|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
|
Sammanfattning är efter många många mil!! Dubbdäck som gäller!! Ni som framhärdar dubbfritt vet nog inte vad en riktig vinter är. Och Robert Collin har inte så fel denna gång!! |
|
Verdi |
Andreas Löfgren, Nu jävlas du bara. Eller så läser du inte vad jag skriver. |
|
karlhilding: Nej det är ju just det vi inte vet söder om Dalarna. Så mycket vinter som det varit i år har det inte varit på över 20 år. Svårt att förutse det när man skaffar vinterdäck på hösten. MVH Christofer |
|
| Karlhilding, jadu. Det är inte konstigt att du tycker dubbfritt är kasst när du kör på regummerat... Satsa på nordiska dubbfria däck som Nokian Hakka R eller Michelin XI2 så lär du ändra uppfattning om dubbfritt. =) | |
|
Efter att ha kört på Hakka R de senaste två vintrarna kan jag konstatera att Hakka R generellt sett är bättre än exempelvis *gamla* dubbade Michelin-däck. Ja, dubbfria däck har kommit en lång väg och funkar gör dem, men de kommer inte ens i närheten av nya nordiska dubbdäck! Hade jag bott utanför Stockholm skulle jag utan tvivel satsa på dubb men i innerstan är valet inte lika självklart, man måste ju tex kunna köra på Hornsgatan också. |
|
|
Martin E: Okej, det var ju lite mindre däcksbredd och högre profil än mina, samt lättare bil. Kan nog vara så att Dunlop däcken är bättre i denna dimension än den dimensionen jag hade/har. Bra att du är nöjd med däcken ialla fall :) För övrigt känns som det är mycket "paj kastning" med statistik och rapporter i denna tråd. Ena rapporten säger si och statistiken säger så. När de halkrelaterade dödsolyckorna, i länken, diskuteras så kanske de som körde petade sig i naveln, pratade i mobiltelefonen, torkade sig i arslet.....ja listan kan göras lång. Jag har dock en känsla av att Motormännens riksförbund säkerligen har undersökt olyckorna betydligt noggrannare än vad som kanske kommer fram i artikeln. Att det sedan inte är helt lätt att påvisa med endast 13 olyckor vad som är säkrast/farligast att köra på, det säger sig nog självt men en liten fingervisning finns ju ändå där. Sedan kan statistik användas till att "bevisa" både det ena och det andra beroende på vem som betalar undersökningen. Bästa däcket att använda i vinterväglag oavsett dubb eller friktion är det däcket man undviker en olycka med. Mina högst personliga reflektioner är att det är många faktorer som spelar in tex. hastighet, reaktionstid, val av däck m.m. Sen är det nog bra om man även har marginalerna på sin sida. Det kommer alltid att finnas de som talar varmt om friktionsdäck och de som gör detsamma om dubbdäck. Alla har olika erfarenheter som väger in minst lika tungt som ngt däckstest i en "blaska" när man väljer att köpa nya däck. Ekonomi spelar självklart in också då fler och fler bilar kräver 17 tum även på vintersulorna. Tror det kommer att komma fler test, statistik framöver som förhoppningsvis ger ett korrekt svar på hur friktionsdäcken vs dubbdäcken representeras i dödsolyckor orsakade av halt väglag. Dock är jag övertygad om att det finns en annan "dold" orsak än att det bara skulle vara av miljöskäl som regeringen m.fl. vill se till att dubbdäck på sikt förbjuds helt. Collin har nog en poäng i sitt resonemang. Nåväl, jag fortsätter att köra på mina dubbdäck och gläds åt att i detta vinterlandskap kan ta mig fram obehindrat och känna mig säker :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kermit skrev: "Collin har nog en poäng i sitt resonemang" Jo, det tror jag. Oavsett vad man tycker om honom så är han inte PK i sitt skrivande och hans erfarenhet på området test av vinterdäck finns det nog inte många som slår, i vart fall inte på det här forumet. Under 25 år har han testat allt som finns på marknaden, han har dessutom stor erfarenhet och borde vara en god förare så jag tror honom i det här fallet, oavsett vad någon självutnämnd proffstyckare skriver här. Min lilla erfarenhet av dubbfritt sträcker sig från ett par helt nya som satt på en Land Rover Defender som jag körde i ett knappt år, bl.a. över vintern. Kanon, så länge det går rakt fram i snö. Jag är glad över de dubbade däck som nu sitter på min personbil. Väldigt glad. |
|
| Defendern hade dessutom 4WD men kändes ändå som en nära dödenupplevelse. På is...hej då med dina odubbade, oavsett vad du sitter i för bil. Om jag kan köra bil? Tveksamt, men har ändå omkring 100.000 mil bakom ratten och har nått den gubbiga insikten om att försöka förutse saker och ting. Lik förbaskat blir jag ständigt lurad av vägbanan. | |
|
Min erfarenhet sträcker sig från att alltid ha kört dubbat, i princip, till att denna säsong ha valt dubbfritt på ena bilen och dubbat på den andra. Båda däcken testvinnare eller nära på i sitt slag. Stor skillnad enligt mig, HUR mycket det påverkar den allmänna säkerheten är försås omöjligt att säga. |
|
|
Tittar vi objektivt på situationen så är verkligehet så att BRA dubbade vinterdäck är de säkraste "all things being equal". Alltså om man jämför nyaste Nokian dubbade med nyaste Nokian dubbfria så kommer det dubbade däcket förmodligen vinna alla grenar utom kanske ljudnivå. Det JAG personligen vänder mig mot i denna diskussion är okunskapen om däcken åldrande och de stora skillnader som finns i kvalitet på inköpta däck. Sätt ett 8-år beggat kina dubbdäck mot ett nytt permium dubbfritt. Se föregeånde sida på hur gamla däck ändras i sitt grepp! Dubbfria däck försämras INTE snabbare än dubbade, som vissa tror. Inte heller är deras funktion knutet till hur "mjukt" gummi man använder i dess produktion. Det är uppbyggnaden av däcksmönstrets sajpningar som ger det dubbfria vinterdäcket dess egenskaper till största del. Gummiblandningen är INTE mjukare i dubbfria än i dubbdäck, även om de båda delar en stor del av blandningen för att däcken skall behålla sin formbarhet under låga temperaturer. Kort sagt.. Ett nytt dubbdäck av premiummodell är bäst ur säkerhetssynpunkt. Ett bra dubbfritt premiumdäck kan vara ett fullgott alternativ om man inte kör mycket alternativt kan välja när man skall använda bilen. Också ur miljösynpunkt är det ett bättre alternativ. Ett gammalt däck är inte nödvändigtvis torrt och oavändbart, men utveckling sker hela tiden på däcksfronten. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Jag har både dubbfria och dubbade vinterdäck till min 530iT -01. Eftersom jag bara kör på Michelin så är bägge uppsättningarna av just det märket... De dubbfria däcken är kvar i garaget, och kanske ska säljas eftersom de inte duger för mig att skjutsa familjen med. Marginalerna blir större med dubbdäck och det är jag tacksam för. /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
Martin E |
grodan Självklart tror jag inte något däck är optimalt för allt men men jag är fullständigt övertygad att dubbfritt passar dom flestas behov bäst. Dubbat försämras snabbare med tiden och faktumet att dubbfria har utvecklats enormt senaste åren. Tester görs med nya däck inte´vilket ger en falsk signal då de felstaav oss kör 2-3 säsonger med däcken. Detta gör att jag väljer dubbfritt utan att tveka. |
Martin E |
grodan Självklart tror jag inte något däck är optimalt för allt men men jag är fullständigt övertygad att dubbfritt passar dom flestas behov bäst. Dubbat försämras snabbare med tiden och faktumet att dubbfria har utvecklats enormt senaste åren. Tester görs med nya däck inte´vilket ger en falsk signal då de felstaav oss kör 2-3 säsonger med däcken. Detta gör att jag väljer dubbfritt utan att tveka. |
|
Anser personligen att alt Dubb eller Dubbfritt och vilken som är bäst helt har att göra med vart man bor och kör !! Det finns tillfällen då isen ligger på vägarna och då önskar man dubbat istället för dubbfritt. Tvärtom när asfalten är bar så är dubbfritt det bästa alternativet. Denna vinter så är det kanske fördel Dubbat i större delen av landet,men personligen så kör jag på Dubbat då asfalten är täckt med 5cm hårt packat snö/is täcke där jag bor. Men för den delen ratar jag inte dubbfritt som ett alternativ och oavsett tester om dom kommer från Motormännens statistiska central eller annat. Som medbilkörning förövrigt så gäller det att själv bedömma riskerna oavsett vad man har ( Dubbat eller Dubbfritt ). |
|
|
Martin E: Var inte min mening att du skulle uppfatta det som att jag kritiserade dig för att du kör på friktionsdäck av märket Dunlop. Var mer intresserad av hur det kunde komma sig att valet av däck upplevdes så olika av oss båda som använt det :) Skillnaden beror nog på bredd, profil samt vikten på fordonet. Personligen har jag ingen som helst aning om ifall dubbdäck åldras snabbare än friktionsdäck. Om man kör bort flertalet dubb efter 1-2 säsonger så borde ju dubbdäcket kanske anses vara avsevärt försämrat, till skillnad från friktionsdäcket. Men det jag kunde uppleva med mina friktionsdäck var att ju mer däcken åldrades blev de "torrare" eller vad man kan säga. Upplevde också att de blev svajigare och instabila speciellt när man svängde med bilen. Dessutom tappade de allt vad grepp heter redan efter första säsongen, trots att jag körde av den lite hårda beläggningen som kan bli när de legat i vinterförvar inför varje ny säsong. Det ska bli intressant att se hur mina Nokian Hakka-4 dubb kommer att åldras efter varje säsong. Ska också kontrollera noga hur dubben ser ut och hur många jag tappat på resp. däck. Hoppas de flesta sitter kvar :) Men med "handen på hjärtat" så är det väl inte bara friktionsdäcken som utvecklats "enormt" de senaste åren. Även dubbdäcken har förbättrats mycket. Jag håller dock inte med om att "dubbfritt passar de flestas behov bäst". Behovet beror helt och hållet på typ av bil, val av däckdimension samt var man bor och brukar bilen i vårt avlånga land. Däremot håller jag med om att det är efter säsong 1 eller 2 vore intressant att se hur däcken "fungerar" och presterar. Problemet kan dock vara att människor kör så olika långt på vintern. Jag kör bara c:a 300 mil per vinter, så mina däck borde ialla fall klara 3-5 säsonger, hoppas jag :) Däremot kan jag tänka mig att andra kan slita ut sina däck på 1-2 säsonger. Slitaget beror ju i och för sig inte bara på hur långt man kör utan även körsätt. Ska man gasa iväg som om det vore sommar i varje korsning så kan jag tänka mig att dubben "ryker" fortare..... Liten fråga: I vilken klass kan man anse att Dunlop däcken ligger? Jag menar de är ju inga "nankang däck". Medel eller Premium? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag är av den uppfattningen att Dunlops alla däck snarare är under medel än över. Kleber ja.. där har vi 4 st 205x50x17 som rullat 7000 mil nu. De har cirka 4 mm kvar men vi lägger inte på dem pga av att de har blivit hårda som puckar. Skulle säkert gå ytterligare 2000 mil men gör sig säkert bättre i ett klimat med 25-35 grader plus. |
|
Verdi |
Jag tappade knappt en dubb på 3 vintrar med Audin. Iofs quattro så däcken spann inte så mycket... Har kört ca 1000 mil med mina dubbdäck i år och än så länge blänker dubben fint även på bakdäcken. Med DSC så tillåts inte så mycket däckspinn alls så det kanske beror på det. |
|
Karlhilding: Ja, kanske är Dunlop däcken sämre än medel däcket. Samtidigt upplever vissa personer som tex. Martin E däcken som helt annorlunda, dock i en annan dimension än den jag hade/har. Upplever det som att skillnaderna mellan friktionsdäck och dubbdäck minskar om man väljer dessa i mindre dimensioner tex. högre profil än 45 samt smalare bredd än 225. Om man skall välja ett vinterdäck i lågprofils dimension samt med lite bredd så verkar det som att valet av märke är betydligt viktigare när man köper friktionsdäck än om man köper motsvarande dimension som dubbdäck. Detta är mina högst personliga reflektioner som inte finner ngt stöd i vare sig ngn rapport eller statistik :) På min gamla 4wd Peugeot hade jag Kumho friktionsdäck i dimensionen 195/55 R15 (tror jag det var). Däcken var inte nya men jäklar vilket grepp det var. Spoilern fram fungerade som en plog när man körde upp till landet över nyår men fram kom man. Körde aldrig fast med denna bil oavsett vinterväglag. Bilen var även oerhört stabil även i högre farter i riktigt vinterväglag. Ah…..vilka minnen som kommer tillbaka. Den var jäkligt rolig att köra på vintern och man var kung vid rödljusen, kom alltid iväg först medan de andra stod och spann loss :) Det hade varit intressant om de i dagens recensioner och test av vinterdäck även testade motsvarande märkens däck i lågprofil med bredare däcksbredd. Oftast tycker jag att de testar dimensioner som tex. 195/65 R15 eller 205/55 R16. Vore kul att se skillnaden mellan friktionsdäck och dubbdäck i tex. dimensionen 235/45 R17. Förmodligen beror det på att flera kör på de förstnämnda dimensionerna. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ja som du skriver kermit så bör det skilja en hel del på däcken om det är 195x60x15, 205-55x16 eller 225x50x17. Mao är det lite svårt för oss att göra jämförelser när vi jämför 15" och 17" och på helt olika bilar med olika förare och olika klimat. Men oberoende så är när det gäller sommardäck inget som slor Michelin TRX. Mycket god 2.a är enl mig Bridgestone RE71. Ett sagolikt däck till att vara välbalanserat och tyst. |
|
Martin E |
kermit Dunlop SP Winter Sport 205/55 16" kör jag på är ett sk mellaneuropeiskt friktionsdäck Skillnaden mot de nordiska frktionsdäcken är att de har hårdare stommer och större klackar i sitt mönster. Ett däck som går tyst och passar mitt körsätt med bra styrrespons som BMWn kräver, funkar bra på regn, snöslask och torra vägar och snö. Vid ren ishalka är dom inte bra men dom signalerar tydligt. Dessutom hatar jag att köra med dubbar när dom inte behövs. Men jag kan acceptera att inte leva som en trygghetsnarkoman för att utnyttja de fördelar den ger mestadels ca 90% av min körning. Dvs en kompromiss som passar mig och bilen. Kör ca 1500 vintermil per /år metadels på E20 och länsväg 249 i begslagen och vinterdäcken åker på och av enligt lagen. Kör ofta om över moddiga snösträngar och utnyttjar ofta vänsterfilen då jag inte står ut med att ligga bakom trygge harry som kör dubbat i 89 på 90 vägen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.