AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
50.282

Imorse var det min tur...vevhusventliationen frös !

Sida 1 av 4
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Japp...trots många oljebyten, kontroll av vv så hände det imorse !

Åkte från Gärdet till Slussen, vid slussen kom första oljepuffarna.
Panikstanande och öppnade huven. Japp olja hade trängt ut lite här o där endel från ventilkåpan ner på grenrören.
Öppnade försiktigt oljelocket, psssss jävlar vilket tryck.

Bogserade bilen till garage, nu har jag rivit hela vv:n. Mycket riktigt, oljereturen är totalt igenbeckad med gul gucka. Ingen olja i tändstiftsbrunnarna.

Köper nya grejer imorgon.

Behöver jag byta vevhuskåps-packningen? Vill helst inte det...så jobbigt.
Hur har ni löst problemet? Några andra gjejer som jag bör kolla?

Har tagit endel bilder. Tänkte redovisa vid något senare tillfälle.
Sjukt att alla råkar ut för det här? Varför ingår inte rengöring och uppgradering av vv:n vid service ?? !
Ja Du,Du behöver inte känna dej ensam ang detta problem ;)
Här har Du lite mera ang detta fenomen..
Länk
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Vilka motorer är det som kan få problem med frusen vv ?Kanske man ska åtgärda i förebyggande,då kan det vara bra att veta om man finns i riskgruppen :)

HBK
Samtalade med en kompis idag som i sin tur har 2 vänner som råkat ut för detta fenomen.
I ena fallet var det en Audi Allroad -05,och det andra fallet en passat ( okänd årsmodell).
Det verkar vara ett vanligt fel på de flesta märken from -00 och framåt..
Extremt kallväder har väl ställt till det för de flesta verkar det som,men naturligtvis uppstår dessa saker först när vädrets makter knackar på dörren.
Regelbunden kontroll av Batteriet,Glykolhalten,Bromsvätskan samt regelbundna oljebyten ( kanske på höstsidan till ny olja+filter) motverkar de flesta situationer som kan uppstå vid kung bores vilda framfarter ;)
Men som de flesta som har problem så är jag inget undantag i detta,utan funkar skiten så bryr man sej inte förrän det inträffar som sagt :(
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Byta ventilkåpspackningen är en piss i siljan eftersom du ändå ska byta menbrandosan under insuget ... jävlar va trångt o eländigt det va !!

Enligt reservdelskillen på BMW Solna så så hade dom sålt ett par "kit" med vevhusventilationsaker varje dag senaste veckorna ... ENBART E39 och E46 , helt otroligt att BMW kan göra en sån idiotkonstruktion !
Och min mek sat att jag hade tur att det fanns 1 sats kvar till mej,men min far får vänta ett tag på sitt kit (e46) pga att dom är restnoterade på C-lagret !!
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Detta hände mig också innan jul. Men jag är inte en jättevan mekaniker och behövde verkligen bilen fort, så jag lämnade in den på BMW. Det kostade mig 8000:- att åtgärda. Funderar på hur länge det ska hålla denna gången! Dom verkar ju inte funnit nån bra lösning på problemet.
ar
98
arv
525iA LIM
Vv ska rensas ett par gånger/vinter enligt Bosse, tänkte följa hans råd i veckan.

'
Därför ska du be din verkstad lära dig hur du rengör vevhusventilationen ett par gånger varje vinter. Ty oavsett hur ny, dyr och fin bil du äger så finns det problem med naturlagarna du inte kan köpa dig fri från.
'

Länk

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Men om eftersom att det här är ett så stort problem så borde bmw skicka ut ett brev till samtliga ägare som har bilar med det här inbyggda felet för att varna!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Har just rensat röret som går ner till tråget. Det var en ordetnlig propp som inte var helt enkel att lösa. T sprit fungerade inte. Så det blev lacknafta och efter några ordentliga sköljningar så släppe all gucka.

kamel2 Welcome to club :-(
Bara satsen för mej inkl verkstadskostnad ligger runt 3000kr.
Antag att Du lider ett motorhaveri så kostar en M54 som billigaste jag hittat beg ca 16000kr !!
falsterbo: Du kan lösgöra slangen som kommer från Vevhusventilationen och som är fastsatt mot ventilkåpans framkant på höger sida när Du står framför motorn.
Titta i slagen så ser Du om det är kletigt (vitt/grått) så har Du eb föraning om vad som är på G.
Tänk på att när Du lösgör denna plastslang så måste Du nypa den låsring som förankrar slangen mot ventilkåpan,samtidigt så vrider Du plastslangen lite grann Höger/vänster samtidigt som Du försiktigt drar den utåt.
Plastslangen är skör vid den sk flexidelen längre ner och på både min 5a samt min fars e46a så sprack slangen som var spröd då jag kontrollerade detta :(
Men eftersom det blir byte även på 5an till sommaren så gör det inget förnärvarande.
Min far skall byta ut sitt med så detta gjorde inget heller.
Du ser även om man tar bort oljepåfyllnadslocket om det finns Klegg (vitt/grått) smet där i,men för att få en uppfattning hur slangen ser ut så är det bästa att lösgöra densamme för att se hur tät den är i änden iaf.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur långt man än åker i vinterkylan så är ventilkåpan i plast knappt ljummen om man känner på den. Låter man bilen stå på tomgång en kvart så är den genast varm och man kan se hur det gula gucket försvinner ur ventilationsslangen. En gullfibermatta 50-70mm något större än ventilkåpan som man lägger på kåpan och klämmer fast med huven borde hålla värmen i kåpan lite bättre. Ingen lösning för esteter, men...
ol
161
olve
535D -07 LCI
Ni som har bytt er vevhusventilation.Har ni drabbats igen nån gång eller funkar det klockrent nu?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Anders-72 råd angående tomgångskörning funkar jäkligt bra för mig iaf.

Tror att jag har lite bättre förutsättningar att få upp temperaturen i motorutrymmet då jag har elektriskfläkt samt kylar jalusie.

M54 motorer som har fläktkoppling kyler hela tiden vilket säkert höjer risken i sammanhanget.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Alex84: Slangen till ventilkåpan är helt meningslös att titta på.
Där finns det nästan alltid en massa klet.

Man dra upp slangen till oljereturen som går ner i tråget, alltså samma som oljestickan. Det är där det händer grejer kan jag lova !

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
kamel2, kör du på tomgång en längre stund försvinner kletet i sugslangen från kåpan. Men oljereturslangen är kallare och ingen varmluft dras igenom den. Det är bara tänkt att olja skall rinna ner i den. Och det är trångt nere vid stickan också.
Som förebyggande panikåtgärd har jag blockerat njurarna (svart skumplast inifrån) samt isolerat "kröken" vid ventilkåpan.
Resultat; Varmt och gosigt i motorrummet och inget synligt "klegg" efter en långkörning. Hur det ser ut nere vid oljeseparatorn vet jag inte men det torde vara bättre. Skall också kolla dräneringen snarast.

mvh/ Anders
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Anders: Problemet är att det samlas en massa gicka precis vid det lilla hålet där oljan ska rinna och vid ett visst tillfälle så får oljan svårt att rinna ner där på grund av allt slam. Trycket ökar när röret fylls upp med returolja och i vissa lägen släpper säkert proppen av bara den anledningen. Ungefär som att spola med en massa papper i toaletten...trycket gör att pappret pressas ner i toaletten. Men rätt som det är svälmar det över kanten och då blir det liv i luckan.

Jag bytte den övre slangen för cirka 1 månad sedan. Den gamla slangen var nästintill helt ren. Därför trode jag att allt var ok men sannolikt satt det redan då en massa gicka och plötsligt igår blev det tvärstopp, översvälmning. Jag ville då inte rota i ngåot som fungerar men där hade jag fel.

Åter igen, röret från ventilkåpan säger inget om framtiden. Men det gör det andra röret till oljereturen. Det är igentligen bara där om man bör kontrollera om man har en fungerande vv.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Oljecyklonen för cold climate är troligtvis värdelös, det är ju inte där man behöver isolera. Ingenjörerna på bmw har slarvat.

Kanske man borde göra ett rör som är lätt att ta isär och rengöra?
Vid varje service så kan man enkelt plocka isär och vara säker på att det lilla hålet är öppet. Kanske en modifiering med nippel skulle fungera precis mitt imot hålet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.