AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
56.706

frusen vevhusventilation

Sida 1 av 4
t_
2
t_r
125i M F21 -13
Råkade ut för frusen vevhusventilation i min 530i -03 häromdagen. Det har gått in olja i cylindrarna. Körde sakta på lågt varv när motorn stannade. Är nu orolig för allvarliga fel typ krökta stakar. Någon som har erfarenhet av oljefyllda cylindrar?
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Har du fått igång bilen igen?

Jag har själv en 530D -05 som haft problem med vevhusventilationen och förra ägaren upptäckte det först när det syntes i avgaserna.
Jag hoppas inte att det har påverkat motorn´s livslängd...

Det vore intressant att höra om någon fått några allvarliga följder av
"vv buggen" förutom att man fått fixa till själva saneringen + filtret och slangar.

En riktig BMW har fyra Pipor...
an
54
anders1971
530IM 2001
Hej!

Jag startade upp min 530 efter att den stått still i ca 3 veckor.
Den gick på tomgång, med tanke på att vevhusventilationen hade frusit.
Trodde att faran var över när tempen hade kommit en bit på mätaren, men där hade jag fel.
När jag tittade ut igenom fönstret så var det lutzen dimman, och bilen gick dåligt.
Jaha då hade två kattar + diverse andra prylar pajjat, tänkte jag.
Efter jag tinat upp vevhusventilationen försökte jag starta motorn, bilen startade efter ett par försök, men rykte så in i h...vete samt att motor lampan började lysa.
bilen gick bättre och bättre, så efter en stund så körde jag i väg(hade kollat nivån på oljan).
på verkstaden dagen efter så visade det sig att allting var ok (avgasvärden m.m).
Det som hade tänt motorlampan, var en misständning på 1:ans cylinder.
Enligt verkstaden så tål kattarna en hel del olja och bensin.
Ca 1 liter olja försvann ut med avgaserna.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det viktiga är att ta isär allt och göra rent, ev. byta ut till nya slangar.
Att försöka starta är vansinne, man måste pumpa ut oljan ur cylindrarna om det finns något där.

Försökte undvika att byta ventilkåpspackning men det blev byte ändå.
Det läckte 1 droppe/15 min rakt ner på grenrören. Irriterande litet läckage som lukade illa.

Om man tittar underifrån och upp, ser ni något läckage via topplockpackningen?

Min hade inte tryckt ut någon olja där men kan tänka mig att risken finns även om det läckaget borde upphöra så fort trycket försvinner.

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Fick också det som en del kallar "frusen vevhusvent" häromdan på min 525.
Låg på motorvägen och plötsligt la jag märke till att det rök konstigt bakom bilen och det såg mest ut som att det drogs upp skit o snömodd från vägen men lade sen märke till att det inte var så från andra bilar.. Plötsligt slutade det och allt verkade normalt igen..
Körde dit jag skulle o svängde in på en parkering när vi plötsligt märkte att det rök i cupen och från huven..
Ut o öppna huven o såg att de sprutat olja på grenrör/avgasrör.. hmmm, ventilkåpspackning spruckit av övertrycket i motorn pågrund av igensatt vevhusvent.
Fick ett tips att antingen plocka av slangen på framsidan så övertrycket kom ut den vägen eller så kunde man helt enkelt plocka av oljelocket för att kunna fortsätta köra.. Fick av slangen och kunde köra hem hela vägen utan problem.. inget övertryck längre så det sippra inte ut nån mer olja.. bilen gick fin fint..

Hoppas på att BMW fått hem packning o slangar till imorgon.. dom har beställt iallafall..
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Jag råkade ut för frusen vevhusventilation i julas. Jag vågade inte tina upp slangar och provstarta utan bärgade bilen till BMW verkstad. Där bytte man rubbet + olja och stift. Det gick till 9000:-. Min fråga är, jag har besiktning på bilen i slutet av februari och det luktar fortfarande bränd motorolja från avgasröret när bilen blivit varm. På BMW sa de att det kommer göra det ett tag....man vill ju inte åka dit på avgasvärdena. Fråga nr2 är, när jag nu bytt "rubbet" till vevhusventilationen hur länge kommer jag kunna köra innan det inträffar igen? Eller har det kommit nån bättre uppdatering på slangar och dylikt? Bedrövligt det här! Massor drabbas ju varje vinter! Det som gör en fundersam är att det inte verkar vara detta fel på M52:or, som ju är föregångaren till M54. Tacksam för svar.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Tror inte det finns uppdaterade slangar o sånt..
Vad skulle dom byta på din som du menar med "rubbet" ?? Jag har fått prisuppgift på delarna som dom brukar byta inkl. ventilkåpspackning på ca 2000:- Utan jobbet, bara delarna. 9000:- låter mycket..

De e ju inga större svårigheter att byta packning och slangar själva och tvätta rent allt som är kletigt själv..

det som händer är ju att det blir klet i ventilationen som sätter igen systemet, av någon anledning värre på vinter, men det är kanske inte så konstigt eftersom det är kondens som gör kletet tillsammans med olja..
Håller man lite koll på hur oljelocket ser ut på insidan varje gång man byter olja så kan man ju ha lite "hum" om problemet iallafall.. man kan ju också ta av slangen till ventilationen en gång om året och se hur den ser ut på insidan..
Till M54an finns en sk nordic-sats som består utav isolerande slangar mm.
Har bytt på min 320i-01 nyligen och med bytet inkl fläktmoståndet + arbete på bmw verkstaden så hamnade summan på 4900kr.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Finns uppdaterade slangar i form av extra isolering.
Oljereturslangen har ca 10mm tjockare isolering liksom cykolen är isolerad.
Kanske hjälper något.

Det viktigaste är att göra rent varje år. Det kommer jag göra efter att ha råkat ut för det här. Det går inte att se på något enkelt sett.
Rätt som det är blir det stopp.

andreaspson:
Kör upp bilen på lyften och lys med ficklampa och kontrollera vart oljan kommer från. Kontrollera noga kring topplockspackningen, kan vara så jävligt att den läcker ner på grenröret.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Som sagt är det vanligt att ventilkåpspackning också går sönder så det sipprar olja på grnrör/avgasrör så kolla denna också..
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Smajly
Precis, min läckte vid torpedväggen ner på heta rören...
Gick ej att se från ovansidan.
t_
2
t_r
125i M F21 -13
Bilen går igen. Den hade tagit in ca 4 liter olja i cylindrarna och insug. Motorn gick inte att dra runt. Har bytt alla slangar och ventil till isolerat utförande +ventilkåpspackning. Gjorde även inspection II då stiften var kass. Alla avgasvärden är bra och bilen går som den ska. Får se hur länge det funkar nu..

He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Ok, då verkar det inte som man behöver oroa sig över att ha köpt en Bil (530D -05) som haft vevhusproblematik tidigare,
då ingen av er verkar ha fått problem med några lager eller sådant efteråt...

Bilen går ju hur fint som helst

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tror inte att det är något problem om man bara löst problemet på ett seriöst sett.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jävligt dåligt bara av BMW att inte fixat det på alla M54 bilar i landet när de varit på service under efter att konstruktionsfelet upptäckts.

Laddar själv för att ge mig på det här innan det blir skit i det blå skåpet.

//Magnus

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
944_driver

Jag frågade verkstadskillarna om det är på bmw danderyd. Dom sa att det inte finns någon plan för att göra rent grejerna utan man låter folk köra tills skiten spränger packningarna i motorn.
Jag har skrivit ett brev till bmw där jag vill att dom förklarar varför dom gör såhär när dom så väl känner till problemet.

Om du har en bil med M54 som du brukar på vintern så bör du byta slangen till oljereturen samt göra rent styrröret som sitter ner till tråget ( samma som oljestickan sitter i). Operationen är inte svår men det tar ca 1 timme + rengöring.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Min bil är utrustad med "kallt land" ifrån fabriken. Betyder det då att det sitter dom isolerade slangarna?
Kanske borde titta över grejerna i alla fall...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Haas: Mät diametern på slangen som går ner till oljereturen.
Om den mäter ca 38mm så är det senaste modellen. Om den mäter 28mm så är det ej senaste.

Jag hade 28mm och enl bmw hade jag cold climat...men icke senaste verisonen om den nu är bättre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Isolerad vevhusventilation har aldrig ingått i cold climate på E39 så är en ej bytt är den oisolerad.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Låter rätt.

Har nu kört 30 mil sedan jag bytte hela vv:n. Har bara kört korta sträckor.
När tror ni att det är dags att ta isär och göra rent?
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Smajly
På min faktura stod det såhär

Jobb 1
Uppsamlare för insugningsluft byte: 2750:- (Arbete)
Kostnad material: 1473:-

Jobb 2
Byte tändstift: 550:-
Ursugning olja: 330:-
Kostnad material: 2185:- (Olja, filter och tändstiften)

Totalt Jobb 1 & Jobb 2 : 7288:- Moms tillkommer med 1822:-
Summa: 9110:-

Surt som fan, men vad gör man när man inte har tid eller verkstad att greja i.
Innan nästa vinter, blir det extra oljebyte men då Mobil1 5W40 (bättre än Castrol enligt vissa experter) + att jag monterar bort slangen till oljereturen och styrröret och rengör detta noggrant.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.