|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Finns öht ingen likhet med att köra i bussfilen vs köra om bilar på en motorväg innan ett vägarbete. Det ena är en laglig handling som irriterar vissa och det andra är en olaglig handling. Stormdk: Föraren blev frikänd eftersom det inte gick att bevisa att han verkligen blockerade vägen. Men det rättfärdigar inte att man har rättigheten att "köra hur långsamt jag vill" och därmed blockera körfältet. Detta är främst ett Skåne/Malmö problem med den pöbelmentalitet som kännetecknar vissa individer som inte är vana vid att trängas i trafiken. Borde skicka dem på kurs till M3 i Köpenhamn eller Stockholm... |
|
| Även en olaglig handling irriterar vissa, så där har du direkt en slående likhet. | |
|
325cabrio: "Outnyttjad vägyta spelar mig ingen roll" säger du och då förstår jag inte hur du tänker. Jag förstår inte nyttan med att inte använda outnyttjad vägyta, och det säger sig själv i själva ordet outnyttjad att det är till ingen nytta. Det spelar roll om vägyta inte nyttjas vid tät trafik, och konsekvensen är längre och inte kortare köer som du tycks tro. Om många bilar ska samsas om en liten vägyta desto större blir trängseln och desto längre blir köerna, ökar man vägytan så minskar trängseln och köerna blir kortare. Köer blir längre och inte kortare om man förlänger en flaskhals i trafikflödet. |
|
|
Och för att förtydliga ytterligare: Exempel A. Det finns en rad bestående av 500 bilar Exempel B. Det finns två rader av lika många bilar. Vilken rad är den kortaste? |
|
| Torbjörn: irritationsmomentet ligger ju i betraktarens ögon - otroligt att detta skall gå före lagar och regler. Om jag tex hamnar i en långsam kassa på ICA så känns det naturligtvis irriterande men samtidigt får man liksom stå sitt kast och inse att jag valde "fel" kassa denna gång. Jag kan ju därmed inte klandra de andra som tagit en snabbare kasssa, eller hur? | |
|
Råkade ut för en sådan självutnämnd polis ism vägarbete på E6 i Skåne för några somrar sedan. Han stod STILL i vänsterfilen och undrade varför i hel..te folk tutade på honom!? De som så varmt förespråkar att man ställer sig i högerfilen 2km innan vägarbetet får gärna göra det själv. Vad de över huvud taget gör i vänsterfilen förbryllar mig... |
|
|
Kristoffer_L; fel. Det är inte en laglig handling att nyttja bussfilen i detta fall, du måste passera heldraget för att komma in i den filen. Dessutom tycker jag det är djupt omoraliskt & osolidariskt - var finns hederskänslan hos Slippy mfl?? Det oavsett vilka idioter som tänkt ut systemet. |
|
|
Sani: Ser ingen HEDER i att stå och köa, när det finns en outnyttjad fil brevid. Eller egentligen gör jag aldrig det. |
|
| Sani: jag har inte skrivit att det är OK att använda bussfilen - tvärtom! Det jag regerade mot var liknelsen med att köra i bussfilen och att köra om bilar lagligt på motorvägen innan ett vägarbete. | |
|
Slippy; ett enkelt sätt att urskilja ohedersamma människor från de med moral, är att placera dem bakom ratten alt. tangentbordet - dvs där det i princip saknas påtaglig konsekvens för ens omoraliska handlingar, då visar du vem du eg är. I det här fallet blåser du förbi en massa folk som köat längre än dig, och du tillåter dig att göra det enkom för att du sitter "skyddad" i din bil och det inte medför några repressalier. Det hade varit otänkbart för dig att göra så, om det tex rörde sig om en ICA-kö, där du blir föremål för folks påtagliga ilska; eller hur? |
|
|
Sani du är nog ute på lite tunn is nu...*skyddad bakom tangentbordet* :-) Du må ha vilka egna moraliska principer du vill men när dessa går stick i stäv med vad både Polis, Tingsrätt samt Trafikverket säger så kan du inte heller räkna med att folk följer just dina värderingar. Jämförelsen med ICA är inte konstigt - skall man ha dåligt samvete för att man valt en snabbare kassa än en annan? Det är inte detsamma som att tränga sig, eller hur? |
|
| Edit: skall stå lite konstigt :) | |
|
Kristoffer_L: "Du må ha vilka egna moraliska principer du vill men när dessa går stick i stäv med vad både Polis, Tingsrätt samt Trafikverket säger så kan du inte heller räkna med att folk följer just dina värderingar." Det finns ett bra motargument för denna mening och det är att följa skyltad hastighet. De som håller hastighetsbegränsningen ses på väldigt många vägar som ett hinder av en stor majoritet utav alla som vistas på just de vägarna. Nu är ju detta något helt annat än vad tråden initialt handlade om. |
|
|
@henke lexus: Jag ska förklara mitt resonemang om outnyttjad vägyta: DU glömmer en viktig dimension - nämligen tiden. Vid en ögonblicksbild så ser givetvis två kortare köer bättre ut en en lång men för att spetsa till resonemanget för tydlighet så försvinner en lång kö som rör sig i 70 km/h jämfört med två höäften så långa köer som rör sig i 10 km/h - pga avancereade flätningsövningar precis före hindret. Alla i långa kön kommer alltså förbi förträngingen snabbare om alla ligger i en kö som rör sig snabbt. Och detta gäller då att det är vänsterfilen som passerar förträngningen och högerfilen är fri för de som ska av på avfarterna. Det är denna effekt jag försöker beskriva som snabbast för alla i genomsnitt. SÅ fort någon ska blixtlåsa måste ju alla bakom i den kön sakta in och en kommer fram snabbare medan alla bakom måste bromsa. Optimalt för en och suboptimlat för alla bakom. Jag håller fast vid min teori men det bygger också på aktiva förare som håller optimalt avstånd till bilen framför - i de köer jag sitter så verkar en hel del sova och lämnar väldigt långt avstånd till bilen framför även i krypfart och det är bara onödigt kölängdsbyggande. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Chris87: Jag håller helt med i vad du skriver även om jag kanske inte skulle vilja kalla det för ett "motargument" utan snarare en parallell. De gånger jag själv väljer att köra fortare än tillåtet kan jag inte heller förvänta mig att övriga bilister skulle göra detsamma. För min del handlar trafik inte om moral eller rättvisa - utan snarare om samspel och hänsyn där man bara har skyldigheter mot varandra. Två bra exempel på hänsynslöst beteende är att medvetet köra om i bussfil eller vägra släppa in bilister enligt blixtlåsprincipen för att man själv är irriterad över att man valt att byta fil tidigare än vad man egentligen behövde. Det sistnämnda är roten till denna tråd... |
|
|
325 cabrio: i teorin låter detta fantastiskt, problemen är bara följande: 1) Hastigheten går som oftast från 110 till skyltat 30 eller kanske 50 (av säkerhetsskäl för vägarbetarna) i bästa fall. Krypfart blir därmed oundvikligt i getingmidjan. 2) Förutsätter en konstant trafikintensitet (antal bilar/min) under dygnet. Lyxen med långa avstånd och höga hastigheter (70km/h) som du beskriver finns inte, åtminstone inte i rusningstid. I praktiken hade alltså detta givit upphov till en lång enkelkö. Rättvist kanske tycker som skall rakt fram men det tycker säkert inte de stackarna som inte kan komma på/av eftersom denna enkelkö hade effektivt blockerat avfarter/påfarter längre bak. 3) Någonstans måste ju sammanflätningen hända, och där kommer per automatik farten bli lägre för att inte undvika kollision. Inbromsningar ger ofta per automatik fler inbromsningar osv... Det är kanske rent säkerhetsmässigt det bästa att hastigheten går ned precis vid sammanflätningen. Tror ingen vägarbetare hade uppskattat högre hastigheter genom arbetsområdena än vad de har idag. |
|
|
Kristoffer_L; hmm, jag blir inte klok på var du står faktiskt - för andra gången feltolkar du allt jag skriver, säger att jag har fel, men håller sedan ändå med mig om allt...hur är det med läsförståelsen egentligen? :) "Sani du är nog ute på lite tunn is nu...*skyddad bakom tangentbordet* :-)" Svar: Jag framför de här åsikterna lika gärna IRL, tro mig. "Du må ha vilka egna moraliska principer du vill men när dessa går stick i stäv med vad både Polis, Tingsrätt samt Trafikverket säger så kan du inte heller räkna med att folk följer just dina värderingar". Svar: Vad går stick i stäv? Menar du att man FÅR köra över heldraget och nyttja bussfilen vid köbildning i "bilfilen"..? Fattar inte vad du skriver, jag är ju FÖR att följa lagen här! "Jämförelsen med ICA är inte konstigt - skall man ha dåligt samvete för att man valt en snabbare kassa än en annan? Det är inte detsamma som att tränga sig, eller hur?" Svar: Vem f*n har skrivit om en annan kassa???? Jag talar om EN kassa, och EN kö - precis som de morallösa viker av kön, kör 500m i bussfilen, och sedan blinkar in längst fram igen; där kön börjar avta...det är åt h*e, om du frågar mig. Är du endast benägen att säga emot, eller är vi kanske överens? (Läs nu två ggr, för säkerhets skull) :P |
|
|
Slippy: Det är sånna som du som skapar iritation i trafiken. Ex: Jag åker hem från jobbet varje dag kl 17:00 (kista till Nortull) Ställer mig självklart i kö ända tills jag kommer hem. Vrf ska jag stick ut för? Vrf ska jag riksera böter och vrf ska jag vara bättre än alla andra bilar för? NEJ, Jag står som sagt i kö som alla andra trafikanter och kommer hem på mina dryga 45-60min. (mitt fel att jag bor i stan inte någon annans) MEN när jag har stått i kö i MIN fil utan att byta fil och rullat i 35min så ska inte du som blåser förbi alla i busfilen tränga dig framför mig.. Bakom mig skiter jag i men inte framför mig! (det var en BMW 7:serie av nyare modell som försökte men insåg att jag inte släppte förbi honom så han försökte tränga av mig (gick inte så bra tyvärr). Plötsligt är det en civilare bakom som stoppade honom för busfilskörning :D ) Sedan är det även sånna som inte vet vart de ska känns det som som är orsaken till de långa köerna. Åker du längst vänster så ska du åt ett hel men ställ dig/er inte där för helvtet 3 filer åt vänster ifalla ni ska ta avfarten 150m senare på höger sida. Då skapar ni inbromsningar och köer. samma sak som de som tränger sig längst ut till vänster direkt från på farten och får tre köer att bromsa in. "MEN vadå jag andvänder blinkers" attityden Ni som bor i sthlm vet vad jag menar, Kista - nortull. Man ser att köerna är vid järva avfarten, solna samt nortull. Känns som att alla som ska till respektive avfart lägger sig i vänster för att de sista 50m kapa tre filer. sen kommer nästa Jubelidiot vid påfarten och ska lägga sig i vänster för att det är den "snabba" filen.... SUCK! PS gällande Lastbilen så förstår jag honom tyvärr (har flera vänner som kör lastbil) De står i kö och vill ha en avstånd på ca 15-20m till bilen framför så de slipper stanna helt pga tung last osv. vad gör idioten i vänstar filen de lägger sig där, han ökar avståndet igen till 15-20 så kommer nösta idiot och lägger sig där"!!! helt rätt gjort utav honom. Tänk er ni åker bil ca 1-2 timmar om dagen och ni har bråttom lastbils chaffören stöter på idioter 8-10 timmar dagligen! |
|
|
Sani, du pratar om bussfil. Kristoffer pratar om vägarbeten på motorväg med ett körfält avstängt. Kristoffer tycker inte man kan likställa dessa två, eftersom den ena (bussfilen) är olaglig handling. Men utnyttjande av båda filerna vid vägbygge är en laglig handling, men som tydligen med tanke på denna tråd, ändå kan skapa irritation. Kristoffer har ju själv skrivit: Sani: "Jag har inte skrivit att det är OK att använda bussfilen - tvärtom! Det jag regerade mot var liknelsen med att köra i bussfilen och att köra om bilar lagligt på motorvägen innan ett vägarbete." __________ Mvh Grelle |
|
|
Kommer fortsätta att köra i bussfil, tycker inte det är befogat att min 7km resa varje dag skall ta mer än 12min. Hoppas det blir bättre när tullarna kommer, tyvärr behöver jag bilen i jobbet. Ironin är att det tar 6min med spårvagn... Få jag böter mindre än 3ggr i månaden så tjänar jag in den summan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.