|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Plocka sönder en stol och linda värmeslingan runt slangarna. Då bör det inte frysa. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Kom just hem från fjällans bror. Alla slangar o filter som har med vevhusventen att göra + ventilkåpspackning bytat. Tog 1 timme ungefär. Som någon sade innan så var dom nya slangarna isolerade med ett tjockt överdrag.. Eller rättare sagt, den som saknade isolering hade dom uppdaterat. Dom andra slangarna har redan isolering men dessa bytades ändå. Allt annat tvättades rent, ventilkåpa och oljestickaröret/oljeretur. Märkligt att alla andra har isolering utom den som är mest utsatt. |
|
| Måste vara världsrekord att byta vevhusventilation samt ventilkåpspackning på en timme , imponerande !! | |
|
Nädå, inget världsrekord.. tar helt enkelt inte mycket längre tid. Ventilkåpspackningen e ju supersimpel att byta och går snabbt. Det är ju bara lite skruvar som ska av. Slangarna och det andra bytades utan att insuget plockades av vilket sparar massa tid. Vet man bara var allt sitter och vilka skruvar man ska ta så tar det inte så lång tid och är man 2 man som skruvar, en på var sida. Fjällans bror jobbar som mek. på BMW. |
|
|
Nu är iaf grejerna beställda, bäst att göra jobbet i förebyggande syfte. En intressant fråga är om felet är lika vanligt på andra modeller än E39 med M54 motor? Brorsan kör ju E46 med M54. //Magnus |
|
| E46 har samma problem. | |
|
Hitta denna länken i en annan tråd.. Här finns en liten how-to hur man byter vevhusventen... Tid i beskrivningen ungefär 2 timmar.. Men då beskriver dom demontering av insug också vilket igentligen inte behövs. Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det skiljer sig nog åt mellan modellerna även om man har M54 för i min X5 ser det inte ut som på bilderna jag har hittat på nätet gällande andra M54. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Den instruktionen är inte mycket att ha. hjälpte inte mig något alls. Den är dessutom inte rätt, viktiga detaljer sakas och onödiga moment så som att demontera insugsrören står med. |
|
|
Kamel2 >> Det är ingen helt onödigt grej att ta bort insuget. Det underlättar mycket om detta tas bort när man ska ha dit dom nya sakerna, vilket kan vara lite trixigt när insuget sitter på. Beskrivningen visar exakt hur man kan gå till väga, dock visar bilderna lite mer än vad som behövs som t.ex. sumpen men i beskrivningen står dom siffror som det gäller. Den visar dock inte hur man byter ventilkåpspackning men det finns säkert det också på någon sida.. Vilka viktiga saker tycker du saknas då?? Du kan ju göra en egen how-to beskriving då o lägga upp själv?? |
|
|
Nu är grejerna iaf bytta. Gick bra utan att meka bort insuget men det var trångt. Demonteringen av de gamla grejerna underlättades genom att slangarna/rören helt enkelt klipptes av istället för att försiktigt lirkas ut. Slangar och ventilburken innehöll en massa gegga och kondensvatten som bara vänta på att få frysa till och ställa till elände. Tur man hann före. //Magnus |
|
|
Smajly : Kan man köra utan ventilationsslangen som går till cyklonen en längre tid ? Jag funderar på att dra ut den under vintern isf och sätta tillbaks den till besiktningen. Men jag undrar om motorn får rätt luftblanding etc , funkar allt annat som vanligt ? |
|
|
å då var även min vevhus sönderfrusen med en massa oljesöl som följd. Fan vad jag hatar sånt skit. Det är sånna här tillfällen man e bra sugen p åatt åka in till närmsta handlare å hämt ut en splitterny bil. Delar iaf beställda. Beställde alla slangar å packning. Lika bra att byta allt när man ändå håller på att gräva. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Snackade med en kill epå BMW idag när jag beställde delar. Han sa direkt vad det berodde p ånär jag ringde å berättade om oljesöl i motorn. Han sa åxå att dessa brukar rengöras/bytas/uppdateras. Kunden får såklart betala det men men... Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Jag isolerade alla slangar med ca 3mm isoleringstejp och alutejp ovanpå hela härligheten. Men det jag sedan upptäckte var att kammen rostat! Se inklistrad kommentar från 3-seriens forum: ajajaj, jag har köpt alla delar, och just innan jag skulle montera ihop allt tänkte jag...bästa att ändå lyfta på ventilkåpan och kolla hur det ser ut. Lite gyllenfärgad smör låg här och var men inte så extremt mycket. Det som var värre var att alla åtta nockar på kammen (den övre på insugssidan) rostat! Bilen är servad varje 1000 mil och har gått drygt 10' mil. Jag kör till/från jobb dagligen 2 mil. Har ni någon erfarenhet av detta? Alla 8 nockar är i princip lika mkt rostiga och man kan ju tycka att de närmast torpedväggen bör vara rostigare, i och med att kanalen till vevhusventilationen ligger där. Kan det vara så att kondens hamnar i oljeledaren ovan som förhindrat oljeflöde till kammen och därmed slitit ned dem? Det ser nästan ut så. Jag har köpt ett vevhusventilations paket på BMW för kalla klimat och till min besvikelse så var inte de slangarna isolerade, utan identiska med de som satt på. Därför åkte jag till Kuntzes i sthlm och köpte lite iso- och alutejp och har isolerat alla delar noga. Kolla gärna på länkarna för bilder. Min fråga är, vart kan man få tag på monteringsanvisning för kamaxelbyte och behövs det specialverktyg för att låsa vanosen? [LÄNK] (vevhusvent nytt) [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] |
|
| (Länkarna på bilder fungerar på 3-seriens forum om ni vill se bilder) | |
|
arv >> Ingen aning om hur länge man kan köra så om man drar ur slangen uppe vid ventilkåpan.. Nu körde jag bara några mil så de va inga problem. Risken finns att motorlampan tänds och att motorn inte går riktigt jämt o fint eftersom det blir "tjuvluft". Jag hade nog inte kört någon längre tid utan den dock. Grejorna sitter ju där av en anledning och har en funktion.. |
|
| Klarar man rengöringen på en e39 528-98 utan att skruva bort insuget | |
|
har för mig att det är betydligt enklare på just 96-99, det är mer lättåtkomligt än tex på min från 01 MvH Bmw 4-ever |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min -02 X5 är rent ut sagt hopplös utan att ta bort insuget. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.