AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.408

diesel förbrukning bmw 330

Sida 1 av 4
bl
37
blower66
330d -05
har en bmw 330 d 05 e46 med aut....tycker den drar väl mycke diesel....vid blandad förortskörning snittar den 0.95 nu vid vinterkörning (uppmätt förbrukning) och vid landsväg i ca 120 km/h drar den 0.80 (uppmätt) tycker det är mycke...men desto konstigare är att färddatorn stämmer ju inte alls...visar 0.81 resp o.62 dvs en stor felmaginal...hur mycke drar era bilar??
runt 06 men jag hade manuell.
Verdi
Är den boxad? Då visar färddatorn helt fel tydligen...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
blower66: Det beror helt på hur du kör... Gasar du mycket, många kallstarter, många dutt-gasningar för att hänga lite på snön osv så drar dom lite mer bränsle.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
bl
37
blower66
330d -05
vill påsta jag kört ganska lugnt men aktivt....(normal körning) inge lek eller duttande utan effektiv körning kan ju köpa merförbrukningen om 0.2 vid förortskörning men tycker ju den borde dra kanske 06 landsväg och 09 blandat....ngn som har ngt tips el mer erfarenheter??
We
159
Weelie
435D GC-15
Min har manuell låda och den ligger runt 0,7 blandad körning.
Har som lägst snålkört den på 0,54.
Har aldrig fått den att dra över 0,9 om jag inte haft släpvagn efter.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
min motor är ju äldre men kör tjejen så dricker den 0.6 typ och jag kör på 0.8-0.95 blandad körning kommer ner till 0.65 på motorvägen typ

bl
37
blower66
330d -05
mm skumt..ska testa o stoppa i en box o se vad som händer...med lite tur sjunker förbrukningen lite iaf... är det kanske så att den dessutom drar klart mer vid kalla tempraturer kanske??
Blower, motorn drar helt klart mer när den är kall om det är det du menar. Ute tempen spelar ingen roll när motorn väl är uppe i sin arbetstemp så drar den lika mycket oavsett om det är kallt eller varmt ute.
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
hade en 330d aut -02a..
körde den blandad körning på ca 0,85 vinter som sommar.
körde man hårt på sommaren eller kortkörning på vintern så kom den upp i 0,9-0,95 som du säger. men för de mesta låg den runt 0.85.
då du har automat kan du nog glömma att komma ner på siffror som 0,6.. körde min på styft 0,7(uppmätt) men då var de svenssonkörning, bara för att se, inga 120 som du skrev.. snarare 80-90km/h...

hade ju bytt programvara i min så ja körde den med 225hk, färddatorn stämde sånär som på 0.01, både före och efter tuningen...

däremot var den ju ett monster att köra(DÅ), så jag brydde mig inte att den va lite törstig... kompisen hade en 330d -02 manuell, den gick klart billigare, original som tunad... så automaten gör nog minst en 0,1lit/mil extra på vintern är de nog döden med automat o kortkörning, innan den får upp sin arbetstemperatur o så..(gissning)

jag tyckte den förbrukningen var helt ok då ja jämförde med en 330iA, om ja skulle haft en sådan och kört den på samma sätt ja körde 330dA så hade ja nog inte kommit under 1,2 någonsin, allt(nästan) är relativt..

däremot har jag lyckats köra en 320d Aut -03a på litern, dock körde ja ifrån min egen då tunade 330dA (225hk) med den... hehe.. vi körde den på en programvara som gav ca 235hk istället för de 150hk original... den fick jobba hårt o då drog den bränsle.. men satan va ettrig den var... va bara ett test dock.. varken turbo eller aut-lådan lär hålla några längre stunder med sådan påfrestning, men kul var det.. som sagt, beroende på körstil o användande går de att få dom att dra mer än normalt.. :)

då fick du min syn på saken.. 6a+automat+vinter= de kostar :)

bl
37
blower66
330d -05
tack mr_hoff känns ju som om det ändå stämmer ganska bra med min egen uppfattning...men man blir ju fundersam då man läser om de som kör runt på 0.5- 0.6 o liknande förbrukning.... gillar ju o gasa o programvaran skall bytas..antingen bara med en enkel box eller alt v-tec programvara.....
Bayer_Aleks
Blower66: Boxar du bilen så kommer du aldrig få rätt siffra från färddatorn iaf för boxen lurar systemet och visar oftast mycket lägre än vad den egentliga förbrukningen e.
bl
37
blower66
330d -05
jo att den visar fel vid boxning har jag förstått....o det gör ju inte så mycke igentligen...är ju bara den verkliga förbrukningen man e intresserad av....men färddatorn e ruskigt felvisande nu med tycker jag...den visar ju typ 0.85 och verklig förbrukning e ju 0.95 blandad körning..
Martin E
Tycker det inte verkar speciellt mycket med tanke på att den enligt spec drar blandat 0,77 och i regel kan man lägga till på detta för att få den blandade förbrukningen irl.

De där som kör med 0,5 -0,6 blandat kan man ta med en säck salt.

bl
37
blower66
330d -05
ja de kanske är så...o de e väl dit man vill komma... tycker bilen går fint på alla sätt o vis...men då man mest åkt bensin hitils så blir man ju lite fundersam då fokl snackar dessa toklåga siffror....hur som så e de ju klart billigare med diesel i vilket fall...åkte ju tidigare 530 med lysholmkompressor o sniitade väl 1.4 och även m5 med snitt 1.6 så man ska kanske inte klaga..hahaha
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
kan ju tillägga att idag kör jag en golf IV 1,9TDi -02a, manuell låda, 130hk original, nu 180hk.. pendlarförbrukningen, 32km enkel till jobb, brukar ligga på 0,65-0,7 så... ligger dock på 110-130km/h till och från jobbet..

denna kan ju då kanske jämföras med en 320d manuell...

lägg då till 2 burkar o automat så vore de jävligt skumt om den ändå drog 0.65-0,7...

ja
15
jas39
330d Touring -04
Har en 330dA e46 och pendlar 10 mil varje dag med en del stadskörning också. Ligger alltid på runt 0.75 men färddatorn visar ett snitt på ca 0.6. Stämmer alltså inte alls.

Har kommit ned i 0.6 en gång när jag körde 100 mil i sträck, då visade färddatorn ca 0.45.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har en E90 330xd steptronic med stora fälgar och uppdaterad programvara.

Min färddator visa 1,1 dl /mil för lite. Blandad förbrukning ligger på ca. 0,9l /mil. 0,7-0,8 långkörning beroende på körsätt.

Startade tidigare en tråd i ämnet Länk då bilen i mitt tycke drar ganska mycket. Har kommit fram till att de flesta som uppger väldigt låga siffror verkar lita maniskt på färddatorn.
Såg nyligen en E92 335i med 400 hk på garaget.org. Han hävdade att han kört 30 mil med 4 personer och packning på 0,66 l/mil och att det stämde med verkligheten. Jo tjena! =)

MVH Christofer
bl
37
blower66
330d -05
hahahah ja jag misstänker ju också att de e så det ligger till....ska testa o fixa programvaran så får vi se vad som sker...
Mr Hoff: Låter väldigt dåligt med 0.65-0.7 för en Golf 1.9 tdi som dessutom är chippad.
Kompisens A4 Avant Tdi orginal -00 drar inte över 0.6.
Tycker man borde komma ner på 0.5 om du ligger i 110-130 med den

// 4cyl är ingen riktig BMW
Kan man bara hålla jämn fart med farthållaren brukar förbrukningen krypa ner. Men det är många faktorer som kan bidra till en hög förbrukning, räcker med någon sensor som ger ett smått avvikande värde för att förbrukningen ska bli märkbart högre.
Sen är det är inte alltför omöjligt att få låga förbrukningssiffror om man slaviskt håller sig till hastighetsbegränsningarna samtidigt som man planerar sin körning med avseende på annan trafik och förhållanden.

Ni som har hög förbrukning, har ni kollat lufttrycket på sistone? Detta är nog ett utav de vanligaste förekommande felet. Testa att öka trycket med 10% för att minska rullmotståndet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.