AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.468

Läcker kylarvätska 540 e39

Sida 1 av 2
Var och startade 540n idag som står i vinterförvaring. När bilen varit igång i ca 30 minuter började det att läcka kylar vätska, men jag ser inte var ifrån det läcker, ska hissa upp den senare i veckan och titta på det. Men nu sitter jag och är lite orolig, kan det vara så illa att jag måste byta kylare? eller finns det några !vanliga" ställen dom börjar läcka på?
Kylaren är bara 3år gammal och det är bra med glykol i så den har inte frusit.

Kan ju vara så att pumpen läcker, kan hända när bilen har stått ett tag. Packningar torka mm.
Visa användare
12
juhiis
Alpina B10 touring-98
expantionskärlet! det kan jag ge mig f*n på! kolla den givaren som sitter under kärlet du ser den bra om du plockar luftburken. dessa kärlen vitrar sönder inneifrån hände samma sak på min alpina. kostar 600-700kr typ på bmw!
Det var det som hände förra ägaren för 3 år sedan, känns konstigt om det skulle vara samma fel igen ?

Visa användare
12
juhiis
Alpina B10 touring-98
skadar inte att dubbel kolla för både kylare och kärl var kassa 98. kan ju alltid vara en slang med. men det e en baggis att riva av hela luftburken sen är det lätt att se som sagt man får ju köra lite uteslutningsmetod efter som det inte är så lätt att se.
Jag får undersöka senare i veckan och hoppas på det bästa. Det var som sagt svårt att se men det droppade ungefär från mitten på kylaren såg det ut som, och det kom långt nere från. Men där går inga slangar va?

Visa användare
12
juhiis
Alpina B10 touring-98
nä jag kan inte svära på det...längesedan jag skruva i min nu..man glömmer så lätt haha. men ta en närmre koll kylarna brukar ge sig i "väggarna" så det låter lite skummt mer som vatten pumpen den sitter ju i mitten och vatten kan leta sig fram överallt...undersök och återkom sedan. mvh
Så där, nu har jag varit i garaget och kollat, Hittat läckan.
Det läcker i skarven som mellan aluminium godset på kylaren och plasten som sitter sidan av kylaren. Men de läcker inte när bilen är kall, inte heller när den är varmt och står på tomgång, de börjar komma små droppar först när man varvar bilen, vilket borde innebära en pytte liten läcka efter som att det bara läcker under väldigt högt tryck. Antar att det inte går att reparera på något bra sätt, kommer pröva med kylar tätning imorgon, annars antar jag att det får bli en ny kylare?

Visa användare
12
juhiis
Alpina B10 touring-98
glömm inte spola motorn om du byter bara gammal kylartätning i systemet kan man vara utan ! håller tummarna! lycka till
Nej då det ska självklart göra i såna fall, men jag tycker att det kan vara värt ett försök med kylar tätning med tanke på vad en ny kylare kostar, eller vad tycker du?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Nej, nej, nej...,

häll inte i kylartätning. Kan ställa till det lite här och var i kylsystemet.
Köp istället ett nytt kyl. Det är ett vanligt fel att det ger sig i skarvarna/gavlarna.

//H
Visa användare
12
juhiis
Alpina B10 touring-98
finns ju lite olika typer av tätning...betong glas mm men för att det ska vara så hadde jag nog bytat dom är erkännt dåliga på 98:or.
Nej Nej! Inte på en sådan bil ;)
Fick tips om några plast kulor som man stoppade i vattnet, jag ska nog e det en chans, annars blir det att byta kylare ändå.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det är bortkastade pengar. Du kommer att få byta det ändå, och kanske värmeventilerna....
Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Ingen ide att försöka täta. När trycket byggs upp så kommer det att spricka till slut. Köpte en ny kylar för ca 1600 kr.

Mvh Tobias
Var hittade du den till det priset?

me
161
merza
750ia-95
Pyttsa i en burk ingefära(ca:15kr på ica)
Billigare kylartätning finns nog inte
Har inte pajat något i dom bilar vi testat
Med gott resultat
Hej "merza",

Stämmer det att Ni pyttsat i ingefära??
Vilka bilar har Ni testat det i?

Hälan/ Peter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Värmeventiler, cirkulationspump, värmeelement m.m. Finns mycket man kan paja med kylartätning. Byt kylare, troligen billigaste lösningen.
me
161
merza
750ia-95
Jo det stämmer!
Många bilmärke!
Amerikanare
Japaner
några Volvo
även BMW
OBS!!! Det gäller små hål inte då det pissar ut mycket.
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.