|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hehehehe...dax att söka efter en BMW850 igen hör jag ;) =Kul så länge det varar ;) |
|
|
Miljöbubblan håller på att spricka verkar det och det får vara hur det vill. Jag är övertygad om att Jorden överlever oss allihop! :-) If it works, don't fix it. |
|
|
Frågan är snarare vad som skitar ner mest?? Bilar?? Knappast !! Industrin?Troligen mer än bilar iaf? Elproduktionen med Kolkraftverk?Sannolikt !! Vilken produkt har genomgått flest förändringar genom åren när det gäller rening?? Jo Bilen !! Allt annat står still och beslutsfattarna skiter i det och lastar bilägarna mer och mer för detta !!! |
|
|
Det absolut värsta som händer på denna planet torde vara att regnskogar skövlas. Håller med dig om personbilsdelen. Det värsta är att lastbilssektorn bryr de sig inte om. Alla lastbilar som kör genom Sverige för att nå de större städerna, skulle man kunna ersätta med hjälp av järnvägen. Nu är det i sig uppenbart att järnvägarna bara går till städerna och inte landsbygderna, men ifrån närmaste stad skulle man kunna använda mindre lastbilar och i vid möjlighet även mindre godsbilar för att köra ut leveranser. Inuti städerna skulle det gå att använda sig utav eldrivna lastbilar. Detta lär det knappast satsas några pengar på då det är enklare att köra över personbilsägarna vilket inte kostar staten några pengar beträffande infrastruktur (utbyggnad av järnvägarna) och ombyggnationer/nybyggnationer av tågstationer. |
|
|
"Jag är övertygad om att Jorden överlever oss allihop! :-)" Jorden kommer absolut överleva mänskligheten. Om vi tror vi kan utplåna livet på jorden har vi nog överskattat oss själva. Däremot har vi nog "goda" möjligheter att göra livet besvärligt för stora delar av jordens framtida befolkning. Intressant tanken att bilisterna inte ska ställa om sina vanor bara för att någon annan skitar ner mer. Alex84, "Vilken produkt har genomgått flest förändringar genom åren när det gäller rening?? Jo Bilen !!" Har du koll på vilken utveckling reningen på kraftvärmeverken genomgått de sista 10åren för att kunna göra den jämförelsen? Chris87, "Det värsta är att lastbilssektorn bryr de sig inte om" Även lastbilstillverkarna jobbar hårt för att uppfylla allt hårdare emmissionskrav. Bilisterna har alternativ att välja på. Man kan cykla, åka kollektivt, välja olika bränslen till sitt fordon. För tunga transporter med krav på snabba leveranser är det inte lika lätt hitta alternnativa lösningar. Men visst är järnväg ett alternativ ibland samt miljövänligare motorer. Läste också om en intressant ide om att bygga eltrådar i luften (som tex spårvagnar använder) längs e4:an. Dessa skulle eldrivna lastbilar använda sig av. Givetvis är det bara på idestadiet och ligger långt fram i tiden innan det kan realiseras. |
|
| Glöm inte att koldioxid är ett måste för vår existens och det vore oerhört mycket värre för allt liv på jorden om vi hade för lite CO2 i atmosfären. CO2 är bränsle för allt växtliv på jorden och CO2 omvandlas till syre i fotosyntesen. Plus att CO2 driver inte klamatet oavsett vad AlGore med mera bluffare försöker få oss att tro. | |
|
"Glöm inte att koldioxid är ett måste för vår existens och det vore oerhört mycket värre för allt liv på jorden om vi hade för lite CO2 i atmosfären" Det samma kan du ju skriva om tex vatten. Vi måste ha det för att överleva men vi vill väl knappast stå med vatten till knäna för det? "Plus att CO2 driver inte klamatet oavsett vad AlGore med mera bluffare försöker få oss att tro." Måste kännas bra att så bestämmt veta hur det ligger till. |
|
| Man är inte så sugen på att köpa miljöbilshystering när det finns sånna här monster Länk som släpper ut lika mkt som hela sveriges fordonspark under ett år. | |
|
Men Drax genererar lite energi oxå: "Its generating capacity of 3,960 megawatts is the highest of any power station in the United Kingdom and Western Europe, providing about 7% of the United Kingdom's electricity supply." "In an attempt to reduce these emissions, the station is currently co-firing biomass and undergoing a turbine refurbishment, and there are plans to build a biomass only fired plant alongside the station, known as Drax Ouse Renewable Energy Plant." |
|
| Så BjörnB,vad är Din lösning då förutom att säga nej nej hela tiden då ?? | |
|
Jo visst genererar Drax energi men det tar ju inte bort det faktum att det är ett smutsigt verk. Enligt rapporter går det att halvera utsläppen om man börjar elda med biomassa men det har det tjatats om i många år utan att något hänt. Man kan snacka mkt om elbilar och andra bränslen men som jag ser det måste det till en förändring av elproduktionen först. Även effektiva elbilar hade varit ganska smutsiga i den absolut största delen av världen idag. |
|
|
Alex, min generella lösning är att det ska kosta att smutsa ner. Om vi håller oss till bilar så tycker jag bensinskatten är helt ok. Det ska vara dyrt att åka bensin bil och billigare att köra på biogas eller el. Elbilar kräver självlart att elen produceras miljövänligt. Miljöbilspremier är utmärkt. Inför högre skrotningspremier. Det sämsta man kan göra för miljön är att bestämmt förneka att vi har problem och sedan basunera ut budskapet utan att ha torrt på fötterna. A Lind, jag vet ingen speciellt om Drax mer än det jag läste i din länk. Är absolut inte för kolkraft men behövs det så ska den vara renad så långt det går. Omställning till biomassa lät väl bra men händer det inget är det ju klart sämre :( "Man kan snacka mkt om elbilar och andra bränslen men som jag ser det måste det till en förändring av elproduktionen först." Omställning av elproduktion behövs det håller jag med om men varför ska transportsektorn vänta tills detta är klart (klart kommer det dessutom aldrig bli)? Vi behöver nog göra vad vi kan på samtlliga områden. |
|
| Nä, jag menar inte att man behöver vänta, det är bra att det händer något på fordonsfronten också. Menade bara att man blir lite trött på fordonshypen (som politiker och media till stor del är ansvariga för) när man verkar glömma bort andra områden. | |
|
BjörnB det Du säger är ingen lösning mer än att det ska kosta att skita ner? De pengar man betalar extra för att skita ner, vad används dessa till då ?Andas man renare luft för detta ? Sen motsäger Du dej lite beträffande elbilar som lösning när dessa kräver miljöproducerad el,jomenvisst och var finns den elen då? Klart den finns men i hur hög usträckning menar jag självfallet !! Miljöbilspremien är inget annat än ett skämt om man ser konsekvenserna utav densamme. Etanolbilar som körs på bensin pga ökade servicekostnader samt bränsleförbrukning,men ändock är dessa subvensionerade skattemässigt,och detta kallar Du bra ?! Lösningen BjörnB är andra saker som inte påverkar miljön i samma utsträckning som våran närvaro idag,och det jag menar är att med den teknologin och resurser som står till förfogande idag så är lösningen inget nytt revolutionerande utan omfördelning av angreppet mot utsläpp !! Utsläppen från fordon är långt mera förfinade än de från industrin,Båt-transporter,Elproduktion (Kol) mm. Skulle alla köra på Etanol stog sverige stilla snart pga bränslebrist. Den mängden som finns att tillgå skulle ha en avsevärd större effekt på klimatet om den användes i industrin/båttrafiken istället för att användas i bilar !! För att inte tala om den kolproducerande elen som står för hälften av all världens energi ! Konsekvenserna av denna förbränning är stor för att inte tala om den skövling som den medför vid brytning av kolet. Det finns andra saker som är långt mera effektivare än att straffa bilägare med straffskatt,för detta är ett skämt av våra politiker. Vad används dessa skattemedel till undrar jag? Till forskning,utveckling av renare bilar ? Knappast,och inte heller vägunderhåll ! Vill inte Du BjörnB veta vart dessa pengar tar vägen som Du straffskattas för? För straffskattas gör Du så länge Du äger/åker en BMW. |
|
|
BjörnB "Det samma kan du ju skriva om tex vatten. Vi måste ha det för att överleva men vi vill väl knappast stå med vatten till knäna för det?" Den liknelsen är lite skev minst sagt. "Plus att CO2 driver inte klimatet oavsett vad Al Gore med mera bluffare försöker få oss att tro." Måste kännas bra att så bestämmt veta hur det ligger till. Ja jag tycker att det är häpnadsväckande att någon tror på vad dessa falska profeter har att säga. |
|
|
"De pengar man betalar extra för att skita ner, vad används dessa till då ?" Är det dyrt att skita ner försöker man minska på det. Om bensinskatten vore lägre skulle min bil ha minst 8 cylindrar och jag skule inte samåka till jobbet i samma utsträckning. Pengarna kan användas till att subventionera miljövänligare alternativ. "Miljöbilspremien är inget annat än ett skämt om man ser konsekvenserna utav densamme.Etanolbilar som körs på bensin pga ökade servicekostnader samt bränsleförbrukning,men ändock är dessa subvensionerade skattemässigt,och detta kallar Du bra ?!" Miljöbilar är mer än bara etanol kärror. Tex snåla dieselbilar och hybrider. Farsan var skitnöjd när han kunde köpa en snål Kia Ceed med miljöbilspremie och lågskatt förra året. "Skulle alla köra på Etanol stog sverige stilla snart pga bränslebrist." Alla ska inte köra på etanol, alla ska inte köra på biogas, alla ska inte köra elbil. Men betydligt fler borde göra det. "För att inte tala om den kolproducerande elen som står för hälften av all världens energi !" Jag förespråkar inte kolproducerad el. Tycker känkraften ska byggas ut. "Vad används dessa skattemedel till undrar jag?" Precis som alla annan skatt används de till skola, vård, omsorg och en massa andra bra saker. (och en del används säkert till saker inte alla gillar) Skulle man ta bort eller sänka skatten på bensin skulle någon annan skatt behöva ökas eller besparingar på nåt annat. "Vad används dessa skattemedel till undrar jag? Till forskning,utveckling av renare bilar ? Knappast,och inte heller vägunderhåll !" En del pengar går till projekt för miljövänligare bilar. Självklart går en massa pengar tillvägeunderhåll. Men visst skulle vägarna kunna vara bättre. "Vill inte Du BjörnB veta vart dessa pengar tar vägen som Du straffskattas för? För straffskattas gör Du så länge Du äger/åker en BMW. " Jag tycker inte det är kul att betala skatt men är inte dummare än att jag förstår att det är nödvändigt. Ser det inte skatten som ett straff. |
|
|
henke lexus, jag tror inte Al Gore har kommit med den ultimata sanningen. Klart vi behöver koldioxid men kanske inte i vilka koncentrationer som helst det borde vi kunna enas om. Det finns väl ingen som vill "ta bort" all koldioxid hoppas jag ;) |
|
|
BjörnB, "Klart vi behöver koldioxid men kanske inte i vilka koncentrationer som helst det borde vi kunna enas om. Det finns väl ingen som vill "ta bort" all koldioxid hoppas jag ;)" Nej det håller jag med om men inte ens en fördubbling av dagens nivåer skulle vara till någon skada för vare sig klimat eller människor oavsett vad klimatskojarna vill få oss att tro. |
|
| Va bra, då vet jag. | |
|
Väntar fortfarande på svar BjörnB ! Du slingrar dej som en politiker i Dina svar ;) = ingen lösning,bara en cirkulär rörelse runt problemet! Kul aspekt med detta om kärnkraften dock. Vart skall slutförvaringen ske,och vad tycker Du om det sker en olycka? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.