AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
39.942

Saab läggs ner ,vi får ett slut

Sida 1 av 5
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Om det nu är sant vill säga,att GM tänker lägga ner saab så är det inte en dag för sent.
Vilket år gick saab med vinst?kan man säga 15 år sen?
Tycker att nu har dom dryftat skiten länge nog,Lägg ner!
Allt med saab att göra nu är ju bara konstgjord andning!
Mycket tråkigt för alla som arbetar där o underleverantörer , men det måste vara bättre att få ett slut så alla kan gå vidare.
Hopp o förtvivlan om vartannat hela dagarna, få ett slut nu.

Förmodligen nya bud imorgon, så fortsätter parodin?

Äger alltid 1 BMW
tycker att det är tråkigt då saab har spännande modeller på gång.. man kan inte överleva om man ska tillverka samma bil i 12år så är det bara .. hoppas inte nu bara att sverige förlorar volvo också
Självklart lär Sverige förlora Volvo med. Kineserna har bara en enda sak i intresse och det är att köpa den teknologi som Volvo har. Vore förvånad om de inte börjar flytta all produktion snart för att enbart tillverka på sin hemmamarknad.

Volvo skulle gått ihop med Norsk Hydro när det föreslogs...
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Ja vart är vi på väg snart ingen industri kvar i sverige + att arbetsrätten håller på urholkas totalt,var det jävligaste program ja sett på länge i går på SVT1
Det är bara att vakna upp och inse att det är en föränderlig värld vi lever i, inte ens det svenska folkhemmet ungår detta faktum :-) Försök att hitta andra ljuspunkter som förändringarna innebär och utnyttja dessa (för de finns).
Jag låter kanske som en stereotypisk karriärscoach men de som är bäst på att anpassa sig till en dynamisk omgivning är de som överlever på lång sikt. Förlorarna blir bakåtsträvarna som bara klagar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På 1800-talet stod lantbruksarbetarna i Frankrike och slog sönder jordbruksmaskiner. De skulle ju "bli arbetslösa annars".

Makalöst att så många lever kvar i den typen av föreställningar. Ekonomin förändras och har alltid gjort det. Det finns inte heller 10.000 arbetslösa varvsarbetare i Göteborg heller.

-------
//Lövet
Grattis Saab med Spyker som ny ägare!

Jag visste att vi inte hade sett slutet än. Farväl också "Gangster Motors"

BMW CS #1812

Oväntat men kul att det löste sig till slut.
Men jag tror fortfarande att märket inte finns om 5 år.
Jag tror absolut att märket kan finnas kvar om Spyker satsar sina kort rätt. Vad som behövs är att kläcka nya idéer till bra priser och leverera i rätt tid.

Man kan inte "facelifta" en 95 tre gånger och samtidigt tro att den ska vara konkurrenskraftig. Det är inte seriöst.

Saab har kunskapen och innovationen på sin sida för att bygga schyssta bilar. Låt oss hoppas att Spyker är den långsiktiga ägare som Saab så länge väntat på.

BMW CS #1812

Känns riktigt bra att saab nu är sålt!

Känns också riktigt bra att Sverige än så länge inte har Mona Sahlin som statsminister som ville lägga miljarder av skattepengar på att förstatliga Saab.

BMW CS #1812

Härligt, vad kul!! Bakåtsträvarna, de som är okunniga och avundsjuka nog att vilja att Saab skulle läggas ner TORSKADE - HÄRLIGT !!!!!!!!!! :)

Alla olyckskorpar i tråden har fel (som vanligt ;) :) (eat your heart out, haha)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja vad härligt Lasse! Nu kommer Saab att blomstra igen, bara sådär... =P

Skämt åsido, positiva nyheter, hoppas det går åt rätt håll...

MVH Christofer
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som svensk så måste man ändå stötta Saab, bra bilar eller inte ;)

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hörru Philip....Sossarna ville rädda SAAB med lånegarantier precis som regeringen nu gör...tant Olofsson gör med andra ord en liten pudel efter att hela tiden baktalat SAAB och bilindustrin. Äntligen gjorde kärringen nåt vettigt :)

Frasse
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Se hur det gick förra gången staten skulle hjälpa SAAB de byggnadskomplexet står fortfarande kvar i Malmö
Till ingen nytta för staten VÅRA pengar kan användas till annat

Ha deT
Frasse: Maud och regeringen har hela tiden sagt att de ställer upp med lånegarantier, OM köparen kan visa att de menar allvar och har en affärsplan som verkar rimlig.
Så någon pudel skulle jag inte kalla det.
Snarare gör de precis som utlovat!

Hade Mona suttit vid makten hade hon redan köpt SAAB för pensionärernas pengar. Men de skall betalas tillbaka "Krona för krona" antagligen ;-)

Citat från Victor Muller: "– Slutligen vill jag tacka den svenska regeringen för dess ständiga stöd i våra ansträngningar och deras beslut att bevilja garantin till förmån för Europeiska investeringsbanken i dag för ett lån på 400 miljoner euro till Saab"

Låter inte som Spyker anser att regeringen och Maud motarbetat försäljningen precis, snarare tvärt om. Man skall inte tro allt kvällsblaskorna skriver angående Mauds stöd eller ickestöd till SAAB ;-)

Slutligen så hoppas jag att detta samarbete kan ge något gott, tiden får utvisa.
Jag är en av dem som håller på Saab, dock har jag svårt att se hur Saab Spy-ker Automobiles ska bli ett lönsamt bolag som får tillräckligt med intäkter för att kunna konstruera nya modeller. Spyker ensamt är ett blödande bolag som redan en gång varit i konkurs. Finansieringen bakom Saab Spyker består av en mängd aktörer som alla ska vara överens och skjuta till med pengar i ett svart hål. Låter riskabelt och dömt att misslyckas i mina öron.

Det har debatterats om huruvida Saab har gått med vinst eller förlust de senaste tjugo åren. Vi får förmodligen aldrig något bombsäkert svar på den frågan. Nu finns det dock inga ursäkter kvar som jag ser det. Nu är det vinst eller förlust.

Tyvärr tror jag att Saab får svårt att överleva med Spyker. Om 10 år tror jag att vi antingen sitter med nedläggningshot igen, eller om det finansiella läget i världen möjliggör att någon stor biljätte äntligen köper upp Saab och back-ar upp med nödvändig finansiering. Rimligtvis från Kina eller Sydkorea.

Nu är jag kanske lite väl krass. Hoppas att jag får fel i slutändan. Katastrofen är ändå avvärjd i några år i värsta fall. :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jahadu Carl....Maud har väl med all önskvärd tydlighet visat att hon aldrig trott på SAAB, en bil som ingen vill ha sa hon visst och ville inte "slänga pengar till GM"...men gissa vem som till en tredjedel äger SAAB nu då?
Lånegaranti/borgen känns ju som samma sak om det går åt skogen...fast jag tycker ändå det är bra att SAAB inte läggs ner, åtminstone inte nu iallafall...
Jag håller tummarna för SAAB...

Frasse
Frasse: Saab har tillräckligt med tillgångar i det egna bolaget för att täcka upp EIB-lånet vid en konkurs. Vi får väl hoppas att avtalet mellan regering-en och Saab är skriven så att regleringen av denna skuld premieras vid en eventuell konkurs.

Victor Muller uttryckte tydligt igår sin tacksamhet mot regeringens agerande i frågan. Jag tror inte att vi är riktigt medvetna om hur mycket regeringen har bidragit till affären. Maud Olofsson har uttryckt sig realistiskt om Saab, det är bara det att vissa inte tål att höra sanningen när det drabbar de själva.

Var har du läst att regeringen äger Saab till en tredjedel? Källa på det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Staten äger inte Saab till någon del, varken nu eller tidigare.

Vissa verkar ha väldigt svårt att förstå vad ett borgensåtagande är för något.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.