AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.835

Köpråd BMW 540 e34 vs e39

Sida 1 av 2
dags att köpa förstabil och nu är det såhär att jag har 2 alternativ. hade bestämt mig för att köpa en billig 540 e34 för ca 10 lax men det kom som en chock när jag erbjöds en 540 e39 av farsan eftersom han hellre lägger pengar på sånt som funkar än o köpa billigt till reducerat pris.

den första annonsen är en e34 -1994, som säljaren tydligen kunde släppa för 11k, något defekt men är iallafall körbar, men ska besiktigas senast 1 februari o jag förmodar att man får pilla lite med den innan den går igenom:
Länk

andra alternativet är en e39 -97 i mkt bra skick runt 30 lappar. fördelen med denna är ju helt klart den manuella lådan (6 växlad?) och att priset ligger rätt lågt för att vara just den modellen, eller har jag fel?
Länk

klart jag vill ha den finaste med manuella lådan men känns inte riktigt rätt att ha så fin förstabil men tänkte iaf höra med er om vilken ni hade köpt i min situation?
Al
23
AllarN
Bmw M5 Touring - 95
Bmw 530d Touring - 01
en som han skriver "BMW 540 ia" har inte manuell låda. Det ser du in innetörsbilden, den första ser ut att vara en riktig hink. Lyckas man få den att se så förjävlig ut på bild kan man ju förställa sig hur den ser ut i verkligheten.
jaså, jag trodde han skrivit fel! han har ju knappat in manuell låda i blockets register.. sen tyckte jag det såg ut som en manuell när jag kollade på bilden men men..

ja den första verkar vara en riktig rishög, men vafan 10000kr? det är ju nästan vad man kan sälja enbart motor+växellåda för, för det är väl värt ca 7000kr egentligen?

sen kan jag ju räkna med skatt kostnader minst 3000kr, byta membran 500kr, bromsar och sånt lär väl inte vara som de ska så kanske 3000 där minst. förutom detta ser bilen förjävlig ut så plast o lister och karossen där bak är ju typ krockad, kanske slutar med ett par tusen kronor där med när jag vill få det åtgärdat. ev byta kulorna i automatlådan snart också.. då går ett par tusen men det får man väl ta på de flesta beg 540.

sen kanske inte avgasvärdet är som det ska, förmodligen minst 1000kr där kanske? uppskattar att för runt 20.000 så är den iaf redo för besiktning o då är de flesta skönhetsfel åtgärdade eller vad tror ni?

jag är verkligen ingen expert, detta är bara mina funderingar.
bj
3
bjurta
540i 6-vxl -95
Jag tror att e39:an kommer vara billigare om du slår ut det på ca 2 år faktiskt.
Det ser ut som om det är automatlåda. Men om det är manuell så är det helt riktigt 6 vxl.
Om jag var du så skulle jag inte ens fundera på att köpa den där e34:an Skitsamma om e39:an känns för fin. Den är ju billig!
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
tycker det är bättre att köpa en bra för 30 än en risig för 10 o sen lägga 20 på rep. för har den väl varit så risig så tror jag att du bara kommer få problem efter problem även om du fixar den för 20.
om du sen inte lyckas repa allt på egen hand utan måste lämna in så kan det snabbt skena iväg.
hade du tänkt ha den ett tag så tycker jag det är viktigare att den är rostfri än att slippa byta småsaker som insugsmembranet, för sånna småsaker kommer ju på alla bilar med milen, men rost blir ju dyrt som fan o fixa om det ska göras ordentligt o inte bara fuskslipas o målas över. Är där fläckar på lite spridda ställen så måste ju i princip hela bilen lackas om till sist.

för övrigt är e34 snyggare än e39 enligt mig, har ett råare utseende.

lycka till
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Håller med, skit i 34n, gå på 39n, den känns bäst just nu.
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
tillägg: efter en lite grundligare koll av säljaren av e39an så hade jag tvekat på den, och billiga bilar i "toppskick" är ofta för bra för att va sant.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
axelv8, förklara din grundliga koll av säljaren.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
köp E39án ... E34án är ju ful fast den är i bra skick, och den på bild är ju extremt risig ... fy fan :-(

########
# PAJALA #
########
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Köp 39n, inga problem.
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
cstjawa: grundlig va kanske att ta i, snabbkoll är kanske mer korrekt, men du får kolla upp själv och skapa din egen uppfattning, jag kan inte sitta här på forumet och skriva vad jag tycker om folk.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Va du tycker om folk e än sak, men du har ju grundligt kollat upp säljaren, säg mig, vad gav det?
axelv8: har räknat lite på det och inkl. skatt och reparationer på motor och växellåda, bromsar och avgasrening så kan/bör det inte överstiga 20000kr för både bilen och repkostnad då. då lägger jag 10.000kr i delar och utför arbetet själv. sen är det ju dehär med skönhetsfelen bara, det kan ju bli svårare..

i bästa fall behöver jag inte alls lägga pengar på bromsar och avgaser.. men utseendet är ju problemet. jag är nästan säker på att denna blir några tusenlappar billigare än om man hade köpt en mer eller mindre hel 540 med samma årsmod.
vill ju egentligen inte ta emot en såpass dyr bil från farsan som e39, dessutom vill jag egentligen inte lägga så mkt på en automat, känns inte värt.

antar att det var pga att det var en invandrare som sålde bilen? du är väl inte rasist? :D
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
Nykomling: haha ja du kan tolka det som du vill :D men för övrigt så tror ju jag att på en misskött bil som e34an verkar va så är det kanske bara ett par saker som måste fixas för att den ska rulla för tillfället men där e en massa annat som kommer komma, har inte bromsar, avgas o.s.v. skötts så har nog inget annat skötts heller förutom kanske ett oljebyte om året. Jag har själv en 540 e34 som jag köpte i förhållandevis bra skick i april men jag har ändå lagt mellan 20-30 tusen utan att ha gjort nått med karossen (lite ytrost), och rostig kan du nog räkna med att den där e34an är, totala priset beror väl på om du kan göra allt själv, om du köper nya eller beggade delar och om du ska fixa rost och lack, det e vad jag tror.

cstjawa: för det första så ändrade jag mig från grundlig till snabbkoll som du kan läsa, för det andra så är du nog själv kapabel till att googla om du är så intresserad av säljaren, är du ute efter att få mig att skriva opassande saker här på forumet eller varför tjatar du?
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Ang e39:an i tråden så blir man ju fundersam när personen vill sälja efter bara en vecka som registerad ägare...
axelv8: hehe ok. mjo kan tänka mig att det inte riktigt håller i längden, många timmar att pilla med :/ hade köpt det mesta begagnat, finns tydligen ganska mkt till de om man kollar på t.ex laga.se eller bilskrotar.

Lasse I: hehe ja om man söker på hans tel nr. så får man upp ett par andra annonser med.. nån audi och båt om jag inte minns fel.

men iaf, har inte riktigt tänkt på att det är en steptronic/tiptronic låda i de där e39, betyder det att det är ungefär samma sak som semi-automat? alltså är det exact som de visar på nyare BMW i denna filmen Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
ja, på E39 kan du växla manuellt också med steptronic lådan

########
# PAJALA #
########
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Inte för att vara en "party pooper" men har du kollat hur mycket försäkringen skulle kosta dig? Den är allt annat än billig på 540..
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Jag tvekar på att en 18 åring med nytaget körkort ställer en BMW 540 på sig själv .... men jag kan ju ha fel :)

För dyra i förs. är dom , diffade 2k mellan en E39 M5 och en E39 540 / år för mig !!
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
min 540 e34 kostar mig 6000 i halvförs. per år genom länsförsäkringar, tycker inte det e jätteblodigt.

jag är 26 år gammal.
ma
15
mangelus
545iA -05
Köp en e39, som haft rätt ägare och har "rätt" servicebok. Min kompis köpte en e34 med renoveringsbehov medan jag köpte en dyrare e39. Idag när vi summerar har han lagt ner mycket mer pengar än vad jag har gjort och då har vi inte ens räknat av för alla dagar som e34:an stått på verkstan. E39 är en nyare, bättre och säkrare bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.