|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
| Perioden Motormännen hade i sin undersökning var mellan 5 decemeber 2009 till 7 januari 2010. Knappast tillräckligt för att dra några slutsatser om odubbade v-däck. Länk | |
| EDIT! 5 december ska det vara inte decemeber | |
|
verdi, jag förstod ungefär vad du menade. Tyckte bara det såg roligt ut, och var tvungen att kommentera;) Självklart blir det bättre grepp med dubb när det är halt, men som många säger här så finns det mycket annat som man måste räkna in. Om alla stannar hemma så vore det nog säkrast, eller om alla kunde lära sig att anpassa farten, och avståndet, efter väglaget. Så hade nog olyckorna minskat, med eller utan dubb.. |
|
Martin E |
Kör dagligen (3ggr/v) 20 mil med Dunlop SP dubbfritt är bättre än man kan tro. |
| Martin, beror på vad man tror... ;) | |
|
Om olyckor enbart berodde på skillnaden i grepp mellan dubbat & odubbat - varför krockar vi på sommaren då? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Men snälla Andreas. Hur står det till? Gör du till dig eller är du så där på riktigt? Det var HALK-relaterade olyckor. Det är inte så vanligt på sommaren. Givetvis finns det andra olyckor. |
| Kör med nokia wr är ganska bra på snö dock sämre på is men kanon på torrt! | |
|
Länk Tycka vad man vill om Collin, men en snubbe som testat vinterdäck i 25 år går inte bara att vifta bort. Själv fortsätter jag med mina dubbade däck och hoppas att ingen med sina odubbade vintersulor kanar in i mig. |
|
|
Kör utan dubb med runflat och har endast krockat en gång på en vinter. Ingen bra statistik personligen. Odubbat inget att ha, i alla fall om vintrarna fortsätter som de gjort i år. |
|
|
Martin E: Intressant. Jag hade samma märke på däck på min bil och de var totalt värdelösa. Dåliga första säsongen och helt obrukbara 5:e säsongen. Mina däck antar jag var av centraleuropeisk modell då de var inköpta i Tyskland. Min sambo vågade knappt köra bilen på vinter när Dunlop däcken satt på. Nu kör hon med ett leende, trots det vinterväglag som nu råder :) Vad har du för dimension på dina däck? Sitter de på din 1:serien? Kan ju vara skillnaden på bilens vikt samt dimensionen på däcken som har en orsak till att vi upplever däcken helt olika.... Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Verdi: Vad är det som definierar att dessa olyckor berodde på halka då? Faktumet att det var kallt? Man kan lika gärna sitta och pilla med handsfreesladden på vintern också. Att ens försöka dra några som helst slutsatser från 13 olyckor är trams. Att Collin håller på med sådant är enbart för att försöka få uppmärksamhet för sitt dubbvurmande - och vissa sväljer detta tydligen. Kom igen när vi har 100 olyckor att räkna på. ------- //Lövet |
|
Martin E |
grodan kermit och anders s 205/55-16 1-Serie. Säger inte att jag tror att de är de bästa för rent vinterväglag. De håller i bra över snösträngen och känns nästan som ett regndäck. Men är det ren is är dom helt värdelösa, spinner som igår 110kmh på E20=riktigt glashalt och blinkande antinpinn indikatorn friskt. Inte så supernajs.. Men dom varnar på ett tryggt sätt, de ger signaler ganska tidigt. Min körstil är att jag vågar mer än dom flesta och backar inte för att köra om även om det är halt dvs tvekar inte att lägga mig i snöig vä fil och köra om. |
|
Köpte friktionsdäck och säger Aldrig mer. Dubbat 10 x bättre!! |
|
Martin E |
Finns det någon statistik på vilka däck som sitter på bilar som orsakar olyckor? Vore intressant att se om dubbfria däck orsakar fler olyckor |
Verdi |
Andreas Löfgren, Det är inte jag som definierat de som halkolyckor. Det har de som gjorde undersökningen gjort. Det är väl, gissar jag, baserat på olycksplatsundersökningar och vittnesmål. Men visst, intala dig att det är en ren händelse att de dubbfria är så enormt överrepresenterade. Kanske är det bara så att de som köper dubbfritt bara kör lite sämre än oss andra. ;-) |
|
Karlhilding, vad var det för märke och modell på de dubbfria däcken du köpte? Jag håller med Lövet. Man måste veta vad som orsakade olyckan. Blir man påkörd av någon annan spelar det föga roll vad man har för däck på sin bil. "Organisationen har undersökt 13 halkrelaterade dödsolyckor under en månad i vinter. Vid åtta av olyckorna körde bilarna odubbat, så sådana däck är överrepresenterade, kommer Motormännen fram till. " De talar om halkrelaterat, men vad de glömt är att analysera bakgrunden till olyckan. Har föraren somnat bakom ratten, pillat med något annat i bilen osv. Sånt är högst relevant att veta för att dra en korrekt slutsats. |
|
| Pinsamt att dra några slutsatser utifrån 13 olyckor. | |
|
Verdi: Du kan inte dra några slutsatser alls från 13 olyckor. Försök inte att ens tro det. "- Att piska upp en osäkerhet med larmrapporter som bygger på 13 fall gynnar ingen. Vi har gått igenom allt vårt material för ett antal år och vi hittar ingen överrepresentation, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket." Den siffran lär vara betydligt mera sanningsenlig. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ok, men dubbdäck har iaf runt 40% kortare bromssträcka. Det kan ni inte slingra er undan. Vore det inte jävligt märkligt om det inte spelade någon roll? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.