|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Jag anser att detta är helt galet, just för att jag tror att de flesta kontrollanter kommer att gå på vad diagnosen säger, dvs det finns en felkod och då underkänns bilen, trots att avgaserna är ok, enbart pga att bilen indikerar ett fel, ungefär samma sak som det varit med lampan för avgasreningen. Den lyser och man åker på en obesiktning. Man själv säger "men du har ju mätt avgasvärderna manuellt med instrument och det är inom gränserna" "tyvärr lampan lyser, tack å hej" Och hur ofta har man inte kommigt in på verkstaden och de felsöker för dyra pengar och säger "lampan lyser men vi kan inte hitta nåt fel och avgasvärderna är ok" Men bilprovningen vill inte godkänna bilen. Allt för att suga ut pengar. Tur att det finns verkstäder som kan släcka 2or som kanske kan köra med sunt förnuft. | |
|
Vilken soppa det där kommer bli!!! Hur många gånger har men inte haft bilar med ett gäng "felkoder" som betyder ingenting?? Hur ofta hänger sig en dator för att därefter fungera normalt??. Fick nyss fel av typen 3 på min Mac. Jag klickade ok och den kör på som vanligt. Hade det rört sig om min bil i stället hade "typen 3" felet kostat 3000 kr och ombesiktning!! BIlarnas feldiagnossystem är ju helt opålitliga? En mekaniker som jag pratat med om efter en felkodsavläsning menade på att det räcker med en kallstart och en misständning som inte märks för att det ska loggas 3-4 st felkoder i diagnosen. Inget att bry sig om!!??? Det är dags att gå tillbaka till att köra gamla bilar misstänker jag :( /L |
|
|
Är så fallet så kanske vi kan vända oss till de verkstäder som kan släcka 2 or och har kvar en gnutta sunt förnuft. Hittar det inga fel och avgasvärdena är oko så ska den gå igenom. En lampa ska alltid godkännas eller underkännas efter en manuell kontroll inte enbart pga den lyser. |
|
|
Min bil kollade dom bara databoxen på men gjorde ingen avgasmätning. Ett annat problem vid import av dieselbil numera med dom nya reglerna är att man inte kan kontrollbesiktiga bilen samtidigt som regbesiktningen för dom kan inte göra OBD-kontrollen utan att en massa data om bilen knappats in i registren Jag åkte på detta och fick åka och göra kontrollbesiktningen några dagar efter reg-besiktningen |
|
|
Detta låter helt galet. Hur gör de bedömmningen, det är ju inga bilmekaniker som arbetar där? Detta är staten som vill suga oss på pengar. |
|
| Personligen är jag inte så förtjust att andra ska runt och pilla i bilens elektroniska system utan att ha rätt utrustning, dvs BMWs egna. Om de skulle åsamka något fel, står de för eventuella kostnader? Bilars elektronik kostar hutlöst mycket pengar att fixa idag, speciellt då det kan vara svårt att lokalisera vilken komponent som kan gått sönder. | |
|
Som tur är så kommer det att finnas andra alternativ innan det är dags för mig att besiktiga bilen. Jag tycker med att de inte har bland elektroniken att göra, vad kan det vara bra för?? Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Du ska bara veta hur enkelt det kan uppstå fel i elektronik, även när man bara pluggar in något för att läsa.. Jag håller på med kretsar och mjukvara dagligen. | |
|
Tycker ni att alla skall låta bli att ansluta en USB-pinne till er dator också för att inte dom skall riskera att haverera datorn ??? Nu får ni allt lugna ner er lite ! |
|
|
falsterbo! Precis min tanke! :) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Tror det ändå är ganska säkert ändå. Ta bara alla interface som säljs på nätet för att läsa ut och radera koder med som används. Det dom kollar på bilprovningen är odb-2 Man får väl dra till med att ska de kolla koder så får de göra en full e-diagnos på bilen. |
|
|
I många stater i USA görs ett s k "readiness test", som betyder att alla system är ok och har så varit ett visst antal körcykler. Har man felkoder som raderas strax innan så kommer den ändå att fail:a där. Någon felkod i minnet ska dock vara helt ointressant. Är det så det ska bli här också, eller? // fredde |
|
|
Det är ett bra system för bilprovning så det kan ge fler nedslag på skit grejer, tex felkoder trots att avgastesterna är ok. Att för att Mjölka ur bilisten på pengar, nu när det är fritt fram för andra att besikta bilen. |
|
|
Kommer de alltid att koppla in sig på bilen, eller bara när någon varningslampa lyser? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
gäller bilar senare än 02 har jag för mig står i länken. Ser ingen anledning att koppla in sig om en lampa inte lyser och värderna är shyssta. |
|
|
Finns många felkoder som kan vara lagrade utan att lampan lyser Och det är bara de koder som har med avgasrening som kollas. Inte alla andra system i bilen Det är bara motor och avgasfunktionerna (miljörelaterade) som följer OBD2-standarden. I övrigt har nästan varje bilmärke egna koder och dataspråk som ofta är hemliga för att inte oberoende företag skall kunna bygga utrustning och serva/reparera sådana fordon förutom märkesverkstäderna Volvo t.ex är det så med. Bara Bosch har köpt rättigheter av Volvo att bygga diagnossystem för de flesta datorsystemen i deras bilar. |
|
|
Så här gör man i USA t.ex: Emission testing In the United States, many states now use OBD-II testing instead of tailpipe testing in OBD-II compliant vehicles (1996 and newer). Since OBD-II stores trouble codes for emissions equipment, the testing computer can query the vehicle's onboard computer and verify there are no emission related trouble codes and that the vehicle is in compliance with emission standards for the model year it was made. |
|
|
Är pwm, kwp, can hemliga protocoll? Jag har ett kombiverktyg som klarar ett 4 tals protocoll. |
|
| Har för mig att CAN är standard i europa sedan 2001 | |
|
Man skall komma ihåg att detta gäller endast miljörelaterade felkoder och dessa är av "bra" kvalite och sätts inte i onödan utan när emissionerna är för höga. Dock kan ju felen vara av enkel karaktär det vanligaste är att adaptionskoder sätts för att man har luftläcka som kan bero på en sådan lätt sak som att oljestickan inte har varit isat ordentligt. Om man får en sådan enkel åtgärdad kod precis innan man skall besiktiga så kan man lyfta batteripolen så släcks lampan (och koden som syns i deras verktyg) Som sagt tidigare så har de haft detta system i USA rätt länge och det har kommit många metoder att fuska. Detta gör att i inom en snar framtid kommer permaneta felkoder som endast kan nollas av av diagnosfunktionen själv. Ett obd verktyg som följer ISO standard kan inte skada bilen så oroa er inte för det. Varför bilelektronik är mycket dyrare än hemelektronik är för att de är gjorda för kunna fungera från -40 till +120 grader i 15 år. Vilken 15 år gammal dator som har temperaturcyklats varje dag fungerar fortfarande? Lars |
|
|
I princip ALLA datorer(bärbara DELL) som vi hade när vi när vi gjorde vinter(-30) och sommartester +45 gick sönder åtminstonde en gång på 3 år och då var det inte bara diskarna som krashade. Jag vet har ingen hemdator som är 15 år gammal som har användts dagligen som inte har gått sönder. Lägg till de extrema temperaturcyklingarna som bilelektronik utsätts för. Sedan skall man komma ihåg att om ECU har något med säkerhet att göra så kan man inte använda vilken CPU som helst utan den måste vara säkerhetsklassad. Detta var lite offtopic men tillbaka tille en fråga som fanns tidigare. ISO standardarna är öppna och vem som helst kan köpa dem. De som är mest intressanta är ISO-15013-x samt ISO-14229. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.