AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.945

Hur är det för Er som har friktionsdäck den här vintern hittills?

Sida 6 av 12
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Figur 4. Procentuell fördelning av däck och dödsolyckor på vinterväglag. (Johansson m.fl., 2003)
Däcktyp Fördelning av däckstyper 1/10 – 30/4 1/12 – 31/3
Dubbdäck 68 % 66 % 71 %
Friktionsdäck 29 % 21 % 22 %
Sommardäck 3 % 13 % 7 %

Nu är jag spänd Verdi på hur du tolkar detta? För enligt den här statistiken (som är hämtad från den riktiga rapporten) visar ju att 71% av de som dog i trafiken hade dubbdäck?

-------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
8 av 13.. Joråsåattee..

Statistik över trafikolyckor
Antal döda: 300–450 per år (350 år 2009).
Svårt skadade: 4 000 per år (3 657 år 2008).
Lindrigt skadade: 26 000 per år (26 248 år 2008).
Ratfulla förare orsakar varje år 150 människors död.
40 % av alla som dör i trafikolyckor är alkoholpåverkade.
15 % av befolkningen står för 50 % av alla trafikolyckor, de så kallade ”olycksfåglarna”.
40 % av alla som dödas i trafiken använder inte säkerhetsbälte.
80 % av alla som dör i bilolyckor är män.
100 oskyddade trafikanter dör varje år, 1 000 skadas svårt och 4 500 lindrigt.
35 000 viltolyckor med större djur (exempelvis älgar) sker årligen.

Att dra en slutsats av 13 olyckor gör man inte ens för att bedömma en enskilld korsning! Det är inte direkt det man skulle kalla ett statistik säkerställt underlag.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
Verdi..
Det var väll ändå ett rätt generellt uttalande va?
På vilket underlag?
Vilket däck?
Hur slitet?

//amullo
Martin E
Verdi är överbevisad ;)

Transocean
Jag hade Yokohama Ice-Guard 10 på min gamla E34, de var riktigt fina på is den första vintern, blev märkbart sämre den andra vintern. Riktigt dåliga på snöslask. På min Cittra har jag nu Continental dubbfria Winter Viking 3 tror jag dom heter, funkar fint dom också men dimensionen är helt fel, 225/55/17, dom är helt enkelt för breda, vilket ma¨rks när det snöar. Dessutom har Cittran en tendens att släppa häcken t ex när man tvärnitar, beror på all den tyngden på framaxeln. Så till nästa vinter blir det dubbade på C5:n, och då i lite vettigare dimension. Måste bara konstatera att en E34 är en grym vinterbil med den perfekta viktfördelningen den har, med Cittran från 2008 vet man aldrig vad som skall hända, trots massa elektroniska hjälpmedel.
Visa användare
2.407
amullo
Ett exempel på vad jag menar kanske behövs..

Länk
Frågan är dubbat eller odubbat. Det beror på var du bor i vårt avlånga land. I den södra delen av landet klarar man sig som regel med åretrunt däck, så kallade SM däck Snow and Mudd /Snö och lera. Men längre upp där väghållningen inte är den bästa som häromåret i Stockholmstrakten och det inträffar att det blir kyligt och isigt väglag under vinterhalvåret, då är dubbdäcken oslagbara och riktiga livräddare.

En undersökning efter att vinterdäckslagen infördes visade att dubbdäcken minskade antalet olyckor med döda och skadade enligt VTI.

Olycksrisken vid halka kan göra sig påmint redan vid fem plusgrader.
Sommardäck tappar sin spänst. Kylan gör däcken styva och de riskerar att tappa greppet.

Varning för gamla däck. Ett två år gammalt godkänt dubbdäck blev sämst i test hos Motorföraren. Av sju dubbade däck och fem odubbade samlade det gamla dubbdäcket minst poäng.

I Automotor & Sports bromstester med ABS-assisterade bromsar på is från 50 kilometer i timmen tills stillastående med dubbdäck, skiljer det från 51 meter i stoppsträcka till 190 meter med ett odubbat Kinatillverkat friktionsdäck. Det
döms ut som fullständigt livsfarligt som vinterdäck.

Det skiljer 30 meter i bromssträcka på isbana mellan det bästa och sämsta däcket när man bromsar från 50 kilometer i timmen till stillastående. Det bästa dubbdäcket klarar sig med 41,75 meters bromssträcka. Medan det sämsta odubbade däcket behövde 71,75 meter för att få stopp.

//amullo
Verdi
Jag har aldrig dragit nån slutsats av de 13 olyckorna. Var har ni fått det ifrån?

Ok, men då är väl dubbfria skitbra då. Bra för er! :)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Åldras dubbfritt snabbare än dubbdäck?
De flesta har ju sina däck ett antal år säg ca 4 år.
Vilket däck är bäst år 4?
Min känsla är att Dubbdäcken åldras bättre än dubbfria.
Nu inser ju jag att om man bara har kört på barmark så slits dubben snabbare än om man bor där däcken mest har gått på is/snö täckta vägar.

Tycker att många yrkeschafförer lovprisar dubbfritt men de byter oftast till nya däck varje år.

Lars
Verdi
Martin E,
Jag har inte försökt bevisa något. Eller, jag vill ju gärna att alla ska förstå deras eget bästa och inte tro att de lever i mellaneuropa. Kolla ut för fan. :)

Amullo,
Givetvis är det oruggad blankis som jag avser. Orkar inte googla testerna jag kollade på men jag vet att det var ca 19 meter med dubbdäck och 27 meter med dubbfritt i 30 km/h. (nästan 50%). Siffran 40% snodde jag från Collin.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Du ägnade hela förra sidan åt att göra räkneexempel och uttalanden baserat på de 13 olyckorna. Glömt redan?

-------
//Lövet
Verdi
lalaw,
Hur dubbdäck och dubbfria åldras vet jag inte.

Jag vet dock att de som använder dubbfritt kommer att säga att det är dubbdäck eftersom de "tappar dubben".

På moderna dubbdäck sitter dock dubben kvar om man tar det lugnt när de är nya och kör som folk även efter de är inkörda.

Dubbfria däck har en mycket mjukare gummiblandning och gummit slits avgjort snabbare på de än på dubbdäck som har ett hårdare gummi. Eftersom dubbfria får sina egenskaper av det mjuka gummit så gissar jag att de drabbas hårdare av att gummit hårdnar med tiden.

Fast det är bara mina gissningar. Det finns säkert tester nånstans.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Siffrorna i sig pekar på följande. (säger inte att det är sanning)
Hade alla kört på dubbfritt hade vi haft 27 olyckor. Hade alla kört dubbat hade vi haft 8 olyckor. Det är alltså mer än 3 ggr så farligt att åka dubbfritt."

Dina argument baserades på en viss undersökning, det var väl kanske det som "tolkades" som att du hade en viss uppfattning i frågan?

Verdi
Andreas Löfgren,
Jo, men det var ju mest på skoj för att få en fingervisning. Jag skrev ju uttryckligen att det inte gick att lita på det.
Verdi
Anders S,
Ser du inte "(säger inte att det är sanning)"?

Jag räknade ut det för att visa hur pass sned fördelningen ändå var. Mest som en illustration. :) Jag har aldrig hävdat att det är en objektiv sanning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Väntar fortfarande med spänning på Verdis reaktion på att 71% av alla som dog i trafiken under 1/12-31/3 åkte på dubbdäck. Dags att förbjuda dubbdäck? De verkar ju vara dödliga...

Det finns mera kul slutsatser i rapporten:
"ingen olycksökning kan påvisas i de städer i Norge som har haft en kraftig sänkning av dubbanvändningen."

-------
//Lövet
Martin E
Att bara peka på däckens beskaffenhet map dubbdäck eller inte är inte signifikant.
Anders S slutsatser är ungefär som att säga att äter man glass så ökar risken för att drunkna.

Det man vet är det amullo presenterar punkt.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Fattar inte hur man kan uttala sig att dubbdäck skulle vara farliga??
För mig finns bara 1 alternativ på vintern och det är dubbat,struntar fullständigt i tester för jag har testat mängder med däck och det som känns säkert för mig åker jag på.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Chris87:
Jag köpte 215x55x16.
Green Diamond heter dom. Svensktillverkade i Laholm. Regummeringar på Michelinstomme.
De har en inblandning av stålflis eller nåt som gör att de känns som ett grovt sanspapper.
Kört cirka 300 mil med dom. De flyter ovanpå slask och is och hela bilen förflyttar sig i sidled som om det voro glashalt med starka sidovindar.
Under tiden jag har problem att håålla den på vägen i 60-70 km sp kör danskarna om mig!!
Skall prata med däckgubben.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inget test jag länkat till utan statistik från verkliga olyckor. Sedan ska du läsa antydningen att dubbdäck är farliga som ett litet skämt mot Verdis statistikkunskaper.

Nyckeln i det hela heter kausalitet. Det kan finnas samband mellan två variabler utan att de nödvändigtvis är beroende av varandra. Länk

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Noterbart är att vi har en 325 E46 som har GoodYear dubbdäck, Dim 205x55x16 och den är oerhört stadig när det är halt. Dessa dubbdäck har rullat cirka 2500 mil. Ser ut som nya och är inne på sin tredje säsong. Dessförinnan hade vi Dunlop friktionsdäck som var långt ifrån GoodYear i stabilitet och säkerhet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.