|
Sida 1 av 12
|
|
|---|---|
|
Jag kör odubbat första gången den här vintern, känns mycket osäkrare på vägen jmf med dubbat. På min bil sitter Nankang Snow Viva SV-1, ca 5 mm kvar, körda kanske 2000 mil, 4:e säsongen tror jag (snart dags att byta, jag vet. Då skall det vara dubbat och inget annat). | |
|
Inte så konstigt att de känns osäkrare. Däcken du kör med är skit. |
|
|
Jag har kört på friktionsdäck de senaste 10åren med endast ett problem. Det är alla dubbdäckstallibaner som ska försöka förklara för en att det är värdelöst. Ditt försök med att såga dubbfritt med 4år gammla skitdäck år det mest patetiska hitils. |
|
|
Michelin Pilot Alpin Går väldigt bra, greppar inte i isen på samma sätt som dubbat men i övrigt tystare och fantastiskt grepp i gummit jämfört med billigare varianter jag kört på förr. |
|
| Men hur ofta kör vi på is?? | |
| Nulle: Jag har inget emot friktions däck. Men man får skylla sig själv om man sätter på Nankang vinterdäck. Bara läsa alla repotage dem gjort om däck. Kinas vinterdäck är livsfarliga. | |
|
En fråga. Kan någon här förklara för mig hur man kan gå och köpa en BMW som utan prut kan kallas för en premiumbil, för att sedan snåla på däck? |
|
| Friktionsdäck fungerar utmärkt för mig, kommer aldrig att köra på dubbar igen. Kör på Continentel. | |
|
Sevak. Det var inte dig jag syftade på utan trådstartaren. |
|
| Nulle: Sorry läste lite för hastigt. | |
|
Närmade mig en rondell. Framför mig en bil. Föraren av bilen framför börjar bromsa kraftigt, av för mig helt outgrundlig anledning. Visst, kanske någon tycker att jag höll för kort avstånd. MEN, innan och i rondellen, fanns ingen annan trafik. Så jag höll ett normalt avstånd, med tanke på undelaget ( is ) när föraren börjar bromsa. Kanske jag höll något för hög hastighet, eftersom jag trodde att föraren framför bara skulle köra på. Hade jag inte haft Hakka 5, så hade jag kört in i aktern på bilen framför. Visst skulden helt och hållet min. Men med dubbdäcken så fick jag stopp på bilen. Hade jag haft friktionsdäck, så är jag HELT säker på att jag sammanstött. Summa sumarum: För mig räcker det att jag undvikit EN smäll, tack vare dubbdäck, för att jag även i fortsättningen skall köpa dubbdäck. Det är när det är som det är sämst underlag, som man behöver bäst grepp. Sen att vi inte kör så ofta på is, är i och för sig sant. Men när vi gör det, så är det jävligt skönt med dubb. Tycker jag ! NN/ |
|
|
Jag kör med friktionsdäck på min 750 och det fungerar mycket bra. Däcken är några år gamla Nokian WR (225/60-16) med ca 5-6 mm mönsterdjup. Nankang är skitdäck. |
|
|
Har heller inte förstått grejen med att köpa en BMW och sedan snåla på däck, gå till biltema m m. Sedan är nog kompetensen låg. Om man kör med 4 år gamla Nankang däck och sedan startar en tråd om att de är värdelösa bara för att saknar dubb... vad säger man? |
|
|
Eastwood: Nu börjas det igen. Vi kan vända på steken. Jag bor i Stockholm, i Stockholm är väglaget till 99% asfalt även under vintern. Vem vet hur mång gånger jag har undvikigt att krocka genom att ha dubbfritt istället för att kana fram på asfalten med dubbar? |
|
|
Sverige: 9.3 miljoner innvånare. Stockholm 1 miljon innvånare, tror jag. Tyvärr vet jag inte körkortsfördelningen, NN/ |
|
|
Jag kör ca 3500 mil om året och har alltid kört friktionsdäck. De fördelar dubbdäcken har vid ishalka tycker jag inte kompenserar för det outhärdliga rasslet, dåliga egenskaper på asfalt och slitaget på vägarna. I synnerhet inte i Göteborgsområdet det väglaget vintertid till 99% är barmark, regn, eller rensaltat BMW CS #5139 |
|
| Spelar ingen roll vad för bil man har. Förstår inte hur människor tänker när dem kränger på skitdäck på sina bilar. Skulle aldrig köra en vinter med nankang vinterdäck. | |
| Eastwood: Sist jag kollade på en karta så låg Södermanland söder om Stockholm så jag tvivlar på att erat vinterklimat är strängare. Har du överhuvud taget kört bil med friktionsäck av bra kvalitet i halka? | |
|
Om dubbfria V-däck är så bra,så varför kan man inte jämnföra dessa då i tester med Dubbat? Är det asfalt i Stockholm nu med? |
|
| Alex84: Ja det är med undantag av småvägarna asfalt i Stockholm nu. | |
|
Fick fräscha (2008) odubbade och smala (205) GoodYear vinterdäck med bilen vid köpet. Jag som tidigare kört dubbat på framhjuldriven blev smått chockad över det dåliga greppet. Lyckligtvis har jag inte sålt min förra bil som nu får tjänstgöra vid svårt väglag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.