|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
LÖSNING: 1) Använd båda filerna så mycket det går. Foga enligt blixtlåsprincipen. 2) Accelerera och bromsa mjukt. Försök håll konstant fart. 3) Håll minst ett par billängder i avstånd till framförvarande bil. Därmed undviker man stopp-and-go både i kön och vid blixtlåset. 4) Kramas i trafiken. :) Hur svårt ska det vara? F.ö. finns det inget hinder för lastbilar att köra i vänsterfilen så länge de vill. |
|
| fastEddie: "Sammanfogningen" till en kö skall så sent som möjligt, två köer fram till hindret/filsammanslagningen/etc. och sedan blixtlåsprincipen. Då blir det bäst rytm i trafiken. | |
|
Så länge alla gör på samma sätt spelar det ju ingen roll vilket man väljer, hastigheten och därmed flödet i nålsögat beror inte på vad dom händer innan. Men nu när hälften byter från den stoppade filen redan vid kösvansen, hälften kör ända fram och resten byter när det blir en lucka så blir resultatet att den fil som tar slut går >2 ggr så snabbt som den andra. Detta skapar en viss irritation och vilja att låsa ut den som kör ända fram (och i rätt många fall förbi det röda krysset där sådant finns). Själv anser jag att filer ska utnyttjas, men byter inte fil bara för att tjäna några positioner om jag råkar ligga i den långsammare. |
|
|
Kane Det funkar inte i verkligheten. Tro mig. Efter 35 år på vägarna i hela landet vet jag. Folk är egoister. Punkt. |
|
| Det funkar i verkligheten utom de ggr de självutnämnda trafikvakterna i högerfilen vägrar använda blixtlåsprincipen. | |
|
"...du har inte mer bråttom än någon annan..." och "...ta din plats där bak". Med all respekt för dina 35 år i trafiken men hade du mått bra av att pendla i rusningstid i en stad med fler bilar än lilla Malmö. Det hade gjort gott för din ödmjukhet gentemot andra trafikanter :-) Hellre att bete sig som ett skock får än en fårskalle i trafiken ;-) |
|
|
#Det funkar i verkligheten utom de ggr de självutnämnda trafikvakterna i högerfilen vägrar använda blixtlåsprincipen. # Då fungerar det ju inte! Om de omkörda blir irriterade över dom som kör om och "ger tillbaka" genom att inte iakta blixtlåsgrejen till 100 % då funkar det ju inte. Bättre att alla faller in i fållan och glider igenom väghindret i en jämn ström. Comprende? |
|
|
Kristoffer L.. "...du har inte mer bråttom än någon annan..." och "...ta din plats där bak". Med all respekt för dina 35 år i trafiken men hade du mått bra av att pendla i rusningstid i en stad med fler bilar än lilla Malmö. Det hade gjort gott för din ödmjukhet gentemot andra trafikanter :-) Ännu en som inte kan läsa. Du får bakläxa. Gör om. |
|
| Men Eddie- i ditt ena inlägg skriver du att man inte skall köra om utan lägga sig längst bak i kön. Sedan i nästa inlägg skriver du istället att man skall köra enligt blixtlås principen så att det blir ett jämnt flöde genom hindret... | |
|
Kristoffer L. Var var du i skolan när det var läsning? "Bättre att alla faller in i fållan och glider igenom väghindret i en jämn ström. Comprende?" svarade jag ju. Jag kan ju inte ta ansvar för dina tolkningar. Hela tiden har jag sagt hur jag tycker man ska göra. |
|
| fastEddie: Det fungerar alldeles utmärkt utom de ggr..... Comprende? | |
| Exempel: Motorväg där markering om att de två filerna går ihop till en 2 km INNAN sammanfogningen. Om då alla gör som man INTE skall dvs kör i högerfilen redan 2 km INNAN "blixtlåset" så blir kön ONÖDIGT lång. O för er som inte vet så finns det AVFARTER från motorvägarna, dessa avfarter är kvar även EFTER att man passerat de pga att man inte skulle svänga av där. Om man då gör på det FELAKTIGA sättet så kommer kön om den blir tillräckligt lång upptas även av de bilar som ämnar svänga av vid denna avfart, så trafiken flyter sämre o sämre...Om man istället utnyttjar båda filerna fram tills de går ihop så kommer köerna (för de är ju två i detta fall) byggas på långsammare då bilarna som skall svänga av hinner göra detta INNAN köerna börjar. Så svårt är det inte att utnyttja blixtlåsprincipen, o sitter man då i den "långsammare högerfils kön" kan man alltid byta till den vänstra om man så önskar. Om folk lärde sig att utnyttja filerna som det är tänkt skulle trafiken flyta bättre. Punkt. | |
| Ickediskussion. Vad som gäller enligt lagen har ju redan framkommit. | |
|
Så kallade trafikforskare.....vi vet ju hur teori och praktik skiljer sig. Det finns inte så många tättliggande avfarter på motorvägarna. Att folk ska bunka ihopa sig därframme för att ge de avsvängande plats är just bara en teori. Vi som arbetar och har arbetat på vägarna i decennier har sett verkligheten i verkliga livet och inte från ett skrivbord. |
|
| Working Class Hero i all ära men trafiken skulle funkar bättre om alla gjorde som Dawwe beskriver ovan. | |
|
Här i Göteborg har den ena av två filer genom Nordstan helt plötsligt gjorts om till bussfil, med massiva köer som följd varje dag efter jobbet. Och det är då många visar sina sanna färger - de flesta av oss sitter stilla i köerna och svär över situationen; men vissa skiter helt sonika i kön och blåser förbi via bussfilen. Ohedersamt & osolidariskt beteende, om ni frågar mig! (Visst kan det hända att en av tusen av dessa bilar innehåller exempelvis en födande kvinna, men långt ifrån alla...) |
|
| Sani: Att minska antalet körfält, och således även kapaciteten på vägar, genom att reservera dem för bussar är grundproblemet. Det förvånar mig inte alls att en del väljer att köra i busskörfälten. De har tröttnat på att sitta längre tider i köer som skapats utav Göteborgs stads trafikkontor. De har på ett effektivt sätt skapat trängsel och det lär inte på något sätt bli bättre när fler körfält successivt tas bort runt omkring i Göteborg. | |
| Visst är det så - men tycker du det är moraliskt OK att ta nyttja bussfilen vid ett dylikt tillfälle då? Du går ju de facto före i kön, vilket är det närmaste dödssynd du kan komma i detta land.. Då borde ju alla strunta i bestämmelserna och köra på spårvagnsspåren mm? | |
|
Har också gått över till bussfil varje dag till jobbet, tillsammans med många andra... Kommer aldrig rösta på den rödgröna sörjan i GBG, det är klart. |
|
|
Vet inte om det redan er oplyst.. men killen gik fri i hovretten.. wth??? tycker absolut inte att han skulle gå fri... I Tyskland och Danmark er det blixlås pricippet så sent som muligt, altså hvor 2 filer bliver till en...... gäller vel okså Sverige...? Länk Hindrade inte trafiken - lastbilschaufför frias i hovrätten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.