|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hände mig också nu i söndags på min 530 -01 . Spännande........... Vågar man köra skiten till verkstaden? |
|
|
Fick pris ida från Jarls Bilserivce. Byte av alla slangar, rengöringar och ventilkåpspackning kostar 7500 inkl allt.... Har inte en aning om det e billigt eller dyrt men jag tänker iaf inte lägga så möt på en gammal 01:a Blir fan till å göra det själv iaf.... Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Hej, Materialet kostar ca 13-1400:- Arbetet tar ca 3-4h. Vet ej vad deras timdebitering ligger på... //H |
|
|
Missade ventilkåpspackningen... + 5-600:- i material. totalt ca 4h i arbete. //H |
|
|
Jag vill inte på nåt sätt säga att jag arbetar snabbast, men jag vill nog gärna klocka han/de som bytte både ventilkåpspackning och vevhusventilationen utan att ta bort insuget o se om de verkligen stannar på ca 1h...bara all skit man får ta bort för att ens närma sig cyklonen under insuget...kommer precis tillbaka från mitt egna byte.. Tror du har en säker framtid hos BMW iaf! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Magnus. Lyckades du? Har du webasto? Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Magnus >> Vi var 2 man varav den ena är mek. på BMW. Vet man bara vad o hur så går det snabbt. Det är ju som sagt inte den första bilen han gör detta på.. deras jobb är ju översvämmat med vevhusvent byte just nu.. Där e folk som gör samma jobb och även tar bort insug på 2 timmar.. Ventilkåpspackningen t.ex. tar ju bara en pisserast att byta. |
|
| Jarls tar 695:- per arbetstimme, 600kr för att felsöka med hjälp av datorn. | |
|
Hej, Priset hos Jarls är i så fall felaktigt! Det borde inte kosta mer än 5000:- För mig tog det ca 4h, (utan byte av ventilkåpspackning) och då hade jag aldrig gjort jobbet innan. Tog det lugnt och metodiskt. //H |
|
|
Även min vevhusventilation frös för några veckor sedan, samma symptom som de flesta med en ventilkåspackning som ger sig, så nu i efterhand är man iofs glad att det bara var den som gick åt skogen. Bilen är en BMW 525iA -01 (tillverkad november -00), rullat 11 500 mil och använd som pendlarbil varje dag (ca 2,5 mil till jobbet enkel), jag har ägt den i 1,5 år. Denna bil hade INTE cold climate versionen av slangar och oljeavskiljare trots att den är svensksåld och enligt BMW i stan utrustad för "kallt land" (där ser man hur stor koll dom har...). Dock vet jag inte hur stor skillnad det gör då det hade geggat igen och frusit i oljesticksröret. Jag kan verkligen rekomendera Autoteknik i fjälkinge (utanför kristianstad/skåne) då han var mycket hjälpsam och tog sig tid att förklara för en bilamatör som jag. Vi kom även överens om att han skulle göra en oljeservice när han ändå var där och grejade. Han är specialserad på att serva BMWs så det känns lite tryggare än att anlita tex en mekonomenverkstad. Plus att han ligger väldigt bra i pris (inga 7500:- här inte!). Mvh Daniel |
|
| Daniel, dom har nog rätt i att den är utrustad för kallt land. Isolerad vevhusventilation togs fram -04 för M54 och har aldrig varit orginalmonterad på E39. Däremot har du andra "kallt land" grejor på din bil. Bl.a Pentosin CHF-11s i.st.f. Dextron III ATF-olja i styrservon. | |
| Okej, det förklarar saken. | |
| Vad är det som ingår i "kallt land" förutom en annan olja i styrservon? | |
|
Har själv bytt VV på min 320i-01 nyligen. Det jag undrar över är detta med att oljesticksröret kleggar igen och fryser? Jag menar,om man kollar oljan så löper oljestickan genom röret ner i oljetråget så hur kan det bli tätt? |
|
|
Hej, oljesticksröret har dubbla rör sista biten. Oljestickan gå i det innre. Vevhusventilationen går i det yttre, och det är här problemet uppstår. //H |
|
|
Stolvärme och strålkastarspolning ingår i "Kalt land". Utr. kod 842. Vet intte om det finns mer saker. |
|
|
Tack Håkan Hsson :) Klara tydliga svar är av stort värde !! |
|
| Anders 72 vet du om e46 haft isolerad vv som standard? | |
|
Andreas: Oavsett om man tittar på E39 eller E46 på realoem, så FINNS det ett isolerat utförande för alla årsmodeller som ser ut att ingå i "kalt land 842" eller "Kanada 838"Länk Men det har inte alltid ingått. Möjligen hände något 09/2003 då returoljeslangen från oljeavskiljaren bytte art.nr. Du kan se på din bil om slangarna har en skumplast strumpa utanpå sig ca ø38 utv. Då är den isolerad. Finns även bilder någonstans från Hasso och ev. AKN på skillnaden. |
|
| Ok får gå ut i garaget och kolla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.