|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
|
henke lexus: Jodå, antisladd, traction controll och allt vad det heter. På Bmw språk Dsc III. Men det spelade ingen som helst roll när hela bilen gled snett i sidled. När jag skulle köra ut från min plana, fina parkeringsplats räckte det med att däcken hade lite snö/is bakom sig för att Dsc:n skulle börja jobba frenetiskt och jag inte kom ut. Fick springa och hämta sand var och varannan dag. Numera spelar det knappt ngn roll hur mycket snö/is det är, bara att lägga i backen och sakta ge gas :) Jag och min sambo har landställe uppåt Öregrund och vi körde dit över nyår. Upplevde bilen som helt annorlunda mot förut. Helt stabil, inga problem att köra över snösträngar, inga tendenser till att "svaja" i högre farter (det kunde friktionsdäcken göra rejält även när de var helt nya, trodde först ngt var fel på bilen tills min mek förklarade att det med största sannolikhet var däcken. När jag sedan byte till sommardäck försvann problemet.) Tyckte inte heller att de "sjöng" nämnvärt i dubben heller utan blev positivt förvånad över hur tysta de är (ialla fall inifrån bilen). Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
På nyare dubbdäck har man mycket riktigt jobbat mycket med "smattret" från däcken. Våra nya Hakka 7 är mycket tystare än de gamla bridgestone däcken. Min filosofi är enkel.. MÅSTE man kunna ta bilen när som helst bör man nog överväga att fortsätta med dubbdäck. Är man inte absolut beroende av bilen så är dubbfritt ett numera riktigt bra alternativ. Skillnaderna visar att dubbdäcken ÄR överlägsna dubbfria däck på Svenskt vinterväglag. Men skillnaderna har minskat och dubbfria däck erbjuder bättre miljö, ekonomi och komfort på bekostnad av framförallt isgreppet. Jag överväger kraftigt att stoppa på Hakkapeliitta R dubbfria på BMW´n nästa vinter. Jag kör mest i Stockholm och på större vägar, så jag ser inte dubben som absolut nödvändiga. dessutom är nog de nya dubbfria bättre än mina 8 år gamla dubbade iallafall.. :) Mina 2c //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Klargörande.. Hakka 7 dubbdäcken som vi precis köpt sitter på andra bilen, en Honda Civic.. BMW´n rullar på Bridgestone WS-17 som levererades med bilen år 2002. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Provat några säsonger med dubbfritt på framhjulsdrift i Umeå och visst så länge det är någorlunda plogad och saltad europaväg så funkar det. Mne på vitt underlag? Inte en sportmössa.. Start i backe är bara att glömma. Efter att ha halkat runt i 3 vintrar och en dödsolycka pga Saab och halka så köpte jag nya Michelin dubbdäck och de biter mycket bra. Hade jag mest kört landsväg och bott söder om stockholm så hade jag nog kört dubbfritt men som det känns nu så är det dubb som gäller. Härupppe han det bli så j***a halt att det inte går att svänga med nya gislaved nordfrost i styrfart :) När avgasbromsen låser hjulen och försiktiga duttar på gasen i på högsta växeln ger hejdlöst hjulspinn.. Ja då är det oficiellt halt ^^ BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Är nu inne på min 14 säsong med dubbfria vinterdäck. Mesta milen i Skåne där vinterväglaget absolut inte är att leka med med skiftande tenmperaturer och blåst men också resor till fjällen. Tidigare har jag alltid kört på olika varianter av Nokkian dubbfria däck med undantag av 2 säsonger på Michelin och jag har trots vissa år med 3000 vintermil alltid ansett att det fungerat väldigt bra oavsett BMW modell. Ska jag rangordna de jag haft är det X5, E60, E38 avseende upplevd körkvalitet och säkerhet på vintern. På e46:an sitter det nu dubbfria Nordman W som medföljde bilen när jag köpte den som jag uppskattar till ett år gamla. Har varit ute i ett par omgångar rejält dåliga vägunderlag sedan före jul och kan konstatera att det är den sämsta kombinationen hittils. Här får man verkligen se till att köra aktivt med både fot och huvud för att det ska gå stabilt. Om det sedan beror på E46:an med automat eller däcken kan man undra. Jämför jag med upplevelsen på min E36 Coupe med automat och Nokkian däck är svaret att det beror på Nordman däcken. På Z4:an sitter det dubbfria Bridgstone och här är uppförandet mycket bra och stabilt. Har iofs inte kört i det värsta vädret men dock någon påtvingad resa med snörök och rejäl halka då bilen inte direkt är avsedd att pulsa i snön med. Tycker dock fortfarande att dubbfritt är ett bra alternativ till vinterdäck även om dubbteknologin gått starkt framåt de senaste åren. Men givetvis kan man inte köra som man hade dubbdäck vilket är viktigt att komma ihåg. |
|
|
Hool.. Jag körde 5 år med Nokian Hakkapeliitta Q dubbfria i Umeå och det funkade kanon även på blå vägen smat uppemot robertsfors och inlandsvägen därifrån. Fästet vara bara lite särme på ren isväg.. Enda gången jag saknade dubben var när det blev töväder på dagen och frös på natten.. Körde då en Honda Civic.. Fick sedna Gislaved Nordfrost på den och det var ingen jätteskillnad, kanske beror det på att det var en lite bil med 155-13 däck iofs.. den hade aldrig problem med snösträngar eller så. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
jag köpte min E60 i september 2009 och fick med splitternya dubbfria vinterdäck. brorsan kör E90 med dubbat. kan säga att det är skillnad på repp precis som dag och natt. ska sälja mina däck för att skaffa dubbade. eller bara byta med någon. är grymt missnöjd. ps, det är inget skitmärke eller liknande på däcken. men fy vad dåligt grepp. |
|
| Jag kör på odubbade budgetdäck som heter Dayton. Funkar kanon för mig med 4WD då jag aldrig blir stående ändå. Sen är det klart att bromssträckan är längre än med dubbade däck men man får väl köra därefter. Blir nya däck nästa vinter då jag inte tycker däcken är värdiga bilen riktigt. Blir nog odubbade igen då, fast ett premiumdäck istället. Vid normalvintern i Göteborg känns det obefogat med dubbar då jag mest sitter och kör på E6an fram och tillbaka till jobbet. | |
| Gislaved Soft Frost 3 på min 530, mycket nöjd faktiskt, | |
| Begagnade dubbfria Conti-nånting 205/50 17, 4-5 år gamla... Fungerat kanon hittills i Gbg... Antispinn lampar lyser för jämnan -men fram kommer man! Skönt att slippa köra m dubb när det mestadels är bar asfalt. Dubbarna brukar ju aldrig sitta kvar så länge ändå i mina däck... Sen håller jag med om att dubbdäck är överlägsna när det är halt men det uppväger inte fördelarna m dubbfritt. | |
| odubbade däck duger ju inte till nå. Hade sånna ett tag i vinter, höll på att krocka varje gång jag var ute och körde, tills jag bytte till dubbade. De värkar ju inte funka i sthlm eller söderut heller för de är ju kaos varje gång de kommer 10 cm snö där. | |
|
Jag valde topptestade Nokian Hakkapelitta R, greppet är obeskrivligt bra på framförallt packad snö. Absolut snäppet upp mot Michelin Alpin PA3 som sitter på sambons bil. Rekommenderar absolut Hakka R till er som kör odubbat. Länk |
|
|
Har endast kört dubbfitt de senaste 5 åren, aldrig mer dubbat för min del. Då menar jag självklart 'testvinnande' och fräscha dubbfria däck. No offence men att bli förvånad över att dubbfira Nankang-sulor med 4mm kvar ger dåligt vintergrepp är ungefär som att bli förvånad över att en S85B50 Länk inte trivs bra att gå på spillolja. |
|
| testvinnande *nordiska* dubbfria däck, ska tilläggas. | |
Verdi |
Ni måste göra skillnad på nordiska friktionsdäck och mellaneuropeiska. De nordiska är hyfsade på vinterväglag (utom blankis) och sämre än dubbdäck på barmark. De mellaneuropeiska är urusla på vinterväglag men bra på barmark. (hårdare gummiblandning) Jag såg ett test där uppmätt bromssträcka på blankis i 30 km/h med dubbdäck var 18 meter och med nordiska dubbfria var det 27 meter. Det är en skillnad på 50%!! Båda var bäst i respektive klass och testet var på oruggad is. I 60 km/h blir skillnaden (beräknad med tanke på rörelseenergin) 9 * 4 = 36 meter, och i 120 km/h blir skillnaden 36 * 4 = 144 meter. Vetskapen om detta räcker för mig. I andra tester på is är skillnaden mycket mindre, men det beror på att de ruggar upp isen först. |
|
Verdi: "De nordiska är sämre än dubbdäck på barmark" Vad baserar du det på? Den största anledningen till att många kör dubbfritt är just att de är bättre på barmark och att det är barmark stora delar av vinterhalvåret. MVH Christofer |
|
|
Verdi: Jag vet inte vem du syftar på, men skillnaden mellan nordiska och europeiska friktionsdäck är för mig rätt uppenbar, Jag håller däremot inte alls med om att ett mellaneuropeiskt däck är uruselt vid vinterväglag. Jag har sedan 5 år tillbaka åkt på olika michelin alpin däck som räknas till den kategorien. De är allt annat än uruselt på vinterväglag. Att ett friktionsdäck har sämre bromssträcka på is än ett dubbdäck är för de flesta normalbegåvade personer uppenbart. Du har och andra sidan metallen i dubbarna på ett dubbdäck som arbetar mot dig på barmark vid accleration och inbromsning. Länk |
|
Verdi |
En ganska bra redogörelse för hur nordiska friktionsdäck är uppbyggda och vilka svagheter de har. Länk "Dubbfria friktionsdäck används av många bilister långt in på våren, och även på sommaren, med motivet att de är "bättre" än dubbdäck. Dubbdäck får inte användas efter 30 april, såvida inte vinterväglag råder. Men det är inte så enkelt, som många tror, att dubbdäcken har sämre barmarksegenskaper än friktionsdäcken. För att de dubbfria friktionsdäcken ska greppa på snö och is görs mönsterklackarna rörliga och mjuka. Dubbdäcken behöver tvärtom ganska stabila mönsterklackar för att dubbarna ska sitta bra. Det gör att dubbdäckens egenskaper mera liknar sommardäck. Friktionsdäcken är sommardäckens raka motsats med dålig styrrespons, tendenser till överstyrning och framför allt mycket dåliga våtegenskaper. Även dubbdäcken fungerar betydligt sämre på en våtbana jämfört med bra sommardäck, men de är ändå inte så dåliga som friktionsdäcken. Man ska också tänka på att slitna friktionsdäck förlorar en stor del av sina vinteregenskaper. Om dubbdäck skiftas regelbundet och får sitta omväxlande fram och bak slits de jämnt och försämras inte lika snabbt som friktionsdäck. Det här påståendet kan tyckas ha mer med vinterdäck att göra, men vi anser att det motiverar sin plats då allt för många bilister kör alldeles för länge med friktionsdäcken. Den enkla regeln är att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren." |
Verdi |
Jag glömde resultatet av deras test. SAAB 9-3 Aero: Hakka 4 (dubbdäck)/ Hakka Q (friktionsdäck) Våthandling: 32,5/ 33,6 sekunder (- 3,4 %) Broms, torrt (100-0 km/h): 43,0 m/ 47,5 m (- 10,5 %) Broms, vått (80-0 km/h): 32,0 m/ 33,5 m (- 4,7 %) Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 4 ger säkrare barmarksegenskaper än det dubbfria Hakkapeliitta Q. Dubben försämrar inte, snarare tvärtom. |
Verdi |
wendtan, Man halkar inte runt på "metallen" med dubbdäck. Det är en myt. Så mycket dubb har man inte... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.