AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.947

Hur är det för Er som har friktionsdäck den här vintern hittills?

Sida 11 av 12
Verdi
Är du full Martin eller varför svarar du samma person flera ggr?

Vi kommer aldrig att komma överens. För mig är varken nordiska eller mellaneuropeiska däck ett alternativ. Nordiska för att de är usla på asfalt och fortfarande inte tillräckligt bra på is. Mellaneuropeiska för att de är olämpliga på is och snö. Dubbdäck är bäst på snö och is och helt ok på asfalt. Det är den bästa kompromissen helt enkelt.

Det där om att bo på en ö osv är bara tramsigt.

Det beror väl mycket på om man bara åker i stan och på motorväg eller om man åker kurviga och smala landsvägar också. Jag kör 16 mil om dagen på landsväg, där vissa partier är trånga och kurviga och ställer betydligt hårdare krav på isgrepp än vad t ex E4:an skulle göra.
Martin E
Jo jag är full av vetskap ;)
er
375
erc
218i Active Tourer -16
I ett inlägg undrade karlhilding om någon förstod ironi... Det är ironi det.

På samma sätt som vi kör olika bilar, på olika vägar, av olika orsaker väljer vi ju olika däck. De flesta gör genomtänkta, rationella val utifrån deras behov och förutsättningar.

Jag irriterar mig en smula på ogrundade övertygelser om det ena, än det andras, förträfflighet och förkastlighet.

Ett testvinnande kontinentalt dubbfritt vinterdäck är inte per automatik en livsfara i den svenska trafiken. Ett kinesiskt dubbfritt vinterdäck är per automatik en direkt livsfara för folk och fä. Särskilt när det är monterat på en övermodig artonårings 328. Ett dubbat sådant också. Ett Hakka 7 också. Än värre om artonåringen kör en gammal överskattad Audi Quattro.

Medvetna konsumenter kör ju på vad de anser passa bäst - för deras förhållanden. För vissa (exempelvis min egen familjs ena bil) passar en uppsättning finfina dubbade vinterdäck. För andra (exempelvis min egen familjs andra bil) är finfina kontinentala vinterdäck utmärkt.

Skitdäck - oavsett om de är dubbade, nordiska dubbfria eller kontinentala dubbfria - är alltid skitdäck.

Att på allvar komma dragande med Green Diamond som exempel på hur usla dubbfria vinterdäck är och sedan fundamentalistiskt kräva fulldubbade rallydäck på allas bilar är (kom ihåg ironin nu) provocerande.

Martin, var det ett skämt jag läste? Verkar ju finnas lite hopp för dig ändå =)

Har inte den här tråden spårat ur lite nu? Jag tror inte det här med ett däck som passar alla stämmer. Vi nyttjar bilen på olika sätt, underlag, vägar m m. Därav är valet av däck högst personligt.
Jag oroar mig mer för personen bakom ratten än däcken på bilen.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Chris87:s sista rad säger nog det mesta och är en bra sammanfattning av merparten av kommentarerna i denna låååånga tråd.
Martin E
Det finns mycket hopp i denna tråd Chris87 men jag tror inte någon har ändrat uppfattning trots sådant här väglag Länk förra veckan från min bil.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hej Martin.

Ja med det väglaget du länkade till som jag oftast kör i så skulle inte vilja ha något annat än dubbdäck. Mina Green Diamond tror jag är bra på vissa underlag men inte i slask där de flyter ovanpå. Jag tog en rövare när jag köpte dom och att det sedan blev en sån "riktig vinter" hade man väl inte räknat med. Kanske lyssnat för mycket på alla kraxande olyckskorpar tillika miljöpartister. Faktiskt så funkar Green Diamomd på en "vanlig vinter".
Men som jag tidigare skrev så har jag och hustru kört på Dunlop och Michelin friktionsdäck och förkastat dessa. Inte utan anledning! Att jag inhandlade Green D var för granulatet i däcket som är som ett grovt sandpapper. Och det fick ett bra betyg i TV eller Vi Bilägare för ett par år sedan. Plus att de är miljöklassade.
Möjligt är att det är granulatet som stökar till det på moddiga vägar men oberoende så tror jag att vi får lite mer riktiga vintrar här i Norden och då är det bara dubbdäck som gäller för oss som måste köra på skiftande underlag.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och för att förtydliga till erc:

Jag baserar inte mina intryck enbart på Green D utan ville ge friktionsdäck en chans till och trodde då att granulatet i däcket skulle bli lite plus. Men allt är ju en komprimiss och tydligen så funkar inte Green D på slask och modd.
Men det gjorde inte de övriga frilktionsdäcken heller.
Tycker det är för tätt mönster i dom.
Det blir Conti eller Hakka dubb till nästa vargavinter.
Och ut på blocket med Green D............

Äsch det där var väl inget. På den väg jag bor är det blankis överallt. 330d:n är utrustad med dubbfria Goodyear Ultragrip GW3 och den tar sig fram lika lätt som 120i:n som är utrustad med dubbdäck.
Martin E
Hilding
Det går att åka i på torr snö ritigt bra utan problem. Det kritiska upplever jag den ökända blankisen. Här en bild Länk på en Ny-dubbad V40 som voltade med min Sambo utanför Malmköping förra året.

Som sagt det gäller att anpassa hastigheten efter omständigheterna.

Martin E
Länken Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Martin E: Du menar S40?

MVH Christofer
E3
1.828
E36
USA bilar
JanneT: NF5? Hoppa sdu har kvar dubb näst aår med..
Grannen har just köpt en ny Skoda och köpte vinterhjulen själv. 195/65-15 NF5 på alufälg för 5700:- hos den lokala handlaren, det är rätt peng!
Ja, jag vet OT men ändå...
Martin E
En S40 är det
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E36:
Lite fortsatt "off-topic", hoppas det går bra en gång till ;)

Ja...jag har faktiskt Gislaved NF5 på min 523:a också(trodde stenhårt på att jag hade Continentals dubbdäck på den, men kollat lite bättre nu :)) och där har jag sett att en(1) dubb totalt på alla fyra lossnat..
Däcken tillverkade hösten 2006 på den...

Mina nya däck är tillverkade hösten 2008 såg jag när jag fick däcken till E32:an(ok, man kanske förstår varför dom var billiga, dvs däcken var lite lite för gamla enligt mångas synsätt på huruvida däcken ska vara tillverkade osv), så visst, nog kanske någon dubb släpper, men jag kan inte se att det är speciellt vanligt på dom NF5:or jag har erfarenhet av hitintills iaf..

5700kr, ja, det var ju billigt inkl LM-fälg då..

Mvh Janne.
E3
1.828
E36
USA bilar
JanneT: NF3 o 5 har ju problem med dubbsläpp, 5 är bättre men inte bra
Du har klarat dina riktigt bra
Ja, 5700:- inkl fälg, klart på bil, gissa om gubben var nöjd?! (Skoda handlaren skulle ha kring 10 000)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ursäkta Karlhilding, men jag har LITE svårt att ta förslag och åsikter om däck på allvar från en person som kör däck som heter "Green diamond" med "granulat" som skall vara som "sandpapper".

Låt oss se vad man kan göra med "rätt" utrustning. Kolla vid 1.33
Länk

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
För saklens skull så skall jag nämna att jag har kört både Premium och Ekonomi däck, både dubbat och dubbfritt på både fram, bak och fyrhjulsdrivet..

Det jag kommit fram till är att sålänge det är BRA premiumdäck så kommer du fram oavsett om det är dubbat eller odubbat

De bästa däcken jag någonsin haft är de nya dubbade Hakka 7
- De sämsta är utan tvekan de "studdable" Firestone dubbdäcken som jag ersatte med Hakka 7:orna.

Dubbfritt så leder Hakka Q än så länge, men Michellin Maxi-Ice var bra de också (satt på MB 190e)

Nästa år blir det nya på Dieseln som just nu rullar på dubbade Bridgestone WS-17. Det blir med stor sannolikhet nya dubbade Nokian på den. Anledningen är att jag faktiskt uppskattar den ökade säkerheten som däcken ger mig och min familj.

Jag är varken dubbdäckshatare eller dubbdäcksivrare, men jag ÄR ivrare av att sätta BRA däck på bilen! Som sagts tidigare, Skitdäck är ALLTID skitdäck, spelar ingen roll om de har itryckta stålbitar eller inte! Detta visar TYDLIGT alla tester!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Har kört nu nästa hela vinter med friktions däck Vredesteins xtreme winter 235/35/19 och 265/30/19 och är supernöjd med dem. hade innan Hakka 6 dubbade och hatade dem.
På regn var dubbade livsfarliga, ingen broms förmåga .
Med friktions däck har jag inte haft någon problem på is eller snö, visst man kanske måste köra lite långsammare en med dubb däck men eller det än dubbade.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Amullo:

Fan och bibeln du vet...

Ja jag har kass däck just nu men har haft andra friktionsdäck till ett pris av 1300 kr/däck och de var INTE bra!
Jag bor heller inte i Stockholm utan i ett riktigt vinterland och där har 90% av alla bilister dubbdäck. Varför då? Jo för att de känner sig säkrare med dessa.
Och det är inte Norrland utan södra mellansverige.
Din kommentar är ju bara löjlig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.