|
Sida 12 av 12
|
|
|---|---|
|
Karlhilding.. Din första kommentar får det att verka som att du inte haft odubbat tidigare, men jag misstog mig uppenbarligen. Löjligheten kan jag väll stå för.. Så länge du står för valet av däck så. :) När du säger att DE inte är bra, vilka exakt är det du refererar till? Ditt val av nuvarande däck, dina förra dubbfria eller rent generellt mot ekonomidäck elöler dubbfria "alla"? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Martin E |
karlhilding Men hur kommer det sig att du skaffade dina regummerade dubbfria granulerade Green diamond om du nu hade så dålig erfarenhet av dubbfritt tidigare. Du måste väl inse att det är en radikal skillnad mot de "riktiga" premiumdäcken. |
|
Jag har kört med fiktionsdäck de senaste åren och är supernöjd. Den sista bil jag hade dubb på var 335 coupen, tror att det var hakka4. Upplevde att dubbdäcket inte lirade riktigt så bra till DSC:n av någon anledning. När vi köpte 335d så blev det Continental i dimensionen 235 35 19 samt 265 30 19, samma som du enrita. Bilen gick som en dröm, stabilt och tryggt. Oavsett om man väljer dubb eller friktion tycker jag det är viktigt att köra in sig på däcken så att man blir trygg med hur bilen uppför sig. Det enda negativa är väl de relativt breda däcken i moddig snö. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Amullo-MartinE - mfl. Ok en gång till! Jag hade dålig erfarenhet av friktionsdäck tidigare och Gummigubben plus tester i TV / Vi B gav detta däck bra betyg. Jag trodde att "tack vare" fliset i det att det skulle vara bättre än mina tidigare friktionsdäck. Det är bättre på hårdpackad snö ja, men sämre på lös snö eller när saltbilen har dragit förbi och snön blivit modd. Mao det funkar på vissa underlag men är dåligt på andra. Att jag inte köpte dubbdäck var för att det var ett par dagars lev.tid på de jag ville ha medan däckgubben kunde fixa dessa samma dag och det var en fredag. Min övertygelse står därför fast att dubbdäck passar bättre i mitt distrikt och om jag skall ge det dubbfria fler chanser så skall de följa med nästa bil. Tror därför att dubbfria passar bättre i städer typ Sthlm/Gbg/Malmoe men att vi på landsorten har mer nytta av dubbdäck. Bor man då också i en kuperad terräng med gatorna belagda av packad snö (saltfritt) så är ett dubbdäck det bästa. MVH |
|
| Enrita: Antingen skrivfel, eller så vet du helt enkelt inte vad du har eller har haft för däck, Hakka6?? Finns ej, har inte funnits | |
| var hakkapeliitta 5, inte 6. | |
|
karlhilding: Det förklarar saken.. Men att däcket green daimond skulle fårr bra betyg i ViBilägare har jag missat.. Jag har ändå prenumererat på tidningen i 10 år. Vilket nummer/år? Det har inte testats sedan 2007 iallafall.. Alla däckstest sedan 2007 av ViB finns här: Länk Eller missar jag något? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Inte alls. Friktionsdäcken åkte av trots runt sju millimeter mönsterdjup kvar. Nu Hakka 7 utan RFT, funkar klockrent. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Som jag skrev tidigare så är jag inte säker på om det var Vi B eller TV som gjorde testet. Och året var säkert mitten 2000-talet. De hade kanske funkat om vädret varit som en av de 10 senaste "normala skitvintrarna" :-) Men tack o lov för att vi har lite vinter igen. Men jag skall googla lite på det eminenta banbrytande friktionsdäcket Green Diamond. Körde med 325 igår och den går rasande stadigt med dubbdäcken. Men man måste också då berömma antislir/antisladd systemet som griper in på ett mycket trevligt sätt. Skall lägga på nya 16 tummare på 325 till våren och är det som har något bra förslag. Dock icke Kingstar.....eller liknande. Komfort/tysthet prioriteras. Och inte bredare eller lägre profil än 215x50x16 |
|
|
Googlade på Green Diomomd och hittade bla följande: "Green Diamond™ Däck utan DUBB med DUBBEFFEKT Green Diamond™ är ett alternativ både till dubbfria däck och däck med dubbar. Samtidigt som de ger ett ökat väggrepp på halt underlag, har de det dubbfria däckets väggrepp på barmark och våt asfalt. Ljudnivån och vägslitaget motsvarar värden för det dubbfria vinterdäcket. Green Diamond™ ger samma väggrepp på halt underlag under hela sin livslängd till skillnad från dubbade däck där dubbarna slits. Vid tillverkningen av Green Diamond™ blandas slitbanegummit med millimeterstora korn av en blandning av kiselkarbid och aluminiumoxid. Detta granulat blandas in i slitbanegummit till önskat djup och ligger jämnt fördelat i gummit så att samma mängd granulat alltid finns vid däckytan oberoende av däckslitage" |
|
|
Och detta: Testresultat Jämförande prov: Green Diamond och däck från ledande nydäckstillverkare. Test har utförts hos VTI (Statens väg och transportinstitut) i Sverige. VTI har gjort jämförande prov avseende styr- och bromsfriktion på våt is mellan Green Diamond och sex andra kommersiellt tillgängliga M+S klassade dubbfria nydäck. Vid 13 % longitudinellt slip, vilket kan motsvara en ABS bromsning hade Green Diamond signifikant högre friktion än de andra däcken i testet. De hårda partiklarna i slitbanans gummi hos Green Diamond ökar också den laterala friktionen och därmed styrförmågan på våt is. Green Diamond hade signifikant bättre lateral friktion än de övriga däcken som ingick i detta prov. Friktionsegenskaper Test har utförts hos VTI (Statens väg och transportinstitut) i Sverige. Däck med granulat får en förkortad stoppsträcka och bättre accelerationsförmåga i förhållande till dubbfria vinterdäck. Vid körning på sommarvägar och våta vägbanor har däcket samma eller bättre friktionsegenskaper som dubbfria vinterdäck. Vägslitage Enligt test utfört hos BAST (Den tyska vägundersökningsinstansen) i Tyskland är vägslitaget 93% mindre än med dubbade vinterdäck. Ljudnivå Enligt tester utfört på Island motsvarar ljudnivån från ett däck med granulat ljudnivån från ett dubbfritt vinterdäck. |
|
|
Intressant.. VTI har också tittat på ålderns inverkan på däckens funktion. Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Martin E |
Idag på E20 mellan E tuna Arboga saknade jag friska Dubbdäck, blixt halka och utan provokation börjar bakvagnen protestera. Värsta dagen denna vinter när bakjulen spann i en uppförsbacke på 6 vxl i 90. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.