AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
74.792

Ni som råkat ut för Frusen vevhusventilation M54 -reklamera och kräv ersättning

Sida 1 av 7
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Har själv råkat ut för frusen vv och har hittils lagt ned 13 timmars arbete. Har plockat isär och rengjort som tusan och nu står bilen bara och väntar nya delar...
Delarna inte kommit för dom är restade därför att massor av andra bilar med M54 motorn har precis samma problem.

Det här är ett konstruktionsfel från början till slut. Bmw känner garanterat till problemet, det kan enkelt bevisas genom att nyare motorer till och med har eluppvärmd vevhusventilation !

Jag funderar därför på att skriva ihop en ordentlig reklamation till bmw, kräva ersättning för reservdelar och nedlagt tid. Bmw har ju inte ens varnat sina ägare för det här problemet? Till och med saab gjorde ju det( jag fick brevet från direktör Jan-Åke när jag åkte 9-3) dom tjänade ju inte ens några pengar på sina bilar men vågade ändå erkänna problemet !

Någon mer än mig som tänkt eller försökt med samma sak?
Jag är riktigt besviken. Skitdåligt att inte våga erkänna det här misstaget som dom gjort. Ett elände för den som råkar ut för M54-sjukan och det är löjligt eftersom att det är så enkelt att förebygga bara man vet.
Hur vet man om man har fått en frusen vevhusventilation, och hur man man förebygga detta ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du ska alltså reklamera en 8 år gammal bil? Lycka till.

För övrigt hade jag en helt felfri 530 -02 för ett år sedan så alla bilar drabbas inte heller.

-------
//Lövet
Andeas_lofgren,
Alla M54 och M52TU bestyckade bilar har potential att drabbas om du kombinerar en viss körprofil med mycket låg temperatur. Var det många drabbade förra året, var det kallt under en längre period? Svar nej.

Men att få BMW att krypa till korset här i Sverige tror jag blir svårt.

mvh/ Anders
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Konstruktionen är fel, det är bara en tidsfråga innan den fryser. Körstilen har ingen större betydelse.

Visst, om bilen inte körs under vintertid så är det troligtvis inga problem.

Jag håller med Andreas, lycka till! Du lär inte få någon ersättning för din 8 år gamla bil. Tror snarare att de skrattar åt ditt brev och sen slänger det.

Farsan hade en 320i -03 tidigare med M54 motorn på 170hk. Hade aldrig några problem med vevhusventilationen. 320:n har vistats flertalet gånger i fjällen (Idre, Åre) när det varit ner mot -20 på kvällarna.
Jag känner andra som haft 530i, 525i, alla e39:or och ingen utav dem har drabbats.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Andreas: Jag har haft min i snart 5 år och har inte tidigare haft några direkta problem med den tidigare men dagarna innan jul så frös min vevhusventilation. Temperaturen som har varit senaste månaden är ju ganska ovanlig och det i kombination med att bilen stått lite längre mellan turerna gjorde säkert sitt till.

Tror inte det är någon större chans att lyckas med en reklamation men jag önskar trådstartaren lycka till om han gör ett försök.

___
//Ulf
Det är väl i detta läge termen "Force majeure" brukas då det handlar om vädrets makter och avgörande betydelse ;)
"Force majeure" går knappast att hävda på -20 i sverige.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det tog även 4 år innan jag drabbades. Den frös ihop efter att stått ute i -20-25°C ett par dagar. Felkonstruktion som för många drabbas av.
Tror att det är efter en längre tids kyla då vattnet kondenserar hela tiden och till slut räcker det till en ispropp.
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Är det någon E60 som drabbats?

/Jonas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På E60/E61 med M54-motorn verkar isolerade rör och cyklon ingå i cold-climate utförande: Länk
Så är din bil svensksåld borde det vara isolerad ventilation. Det ser du lätt på slangarna om de har någon tjock skumstrumpa på sig.
Har inte hört någon drabbas av frysning med den isolerade varianten.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Jag hade isolerade slangar nedtill men ej från ventilkåpan.
Sedan bytte jag slangen från ventilkpan. 2 månader seanre frös den.
Cyklonen var ej isolerad på det vis den är idag.

Enligt bmw registret är min bil i vinterutförande men det stämmer ej helt.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Anders-72: Går det att demontera slang nummer 4 utan att oljan från tråget rinner ut den vägen? Funderar på att ta bort den och dra lite piprensare igenom.

Riwa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror inte att oljan når ända upp till änden på röret så det är nog ingen fara att ta bort slangen. Det kan vara rejält stopp där tydligen och trångt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Slang 4 är långt över oljenivån i tråget. Men det är större risk att det är täppt i anslutningsröret än i slangen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja det är i röret flaskhalsen sitter. Men det skadar inte att dra rent slangen med.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
En frågar ovan hur man märker att ventilationen är frusen.

Det är enkelt!

Motorn stannar och när man lyfter av topplocket (!) så är det fullt med olja i cylindrarna. Hur oljan har kommit dit behöver man inte kunna se.

När man har "torkat rent" monterar man topplocket och kör vidare (så gjorde jag), samt funderar på vad man borde ha gjort innan, som t ex att byta olja precis innan det blir kallt på senhösten och rensa rören/slangar från gägga (vattenblandat olja).

Nu måste jag ägna mig åt att följa Dakar och Annie Seels öden och äventyr!

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Trycket som bildas vid ispropp kan trycka ut oljan via ventilkåpspackningen och ibland via trågpackningen. Har man fått olja i cylindrarna kan man passa på att mäta kolvhöjden när topplocket är av för vanligtvis är det vevstakarna som är svagaste länken när motorn försöker komprimera olja.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Anders-72
slang nummer 4 blir nog svår att demontera utan att oljestickan lossas och dras upp respektera O-ringen i sätet nere i tråget. Sedan skall slang 4 lossas nederst på cyklonen. Kan vara knivit att komma åt, ev. måste några grejer lossas. Sedan tar man upp hela paketet och gör rent allt sammans ordentligt. Ev. byte av slang nr. 4 då nyaste versionen har 3x mer isolering på sig än min hade orginal. Svårare än så är det inte. Tror nästan att vem som helst klarar operationen. Inte svårare än att byta bromsar på bilen.

Leif L.
Du verkar inte ha någon koll alls.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Plocka bort oljestickan med helafästet i blocket (oljan rinner inte ut) Skär upp dubbelmanteln som oftast är igensatt pga för litet original hål.Svetsa på ett grövre rör(manteln) så fixar sig allt det andra själv(cirkulation)
Det låter jobbigare än det är.....om man har tillgång till svets vill säga.
jag fixade polarns bil förra vintern,nu är det fullt flås i rören.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.