|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Som jag har skrivit så bör regelbunden KORREKT service korrigera problemen. Och i mitt fall så har jag begagnaköpsgaranti på bilen då den inhandlades den 2:a december. Jag känner dock på mig att försäljaren kommer bråka en hel del, därför tar jag vid ytterligare åtgärder. Om bilen sedan är ny eller gammal ska inte spela någon roll för BMW om de vill ha ett lika högt begagnatvärde som de har idag, vilket också gör att de kan hålla höga nypriser. |
|
|
Positiva Martin E som bara kör nya bilar kan gärna undvika att svara i vissa trådar. Är faktiskt dåligt att BMW inte står för detta eller iaf subventionerar resevdelarna. Saab gjorde ju detta och gör fortfarande på sina 9-5or som hade problem med oil sludge. Delarna kostar löjligt lite mot vad dom borde göra. |
|
Martin E |
Oerhört trist och jag lider med er:( Men gammal bil= mera skruva! Förväntar ni er att BMW Sverige driver en välgörenhets inrättning. Knappast dom skiter fullständigt i problemen efter att garantin gått ut. Det är därför man överväger att byta till nyare bil och inte nödvändigtvis BMW. Men vad jag förstår är det M54 motorn i vissa modeller som drabbas från 2000-2006. |
|
Tror mera på olycklig kombination av oljor, körschema/körprofil, serviceintervall osv, tillsammans med kylan skapar det i vissa fall problem. Jag tror inte BMW medvetet har en dålig grundkonstruktion, utan saker och ting har utvecklats till problem efterhand, därför är man också måttligt intresserad av att gå in med goodwillersättningar. Det som talar för ovanstående är: Alla drabbas inte trots identiska motorer, vi har olika körprofiler, olika oljor, olika serviceintervall osv. Andra biltillverkare drabbas imellanåt av samma problem, både t.ex VAG och SAAB är kinkiga med oljor och serviceintervaller, oilsludge innehåller kondens/fukt som kan frysa och bilda isproppar. Kondens som bildas vid kyla/värme är ett naturligt fenomen som i alla tider bildat lite gult eller grått klegg på insidan av t.ex ventilkåpa och påfyllningslock. När man läser i forumet här om "majonnäs" och liknade kan man tro att detta är nåt nytt.. Problemet uppstår när det blidas sludge/skum osv i oljan, förmodligen ett pris man betalar för andra bättre egenskaper som oljorna inte hade förr, då kan det bildas proppar osv. FP |
|
|
Blev igår uppringd av en Reporter från ViB igen. Vill bara införa att Vi Bilägare varit i kontakt med BMW Sverige ang detta problem och fick svaret vi alla fått tidigare som förklaring! Kommer inom kort en Artikel ang detta i Vi Bilägare !! |
|
|
Alex84: Snälla, låt nu inte BMW komma undan med det här fattiga standard svaret, det vore fullständig antiklimax när du kommit så långt som till en seriös biltidning. Hmmm, du måste försöka få med i artikeln att ägare av M54 motorn verkar drabbats väldigt, väldigt hårt. Avsevärt hårdare än andra tillverkare, att det inte ens går att jämföra. Försöka få med att vi BMW ägare får 0 kr i ersättning osv, att vissa drabbas flera gånger (ca 8 000 kr * X). Nämn att BMW North America hade (har?) en annan policy där de stod för kostnaden. Vore ju EXCEPTIONELLT trevligt om BMW kom ut med någon sorts guide för hur problemet ska undvikas??? Vore väl en naturlig slutkläm i artikeln? Nordic climate kit, visst, men väldigt många av de som drabbas har ju det redan. Regelbunden service, totalt självklart men det tror jag nog majoriteten BMW ägare sköter servicen (speciellt här på forumet). Undvika kortkörningar på vintern??? ;-) Frågan är om BMW vågar komma med en sådan kontroversiell uppmaning i Vi Bilägare, jag tror inte det. Det vore nästan roligt. I svart text på Aftonbladets motorsida "Från BMW: Undvik kortkörningar kalla vinterdagar! ". ;-) |
|
|
Reportern ifråga har som sagt varit i kontakt med Bmw Sverige ang detta och med standardsvaret som följd av detta. Bmw erkände själva att man inte hittat någon lösning på detta dock och hävdade lite halvtamt att de flesta drabbade bilarna varit importerade !!! Reportern ringde därför upp mej igen bara för att säkerställa att min bil inte var importerad ( vilket den inte är = Svensksåld ). Som Du skriver mats_epost så har jag berört detta med de olika åtgärderna som Bmw gör mellan olika länder. Har även fått frågan på vad jag/vi drabbade vill ha åtgärdat med tanke på problemet med VV strulet? Jag vet inte vad alla vill,men svarade att jag själv önskade att vid service så skulle man åtminstone inspektera och ev rengöra VV utan extra kostnad för kunden samt byta ut detta inom ramen för service/inspektions kostnaden,dvs kunden skall inte behöva betala extra för detta fel man inte kan bygga bort! Det finns många troliga orsaker till att VV strulet ökat med tiden. Jag funderar på detta med Etanolen i bränslet som den största boven till dramat i kombination med långa serviceintervaller ( Longlife ). Att körstil/körsträcka/klimat enbart skulle vara orsaken är lika korkat som undvikande av problemet och ansvarsfrågan från Bmw´s sida. Ett dåligt/svagt konstruerat system från början är naturligtvis grunden för detta problem. Sårbarheten fanns redan inbyggd så att säga,och när nya faktorer kom in i bilden så var det bara en tidsfråga när eländet skulle falera !! Men nyare modeller och märken börjar få problem med,och frågan är då vad detta beror på? Etanol binder vatten som alla vet och ju mer etanol som mixas i bränslet vid mackarna så kommer problemen att öka och då främst när tempen faller !! Vi är nog bara i början av en trend som kommer att öka tror jag,och då inte bara Bmw ägare. Det är av denna anledningen som jag tar strid för att Vi konsumenter inte skall behöva betala notan pga politiska beslut eller mot tillverkarnas ovilja att ersätta drabbade ägare !! |
|
| Fast etanol i bränslet finns väl inte i 98 oktan och v-power som jag i alla fall tror många BMW tankas med... | |
|
Har någon tillgång till klimatstatistik sen ett decennium tillbaka och då närmast över temperaturen? Jag misstänker att särskilt de senaste två kalla vintrarna har exponerat bristerna. Statistiken är viktig i kampen mot BMW om man skall bevisa att det rör sig om ett konstruktionsfel (vilket jag är övertygad om). mvh/ Anders |
|
|
@AKN: Bmw själva medger konstruktionsfelet med VV. @Kahn-d: Jag körde på 95oktan när VV täpptes igen. Kanske fler kan fylla på med fakta vad man körde på för bensin? |
|
|
Svårt att hitta årsvis klimatstatistik. Finns ju en del statistik via forumet och datum för inlägg. 2006 var det en period då det haglade in fall också. Tror att det är utdragen tid med kyla som är det största hotet. Att BMW har vintertestat några dagar i -30° i Arvidsjaur spelar ingen roll. Ett par veckor i -15-20°C följt av stillestånd ett par dagar tror jag är gynnsammaste förutsättningarna för en ispropp. Etanolblandningen tror jag har marginell betydelse då det ändå bildas nästan en liter vatten av en liter förbränd bensin. Kanske däremot att det är lite bättre att köra en olja med varmviskositet 40 istället för 30 för att få ner blow-byflödet lite. *W-30 är nog mer för att förbrukningssiffrorna ska se fina ut. |
|
| Jag körde med vpower när jag drabbades i min 530 2001 runt nyår 2009-2010. | |
|
Alex: Angående "Har även fått frågan på vad jag/vi drabbade vill ha åtgärdat med tanke på problemet med VV strulet?" Jag kan också tycka att åtminstone 50% rabatt vid byte av vevhusventilationen vore schysst för oss här i Norden. Tycker också att BMW bör komma med en seriös instruktion/guide över hur problemet i möjligaste mån kan undvikas. Motorvärmare, rensning av vv innan vintern, isolering, kommentarer om körprofil, oljetyper, oljebyte innan vintern eller vad det nu tänkas kan vara? Löjligt att hävda att det främst är importerade som drabbats. Min var svensksåld och mig veterligen har massor andra svensksålda drabbats. BMW Sveriges dåliga bemötande uppmanar dock verkligen till import. ;-) |
|
|
Varför inte ställa frågan till BMW Sverige om de inte själva måste importera bilarna, eller om de har en hemlig svensk fabrik nånstans? De vill förstås trakassera de som kör med egenimporterat, då blir motfrågan såklart: Skiljer det nåt på bilarna på tillverkningslinan i Munchen på vagnar som skall till t.ex Bayern eller Malmö? Vet man ens om vart bilarna kommer att hamna i ett tidigt skede? Självklart inte och allt bygger på gamla skrönor från tiden långt före EU:s födelse, då det ibland (obs ibland) kunde skilja på vissa utrustningsdetaljer på vagnar som skulle till t.ex Italien resp Sverige osv. FP |
|
|
"Vet man ens om vart bilarna kommer att hamna i ett tidigt skede?" Dom vet garanterat vart bilarna kommer att hamna redan när produktionen startar på monteringslinan. |
|
|
I vissa lägen, ja, men spelar det roll? Man kan dra det till sin spets och börja med delar och komponenter, gjutna block osv, var börjar det skilja mellan olika marknader? Skiljer det något? FP |
|
| Jag skulle tro att i princip 100% av bilarna på monteringslinan har en färdig destinantion när dom byggs. På komponentnivå är det säkert ytterst få, om ens några skillnader. Det är snarare så att viss utrustning kan skilja, att det finns en viss standard för olika marknader. | |
|
Tjabba! Har beställt ny vv + lite slang i förebyggande syfte, skall byta ventilkåpspackning och jag har misstänkt att vv pressar ut lite olja där eftersom de kanske har börjat klegga igen lite. Vet att det är trångt å en del grejer ska ut innan man når själva vv-huset. MEN min fråga är till de som gjort detta.. Vilka gummipackningar är viktiga att byta ut? Såg på nån video att gasspjällets packnings byttes ut mm.. måste ta reda på så mkt info jag kan så jag har alla delar då det gäller! Så tips på nödvändiga packningar och småsaker skulle vara toppen. :) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
När man ändå "river" ned saker - kan man lika gärna byta ut alla packningar om man vet med sig att bilen har rullst en del. En del som du blr titta extra på är luftbälgen. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Jo, det är det jag menar. Men vad är "alla" packningar för nåt. De som gjort detta på sin m54 är jag nyfiken på vad och vilka packingar som samtidigt byttes. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.