AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.146

Besiktning idag Hc halt hög + lambda värden förhöjd tomgång hur fixar jag detta ?

Sida 1 av 2
Ja
118
Jasko
530i -06
Hejsan känndes riktigt bra idad på besiktningen allt var frid o fröjd tills bes gubben körde ut bilen och skulle mäta Hc halten och lambda värden :( när han kom tillbaka sa han att Hc halten låg på 203 max är (100) och att lambdan låg på 1,13 ska ligga på typ ( 0,97-1,03) Hur fixar jag detta enkelt och billigt ? några tips ? förövrigt så är bilen en BMW E36 328 av årsmodellen 96. Någon som har ett billigt tips ?

Tack på förhand mvh jasko !!!

jz
Visa användare
586
wdac
325i -05
nya stift, nytt luftfilter, oljebyte med nytt filter och kör bilen glödhet så katten är varm (800grader eller nått sånt)

då brukar de gå bra, tanka även 98 eller 99 för bättre förbränning. när detta är gjort brukar jag nolla mitt HC värde på de e36:or jag ägt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Låter som lambdan är paj.. Väldigt högt Lambda värde måste jag säga.

Har du möjlighet så blanda i en 25% E85 innan nästa besiktning. Farsans värden åkte ner direkt med den enkla åtgärden, men HC´n ser ut att vara så hög att jag skulle gissa på felaktig Lambda.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Kolla efter luftläckage efter sonden, mät sedan värdena på nytt.
Länk
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej har nu förstått hur jag ska åtgärda Hc värden iaf ska byta olja, olje filter samt tändstift och luftfilter men hur får jag då ned dem så höga lambda värde ? vill besiktiga min bil igen så snabbt så möjligt o det ska då hjälpa med att varmkör bilen ordentligt innan besiktningen några tips så att jag klarar nästa besiktning ? =)

jz
Visa användare
586
wdac
325i -05
som amullo sa, troligen byta lambda sonden, går på 1500-1800:- men prova å tanka lite e85 som han säger.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Med E85 så borde Lambdavärdet sticka iväg än mer.

///BMW - Was sonst!
wdac: Innan man byter lambdasond bör man kontrollera om avgassystemet läcker efter sonden, gör den det kommer lambda bli högt hos Bilprovningen även om sonden fungerar som den skall då lambda värdet på Bilprovningen är ett BERÄKNAT värde
Dina värden talar lite mot sig själva, lambda pekar på magerblandning medan HC på oförbrända kolväten (bensin/olja). Jag tror inte att det är olja så det borde vara bensin. Om du är SÄKER på att avgassystemet är tätt hela vägen så byt för all del lambdan! Jag hade snarlika värden på min bil för ca 5 år sedan (högt lambda, högt HC o höga CO-värden), efter sondbyte blev alla värdena bra, bilen var nyservad inkl "extra allt", ej tokigt varmkörd. Lambdasonds byte är billigt, o de flesta sonder är inte 100% efter 10år o X antal mil. Se lambdasonden som en slags förbrukningsvara, runt 16-20" mil brukar vara lämpligt att byta den, en sliten sond kan vara tillräckligt funktionsduglig men den reagerar långsammare än en som är helt frisk.
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej tänkte mig att serva bilen byta olja,tändstift,oljefilter och luftfilter sen får jag väll kolla hur avgasystemet ser ut men tror inte där e något hål iaf :( lite jobbigt med alla dessa problem förövrigt så var Co värdena 0.00 bägge två förstod inte riktigt det iaf !!! Undrar var man kan hitta en Lambdasond billigt eller det måste gå via bmw e inte så jätte sugen på att lägga ut massa med pengar på bilen just nu !! Alla säger tanka E85 skadar inte det bilen och får det verkligen när lambda värdena ?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Lambda visar på mager blandning och du har 0,0 i CO.. Det är förmodligen så att det läcker luft i ditt avgassystem nu när du skriver den lilla informationen. Har du ett förhöjt CO-värde? (CO 2500 tror jag det står i protokollet).

Precis som Dawwe säger så mäter inte bilprovningen just din lambda, utan det sitter en "egen" lambda hos dom som pekar på hur DIN lambda ska visa för att motorn skall gå rätt. Optimalt är 1.0, högre visar på mager blandning och lägre på en för fet blandning, alltså så skall egentligen bilens lamdba ändra blandingen så den blir rättt, men det gör den inte. Men eftersom CO-halten är NOLL så kan man tänka sig att det är dåliga stift kombinerat med ett hå i avgassystemet (kanske).

Att tanka 25% E85 i bilen är helt riskfritt i en bensinare. Du får ju redan idag 5% etanol i vanlig 95 blyfri och att att hälla "lite sprit" i tanken är ett gammalt knep för att "lura" besiktningsvärdena. Farsan tankade 25% E85 i vårna MB 190E och då blev värden bra.

Mina 2c och ta det inte FÖR allvarligt.. Bara en fundering och bäst vore nog att snacka med en riktig mekaniker, jag är lekman!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej det e så att både CO och CO 2500 är 0.00 i protokollet som jag fått från bilbesiktningen. Jag har ägt bilen i 3 år nu o den går riktigt bra men jag har i min ägo inte bytt stift än så det är väll kanske dags att byta tändstift på den !!! Har även tänkt serva min bil nu dem närmaste dagarna ska byta olja tändstift osv undrar om nu jag gör allt det om det skulle kunna sänka både mina HC värden till bra värden och min lambda värde också ? självfallet får jag ju även kolla om det e hål någonstanst i avgasröret och om det släpper luft !! okej jag har förstått att man kan tanka 25% etanol vissa säger det funkar andra inte men man vill ju även lösa det problemet så att både bilen och motorn mår bra framöver för att köra runt med den så till nästa besiktning osv blir ju inte bra.
Ja
118
Jasko
530i -06
Någon som vet hur jag löser detta nämda ovan ?

jz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sevise är a och o för att en motor ska må bra och hålla länge.

har du kikat på dina tändspolar så du inte får överslag eller de är dåliga? iofs pekar inte värdena på de, men är ju lätt att kolla på och utesluta framtida problem om du nu ändå ska byta stiften.

BMW ownz
Ja
118
Jasko
530i -06
Nej jag har inte kollat på tändspolare !!! får väll göra det när jag ska byta mina tändstift då =) måste bara först inhandla alla saker har inte haft tid dem senaste dagarna !! Jag hoppas att den går igenom efter iaf att jag kollat över avgasröret om där e några hål servat min bil och så ska jag prova att varmköra den ordentligt denna gången för varmkörde den nog inte så mkt sista besiktningen så den stod ju ett bra tag utanför också !! men får se hc får jag ner lätt men det e lambda värden som oroar mig mest några ytterligare tips där eller om den inte går igenom så e det bara att köpa en ny lambda ?

jz
Ja
118
Jasko
530i -06
Någon som kan svara på mitt ovanstående inlägg ?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
biltema ska ha bra lamdor nu för tiden. runt 500spänn. så har du fortfarande så pass kasst lamdavärde och gjort allt annat innan, är de ju inte fel att byta ut dem om bilen gått många korta sträckor och närmat sig eller passerat 16k mil.

annars har du mycket bra info i denna tråd redan.

BMW ownz
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej provar allt detta först funkar inte det så får man väll inhandla ny lambda =) bilen har rullat över 16 k och jag kör mkt korta sträckor som sagt !!
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
På min bil, E38 740, löstes liknande problem, efter nedslag för bl a felaktigt lambdavärde och senare diagnos om felaktig lambdasond, "enkelt" genom behandling av kontaktstycket till sonden/sonderna med "Oxide Clean" och "Contact Protect"!

Lars Franzén
BMW CS #6275
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej tack för det tipset får pröva det med innan man inhandlar lambdan
!!! nu e det bara att se !!! över allt som man fått tips om här !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.