på att två mekaniker ägnat sig åt en förnyad hjulinställning, vilket resulterat i att bilen den här gången har en rak ratt och korrekt hjulinställning. Detta kunde kanske uppnåtts redan under första hjulinställningen men skit samma, nu är allt som det skall och jag är nöjd. Fick ju som sagt låna en annan BMW under dagen för att ta mig till arbetet och fick dessutom en flaska spolarvätska av verkstadens kundbemötare vid avhämtning. Jag är mycket nöjd och verkstaden/ÅF har självklart mitt förtroende fortsättningsvis.

Sechs macht Spass!

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Hej,

Jag har bytt bärarmar inkl hundäronen ,stötdämper,krängstag fram. Ny däck och hjulinställning. Ratten blev sned, par grader åt vänster. Åkte tillbakak till däckverksatden och fick gjort om det. Han visade mig att ratten var låst i rakt läge, hjulen var rätt i "vinkel" så inget fel på inst¨llningen. Dock när man kör är den sned ..? Några tips vad jag kan göra ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gjordes det en fyrhjuls- eller bara framvagnsinställning?

Ofta sitter felet i bakvagnen och då hjälper det inte att framvagnen är perfekt inställd...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
det var "bara" framvagnen , går den att justera bak med ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.