AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.217

Hindrande av trafiken - dömd

Sida 2 av 7
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"En hypotetisk fråga - om en pedofil attackerade min lilla flicka, har jag inte rätt att förpassa honom till evigheten och samtidigt göra andra föräldrar en stor tjänst?"

Jo, absolut. Att du sedan får sitta av en tid är en annan sak.
Rent juridisk har ju chaffoisen brutit mot lagarna och straffas därefter. Tyvärr måste man säga

För jag har 101% förtåelse för hans beteende

Finns det något mer irriterande att sitta i högerfilens kö och se alla tränga sig förbi och in framför en i vänsterfilen

Bäst vore kanske om ALLA körde på samma sätt och fyller på jämt i båda filerna fram till vägarbetet en det är tyvärr inte så folk beter sig i verkligheten

Så när majoriteten rättar in sig i en fil i god tid inför vägarbetet finns det allltid några som gillar läget och klämmer sig in längst fram

Inte juridiskt fel men moraliskt rätt lågt i min mening

Vanligt beteende bl.a taxichaffisar i Sthlm bl.a
Helt rätt att straffa, men att tvinga honom läsa om trafikteorin för nytt körkort hade räckt, 6000 är inte i proportion.

Tallviking: jag förstår inte hur du resonerar. Du säger att bäst vore om ALLA körde på samma sätt, och du tycks veta att båda körfälten ska användas. Ändå säger du att du irriterar dig på att folk använder båda filerna fram till vägarbetet. Ehhhhh?

Det är ju så man SKA göra. Varför envisas du och så många andra att göra tvärtom, och sen sura, trots att du vet att du gör fel???
Tallviking, egentligen ingen idé att diskutera men någon måste föregå med gott exempel och visa att man ska köra ända fram även i vänster körfält.

Ditt påstående är samma som att säga att bara för att alla andra kör för fort så är det moraliskt rätt att jag också gör det, hmmm... Bättre om vi följer de lagar som finns och gör man det inte får man vara beredd på att ta straffet.
Lasse-SL500, det värsta av allt är att han kommer fortsätta blockera vänster körfält även fortsättningsvis...
In o rösta på sydsvenskans hemsida! :)

Det kanske låter konstigt (för somliga) men det är faktiskt en lag! Så om någon åker för fort bredvid dig normalt på motorvägen tycker du dig ha rätt att reglera detta själv, för att det är orättvist att han kommer fram snabbare? Ok, liknelser blir sällan bra men frågan är varför vissa anser sig ha rätt att visa andra hur det ska vara, särskilt med tanke på att de har FEL!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Det var på tiden det blev ett kännbart straff för sådana låtsassheriffer.

Äger alltid 1 BMW
saxat från Tallvikings inlägg ovan... "Så när majoriteten rättar in sig i en fil i god tid inför vägarbetet finns det allltid några som gillar läget och klämmer sig in längst fram

Inte juridiskt fel men moraliskt rätt lågt i min mening"

understryker ännu en gång hur stark jantelagen är hos vissa individer i detta land och som är den primära orsaken till beteendet :-)

Tack gode gud för att våra juridiska lagar inte följer jante ;-)
saxat från Tallvikings inlägg ovan... "Så när majoriteten rättar in sig och kör Volvo V70 finns det allltid några som gillar läget och klämmer sig in längst fram i BMW:s

Inte juridiskt fel men moraliskt rätt lågt i min mening"

Absolut :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Just detta trafikproblem diskuterades i någon tråd förra året och då var det rätt många som tyckte att det lastbilarna gör var helt i sin ordning och underlättade vid vägbyggen, ungefär samma typ av inlägg som man hittar under artikeln i Sydsvenskan men nu verkar åtminstonde de flesta här inne vara överrens med de lagar som gäller.

Jag tycker faktiskt man kan vända på det och säga att de som ställer till problem är alla de som för tidigt går in i höger körfält istället för att ligga kvar i vänster och fylla upp detta också. Då skulle farterna i båda körfälten vara liknande och själva blixtlåsprincipen skulle fungera så som det är tänkt.

___
//Ulf
Fast då kommer man till frågan om man ska dyka in i en existerande lucka som inte påverkar trafikflödet eller köra hela vägen fram och ta sig in där vilket lär påverka trafikflödet.

I vilket fall som helst har man ingen rätt i att blockera körfält som lastbilschauffören gjorde.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
"Jag tycker faktiskt man kan vända på det och säga att de som ställer till problem är alla de som för tidigt går in i höger körfält istället för att ligga kvar i vänster och fylla upp detta också. Då skulle farterna i båda körfälten vara liknande och själva blixtlåsprincipen skulle fungera så som det är tänkt."

+1, minst. Av någon anledning så går den fil som upphör dubbelt så snabbt så länge den varar.

Försvarar inte chaffisens beteende, men hyckleriet haglar verkligen här inne.

Det lyser genom att ni inte är sena på att utnyttja faktumet att vänster körfält är tomt (så långt det går), och tänk efter nu, om alla köar i både körfälten så förlorar ni den möjligheten och får snällt köa som alla andra.

Så att i ena sekunden skrika över att chauffören stal eran tid när han blockera vänster körfält, för att sedan förespråka köande i både körfälten är lite motsägelsefullt, då ni i både fallen kommer genom vägarbetet lika snabbt/sakta.

Egentligen undrar man om ni verkligen vill folk ska köra i både körfälten, i dagsläget kommer de som tar modet till sig att köra i vänsterfältet (och få sura blickar från xx antal förare) fram snabbare än de som köar i högerfältet. Själv respekterar jag vad en majoritet av trafikanterna på vägen ömsesidigt kommit fram till och lägger mig i höger fält när jag kommer till en kö. Och säg vad ni vill om det, men det är inte olagligt. Sen sitter jag helt enkelt snällt och köar där, och får se vilka bilister på vägarna som saknar moral. Förvånansvärt ofta är det faktiskt tyska prestige märken :)
Nja märk att de som pratar om att tränga sig före/egoism/rättvisa etc är de som förespråkar högerfilen enbart. Övriga pratar om att ALLA vinner tid. Det är två olika sätt, det ena som förespråkas av trafikforskare, polis och lagboken det andra som tilltalar jante. Att man kan få sura blickar för att man gör som det är tänkt händer troligen bara i Sverige (Skåne)..!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Äntligen!

Rätt åt honom. Jag tycker 6000:- är för lite i straff när man försökt att leka trafikpolis på felaktiga grunder.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
David.
Det är ju för att inte göra köerna onödigt långa som man ska använda vänster körfält också. Används båda filerna ända fram till där de går ihop så blir det halva kölängden mot om man bara använder höger.

Dessutom så slipper man då blockera avfarter som de som ligger längre bak i kön kanske ska ta av vid.

///BMW - Was sonst!
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Helt underbart att detta fenomen upmärksammas!

Hände mig för ca ett år sedan att jag satt och köade trots att jag skulle av motorvägen innan ett vägarbete. ca 200 m framför mig låg en lastbil och blockerade vänsterfilen och framför honom var det tomt så långt jag kunde se.
Alltså satt jag och köade i onödan. Tack!

Tyvärr så har aftonblaskan förvrängt storyn så gott de kan och skriver sin rubrik så här:

"Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen tröttnade på att folk försökte tränga sig före i kön genom att strunta i att köra enligt blixtlåsprincipen vid vägarbeten."

Tongångarna i kommentarerna där försvarar chaufförens beteende. Iofs rätt typiskt för en sosseblaska när det gäller jantlagen.
Buspelle
DavidT86: Om målet är att uppnå effektivitet i trafikapparaten och ett rationellt beteende, vilket rimligen borde vara allas önskan, finns det två saker att göra. Använd hela den tillgängliga vägytan, d v s kör fram tills vägen tar slut, och uppträd förutsägbart, vilket i det här fallet innebär att tillämpa blixtlåsprincipen.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Om målet är effektivitet så ska man sträva efter att alla använder sig av samma trafikregeler. Alltså ska man inte hitta på egna för att de verkar bättre.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Sen finns det dom som gassar som in i heleflundra bara för att hinna före alla andra i kön...

BMW - Beroende Med Wilja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.