|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
rauta: ja håller med dig, de ja borde skrivit är att de krävs en hel del "aktiv körning" för att hålla de 110-130km/h de 32km enkel ja har till jobbet, då de e 2+1väg hela vägen... och många människor kan tydligen inte hantera sina fordon i den hastighet de står på skyltarna.. 32km aktiv körning och 110-130, ibland snabbare, ibland är de kö=helt stopp, snittar ja ca 0,65 året om... de kallar ja mer blandad körning nästan... 0,7 kanske va i överkant, ja håller med, de va nog när ja buskörde mera, för man får verkligen lägga ner sig för att få den över 0,7lit/mil... :) eftersom ja inte varken bor eller jobbar precis bredvid motorvägen så blir de ju en del stadstrafik, rödljus, stopp osv med.. vilket gör att jag tycker 0,65 är helt ok med kallstarter o rätt kallt som vi haft i vinter.. körde min 328iA-cab på samma "aktiva sätt" en tank i augusti o sen drog 1,5 så 0,65 gnäller ja inte över.. om ja kör 110-120km/h från karlstad-stockholm så kommer jag ner på 0,5-0,55 iallafall.. tjejen körde den på 0,45 till sälen så.. allt går ju, men då snackar vi långkörning.. o inte 110-130, utan snarare 60-90km/h har dock aldrig märkt någon större skillnad på vinterkörningsförbrukningen på dieslarna varken golf eller bmw 330dA, endast marginellt, bara att de blir sämre värme(vid riktigt kallt).. förutom när vi hade -29 hemma, då drog golfen kanske 0,03 mer bränsle per mil... till skillnad från grannens 525a bensinare som drog dubbelt nästan... |
|
|
Min ligger nu vintertid på 0.7-0.75 i snitt. Kör oftast 50 km resor med den. Inte så många korta körningar. Sommartid ligger den på 0.65-0.7 Har som absolut lägst kört på 0,6 vid långkörning 300 km i ett sträck. Då ganska lugn körning (70-110 km/h) Färddatorn tycker jag stämmer ganska bra. Känns som att automaten suger en hel del extra bränsle vid acceleration, landsväg har det nog mindre betydelse. |
|
|
Min ligger nu vintertid på 0.7-0.75 i snitt. Kör oftast 50 km resor med den. Inte så många korta körningar. Sommartid ligger den på 0.65-0.7 Har som absolut lägst kört på 0,6 vid långkörning 300 km i ett sträck. Då ganska lugn körning (70-110 km/h) Färddatorn tycker jag stämmer ganska bra. Känns som att automaten suger en hel del extra bränsle vid acceleration, landsväg har det nog mindre betydelse. |
|
|
Mr Hoff: Okej då är jag med läste inte riktigt rätt trodde du menade att den drog 0.65-0.7 vid 110km/h det lät lite väl mycket. Har själv en 328a fast en Manuell Coupé går rätt billigt för att vara så pass "stor" motor i den åkte 4 st i den och maxat med packning mellan Sundsvall-Vemdalen och bilen drog 0.9 i snitt trots en del omkörningar och annat. Kommer själv sällan över litern med bilen kör inte så värst mycket i stan mest landsväg men är mycket korta resor har ju tex bara 5-6km till jobbet så. Kanske landar på 1.1-1.2 blandad men då kan jag köra hårt med den också kör jag som folk ligger jag på litern kanske // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
Min 330 CD har dragit exakt 0,61 l/mil vid båda senaste tankningarna. Ganska blandad körning men mest lugn körning på 70 och 90 väg.. Färddatorn säger 0,60 så det stämmer rätt bra. 100+ mil per tank säger väl samma sak.. Lite mappad och med manuell låda, 225x17 dubbfria mjuka Nokian vinterdäck - så hur kör ni andra egentligen?? M v h // Johan --- // Johan |
|
| hmmm kommer fan aldrig längre än ca 62-63 mil på en tank blandad körning.... | |
| Min drar 0.69 på datorn och då pendlar jag 4.5 mil (varav 3 mil i 140 km/h) till och från jobbet och trycker på några gånger på vägen för att det är kul. Ska bli mycket intressant att se vad det är i verkligheten när jag räknar ut verklig förbrukning. | |
|
Skönt att se att det är flera som har "törstiga" dieslar... Har en chipad 330xd -02 som jag var ute på långkörning med häromdagen i snöstormarna. Åkte 10 blandade mil och 20 mil motorväg med farthållaren på 130. Förbrukningsmätaren visade 0,67 men när jag tankade hamnade jag på 0,87. |
|
| m3jonas: vad har du för typ av chip? | |
|
Det är från Its fun/ Jörgen Weise. |
|
| Okej! | |
Gee |
Det låter konstig. Jag kör ju min bensinare på 0.84 kan inte tänka mig att dieseln ska vara törstigare med eller utan automat |
|
Min 330xd -03 låg i somras på 0.9 med en del korta sträckor och det är upp mät men som många andra säger så visade färddatorn mindre, 0.7 tror jag. Nu under vintern har den dragit mer men termostaten har gått sönder och då drog den 1.1 men håller på att byta termostat så hoppas kunna få ner förbrukningen. Tycker inte inte färddatorn i någon annan bil jag har kört stämmer och det är både trimmade och original dock aldrig kört någon med box då jag ALDRIG skulle koppla in en sån. |
|
|
min 330xda Limo ligger jag på ca 0,8 men då har jag webston igång med vilket drar sammanlagt 1liter varje dag den används. När jag köpte bilen så var båda termostaten dåliga och då låg den på ca 0,95-1,0. Nyligen körde jag 50mil motorväg och då fick jag ner den till ca 0,60 då jag tankade direkt efter jag kom hem för att se exakta förbrukning. Har ingen blyfot så kanske därav den lägre förbrukning. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter: Hmm, det är såna siffror man vill höra på långtur ;) 0,60 är fint det! Jag kör rätt hårt emellanåt men just när jag åkte lite längre och mycket motorväg med farthållaren inkopplad borde det inte dra så mycket tycker jag. Ni pratar om termostaterna. Hur varmt/kallt ska motorn gå vid normal körning? Tycker den verkar stanna runt 1/3 av tempskalan. Det tycker jag låter som om det går lite väl kallt. |
|
|
m3jonas: Byte nyligen Båda termostaten på min och det hjälpte jätte mycket! Hade inne den på service och då skulle båda termostaten bytas men eftersom dom hade beställt fel termostat så bytes bara egr termostaten nr2 och genast blev det bättre men tog väl långt tid att få komma upp i temp så den andra bytes nyligen och nu går den upp snabbt i temp och håller sig kvar i mitten! Eftersom jag nyligen lärt mig kolla tempen via färddatorn så vet jag inte hur många grader den höll innan vid färd medenligt mätaren så hade den svårt att komma till mitten och endst vid stadskörning gick den aldrig upp i temp. Så mitt tips byt båda! det är inte så dyrt! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hmm, det låter ju som om det kan vara väl investerade pengar! Så du menar mao att det sitter dubbla termostater!? Är de krångliga att byta? Är det nånting special på de nyare bilarna att man kollar tempen via färddatorn eller kan man även göra det på min gamla 02:a med 184hk motorn? |
|
|
Idag tog jag los min termostat som är "huvudtermostaten" och det va en del meck och det tar sin lilla tid. Men termostat nummer 2 är mycket enklare att bytta då den sitter nästan längst upp längst fram på motorn. |
|
|
m3jonas: Håll intryckt knappen för nollstälning av trippmätaren några sekunder tills det dyker upp "test" på displayen. tryck sedan antal gånger tills du kommer fram till test 19. Sedan på vänster sidan i displayen kommer du se att det blinkar mellan off och on! när off kommer fram så trycker du återigen på knappen ex antal gånger tills du får upp 7,0 Då får du upp tempen på kylarvätskan! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tack för det Peter! Efter att ha kört ca 4 mil med 2 kortare stopp kom tempen upp i 63 grader som mest. Känns ju som om det är en klart bidragande orsak till den höga förbrukningen! Men hmm, jag hittade inte den främre termostaten, funderar på om det verkligen sitter en sån på min bil!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.