|
Sida 2 av 12
|
|
|---|---|
|
Upplevde Michelin Maxi-Ice som komplett värdelösa i snömodd jämnfört med Nokkian Hakkapelitta (dubbat). Hade inte däcken så länge då jag bytte till Nokian däcken,men körde på Pirellie Snowgrip ( tror jag dom hette iaf ) som funkade fint på nysnö men sämre på is/modd. Förstår att vissa känner mer för odubbat beroende på vart man bor och kör,men geografiskt sett för mej så känns dubbat som det säkraste alternativet än så länge. |
|
|
Helt nya friktionsdäck för min del. Har kört ca 200 mil mestadels på glansis och det har fungerat mycket bra. Tycker däcken kommunicerar med mig på ett bara sätt, känner var gränsen går. 225 fram samt 245 bak. Kommer nog aldrig mer köra dubbat. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
nulle: fick över bilen för nån vecka sen. Däcken satt på. Då jag redan har en säker vinterbil (525 e39) tänkte jag låter testa friktionsdäcken på den andra bilen så länge eftersom jag var nyfiken om hur det är med odubbat. Det visade sig inte bra och kanske 1) däcken var inte bra för svenska vintrar; 2) däcken är gamla (fast jag har nokian hakka 4 på min 525 också 4:e säsongen utan problem); 3) extremt vägförhållande i år. Tycker inte att du har anledning att vara arg på mitt inlägg. |
|
|
Kört med Gislaved Eurofrost 15" på min taxibil nu i två år. En uppsättning förra vintern, och nya nu i November som va. Är såpass nöjd att jag aldrig mer kommer att köpa dubbdäck. Varför skulle man? Tycker att det greppet Gislaved däcken ger mig hjälper mig alldeles ypperligt. Dessutom när det är barmark som det är 90% av vintern så är dom helt överlägsna mot dubbdäck. Mor o far kör med Continental nyaste dubbfria contact däcken på sin E90 -10. Riktigt grymma däck som är märkbart bättre än Eurofrosten vid halka - men också märkbart "slingrigare" och mjukare i gummit än mina Gislaved. Summa sumarum: Inga mer dubbdäck på mina fordon! Bor i Motala, Östergötland. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Sätt premiumdäck på era permiumbilar! Läs däcktester i AMS eller TV så får ni bra jämförelser. Håller med Eastwod om att det bara krävs EN utebliven påkörning för att motivera bra däck. Köp det bästa du kan hitta för dina körförhållanden. Friktionsdäck funkar kanske på bil som bara körs i storstan eller om du vill köra på kontinenten, annars väljer jag dubbdäck. Alex84: AMS hade för övrigt jämförelser mellan dubbat/friktion i höstas. Viktigast av allt: Håll avstånd och tro inte att friktionsdäck är några året-runt-däck! |
|
|
Jag skulle inte definiera det vi har i Stockholm sedan före jul som barmark. Asfalten är svart och fin på många ställen, iaf i spåren som är uppkörda. Men det är inte barmarksgrepp, utan is på asfalten. Om vi inte hade dubbdäcken skulle det vara ännu värre, för då skulle inte isen rivas upp utan poleras upp. Var ute och körde X3 igår med dubbfritt, gick utmärkt att accelerera, men vid inbromsningarna märktes det att dubbarna saknades och att det är halt. |
|
|
Kan bara säga att dubb däck tillverkade av Nokian (hakka 4) är dom bästa vinterdäcken jag varit med om! Har en uppsättning som är inne på sitt 3:e år... 1:året på alpina b10v8, 2:året 740 e32, Och nu på 530d.. Inga större halk problem! Då ska kanske tilläggas att jag säljer däck. Kan byta till nytt till förmånligt pris, men varför byta? Ser fram emot hur hakka4 funkar resten av vintern och nästa vinter! Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
235/45-17" Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Jag började vintersäsongen med dubbfria 17-tums Michelin Pilot Alpin, 225:or runt om, och var väldigt nöjd med grepp och komfort tills den första ordentliga snöfallet kom och greppet försvann. Bytte då till dubbade Nokian Hakka 4 i samma dimensioner och skillnaden är väldigt stor. Nu har ju vädret varit ganska extremt den senaste tiden men blev faktiskt överraskad över hur stor skillnaden är. Körde förra vintern med dubbfritt på en 120d och var helnöjd. |
|
| Falsterbo: Jag hade möjligheten att byta så då ville jag testa och på min 320d är det stor skillnad mellan de två uppsättningarna. Med tanke på vädret och hur mycket snö vi haft är verkligen glad att jag bytte. | |
| har också gislaved eurofrost, 185-65/15 de var perfekta förra året och lite hårda i år men tycker ändå att de fungerar bra så länge man använder huvudet och är vaksam på väglaget. | |
|
Conti dubbfria TS830 205/55-16 funkar kanon med viss försiktighet på blankis. Inga problem med DSC på torr asfalt till skillnad mot Nordfrost 5. |
|
| enkelt som attan, dubbdäck är bäst på is, i övriga förhållanden fungerar friktion lika bra/bättre. Sedan tycker jag att man väljer däck efter det väglaget som man utsätter sig själv och bilen för. Sedan är ju en nackdel med dubb att man inte får köra med det i tyskland till exempel. Nokian WR G2 har fungerat ypperligt för mig och jag ser ingen större vits med att byta för min del. | |
| Eastwood: Det där med tomma rondeller och folk som stannar och funderar var dom ska har man ju varit med om någon gång och fått vita knogar. Det är nog vanligare här ute i obygden, där så många inte är påtvingade det här med flyt i trafiken ;) Här i småstäderna är det väldigt polerat på sina ställen. Där det sitter packad snö på vägbanan sitter den löst och släpper i flak. Det beror nog på att det är bara kallsnö som packats fast här. Vi fick aldrig någon blötsnö. Kan tänka mig att dubbar är att föredra i korsningar o.d. när det blir hårt och polerat. I -20-25°C som vi haft i ett par veckor nu, så blir nog friktionsdäckens gummi lite hårdare och de jobbar lite sämre. | |
|
Intressant tråd. Jag skall köpa nya vinterdäck till min 320d automat touring nästa vinter och hade tänkt skaffa dubbfria faktiskt.. De däcken som sitter på nu är de "standard" Bridgestone WS-17 dubbade 205/55-16 som jag tror följde med bilen 2002 när den kom. Däcken funkar, men man märker att de inte är de bästa.. Bilen har en tendens att understyra in i kurvor och sidogreppet är inte jätytebra.. Däremot är bropms och accelerationsförmågan ganska bra även på isigt underlag.. Men det jag saknar mest är styrresponsen. Kört Hakkapellita Q dubbfritt på framhjulsdrivet samt Michellin Maxiice på bakhjulsdrivet (MB 190E) tidigare och det funkar, även om mercan var lite "light" i rumpan.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Hej. Sitter nästa situation som Amullo,mina v-däck är säkert lika gamla som bilen. Och det känns, däcken släpper greppet vid rondellkörningar o andra svängar. Men jag har dubbar o det tackar man för denna vinter, och troligtvis så blir det så nästa vinter om man behåller bilen om inget annat förutsett händer. Men var i Norge o firade nyår runt Oslo området, och där kan man prata om isiga vägar. Runt Oslo området är det förbjudet o köra runt med dubbdäck om man inte betalar en avgift för att köra med dubbdäck. Men till min fråga: Vad för slags gummibehandling har Norrmännen på sina v-däck? Åkte med en Bmw 525d och var väldig imponerad på greppet, när jag jämförde med min v-däck med dubb. Har ni uppe i Norrland samma slags gummibehandling? De pratade om att vinterdäcken var märkta med 3 !! Någon som kan ngt om detta? |
|
|
Har 2 likvärdiga bilar, den ena med X-Ice 2 (225/45-18) och den andra med Hakka 7 dubbat (225/55-16). Båda uppsättningarna nya. Testade egentligen dubbfritt för första gången i år... Helt klart är det skillnad även om det funkar bra med dom dubbfria. Men jag tror faktiskt att jag tänker slänga på dubbat i fortsättningen då känslan på greppet är lite annorlunda och greppet trots allt är lite bättre på is och packad snö. Minus är förstås dom säsonger det knappt är is eller snö alls och dubbfritt är bekvämare men det får man i så fall leva med. För mig blir det dubbat i fortsättningen. |
|
|
Andra säsongen på mina Continental 830 dubbfria. Funkar än så länge bra även nu med mycket snö. /Janne |
|
|
Intressant tråd:) Kan hålla med om att Nankang inte verkar vara ngt vinterdäck att tala om efter allt man läst om dessa i olika test. Har själv kört på friktionsdäck i 5 säsonger. Fick nya Dunlop Winter sport i dimensionen 235/45 R17 med fälgarna. Till denna säsong så var valet inte svårt.........dubbdäck! Missförstå mig rätt:) Friktionsdäck är säkert mycket bra för vissa förhållanden och i vissa dimensioner och för vissa bilar. Men för mig som kör en bakhjulsdriven, tung bil så var friktionsdäcken bedrövlig från första stund. Nu kanske inte Dunlop är ngt "super" märke men borde ialla fall vara betydligt bättre än Nanakang:) Till denna vinter valde jag att köpa Nokian Hakka-4 i samma dimension och skillnaden var enorm. För mig var det en överraskning att dubbdäcken var så pass tysta som jag upplever dem. Visst låter det lite mer än med friktionsdäck men inte speciellt mycket. När jag körde förut kunde jag inte ens komma ut från min parkering innan dcs lampan började blinka frenetiskt. Inte ens när jag upplevde väglaget som någorlunda torrt gick det att knappt vidröra gasen utan att man kände att det släppte. Kom även i en lång svepande kurva i c:a 60 km (var 70 km hastighetsgräns) och hela bilen släppte och gled i sidled. Som tur var var det tvåfiligt och jag hade ingen bil i den yttre filen. Hade jag haft det hade de garanterat hänt en olycka. Detta var inte den enda gången som jag upplevde hur dåligt grepp det var i däcken och det beror inte på att jag kör som ngn galning. Mitt körsätt är väldigt lugnt trots 286 hk under huven :) Visst har det varit extremare väder nu än tidigare vintrar, även i Sthlm men jag är mäkta imponerad över egenskaperna mina nya däck har. Att sedan vissa i tråden menar att cit" i Stockholm är väglaget till 99% asfalt även under vintern" och dessutom påstår att det nu råder "barmark" i Sthlm, är bara komiskt. Visst är asfalten i Sthlm innerstad en aning torrare men det är inte tal om ngt sommar väglag även om FLERTALET framför sina fordon som att det vore just det. Sanningen är att så fort man kommer ur kärnan och även ut i kranskommunerna så är väglaget helt annorlunda. På det flesta vägar är det tunnare is skikt och snö och vid övergångsställen och signalljus är det mycket halt. Säkerligen kan vissa friktionsdäck klara av även dessa förhållanden men det hade inte mina däck gjort... Vill man köra på friktionsdäck så skall man givetvis göra det och det finns många riktigt bra märken. Men vill man hellre köra på dubbdäck för att det fungerar bättre för ens bil och där man brukar den så tycker jag att det är helt ok. Precis som ngn tog upp tidigare i tråden så undrar jag också vad som händer ifall ingen skulle köra på dubbdäck och således inte rugga upp den fina hinna is som titt som tätt ligger på vägbanan i tex. Sthlm med omnejd. Tror att det skulle bli problem faktiskt. Och för dem som menar att det är sämre bromsförmåga med dubbdäck kontra friktionsdäck så har åtminstone inte jag upplevt det så. Till min pärla är valet av vinterdäck enkelt. Dubb!! ;) Mina ödmjuka åsikter i debatten :) Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Helt riktigt i Sthlm är det definitivt inte barmark. Kanske på vissa större trafikleder och motorvägar men i övrigt är det fullt med snö och is. Grodan Kermit har inte du antisladd på din bil? Jag kör på 8 år gamla dubbfria Nokian WR och har inga som helst problem att vare sig ta mig fram eller få stopp på bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.