AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.662

e36 taskig värme

Sida 1 av 2
Visa användare
586
wdac
325i -05
bytte termostaten i söndags, idag gjorde jag min första riktiga "långkörning" 8mil
upptäcker att det är dålig värme och de tar lång tid innan jag får värme i bilen trotts att kylvattnet har nått arbets temp sedan länge.

på motorvägen kommer de värmen, inte mycket men de kommer, sen när det börjar köa till sig å man stannar upp så kommer det bara kall luft helt plötsligt.

jag har luftat kylsystemet ordentligt. men efter 8mil så kan jag öppna kylar locket utan att det pyser bubblar å har sig.

finns det någon luftskruv för värmepaketet? och i så fall vart sitter den?

jag har den "nya" AC panelen som har digital display, å inte den gamla hederliga ratt modellen.

eller är de som så att det är för kallt? trotts att de bara är -10 grader?

snabba svar idag vore guld vill kunna åka mina 8 mil hem i en varm bil :)

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Om kylvattentempen går till normalt för snabbt kan det vara läkage vid vattenpumpen. Mao så blir det inget vamt vatten till värmepaketet.
Det "pyser" inte när du öppnar locket efter 8 mil säger du.
Kan betyda att kylvattnet inte vandrar runt.
Hur beter det sig när du luftar?
Kan också vara fel på värmepaketet.
Akta dig för att köra om du inte får värme i kupén fast mätaren gått upp.

Visa användare
586
wdac
325i -05
tempen stiger i normal tackt.

när jag luftar så pyser det ut luft som vanligt å han suger i sig kylarvatten från expansionskärlet lämnar jag skruven öppen å gasar så sprutar det ut vatten i takt med gasandet så jag antar att pumpen funkar, dock vet jag inte som strålen kommer som den skall ner i kärlet när luftskruven på åtdragen då jag inte ser därifrån när jag trycker på gaspedalen, (har inte hittat spaken för att varva maskin under ifrån huven ännu på denna M52 maskin)

om jag står på tomgång nu å skruvar ur luftskruven så varken pyser de luft eller klyarvatten, bara om jag gasar kommer det vatten.

finns det bara en luftskruv å jobba med?

vad kan hända om jag inte får normal värme i kupén trotts motortemp är normal varm?
Visa användare
586
wdac
325i -05
ska gå ut på lunchen å prova å se om de går att lufta mer i uppförsbacke.
Visa användare
586
wdac
325i -05
vart ute nu på lunchen och ställt bilen i uppförsbacke å luftat, verkar som att det är luftat ordentligt. dock så blir inte den nedre slangen varm så jag antar att termostaten inte har öppnat sig på de 20min jag var ute i kylan.

en tankte som slog mig nu att innan jag bytte termostat så kunde jag få värme i bilen om jag stog stilla på tomgång en kortare stund för att sen köra vidare (vid tex rödljus som slår om till grönt)

kan termostaten vara defekt som inte öppnar sig?

bilen varken drar eller tappar vatten. har dock flytt på ca 1dl nu när jag stog i uppförback för att lufta mer.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Läs om Termostat och Vattenpumpsbyte på Gör-det-själv.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Bl.a detta:

"Det tar tid att lufta räkna med en timme minst, nu tar jag och kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorn i temperatur för termostatens öppnande . Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas fullt hela tiden. Klämmer på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. Öppnar och kollar bägge luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21
Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft.

Nivån i expansionkärlet är nästan fullt, men det ska det i stort sett vara. Det sjunker undan rätt mycket när motorn är kall. Temperaturmätaren i bilen har aldrig överskridigt normaltemp under luftningsprocessen. Bild 22.
"

Visa användare
586
wdac
325i -05
tycker mig ha gjort det där, men jag får fortsätta försöka mig på att lufta ännu mera.

skall även kolla cirkulations pumpen om den snurrar eller ej. den sitter väll på samma sida som ratten upp mot torpedväggen?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag hade 100% luftfritt system på min och fick sedan för mig att ställa tomgången. då var jag tvungen att ta bort och plugga 2 slangar. efter de fick jag sämre värme i kupen. jag vet vad som orsakade problemet. så jag förstår att karlhilding säger de är luft kvar i din.

BMW ownz
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag försöker lufta men de kommer bara kylarvatten nu hållt på hela kvällen.

jag lämnar in bilen nästa vecka till grannens verkstad.
Visa användare
586
wdac
325i -05
ingen som har något tips på hur jag kan lufta mer/bättre? jag har ingen luftventil på termostathuset. jag har provat brant uppförsbacke.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Du har bytt termostat också?
Visa användare
586
wdac
325i -05
i söndags satte jag i en ny termostat.
hej håller på med samma sak Enfråga finns det 2 sorter termostat Den jag köpte är större än den gamla
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Är du säker på att det är något egentligt fel? Jag upplever värmen som väldigt sparsam i min 238 med digital klima. Däremot i min 318 med gamla analoga vreden är det mycket bättre.
på min med klima är det dålig värme Och visaren ska välstå rakt upp även vid körning ej enbart tomgång
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag kollade med Mekonomen, och de hade 2st storlekar till M52 maskinen så jag valde att åka till BMW Danderyd i Sthlm å få rätt på en gång.
Visa användare
586
wdac
325i -05
Jens: men du får väll inte kall luft så fort du stannar bilen?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Nej, jag får inte kallluft om jag står still. Det är bara som om effekten är lägre på värmepaketets element än det som är i min 318. Obs det kan ju vara fel på min bil också! :)

Jag hade nog tittat närmare på ventilerna som styr varmvattenflödet in till kupen. Om det är fel på termostaten skulle det synas på tempmätaren. (för hög/låg)

Länk

Jag tror ventilen som det brukar talas om i dessa sammanhang är nr 1 på skissen. Den ska tydligen sitta på torpedväggen och var lite svåråtkomlig. Jag har aldrig bytt den själv så jag vet inte mycket mer.

Testa även att söka på forumet, jag vet att det finns flera trådar på detta ämne!
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Låter knepigt.
Jag har problem med att min motortemp inte vill gå upp till mitten, iaf vintertid. Vid en 80 mils körning runt jul var det ganska kallt i bilen...
Jag tejpade igen grillen och det blev avsevärt bättre, om än inte optimalt.
Min tidigare BMW (325 -88) hade jag ett helvete med när jag skulle lufta kylsystemet, verkar kunna bli en massa luftfickor här och var.
Värmepaket, ventiler, termostat är kollat på din vad jag förstår.
Läge att testa dränera all kylarvätska och slå i ny? Kan ibland hjälpa luftningsproblem. Men om du har luft i systemet, borde inte mätaren lubba iväg mot "åt helvete för varm" då?
på min så blir den ej kall vid tomgång tvärtom då är det ok bra då vet jag också att det finns 2 sorter termostat För det är väl inget man ska ta bort i termostathuset där slangen sitter Verkar vara en förminskning inuti den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.