AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.576

Etanol - en klimatbluff?

Sida 3 av 3
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad väntar du på för svar?

Jag svarade efter bästa förmåga på fråga efter fråga 15.32.

Jag tycker tex att skatter på tex fossila bränslen är bra. Det får folk att styra om sina vanor. Jag gav dig några exempel (se ovan)

Bilar kan lämpligtvis köras på alternativa bränslen.

"Vart skall slutförvaringen ske,och vad tycker Du om det sker en olycka? "

Slutförvaring i urberget. Jag tycker det skulle vara mycket tråkigt om en allvarlig olycka sker, men jag tror risken är mkt liten men inte obefintlig.

Om du förväntar dig den slutgiltiga lösningen från mig får du vänta förgäves.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Angående kärnkraft så verkar det som om Thoriumreaktorer skulle vara bättre och mycket mindre farligt, efter 300? år så är strålningen nere på ofarliga nivåer:

Länk Länk Länk

Mvh
En 530i med sina 229 g/km är väl inte särskilt ren av sig.
Lär väl bli lynchad nu men jag tycker att alla bilar som släpper ut över 200 g/km borde få någon form utav extra beskattning.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Höj skatterna där det finns andra färdmedel än egen bil. Bor man i en större stad finns betydligt fler transportmöjligheter än ute i landet.
Skulle t ex buss en gång i timmen och tåg varannan timme, enbart dagtid fungera i storstäderna? Där jag bor finns inga andra möjligheter än egen transport när man jobbar skift.

Båtfantaster borde faktiskt betala lika mycket bränsleskatt som andra motorsportutövare t ex de som kör cross eller åker skoter mm.

If it works, don't fix it.
Ha
2
Hans W
525iA-95
Länk
Hans W: Det var det bästa jag läst på länge ;)
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jorden kommer att överleva oss allihop.

If it works, don't fix it.
@ Chris87 -

Straffskatta alla vars bilar släpper ut mer än 200 g/km? Nu låter du som Maud Olofsson. Klart att de flesta skulle önska om de kunde släppa ut mindre än 200g/km, men det förutsätter en hyfsat ny bil (min A6 1.8T fån 2004 släpper ut mer än så). Jag har möjlighet och ska snart byta till en nyare bil, men väldigt många har en ekonomi som inte tillåter detta, ska vi då ytterliggare straffa dessa människor? Låter inte som en bra ide, faktiskt.

Vorsprung durch freude am fahren
Falsterbo : Vet du hur mycket skatt ägaren av ett tungt fordon får betala idag?
Jag tycker att vi ska avsluta denna miljödiskussion här och nu. Varför? Jo, när det gäller världens oljereserver så har de flesta kända källor redan peakat ut, det är bara Saudi Arabien som kämpar på, men frågan är hur länge till de orkar hålla samma tempo. Inom kanske tio år så kommer vi att börja känna av detta på marknaden, och detta på allvar. Och då handlar det inte bara om det vi stoppar i våra fordon, utan hela vårt samhälle kommer att skakas om i grundvalarna. Så, poängen med det jag skriver? Vi kommer att sluta köra fordon (med vi menar jag 99% av oss vanliga människor) som drivs med fossila bränslen inom ett par årtionden, bara den absoluta eliten kommer att kunna ha råd att nyttja det lilla som kommer att finnas kvar på marknaden. Och vips så är miljön räddad utan att vi behöver anstränga oss speciellt mycket. Så mitt råd är att njuta medan det varar! Satsa på era drömbilar och låt alla falska sk miljöbilar brinna i helvetet!

Vorsprung durch freude am fahren
@Jasko76: " Så mitt råd är att njuta medan det varar! Satsa på era drömbilar och låt alla falska sk miljöbilar brinna i helvetet! "
Hahaha,håller med fullständigt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.