AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
39.945

Saab läggs ner ,vi får ett slut

Sida 2 av 5
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Inte regeringen Zed...GM äger en del fortfarande

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Spyker betala totalt 350 miljoner euro till General Motors. Den största delen av betalningen ska ske i aktier i den nya koncernen Spyker-Saab.

Presskonferens utlyst

Frasse
Kul att SAAB tuffar vidare, är inte så överraskad att någon kom o köpte företaget. Däremot tycker jag det är oväntat att det blev just spyker. Hoppas de vågar satsa nu och att de är inovativa, då kan det bli riktigt spännande. Tyvärr tror jag de har oddsen emot sig men underligare saker har iofs hänt!

Angående lånegarantier kontra köp av SAAB så är det, som många påpekat redan, stor skillnad. Tycker regeringen varit konsekventa i denna fråga och att de valt rätt beslut.
Ser inte riktigt problemet i GM:s aktieinnehav. Ironiskt nog ser jag det som det minsta problemet i dagsläget.
Regeringen och Maud ville inte slänga pengar till GM. Alldeles riktigt. Detta har de heller inte gjort.
Att däremot stå som garant för lånet har de aldrig nekat till att göra, om köparen kunnat visa att de har ekonomisk styrka att driva bolaget.
De har gjort precis det de sagt att de ska göra. Och detta är i mina ögon det enda rätta.

Hade Mona däremot suttit i regeringen hade hon slängt pengar till GM och köpt SAAB för t.ex. pensionärernas pengar. Eller smällt till med en skatteökning för "höginkomsttagarna" (personer som tjänar över 20000 brutto) ;-)

Precis som Zed82 skriver så finns tillgångar i bolaget som är tillräckligt för att täcka upp lånet vid ev. konkurs.
Och man kan också anta att det finns många klausuler som gör att pengarna heller inte kan användas hur som helst.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jisses Carl....höginkomsttagare på 20000???
Pensionärernas pengar har denna regeringen redan tagit hand om...läs på innan du skriver tack

Frasse
Ja, enligt socialdemokraterna så är man höginkomsttagare vid 20000 när det kommer till skattetrycket.
Pensionärernas pengar har de tagit hand om? På vilket sätt då menar du? Utveckla gärna.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Belopp och procentsatser

När ska man betala statlig inkomstskatt och hur hög är den?
För inkomståret 2010 finns två skiktgränser. Den nedre skiktgränsen är 372 100 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 532 700 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga 25 procent.
Det innebär att du för inkomstår 2010 kan ha en inkomst på 384 600 kronor respektive 545 200 kronor utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

För inkomståret 2009 finns också två skiktgränser. Den nedre skiktgränsen är 367 600 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 526 200 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.

Det innebär att du för inkomstår 2009 kan ha en inkomst på 380 200 kronor respektive 538 800 kronor utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget och den delen av den allmänna pensionsavgiften som går att dra av.

Skattetabeller och Preliminärskatt

Detta gäller oavsett vad du tycker....sorry Carl :)

Frasse
Tack för siffrorna. :-)

Men, nu pratar jag givetvis inte om officiella siffror, och skattetabeller. Vilket jag borde förtydligat med en smiley.
Vad jag menar är att skattetrycket stiger mycket när vi har socialdemokratiskt styre. Detta drabbar givetvis låginkomsttagarna värst då de har små marginaler. De beskattas beskattas nästan som höginkomsttagare.
Siffrorna du postade gäller för övrigt under 2009-2010. Och såvitt jag vet har vi en Borgerlig regering nu.

Nu känner jag att vi glidit väldigt off-topic. Jag föreslår att vi låter denna tråd återgå till att handla om SAAB. Vill du fortsätta diskussionen är du välkommen att skicka ett PM till mig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alliansen har höjt skiktgränserna för statlig skatt. Förut låg den strax över 300.000 om året vilket är en skamligt låg lön för den som lagt några år på en utbildning.

-------
//Lövet
En annan aspekt som Frassemannen missar är att de som betalar värnskatt i Sverige till största del är högutbildade akademiker, inte alltför sällan med studieskulder som skulle fått vilken undersköterska som helst att bajsa på sig av ångest. Lägg därtill att högutbildade går in i arbetslivet avsevärt senare, det är inte ovanligt att man arbetsdebuterar först som 25-30 åring...

Sen har vi dem stora gruppen sk "låginkomstagare" med en taxerad inkomst på knappt 300kkr/år, men som i gengäld tjänar det dubbla på annat håll. En inte helt ovanlig tes inom hantverkarbranchen...som i sin tur är en viktig kugge i det socialdemokratiska maskineriet.

Nåja, detta har egentligen inget med Saab att göra, men jag tror vi alla kan vara rörande överrens om att varken en Reinfelt eller Sahlin-ledd regering är den mest lämpliga ägaren för ett bilmärke.

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ok, det blev inte den här gången som saab försvann,men jag tror det sker.
Måste ju vara skönt för underleverantörer o anställda att kunna gå vidare nu.

Vi får se hur länge Hollywoodäktenskapet håller?

Äger alltid 1 BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vet ni för övrigt att jobbar man ihop 15000 kr i månaden så betalar man 1000 kr mindre i skatt på den summan än vad en "välbeställd" avtals eller ålderspensionär med samma summa i inkomst. Skamligt.
Bra att SAAB överlever bara att lyckönska den nya ägaren.
GM har aldrig varit bra för Saabs utveckling, nya Saab ideer och motorer mm stoppades av GM för det skulle var Opeldelar som skulle monteras istället.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Här var det intressanta diskussioner minsann.

Tror inte heller att Saab överlever på sikt. Jag har svårt att se att det skall hända något magiskt med detta samarbete. Det finns inte mycket att ösa ur från Saabs modellserie.

Angående definitionen av "höginkomsttagare" så hänvisar sossarna ofta till att det är "den rikaste halvan" som får ta del av alliansens skattesänkningar. Med "den rikaste halvan" avses arbetstagare med en lön över 19.700 kronor! Så det är nog det som Carl L syftade på i sitt tidigare inlägg. Det gör mig bara förbannad när jag tänker på skattetrycket i Sverige.
riktigt kul :D hoppas att dem bygger en massa spännande koncept dem haft.. varför itne serieproducera aero x.. kan ju ta bottenplattan och alla delar från 9-5:an så slipper vi högt pris ... kommer själv bli sugen på en saab om dem kommer med en 1-serie utmanare
Lånegarantier har alltid erbjudits till Saab av den borgerliga regeringen. Kravet har dock varit en seriös köpare med riktiga finansiärer. Det är skillnad mot att förstatliga bolaget med skattebetalarnas pengar. MVG till Alliansen!

BMW CS #1812

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grattis till 1000e inlägget :)

-------
//Lövet
Crille: nu är du sådär härligt positiv igen!! ;)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Javisst, är jag inte..? =)

MVH Christofer
Victor Muller känns mer och mer som en hal typ. Kan inte riktigt förklara känslan men den säger mig att det är något skumt med Saabaffären.

Undrar vad Muller gör när första stora motgången kommer? Tar pengarna och försvinner...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.