|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Kamel2, Vilka delar tar du bort så du kan byta returslangen. Mig veterligen så är det rejält trångt. 20 min är rätt så bra jobbat. | |
|
20min + rengöring av oljerörsbiten är nog mer korrekt. Skall tänka på exakta delarna man behöver ta bort för att komma åt när jag monterar ihop på söndag. Återkommer. |
|
|
Rekomenderar varmt ;) att täcka för Njurarna. Har gjort detta med ett bra resultat som följd :) Att bara lösgöra slangen från ventilkåpan för en inspektion är som sagt inte tillförlitligt då mitt problem visade sej sitta i oljeseparatorn lägre ner som var helt igenfrusen !! På 3mils körning till verkstaden tog bilen ca 1lit olja !! Ändock hade jag bilen i varmgaraget 4dygn innan denna färd så det frös antagligen igen på halva vägen till verkstaden? Som tur var uppstod inga övriga skador på motorn pga detta,men som sagt ett byte visade sej vara helt rätt !! Verkstaden bytte ut detta till en sk Nordic-sats med isolerande delar samt byte av det ökända fläktmotståndet som trilskats under en lång period. Totalkostnad för detta blev 4900kr. |
|
| men om man som jag lyckas suga upp fräsch olja ( från oljetråget?( genom den övre slangen borde väl det vara fritt ändå ner i tråget och inget igensatt | |
|
marin849: Då vet du att i just den tidpunkten är det ej stopp. Det finns nämligen bara 2 lägen. Öppet eller täppt. Digitala lägen kan man säga. Det är hela returdelen som täpps igen. Ur min Cyklon droppade det gucka. Alltså inget stopp där. |
|
|
Min fråga passar nog bättre här då den gäller E39... Är det någon som har koll på svårighetsnivån på att själv byta delarna i förebyggande syfte... Behövs några specialverktyg? Hur mycket måste monteras bort? Total tidsåtgång? Oljan måste väl tömmas ut innan? |
|
| Samuel2: Länk | |
| Tack för länken! Hade faktiskt glömt bort att det finns mekartips på autopower. | |
|
Jag kände att det luktade bränt igår när jag stog på tomgång. Så jag åkte till garaget idag och började montera bort vv. Och visst va det igen täppt, hade blåst ventilkåpspackningen också! Är det nån som vet vad det kostar att köpa Cold climat paketet, och vad som ingår i den?? Mvh/Joni |
|
|
Joni_535: Titta i länken ovan så finner du svar. Mvh Håkan |
|
|
Samuel2:Delarna kostar totalt ca 1400kr. Ett tips är att knipsa av rören till lyklonen så blir demonteringen betydligt lättare. Dom skall ju ändå bytas ut. I förebyggande syfte skulle jag bara byta slangen från cyklon till oljestickröret som jag också skulle göra rent. Klokt och enkelt. |
|
|
Hej vevhusventilationsexperter! Jag blir lite fundersam när jag läser de här inläggen. Är det samma felfrekvens på E60? Jag har inte märkt några särskilda problem eller så men jag har precis köpt bilen. 525-04. Det sitter cold climate i bilen enl. utr.listan. Vad ingår i det och kan det bli problem ändå? Lossade slangen och kollade, där var lite klegg men inget stopp. blåser man försiktigt i nedåtgående röret är det fritt. Har ju inte kollat dosan som sitter längre ner men om det är fritt i röret är det väl ok? Eller det kanske inte bevisar något att det går att blåsa igenom där? |
|
|
Den där länken till mektipset säger mig ingenting om vilka delar jag behöver mer exakt med artikelnummer osv. Kan någon redogöra för vad man behöver exakt? Skruvade av oljelocket förut och där kunde man ana lite majonnäs. Bilen står i varmgarage hela tiden men jag har länge haft en liten läcka från ventilkåpspackningen ner på grenröret så jag tänkte åtgärda detta. |
|
|
Länk Vilka delar är det man behöver av länken ovan? Är det något man behöver utöver dessa delar i så fall? |
|
|
Nej, egentligen behöver inget utöver detta men skulle du ha riktig otur så kan du inte återanvända o-ringen som sitter på röret till oljestickan. Du behöver troligtvis du alla rören 2,3,4,6,7, dom brukar gå sönder när man tar bort dom eller när dom ska rengöras. Slang nr 6 torkar upp och spricker, nr 1 har man ingen koll på eftersom den egentligen inte går att ta isär, så den bör alltid bytas. FAF |
|
| Varför inte bara ta bort slangen uppe vid ventilkåpan på vintern??vill man undvika eventuellt kladd i motorrummet kan man väl dra en slang från ventilkåpan till en burk eller något liknande??eller har jag fel... | |
|
Har monterat att under eftermiddagen. Arbetet tog totalt 5 timmar inkl. provkörning. Klurigt att få dit cyklonen och ansluta slangarna på ett säkert sett. Använde diskmedel för att minska friktionen. Man ska höra 2 klick för då är man säker på att slangen sitter som det är tänkt. Efter att jag gjort rent som tusan och kontrollerat allt var ok var bara att starta. Fungerade perfekt, var ut och körde en tur kom åter. Då luktade det lite bränd olja. Fuktigt under ventilkåspackningen ner på plåten. Lättade därför på ventilkåpan och drog åt den igen enl. rek. moment. Torkade av noga som tusan och körde ingen. Inget läckage där här gången. Bilen går precis som innnan allt strul. Så nu är allt frid o fröjd igen. Dock rekommenderar jag inte det här projektet till någon som inte varit och skruvat förut. Men har man lite erfarenhet samt ett bra garage så är förutsättningarna goda. |
|
| Hmm kanske därför min också luktar lite bränt, känner dock doften när jag luktar precis framför elfläkten som sitter framför kylarn, men kanske denna vv som är på också, räcker det med att suga upp`? har en bra dammsugare som kan suga kemikalier... | |
| Min tar ingen olja btw.. om det är till någon hjälp. | |
|
m_johan84 Du har ju m52 i din maskin. Den motorn är bättre på just den här punkten. En bekant har en 528i -99. Den bilen har gått stenhård vinter och är "måttligt" servad. Ändå inga som helst problem. Sist jag såg den hade den gått 25.500mil. Tror som sagt det är sälsynt på den motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.