|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Att dammsuga kan ju inte vara lika bra som att rensa rent fysiskt, men om man kör bilen varm + står på tomgång så att det är ordentligt varmt i alla vevhusventilationsdelar och sen kopplar in en dammsugare så borde det vara hyfsat bra ändå. Får man som jag upp ren olja efter att det första gägget kommit upp vet man ju att det åtminstone inte är igensatt. Min sambo tyckte det var jättebra att jag använde vår vanliga dammsugare "åh, nu kan vi äntligen köpa en ny dammsugare" blev kommentaren... |
|
|
oftast sitter problemet i i oljesticksröret då det är igentäppt. PÅ min tog det långt tid innan det släppte i den. Men jag köpte en ny sådan istället och då vet man att allt är 100%rent invändigt. Fick tips av bmw att använda mig av motorvärmare. Oljan värms upp underifrån och ev fryspropp bildas det inte. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej Såhär såg mitt retur oljerör ut. Minst sagt stopp... Länk Man måste arbeta under insuget, inte allt för mycket utrymme.. Länk |
|
|
Var ute och körde idag ca 5 mil i -12-14 grader kallt o kan säga att insuget var iskall och en massa gegg i slangen. Tänkte täcka för njurarna men med vilken material? och hur få den sitta på plats?? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag använde Länk 10 mm. Klippte till lämpliga bitar och stoppade in. Njurarna får vara täppta tills det blir plusgrader. Vid -10 sätter jag även för luftintagen i frontspoilern (men inte kylkanalerna till bromsarna), eftersom jag inte har så långt till jobbet. Är det varmare än -10 bör man bara täcka njurarna, annars startar elfläkten om man står på tomgång ett tag. Dock har temperaturen aldrig överstigit normal arbetstemperatur och komponenterna i motorrummet blir knappast varmare än en normal sommardag, men det märks att "förstärkningen" i termostaten inte stämmer riktigt (dvs den måste öppna mer än normalt för att kyla tillräckligt) med helt täckt front, motortemperaturen kan pendla 92-96 grader om man kör sakta. Normalt ligger den klistrad på 96 grader om det är tillräckligt varmt ute. Med varken njurar eller spoiler täckta och minusgrader orkar den aldrig upp i 96 om man inte kör landsväg eller motorväg. Bild: Länk Bilden är lite missvisande, har tagit bort en del på sidorna för kylkanalerna till bromsarna och klippt till isoleringen vid njurarna så att den passar bättre och sitter rakt. |
|
| Och ja, plastkåpan och vevhusventilationsslangen är numera ej iskalla trots varm motor. :) | |
|
Sitter den kvar isoleringen bakom njurar utan problem eller hur fick du den att sitta kvar? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Isoleringen är flexibel så den sitter fast precis lagom mycket. Likaså "ribborna" i spoilern, de är några millimeter för höga och kan då klämmas in i spoilern sen sitter de bra där. Jag klippte ner den i tre omgångar, först grovt o knölade in den, sen klippte jag av där den gick emot, till sist passade den rätt bra, även om det kunde gjorts mycket bättre. När man stänger huven går den in i njuarna och håller fast. Se upp så att du inte trycker in fläktgallret till elfläkten så att den inte kan rotera! För att lyckas med det måste man dock vara lite klantig och oförsiktig. |
|
| Som någon annan påpekat är det nog en god ide att isolera ovanpå plastkåpan (ventilkåpan?) också då det sker en del kondensering där. | |
|
undrar om det skulle fungera med samma isolering till ventilkåpan men i 30mm tjocklek? MvH Bmw 4-ever |
|
| tag bort slangen vid oljestickeröret och rengör ner till motor och upp till ventilkåpan töm även luftburken vid luftfiltret och byt olja | |
|
Drille menar du mig eller allmänt? Jag har bytt hela systemet och ventilkåpspackning hos bmw förra året. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Personligen tycker jag det verkar sinneslött att man ska behöva använda kylargardin (kanske montera fin liten kedja också?) på moderna bilar. Skrämmande egentligen. Lokala verkstaden har fullt upp hela tiden och BMW har haft problem att leverera delar till konverteringen. Senast jag var där fanns det över 40 kit centralt på morgonen och slut hos BMW efter lunch. Jag lider med er och anser BMW borde stå för en så uppenbart bristfällig konstruktion. |
|
|
Nyare modeller har väl faktiskt elektrisk kylargardin? Fast inte för att vevhusventilationen fryser utan för att minska luftmotståndet och få upp motortempen fortare (vilket iofs minskar risken att vevhusventilationen fryser...) |
|
|
På min sitter det elektrisk kylarjalusi. Vilken utrustningkod den tillhör är för mig en gåta. Ser väldigt få E60/61 som har denna utrustning. Länk |
|
|
Så är det på min 525 e60 också. Undrar om det har med "cold climate version" som det (ungefär) står i utr.listan? |
|
|
Enligt listan så är min bil cold climate. vad det innefattar förutom anpassade vätskor för kallare klimat vet jag inte. Någon isolering av vv har jag dock inte. Kollar själv slangen då och då vid oljsticksröret. Brukar köra ner en liten borste i kröken för att kolla om det är öppet. Brukar inte finnas så mycket klegg i returslangen eller oljesticksröret. Tror mycket på att det har att göra med jalusi och elektrisktfläkt. |
|
|
Körde "dammsugartricket" idag! Fan vilken bra och enkel ide!!! Sög av motorn tre ggr då jag inte ville sabba husvagndammsugaren direkt. Den har vi förövrigt inte hittat dammsugarpåsar till på affären så är annars att beteckna som värdelös. När oljan börjar komma slår jag av. Fin smeggma syns i den transparenta slangen. Då inte dammsugaren laggt av ännu så gör jag samma grej om nån månad... Min bil har rullat ca:1100 mil sedan "coldclimate" -konvertering som verkar helt verkningslös! Motorn "slaggar" som tidigare!!! |
|
|
Vilka vackra ordval hehe. Vi har för övrigt köpt en ny dammsugare. :) Vad jag inte riktigt förstår är varför jag inte fick något baksug i oljestickans rör trots att jag fick upp ca 3-4dl ren olja. För det måste väl vara från tråget? Var skulle man annars få tag i den oljemängden? Testade att suga i oljesticksröret också och då kom det rejält med olja. Alltså borde det blivit undertryck där när jag sög i vevhuvsventilationsslangen genom cyklonen och ner i sammangången oljestickrör-vevhusvent ner till tråget. Beroende på driftsförhållanden kan man väl aldrig komma ifrån vatten i oljan, skillnaden är nog snarare om vattnet fryser eller endast sparas som klägg (som försvinner om man kör långt). Fick du baksug i oljestickan? Märker du någon skillnad före/efter om du skruvar av oljepåfyllningslocket med motorn igång? |
|
|
Inget märkbart baksug från oljestickan. Däremot fanns det lite smeggma på oljestickan innan avsugningen som endast gjordes från avrinningsröret. Detta är borta nu! Varvtalet ändras bara ibland då jag skruvar av oljepåfyllningslocket. Jag kan dock tillägga att det var så varierande även direkt efter transplantationen av vevhusventilationen förra våren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.