|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
| Martin, SP Sport M3 eller 3D? | |
Martin E |
Dunlop SP Wintersport M3 har jag. Mina M3 sk centraleuropeisk friktions typ med bredare klackar Länk 3D av nordisk friktionstyp med flera klackar Länk |
|
Martin E: Det är helt ok för mig att du gillar dina friktionsdäck :) Tror faktiskt att du har ngn nyare modell av Dunlop däcken än vad jag hade. Kan inte minnas att mina hette "M3" utan bara "Wintersport" kanske 1 eller 2 efter.... Eftersom jag har original 17 tums M5 fälgar så kör jag på den rekommenderade dimensionen för dem som är 235/45, detta kan ju vara förklaringen till att mina Dunlop däck inte motsvarade mina krav som jag ställer av vinterdäck. Förövrigt ser jag ingen anledning till att ligga över hastighets gränsen när det är vinterväglag som råder. Inte för att jag känner att däcken eller bilen inte skulle klara av det utan mer för att bromssträckan ökar ordentligt och att jag inte har mer bråttom än att jag vill komma fram oskadd. Det är riktigt otrevligt när man möter bilister som framför sina fordon som om det vore sommar väglag och kryssar fram och tillbaka i filer och kör om på de mest idiotiska ställen. Jag menar dock inte att Du kör så Martin M, ville bara skriva av mig lite :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Martin E |
kermit Självklart är det ok eftersom det är lagligt ;), vill bara slå hål på myten om dubbdäckens betydelse för trafiksäkerhet och motivera användandet av ett kontinentalt dubbfritt alternativ. Finns inga fakta som stödjer dubbdäcken betydelser i trafiksäkerhet. Men skulle jag bo i norrlands inland köra på icke saltade vägar skulle jag också välja dubbat. Men skulle jag bo i min gamla hemstad Sthlm som du gör skulle jag aldrig köra dubbat. Vet inte om däcksbredden var avgörande i ditt fall eller om kände dig osäker. Bra om du känner dig mer trygg med dubbat och håller hastigheten det kan man inte klandra någon. Det är även ok för mig med din V8 på 286 hk ? om du vill ligga bakom en långtradare som kör i 90km/h på 90 väg i 10 mil för att du vill hålla hastigheten även om det är torr eller fuktig vinterväg. Även om jag inte vet om du gör det, men kunde inte låta bli ... Men pröva köra om när sikten är fri och vägen är rak så kan jag lova att det inte är så farligt som det låter. Men jag kan inte garantera att du kommer att hålla hastigheten hehe men ville bara bjuda på lite moralkakor:). Det är även ok för mig att du inte inser att rådande vinterväglag varierar enormt och kan faktiskt erbjuda torrt väglag som idag och helt ok att köra om medans för 2 dagar sedan var det glashalt på E20 och då anpassar man hastigheten Det är kul när teknikensvärlds vintrerdäckstest 2009 gav ett kontinentalt däck första platsen vilket får Collin att sätta kaffet i halsen. Extra kul är det när man inser att det inte finns några bevis för att sk friktionsdäck skulle vara mer drabbade i olycksstatistiken. |
| Dunlop SP Sport M3 och 3D är båda centraleuropeiska friktions däck, därav att jag frågade tidigare. | |
|
Ja alla pratar för sin sjuka moster. |
|
Martin E |
Ja då fick du svar på frågan, det ska vara graspic DS däcken fr dunlop som klassas som ett nordiskt vinterdäck. Jag bjuder på det ;) Till dubbdebatten.. Ett roligt bevis är att taxi sthlm som kör 40000 mil/ år övergått helt till dubbfritt och inte noterat flera olyckor Länk Städer som Oslo Trondheim inte sett ökande andel olyckor trots minskat dubbdäcksanvändande. Intressanta fakta !!! |
|
Martin E: Visst är det lagligt men det är även dubbdäcken, än så länge ialla fall (förutom på Hornsgatan i Sthlm då :) Svaret på frågan om cit” om det var däcksbredden eller att jag kände mig osäker” som fick mig att välja bort friktionsdäcken så kan jag bara säga att det var avsaknandet av styrrespons samt grepp som fick mig att välja dubbdäck. Menar inte att friktionsdäck av bättre kvalité är värdelösa men jag fick mina dubbdäck till ett bra pris i rätt dimension så valet var enkelt för mig :) Och visst inser jag att vinterväglaget varierar enormt och att de visst kan vara helt ok att köra om. De jag har råkat ut för är de som kör om när vinterväglaget inte är det ”bästa” och ej heller har bra/ fri sikt, det tycker jag är oansvarigt. Om jag ligger bakom en långtradare som håller 90km/h på en 90-sträcka, så är det bara att anpassa avståndet och dra nytta av det minskade luftmotståndet :) Nej, men visst brukar jag också köra om ibland ifall jag känner för det men då är det när man har bra sikt och bra väglag. Angående risken för ökade olyckor ifall man förbjuder dubbdäcken helt eller om deras användande kraftigt reduceras finns väl ingen ”klockren” statistik eller rapporter på. Men om man läser i den ”Samlade lägesrapport om vinterdäck” som Andreas Lofgren hänvisar till så finns det en hel del intressant att läsa. När jag läst igenom dessa 47 sidor så slås man av att många av rapporterna och statistiken kommer från Norge och faktiskt har några år på nacken. Det tar också upp problemet med att vägbanan ”poleras” om man bara skulle använda sig av friktionsdäck vilket i sin tur skulle kunna leda till fler olyckor. Verkar var fler faktorer som tex. bättre snöröjning som ska till för att olyckorna inte skall öka vid ett ev. dubbdäcksförbud. Rapporten påvisar också en säkerhetsskillnad mellan användandet av dubbdäck och kontinentala friktionsdäck, så att det bara skulle vara en ”myt” att dubbdäck är säkrare och utgör en ökad trafiksäkerhet, nja det köper jag inte riktigt tyvärr… Det står också att läsa cit” VTI har genomfört en studie där testresultat från olika däckstyper har använts. Från dessa tester har man kommit fram till att dubbdäck är något säkrare än dubbfria däck utvecklade för nordiska förhållanden och mycket säkrare än dubbfria däck utvecklade för mellaneuropeiska förhållanden” samt….cit”Om minskningen av dubbdäck helt överförs till nordiska dubbfria däck fås en mycket liten förändring av både olycksantalet och antalet döda och svårt skadade. Om minskningen leder till att andelen mellaneuropeiska dubbfria däck ökar kan det ske en ökning av både olyckor, döda och svårt skadade” Ingen höjdare att ligga och köra med mellaneuropeiska friktionsdäck Martin eller hur? :) Det är det här som är svårt när man sitter och läser olika tester och rapporter, alla har olika åsikter om vad som är bäst och vad som upplevs som säkert :) För övrigt så var det intressant det Andreas Lofgren hänvisade till i ovanstående rapport om att 71% av de som dog använde dubbdäck. Personligen tycker jag inte det är så konstigt när även andelen som körde på dubbdäck var procentuellt högre än de som körde på friktionsdäck. I samma rapport av (Johansson, figur 4) kan man även läsa cit” Studien är liten varför alltför stor vikt inte ska läggas vid slutsatserna” Hur var det nu med rapporten som Motormännen la fram angående dödsolyckor………inte heller tillräckligt stor eller…. Svårt det här med statistik :) Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Huga, såg vilket långt inlägg det blev men jag citerade ju lite också :) Hoppas ni har överseende med det. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ja du är nog lite skrivkåt. |
|
|
karlhilding: Mycket möjligt :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Martin E |
Eftersom man inte vet och inte kan visa att dubbdäcken ger minskat antal allvarliga olyckor kan mann inte säga något som gäller ALLA !!! VTI åsikt kan sammanfattas enl dom själva "Hur det är just nu är lite oklart eftersom mindre omfattande olycksstudier på 2000-talet från Sverige och Norge inte visar att fordon med dubbfria däck är överrepresenterade i olyckor på vinterväglag" Hur kommer det sig när VTI friktions forskning säger att friktionsdäcken är så mycket sämre på våt is ? Robert Collin på AB hävdar att vinterdäck måste testas utifrån det värsta scenariot”. Det värsta scenariot enligt Collin är blankis och därför förordar han dubbade däck. Mina antagande om man ska isolera däcken som enskild faktor. Sannolikt för att alla olyckor inte sker på ren ishalka och att det finns andra faktorer som spelar in. Sannolikt för att stora delar av Sverige har nuförtiden samma vinter som i Mellaneuropa. Vått, slask och vått igen, några dagar torr vägbana och så ett snöfall där snön blir till slask på några timmar – och så är det vått igen. Sannolikt för att sverige är för stort för att ”värsta scenariot” ska vara detsamma i både norr och i söder Sannolikt för att det inte finns ett standardiserat sätt att testa vinterdäck. Sannolikt för att dubbarna i däcken slits, och med tiden får det till följd att de är sämre än dubbfria friktionsdäck även på is. Friktionsdäcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt. Enligt en rapport VTI. Inte helt enkelt det här men helt klart intressant men jag kommer fortsätta köra på mina friktionsdäck även nästa år :) |
|
Lite väl ambitiöst använde av ordet "sannolikt"... =) Utan större studier är det absolut att konkreta svar inte går att fastställa. Ansvaret kring val av däck ligger således hos varje individ. Att sålla bort undermåliga däckfabrikat och modeller, oavsett säsongsindelning, borde vara av större prioritet än att sia kring dubbat och dubbfritt. Billiga okända däckfabrikat har visat sig vara en skär fara enligt alla däcktestande organ (Teknikens värld, AMS, Vi bilägare, osv..) och dessa tordes ligga till grund för fler olyckor än dubbfria däck av hög kvalité. |
|
|
Skulle vara intressant att jämföra Premium vs Budget däcken mot varandra oberoende av om de är dubbade eller inte i olycksstatistiken. Sen skulle man nog kunna dra en del slutsatser om man tittade på hur gamla däcken är också. Jag kör ganska försiktigt på vintern och v-däcken som sitter på bilen (Bridgestone WS-17) är samma som den levererades med 2002. De har tappat sitt bett och det skall bli nya v-däck nästa vinter. Som VTi säger så indikerar statistiken att continentala v-däck inte är optimala för nordiska förhållanden, något som är rätt självklart egentligen. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Martin E Taxi stockholm kör nog dubbfritt för de kör så länge de går och så lägger de på en omgång nya när de är slut. Vissa åkare drar ju dubben och kör slut på dem innan det är nyköp inför hösten. BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
Martin E |
Hool Jag har även hört att Elvis lever och att det brinner på Riddarfjärden fast jag vet inte om det är sant ............ |
| Vad har Elvis med Taxi Stockholm och dubbfria däck att göra? | |
|
Jag har hört osv............... Men fan vad mina dubbfria friktionsdäck med granulat är piss. Sladdar som fasen och våra 325-330 går som på räls! Blir tippen för inte kan man väl med gott samvete sälja dom till nån 08.a |
|
|
"Karlhilding" kör du med regumeringar på sommar hjulen till din 535 också ? Om inte, varför tror du att "skitdäck" funkar på vintern och inte på sommaren?? |
|
|
Nädu snålheten osv men hade läst plus hört bra om dom. Och enl gummigubben så var dom bra inte minst med granulatet. Så jag tänkte att jag kan ju prova. De kostade 3200 inkl. mont. Så klart att jag hade inte köpt dom med facit i hand. De funkar bra i lös snå men inte hårdpacckad snö som är isig ej heller i snösörja. TV testade dom för ett par år sedan med hyfsat omdöme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.