AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
39.946

Saab läggs ner ,vi får ett slut

Sida 5 av 5
Jag såg några nya 9-5 i trafik i Sälen under helgen och får nog säga att den såg riktigt bra ut live. Ganska stor men med ett smidigt sportigt intryck. Jag tror absolut att det är en bil som går att sälja bara den har rätt pris. Dvs en bit under Audi och BMW. Fick även möjlighet att lite snabbt kolla en bil som stod parkerad och tyckte det mesta såg helt ok ut även om jag inte fick känna och klämma på nåt.
Att bygga en coupé version av 9-3 är också ett felsteg enligt min mening. Coupé modeller är i det stora ganska ointressant, även om du tycker det skulle vara bra. Jämför själv antalet nysålda coupér med sedan och kombi modeller så du att sedan och kombi står för en klar majoritet av försäljningen.
Som Crille säger är det just småbilar som Saab i första hand borde satsa på. En liten 3d bil som Volvo C30 säljs inte i närheten av samma volym som en 5d i golf-klassen. Många som köper de mindre bilarna är barnfamiljer och där lämpar det sig inte med en 3d eller andra som inte finner någon användning för en större bil. Det är på alla sätt enklare att lasta in barn och spänna fast dem i barnstolar när man har en 5d bil eller för äldre ta med sig vänner på bilfärd.
Själv väljer jag en 5d framför en 3d alla dagar i veckan. Kruxet att behöva kliva in och ut för att släppa av eller ta upp passagerare i baksätet är något som både jag och andra finner jobbigt.
chris87: håller absolot med dig om det där med 5dörrars.. att göra en coupe skulle göra märket lite sportigare och lyxigare.. saab vill ju bli premium har det ju sagts och vad passr då bättre än en coupe.. läste någonstans att var fjärde saab var en cabriolet så visst säljer livsstilsbilarna bra.. tror inte det är så många i t.ex usa som är intresserade av en sportcombi..
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Göra som Golf mfl. är det det rätta enl. mig, dvs. en praktisk 5-dörrars och sportigare "coupé-aktig" 3-dörrars av samma kaross.

En bil i denna klassen, fast typiskt "SAAB-egen" och till vettigt pris tror jag skulle bli intressant.

MVH Christofer
bmw_jerry: jag håller med dig om att en coupé skulle göre Saab lite sportigare, men det känns som fel väg att gå i dagsläget.
Just nu är det viktigaste för Saab att få ut en eller två nya modeller på marknaden som säljer och en lite 5 dörrars känns hel rätt i dagsläget. Lyckas de behålla de sköna stolarna, som Saab tenderat till att ha, i en 5 dörrars bil i golf-klassen samtidigt som den får en vettig prislapp tror jag det skulle sälja.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Tror faktiskt att saab kommer få väldigt svårt att få tillbaka kunderna som bytt till andra märken, pga läget (ostabilt).
Spyker får fixa cashen först sen får dom ta fram en snygg, snabb, och säker och med mer körglädje än dagens tråksaab.
Ska saab för huvudtagit kunna konkurrera får pengar fram, som alltid när det skall tas fram nya modeller.

Äger alltid 1 BMW
SAAB är väl inte så tråkiga att köra numer? Iofs har jag inte kört nuvarande 9-3 men enligt motortidningarnas tester är det inget fel på körglädjen.
Gamla 9-5 var inte trist att köra förutom Opeldieslarna som var slöa och sega som sirap.

Jag tycker att det är bra att nya 9-5 är större än den gamla för annars blir skillnaden i storlek för liten jämfört med 9-3. Och en ny modell i golfklass är absolut något SAAB behöver, fast den ska isåfall vara prissatt som Volvo C30 eller Audi A3. Skulle den kosta 15-20 tusen mindre än en golf skulle dom behöva sälja minst en halv miljon såna bilar per år för att det skulle löna sig. Och att ta fram en ny bilmodell kostar inte 30-40 miljarder kronor snarare 3-4 miljarder.
Enda anledningen till att jag skulle bli ledsen om även denna historien med Spyker milislyckas är för alla arbetares skull. Annars så har jag aldrig haft minsta intresse för den udda bilen som kallas SAAB.

Vorsprung durch freude am fahren
Eh, när ska de införa editfunktionen? Det ska vara "misslyckas" och inget annat.

Vorsprung durch freude am fahren
Milislyckas? Vad menar du med det Jasko? ;)

Saab är en kanonbil, men om apan (jag) fick bestämma själv skulle jag satsa på bättre design och sätta upp ett fabriksstall i rally. Ta bort all ingenjörsmentatlitet från marknadsföringen och bara göra den cool, åtråvärd.
Länk bilsport gorde denna teckning (vet inte om jag länkat till den tidigare)..en tanke på hur en modern 92 skulle kunan se ut och som tidigare talara sa så borde dem satsa på rally.. en ny modern saab 92 skulle verkligen kunna bli en hpbbybil och med den formen skulle cw-värdet vara riktigt lågt och därmed bra prestanda med låg förbrukning
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
En ny version av Saab 92 vore faktiskt riktigt ballt. Och med en rally-satsning dessutom, javisst!
Tycker det var konstigt att dom inte la nån större vikt på motorsport dom senare åren med tanke på hur bra det gått i vissa sporter, och inte minst historiskt.
Tycker fö att det vore kul om märket överlevde, men tveksam till att det kommer att gå.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vi får väl hoppas att Saab klarar sig, även om jag själv inte finner det trovärdigt i nuvarande form.
Den nya "affärsplanen" verkar i lägga största vikten i att höja priserna?

Vet inte just ´prishöjningar´ är rätt väg för Saab att komma tillbaka på marknaden och vinna tillbaka kunderna?
Leffo: det var det dummaste jag hört.. de borde ju lägga energi på att skapa nya mindre/smidigare bilar med behaglig design som alla skulle kunna tänka sig äga, inte för aggressiv mesig eller för 2000 nånstans mitt imellan bara.

tror att anledningen till att BMW säljer är för de alltid satsar på clean sportig design men samtidigt inte är för tillbakadragna. saab känns för mig bara som en tråkig bil helt enkelt :S
tycker de borde tänja lite på gränserna o prova göra en budget sportbil eller nått annat skoj så märket får lite image..

allmänt om dagens bildesigners tycker jag de degsignar oerhört fula, runda bilar som jag inte finner intressanta eller sportiga någonstans. de jag tycker har börjat göra extremt ful klumpiga bilar är speciellt audi t.ex, otroligt tråkig IMO :p
Länk är detta kansek den modellen saab behöver hehe
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag tror inte en sekund på att lilla förlusttyngda Spyker ska kunna rädda stora förlusttyngda Saab. Sånt händer bara inte.

Jag hoppas jag har fel.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Sa dom inte på nyheterna i torsdags att ryssen hade med äffären att göra?
Varför trodde dom att Antonov skulle lämna spyker för amerikanarna vill.
Ryssen är listig o opålitlig, inget nytt?

Blir det äffär nu så kommer saab bli rysk-holländsk ägt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.