AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.943

Hur är det för Er som har friktionsdäck den här vintern hittills?

Sida 9 av 12
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
3200kr för fyra däck borde redan det vara en varningssignal. Bra däck kostar pengar, betydligt mer än 800kr per däck.

-------
//Lövet
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jaaa...Friktionsdäck i all ära, de är ju tysta o så, men ofta sunkiga i stabilitet på barmark.

Jag kör min 7:a nu på friktionsdäck, och jag har varit i diket (milt o utan skador, samt låg hastighet) 3 (TRE) gånger, tillsynes helt utan anledning, men det räckte att gå ut o titta på vägbanan....SVART-IS samt vid ett tillfälle packad nysnö, som en skridskobana, jag kunde knappt stå upp själv! Detta är sista gången jag kör på dessa rent ut sagt skitdåliga vinterdäck. Jag har dem kvar bara för att vi inte kan köra in i Tyskland med dubb, tyvärr.

Jag har ALDRIG råkat ut får något sådant på våra vägar (häromkring hemmet) tidigare, med rekordeliga dubbdäck!

Det säger sig själv, och Robert Collin har helt rätt, friktionsdäck ÄR farliga när det väl gäller!!!

Å andra sidan kan de vara jättebra o greppa fantastiskt i lössnö och på lagom plogade vinterlandsvägar! Men inte som nya dubbdäck....

/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Martin E
Många färgas av den extremaste vintern på 20 år och KRAFTWERK håller med om att många nordiska friktionsdäck ger en dålig styrrespons på barmark. Den sämsta kompromissen medan de continentala ger betydligt bättre känsla.
Denna vinter har jag haft 3 lätt otäcka släpp men dom har varnat i god tid, bara att sänka farten. Men i övrigt kanonnöjd med Dunlop SP Wintersport M3 ffa på våta vägar och barmark.
Nästa vinter ska jag prova Continental ContiWinter Contact TS 830 (byter alltid efter 2 år)
Är det inte så att friktionsdäcken får lida lite extra för att vara sämre än dubbat bara för att de flesta däck dimensionerna idag är lågprofilernade?
Jag menar..
Idag är det 205 i bredd och bredare som gäller som standard på de flesta standard dimensionerna samt 50 eller lägre i profil ?
Detta medför mer "Skida" än förr då bredderna var 175,185,195 ect med 82 eller max 70 profil vilket gjorde däcken mjukare i stommen samt mindre risk att "flyta" uppe på modd etc?

Man känner med sommarsvålarna att lågprofil är stummare och mindre komfortabla pga stummare konstruktion i stommarna och de viker sej inte som ex 82,70 profils däck gör.
Rallydäck är inte lågprofilerade med flera anledningar naturligtvis,men undrar om inte detta är en faktor som spelar in även där?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Alex84: Tror som du, lågprofil och bredd ställer till det extra för just friktionsdäck. Verkar vara mindre känsligt för dubbdäck med lågprofil och bredd. Tänker på min 4wd Peugeot med Kumho friktionsdäck, inget fel på det greppet inte :)
Sedan var det friktionsdäck på vår gamla 316i sedan (också kumho). Det släppte i varje sväng oavsett hastighet. Dock så var ju 316 väldigt lätt i baken och inget vad antispinn/antisladd fanns i den bilen, bidrog säkert också.

Kraftwerk: Vilka dimensioner och vilket märke av friktionsdäck kör du på? Continental eller Nordiska friktionsdäck?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo det borde vara något åt detta hållet?
När man funderar på det så skall friktionsdäcken vara mjuka för bästa grepp mot ytan mot dubbdäcken som har dubben till hjälp när det är is-halka.
Gör man då däcken styvare/hårdare i kanterna så motverkar detta själva tanken i sej ?
Har provat dubbfritt själv och det funkade bra,men dimensionen var betydligt smalare/högre än dagens typer.
Har för mej att det var 195:or med 70 profil som var monterade och pirelli snowgrip eller något sånt?
Ägde en Renault Megan Scenic som jag/vi köpte ny -97.
Måste säga att maken till skit-märke har jag aldrig sedan dess satt min fot i !!
Som tur var tecknade jag/vi ett sk Trygghetsavtal när vi köpte bilen,och Verkmästaren på den lokala Volvo-butiken sa att dom aldrig gjort en sådan förlust affär på ett avtal tidigare ;)
Jag betalade in 360 kr i månaden för detta avtal,och då ingick allt som kunde hända,och det gjorde det bokstavligt talat....även med däcken hahaha.
Summa sumarum så kostade bilens fel och service efter 36 månader 22000kr,och jag hade bara betalat drygt 12000kr så affären var bra förutom allt stillestånd då ..
Lite offtopic...beklagar,men på tal om däcken så separerade 2 av de Dubbfria Pirelli däcken helt oförklarligt?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Det går inte att föra en debatt i ämnet dubbdäck vs. dubbfritt. De är inte varandras motpoler.

Komma med Green Diamond(?!?) som exempel på hur dubbfria däck beter sig är lika korkat som att med en dåres envishet påstå att några minimala metallpiggar räddar alla situationer i vintertrafiken.
Martin E
erc
Håller med att jämföra Dubbfria Green Diamond med premiumdäcken från Dunlop och Continental är patetiskt är som att jämföra en Fiat panda med en BMW M5. Men alla här fattar det.
Det som verkar vara normativt är att vissa verkar köpa argumentet att dubbfritt är fullständigt kasst oavset märke. Det tyder på en låg medvetande nivå enligt min åsikt.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ojojoj.........känsligt det där för alla friktionsälskare!
Nu är det så att jag har provat andra friktionsdäck också och aldrig känt den stabiliteten som med dubbdäck.
Punkt slut!

ni
19
nigthdreamerssky
735Ia -82 (Åretrunt bil)
735i - 82 5vxl (Projekt Mr X)
Jag orkar inte läsa hela tråden nu, men jag har kört med Nokia friktionsdäck på min 528i E28 under vintern som varit nu. Enda problemen jag har haft är vid utgången av ishala ronfdeller samt i industriområdet där jag jobbar. Finns/fanns en förädiskt hal sväng i en korsning där.. (Jordbro industriområde) För övrigt har det funkat bra. En gång har det hänt att jag inte kom loss från parkeringsplatsen, när snön smält till isbeläggning undertill. Jag tog mig till och med fram tur och retur stockholm - Västervik - stockholm i det senaste ovädret för ett par veckor sedan. Körde till och med förbi långtradarkolonnerna i ovädret.. :)
ni
19
nigthdreamerssky
735Ia -82 (Åretrunt bil)
P.S. Glömde skriva att mina friktionsdäck är av dimensionen 185/65/15 och smalt ska det vara på vinterväglag. Tycker att mina friktionsdäck funkar riktigt bra även på vått väglag så som det varit under senhösten med evigt regnande..
ni
19
nigthdreamerssky
735Ia -82 (Åretrunt bil)
Började backa bakåt i tråden och läser något om oansvarighet och dålig sikt vid omkörningar.. När jag körde ner till Västervik för ett par veckor sedan, så började snöovädret torna upp sig en bit innan Norrköping. Ytterfilen började snöa igen vartefter, men jag körde lik förbannat om långtradare efter långtradere vidare mot norrköping. Hade även snörök framför mig från långtradarna vid omkörningarna. Hur lyckas jag då med detta kan man ju fråga sig.

Jo, genom att känna hur bilen beter sig och inte göra hastiga rattutslag. Man glider nämlige sidlänges in i ytterfilen en bit innan man passerar. Sen tar man det lugnt under omkörningen tills man passerat samt väntar en stund innan man glider in i innerfilen igen, så man inte girar tvärt in framför lastbilen :) Hastigheten om jag inte minns fel låg runt 100 - 120 vid omkörningarna.

På tillbakavägen på kvällen var det betydligt kämpigare pga dålig sikt, men jag passerade likförbannat långtradarkolonner genom att förhålla mig på samma sätt i körstilen.. När jag närmade mig Södertälje så hade det lättat upp lite och jag kunde köra i över 100 igen i ytterfilen. Hade en sån där Audi fyrhjulsdriven sak bakom mig när jag passerade södertälje och då pressade jag mig upp i 120-130 med samma körteknik som innan! :)

Smala däck framförallt och av rätt sorts märke är det som gäller, så kan man klara sig utan dubb när man bor i stockholmsregionen..
Martin E
Personligen tror jag att abs och antisladdsystemet är till klar fördel för det dubbfria alternativet eftersom det griper in relativt tidigt och tydligt signalerar till föraren var gränsen går.

Utvecklingen på det dubbfria alternativet sker i större takt än dubbade däck.
i teknikens världs test Länk så framgår det tydligt att tex dubbfria continentaldäck har mkt bättre vattenplanings egenskaper och likvärdiga is/snö egenskaper med de sämsta dubbade alternativen.
Tänk då hur de dubbade däcken är efter ett par säsonger i jämförelse klart sämre än ett nytt dubbdäck oavsett.
Skulle vara intressant att se hur bra ett dubbat däck är efter 1500 mil i jämförelse. Tidigare tester har ju visat att beg dubbade fungerar sämre än det sämsta dubbfria alternativet.
Skiten bakom ratten är farligast är min övertygelse
Jag har en 728ia-97. Den har jag med dubbfria vinterdäck. Jag är impad hur bra den går på vinterväg. Jag har en fråga? Kan det vara så att viktfördelningen blir mer gynnsam med 728ia än tex 740 eller 750. Dem blir väl mer framtunga. Skulle det isåfall vara säkrare med 728an i vinterföre?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Precis som Martin E antyder så tror jag att det största problemet på vinterväglag sitter i förarstolen. Jag körde min -74 VW Bubbla med sommardäck i Boden utan att hamna i diket..

Som sagts tidigare..
Dubbfritt är ett fullgott alternativ till dubbdäck under förutsättning att föraren anpassar sin körstil när förhållandena missgynnar däckens lägre förmåga på is.

Om man nödvändigtvis MÅSTE ut när förhållanden är sådana att dubben kommer att avgöra om du blir kvar på vägen eller inte så bör man kanske också titta på en bil med fyrhjulskrafs

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Svårt det där med däck egentligen...

Jag funderade både en o två ggr på vad jag skulle köpa till min E32:a, hade först tänkt mig Continentals friktionsdäck TS 830 pga bra betyg i diverse tester, men ångrade mig och köpte Gislaved NF 5, delvis pga att jag fick dessa för ett väldigt bra pris i mitt tycke(4099kr, monterat, balanserat o klart och med nya ventiler...däcken köpte jag från bythjul.com, dim. 195/65-15).

Vet ju inte vad jag ska säga, men inte tycker jag det blev någon stor skillnad i grepp mot mina gamla fd Pirelli Winter(dubbat också)..

Hmm...måste nog köra in NF 5:orna en smula till innan jag ger ett fullständigt betyg, har bara kört med dessa ca 40 mil hitintills.
Visst, bra däck, men ingenting som ännu så länge framkallar en "wow-känsla" vilket jag faktiskt trodde det skulle bli direkt :/

Jaja...får ge däcken en tid till innan jag ger ett "slutbetyg" som sagt..
Man ska ju ge däcken några mil för att dels dubben ska sätta sig riktigt + att man ska nöta bort en del "gjutolja" från tillverkningsprocessen mm...svårt med inkörning på enbart asfalt när det knappt finns något sådant här uppe ännu ;)

Mvh Janne.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Till frågan:

Funkar kanon. Har nästan alltid kört odubbat pga. dödsolycka på blöt väg i med dubbdäck i familjen. Längesen dock.

Men, läste en artikel med muppen från Trafikmagasinet, där han påstod att dubbdäck är enda alternativet. Kanske norrut, ja. Men han nämner varken miljö eller fara vid blöt väglag.

Excentrisk mongo.

Nokian Hakka dubbfritt är grymt!

/Z
Verdi
Att dubbfritt är bättre på blöt väg är en sanning med modifikation.

Siffror från Teknikens Värld som jämför bästa centraleuropeiska, bästa dubbdäck och bästa nordiska dubbfria.

Länk

Lustigt nog är det tre däck från Contiental.

Bästa centraleuropeiska: Continental ContiWinter Contact TS830
Bästa nordiska dubbfria: Continental ContiViking Contact 5
Bästa dubbdäck: Continental ContiWinter Viking 2. (mitt däck för övrigt)

Blött (central, nordiska, dubbade)
Broms: 10, 4, 8
Vägegenskaper: 10, 4, 7
Vattenplaning: 9, 2, 5

De nordiska dubbfria är verkligen urusla på blöt asfalt.

Andra intressanta siffror.
Broms på is: 12, 12, 20

Att det centraleuropeiska och dubbade däcken delar första platsen i testet på 116 poäng beror ju på att allt från rullmotstånd och komfort till broms på is räknas som lika viktiga i totalresultatet. Vilket ju är befängt. En sak handlar om liv och död, det andra om knappt märkbara ljud från dubbarna eller en obetydlig skillnad i bränsleförbrukning.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Liten fråga angående Testet i Teknikens värld som Martin E länkade till. Har läst igenom testet som var mycket intressant (hade faktiskt missat att läsa det tidigare). Dock så kunde jag inte hitta ngnstans i testet där det stod vilken dimension som de testade däcken hade........ngnannan som gjort det?

Intressant att ett centraleuropeiskt däck fick dela 1:a plats med ett dubbdäck (eller tvärtom, hur man nu ser det:)

Dock så kom de övriga testade centraleuropeiska däcken på ganska blygsamma placeringar, 9,10,13,14 samt 17. Det visar väl ialla fall att den typen av däck har en bra bit kvar innan man kan kalla dem "vinterdäck" med undantag för continental däcket då förstås :)

Håller med Verdi om att det är lätt att stirra sig "blind" på poäng resultatet som faktiskt kan vara lite missvisande sett ur ett säkerhetsperspektiv kontra ett miljöperspektiv.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Martin E
Verdi vad menar du med sanning med modifikation, enligt testet så slog de centraleuropiska däcket det dubbade på alla punkter där inte is och snö var inblandat.

Det är väl befängt att påstå att det handlar om liv och död när det inte finns några bevis för det.
Däremot finns det bevis på att det är vissa kategorier av förare som har en klart ökad risk, men du kanske glömde det ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.