AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
74.795

Ni som råkat ut för Frusen vevhusventilation M54 -reklamera och kräv ersättning

Sida 4 av 7
An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Oj, det var inte lite skillnad! Då förstår jag att du väljer Trygghansa. Betalar ca 8000 för x3:an hos Bmw orginal. Nu när jag kollar så skulle den bli en 1000-lapp billigare hos trygghansa, men vette tusan om det är värt det alltså?! Mycket värt att slippa krångel dom gångerna olyckan är framme.
Ps
72
Psz
530iA -05
Tjena, ville bara tala om att BMW Originalförsäkring tog hand om min frusna vevhusventilation, 2500:- i självrisk!

Och det var faktiskt ett av de billigaste försäkringsbolagen för mig när jag jämförde förra sommaren.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
För mig skulle BMWs org. försäkring kosta mig 16500 per år. Det 'är dubbelt mot nu = kan byta vevhuysvent varje år och ändå gå plus :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

@Psz: Kul att höra att Ditt försäkringsbolag hjälpte Dej.
Men om alla vi skulle kräva ersättning av våra resp försäkringsbolag och ponera att vi fick hjälp med detta problem så skulle snart premierna öka markant på våra BMW´s framöver och hjälpen förvandlas till en högre kostnad istället !!
Ansvaret ligger helt hos BMW som sviker oss ägare genom att inte åtgärda felet som i grunden är ett konstruktionsfel från början !!
Otroligt svagt hos BMW att vända oss ägare ryggen i detta fallet,men summan blir att flera tidigare BMW ägare väljer att byta märke och kvar står då BMW med mindre antal sålda bilar.
Straffet kommer,men det dröjer en stund...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Presentera gärna statistik på hur många bilar som drabbats av detta påstoda konstruktionsfel. Troligtvis inte många i förhållande till antal sålda bilar, och troligtvis inte en bråkdel jämfört med sålda bilar världen över då det förmodligen bara förekommer i kallare klimat.

Dessutom, inte på alla bilar utan åter igen här och där. Vem vet vad som ligger bakom? En viss typ av olja i kombination med en viss typ av körning? Vi kanske aldrig får veta.

Men konstruktionsfel är något som drabbar alla bilar, eller riskerar göra så. Och där ligger knappast frusen vevhusventilation.

Man måste se det ur tillverkarens synpunkt också, och då tycker jag inte det är konstigt att dom inte tar så allvarligt på att ett fåtal bilar* krånglat här uppe i norr.

*Som sagt, jämfört med hur många som sålts.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bjerser. Det har varit tillräckligt många bilar världen över så att BMW bemötat sig att ta fram en kallversion av vevhusventilationsdetaljerna till M54 i efterhand.
Det finns noterat vid fletalet tillfällen i den interna service round the table infon och i utbildningsmaterialt för BMW mekaniker.
Då är det inte ett fåtal bilar som drabbas.
Både USA. Canada och norra delen av UK har drabbats.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack hasso för inlägget :)

@Bjerser: Min statistik grundas på att så många med fel på Vevhusventilationen får vänta på reservdelar flera veckor och ibland månader !!
Om reservdelar är restade hos auktoriesrade BMW verkstäder så tyder detta på att många bilar har drabbats utav igensatt VV mekanik eller hur ?

Att man sedan ser att nyare modeller drabbats än den -01a jag äger (e46) så inger detta inte något förtroende för BMW då man inte åtgärdat grunden till problematiken och därav min reflektion och påstående i inlägget ovan.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Bjerser: Du låter som en bilhandlare. Alltid samma tjafs om oljebyten och körstil. Ett enkelt sätt att lägga skulden på ägaren och inte bilen. Igentligen enkelt eftersom att säljaren eller reparatören inte fått någon bättre förklaring från dom som vet tex. bmw motorutveckling.

Det är ju reparations statestiken som du mycket väl vet inte finns för offentlig visning. Om bmw och andra märken skulle visa vilka reservdelar som säljs mest till resp. modell skulle det blir ett jäkla liv och för M54 motorerna i kallt klimat råder det ingen tvekan om att ny vevhusventilation är och förblir en storsäljare.

På bmw sa dom till mig "det har inte gått så många vevhusventilationsatser i år" men ändå var grejerna restade i flera omgångar överallt.

Ps
72
Psz
530iA -05
"Alex84: Det låter på dig som jag skulle ha struntat i att använda mitt försäkringsbolag, som jag betalar premier till, för att alla vi ska slippa premiehöjningar?? Vad ska jag då ha min försäkring till?

Att BMW skulle ta ett större ansvar kan jag hålla med dig om men jag kommer att fortsätta utnyttja en försäkring jag betalar för.
@Psz: Nejdå inte alls,sorry att Du missuppfattade det jag skrev tidigare.
Det jag är kritisk till är att BMW inte står för sina konstruktionsfel bara.
Problemet med försäkringsbolagen är att om ett fel eller händelse ofta förekommer av ett märke/modell så tenderar detta bara till en ökning av premien för märket/modellen och i detta fallet slår det tillbaka på oss bilägare i vanlig ordning.
Och skulle alla kräva ersättning för ex vevhusventen som inte funkar så blir resultatet detta så småningom.
Därmed inte sagt att det är fel att ta hjälp av försäkringsbolaget som i Ditt fall.
Men eftersom felet nu är så utbrett bland M54 motorerna så kanske det blir så?
Visst är det skit att man får dessa problem med VV hos BMW, och de borde vara tillmötesgående vid problemen osv. En klen tröst är att det drabbar många andra biltillverkare också, jag tror inte man kan säga att det generellt är konstruktionsfel hos alla dessa. Vi vet att vissa kombinationer av oljefabrikat och (vinter)temperaturer, kanske tillsammans med "ogynnsam körprofil" som man brukar säga, ger större problem än annars. Möjligen var det inte denna olja som t.ex BMW använde från början i de aktuella bilmodellerna? Jämför problemen med sludge och efterföljande haverier i vissa VAG-motorer, ett högst oljeberoende "konstruktonsfel".

FP
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nu spelar jag bara djävulens advokat, men att det blir restnot på delar kan helt enkelt (Och tvärt om mot ovanstående teori) betyda att det inte är en del som brukar gå åt; Alltså när det nu kom en svår vinter med många fall tog delen slut.

Tycker Folke fick fram samma sak som jag menade på ett bättre vis:

"Vi vet att vissa kombinationer av oljefabrikat och (vinter)temperaturer, kanske tillsammans med "ogynnsam körprofil" som man brukar säga, ger större problem än annars."

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
J-
534
J-A
325i T -08
Kan rekommendera www.pielmeier.com
Köpte original Blackline bakljus till E91 för 159 Euro inkl frakt.
Ev. är priset höjt till 171 nu. Lite rörigt på hemsidan men jag gick på best.nr.
Levererades till dörren efter en vecka.

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
En bil som kostar mer än 500.000 ny skall fungera även om det blir -25-30C. Allt annat är bara bortförklaringar. Ska jag ha en bil för sol, en för kyla, en för vatten/regn? Vad är det frågan om?
Jag förstår tanken, men... Ovanstående är inget försvar för varken BMW eller andra biltillverkare, men det är rätt intressant ibland att diskutera olika anledningar och orsaker till problem som kan uppstå.
Om prislappen enbart kunde innebära en slags garanti för problemfria bilar och funktioner så vore allt mycket lättare.
Hör gärna med t.ex Ferrarriägare om deras dyra bil egentligen är en problemfri kvalitetsprodukt, dvs hör med en neutral person som vet lite om innehållet under skalet... Många andra exempel finns, både inom bilvärlden och annat

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Låg bakom en e46 av något slag precis som välde ut illaluktande rök. Var precis i Uddevalla centrum, såg dock inte vilken motor det var i bilen.... Men säkert en m54 av något slag.

Mvh Martin
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Håller med att det är en konstruktions miss av BMW med dessa motorer.

Under alla år av Volvo 140, 240, 740, 940 ägande och skiftande körstil har jag ALDRIG råkat ut för att detta har frusit ihop.....
Å gudarna ska veta att oljan byttes nog "sparsamt" på dessa volvosar..å andra sidan fanns väll inte nått som kunde frysa på de äldre motorerna, men på 740/940 fanns ju någon form av "liknande" retur system.

Skandal är va det är!! man ska ju inte konstruera en motor som måste köras i flera timmar bara för att det är minusgrader ute !?!
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Vad menar ni med ogynnsam körprofil? vilket är den kritiska gradantalet för att vv ska frysa? Bmw borde kunna ge alla ett goodvill pris på cold-climate-ventilation innan det fryser vv fryser sönder.

///BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man är död.///M

tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Länkar här till en namninsamling Länk för alla som drabbats av frusen vevhusventilation.

Vi kräver att BMW visar lite goodwill!
Martin E
Men ni har en gammal bil där garantin gått ut för länge sen.
Även om ni bevisar att felet har funnits från början så har BMW Sverige ingen som helst skyldighet att ersätta er.

Det är väl bara att acceptera och ringa Roy och Roger och inse att man får betala ett pris av att äga en gammal bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.