|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Nej, den har både en labyrint i ventilkåpan samt en utvändig oljeavskiljare. Länk |
|
|
Anders -72 130i har N52N motorn medan 330i europamodeller har N53. |
|
| Ja, just det, från -07 är det N53. Den verkar ha systemet internt. Den har någon värmeväxlare vid oljefiltret också. Nån som vet hur det funkar? | |
|
Hände mig i morse vid -25 grader. e36 328 (m52) Stått på motorvärmare i 10 timmar innan jag åkte, efter max 1km, som tur var vid tomgånsvarv så började bilen att blöddra och till sist dö. Vred igång igen, orolig tomgång och oljeluktande och väldigt mycket avgaser. Lyfte oljestickan för att kolla. Där möttes jag av ett jävligt undertryck (väldigt förvånad då jag redan misstänt att det var vevhusventen, och trodde det skulle vara övertryck) till följd av undertrycket så var det ett "gurgel" hör en liten unge som dricker ur det sista med sugrör" ur oljeröret. gurglet och tryckskillnaden försvann när jag öppnade oljelocket i vent kåpan. Efter ett tag på tomgågn så verkade det "släppa". Det som var kvar var ett svagare gurgel och ett väldigt lätt, nästan obetydligt undertryck ur oljeröret. Hittade även små mängder gult skum/slem vid oljelocket. så fukt har det då vart i motorn. Det jag funderar över är varför det blev undertryck? och om det där gurglet alltid är där eller om membranet i oljefällan kanske har sagt upp sig så att min motor sög i sig olja via någon vaccumslang på insuget? Kan inte minnas att jag hört "gurglet" innan det här inträffad, men sånt är lätt att ta miste på. Tänkte nog beställa en ny oljefälla iallafall och rensa slangarna. Kanske tillochmed sätta lite isolering runt dom. |
|
|
Det var ngn som undrade om VV fryser på E60-modellen också, det kan jag tala om att det gör! Blev stående i ett gathörn häromdan med rykande oljespottande motor och det blev bärgartransport till närmaste BMW-verkstad. Har inte fått besked om åtgärder än, det talades om ngn ombyggnadssats, vi får se. Hoppas bara försäkringen gäller för detta, har en 530 årsmodell 2005 som gått 7200 mil. |
|
| verkar gälla alla bmw...suck | |
|
Psz: tyvärr så står det i nästan alla försäkringar att de inte gäller på frys och köldskador, vilket detta klassas som. Jag hamnade i samma situation som dig, 6500kr kostade det, och vi har samma motor antager jag. |
|
|
Även jag har då drabbas av detta sk*t! Ringde försäkringsbolaget,och dom sa ingenting att man inte skulle gälla på försäkringen,alltså maskinförsäkringen. När jag sa att det va en frusen VV behövde man inte säga så mycket mera,han visste direkt. Hade då inte maskinförsäkringen täckt detta hade man ju ganska så fort ett NEJ för detta. Gäller ju då endast bilar under 8år/10000mil. Detta gäller då deras egen "originalförsäkring" , vet inte hur det ser ut för andra bolag... |
|
| Jag har också BMW originalförsäkring och han sa inte heller ngt om att det inte skulle gälla. Det är bara att korsa fingrarna! | |
| Bättre att reklamera direkt till bmw. | |
|
kamel2: Jag gjorde det. Men fick ingen hjälp tyvärr. Det är möjligt att bmw orginal täcker det. Men det gjorde inte trygghansa. Känns lite surt på en så pass ny bil, som både har motorgaranti och helförsäkring med motorförsäkring. men klausuler finns väl alltid där tyvärr... |
|
|
Efter 40k mil med en M54B25 och, tja det är väl 15-20k med en B30 utan problem känns "Det händer alla för eller senare" överdrivet. Känns som skötsel och/eller körstil spelar roll, eventuellt på något vis som inte upptäckts än... //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Skulle detta kunna inträffa på en pedantskött så gott som endast sommarkörd E39 som gått 5000 mil på 10 år varav säkerligen minst 4000 av dessa på landsväg/motorväg under sommaren och dessutom stått i varmgarage 9,5 av dessa 10 år och endast utomhus i undantagsfall? Bilen har servats regelbundet hos BMW med obligatoriskt extra olje- och oljefilterbyte inför vintern oavsett om den ställts av eller ej. En sådan bil skall väl ändå inte kunna råka ut för detta? Jomenvisst! Nog kunde man ge sig fan på att den vinter man saknade garage och var tvungen att ta pärlan ut på vägarna skulle det bli bortåt -25 och vevhusventilationen frös med reparationer för ca 9000 kr som resultat. Småpengar i sammanhanget. Men visst är det trist, man blir smått förbannad. Man förväntar sig inte riktigt sådana problem med en sk premiumbil som dessutom hanterats som ett spädbarn. Visst tusan kunde man ha haft roligare för de pengarna? |
|
|
Tja BMW kanske bara skall köras på sommaren? Det verkar så när VV fryser och de nya modelllernas plastskärmar spricker mm? Inte undra på att AUDI tar täten både inom Sverige och övriga Europa när det gäller nöjda ägare mm ( enl senaste AMS ). |
|
|
Googla på "audi frozen crankcase ventilation"...eller motsvarande för kamkedjor. De flesta biltillverkarna använder väl plast i karosseridelar idag? Sorry, kunde inte låta bli, Audi ligger så lågt på min lista ;-) mvh/ Anders |
|
|
Har BMW orginalförsäkring och jag fick det på garantin under maskinskada. Betalade en självrisk på 2500 riksdaler, då bilen gått mindre än 8000 mil. Hoppas det löser sig på bästa sätt för er andra också! |
|
|
Det känns som man blundar för grunden till problemet! För att det skall kunna bildas en isklump, måste det finnas vatten i oljan! Personligen är jag övertygad om att detta är en kombination av flera faktorer. 1. Korta körsträckor där oljan sällan eller aldrig blir så varm att vattnet förångas ordentligt, varvid oljan långsamt men säkert ackumulerar allt mer vatten. Dellösning: Kör regelbundna långkörningar med bilen, inte bara några km åt gången. 2. Allt för långa oljebytesintervall mht till körförhållande och körprofil. Dellösning: Gör ett extra oljebyte (plus filter) halvvägs in i normalt serviceintervall. 3. Det verkar som om vissa oljor är känsligare än andra när det gäller vattenförorening och frysproblem. Om man skall tro diskussionerna och de slutsatser som flera forumsdeltagare dragit, verkar Castrol vara mer utsatta... Dellösning: Välj annan olja. 4. Kallt klimat - givetvis, annars fryser inte vatten... Dellösning: Svårt att göra något åt om man inte vill låta bilen stå eller flytta till varmare breddgrader. För de som är extra seriösa, finns det numer by-passfilter med förångningskammare som tar bort vatten och bränslerester ur oljan samtidigt som man får en extremt bra rening av oljan hela tiden (många lastbilar har kört på samma olja i 160 000mil(!) med det systemet i USA, dock har det skett en viss återfyllning av olja i systemet för att kompensera de 2-3liter som försvinner när man byter finfilter i systemet var 5000:e mil. Om någon är intresserad av sådana, kan ni kontakta mig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ante_B: betalade Försäkringen(motorförsäkring) eller Bmw(motorgaranti). för jag fick det igen på någon av de. jag har Trygg-hansa och bilen har gått 6000mil Måste ju nästan kolla upp igen, får jag tillbaka 4000kr så är det mycket värt! |
|
|
taggas: Ursäkta, kanske uttryckte mig otydligt. Jag fick det på försäkringen (BMW orginalförsäkringar). Det klassades som maskinskada och eftersom bilen gått under 8000 mil fick jag reducerad självrisk. Jag betalade 2500 kr i självrisk. Det står ju även i mitt försäkringsvillkor att det inte gäller skador förorsakat av köld, men ändå gick det igenom. Verkar helt enkelt bero på vilket försäkringsbolag man har och då kan jag verkligen rekommendera BMW orginalförsäkring! |
|
| Ante_B: Ok, jo de verkar vara bra, men det går inte motivera att anlita dem när de är över 100% så dyra. över 30 000kr/år vill dom ha för min E87 130 -07, medans trygghansa tar ungefär 15 000kr/år. Så de 6500kr har jag sparat in på bara ½år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.