|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
Verdi |
Martin E, Visst, men om man säger "dubbfria" så kan man ju även mena nordiska friktionsdäck. Och då stämmer det ju inte. Har man längre bromssträcka och sämre egenskaper när väglaget är som värst så minskar marginalerna och riskerna ökar. Det behöver man inte några "bevis" för. |
| Teknikens Världs senaste däcktest är en aning ointressant. Genom att de enbart presenterar en poängskala, där bästa däck får högsta poäng (20) och det sämsta lägsta (1), kan man inte utläsa exakt hur det skiljer sig mellan däcken i verkligheten. Skillnaderna mellan de olika poängen kan knappast vara linjär. Ta t.ex bromssträcka på is. Det framgår inte hur många meter det skiljer mellan Continentals dubbdäck och TS830 utan det skiljer enligt poängskalan 8 poäng. Men vad är dessa 8 poäng i verkligheten? 1m, 3m, 5m, ..? Visst de gör bra test, men deras presentation av mätvärden i senaste testet är riktigt dåliga. | |
|
Ja har vi inte snö och is så har vi väl vår-sommar-höst. |
|
|
Att hävda att vissa däck är bäst när det inte är snö och is betyder väl att de är mest lämpliga i länder söder om Sverige. I Norden är det dubbdäck som gäller! |
|
|
Dessutom hoppar TV över att redovisa testet på blankis, där konstaterar de endast i texten att dubbdäcken är "klart bättre". Andra tidningar har konstaterat att dubbdäcken är överlägsna. I morse och i eftermiddags varnades det för blixthalka på infartsvägarna norrifrån mot Sthlm, då behövs dubben. Teknikens Värld har tappat massor sedan de värvade chefredaktören från veckorevyn. |
|
|
Skor är ju dubbfria och de fungerar ju även där det är isigt, då kan väl knappast dubbfria däck som har bättre gummisulor vara ointressant. Riktigt känner hur tråden kommer utökas med minst en till sida iom detta påstående. =) |
|
Martin E |
Verdi Visst inser vi alla att det är en fördel dubbat när det är blankis, men hur ofta är det just det väglaget? idag på E20 och lv249 mellan Lindesberg- Eskilstuna (där jag kör 50 mil/v) var det torrt eller vått med fläckvis halka. Man ska väldigt försiktig att dra några förhastade slutsatser utan att väga in faktiska omständigheter kring olyckor som tex hur föraren anpassar sig till rådande omständighet. Om du kör 10km/h snabbare med dubbat för att du känner dig säkrare så kanske fördelen försvinner på is. Chris87 Håller med till viss del eftersom det inte framgår vilka dimensioner och kanske är det så att vissa bilar, förare beter sig olika med olika däck. martink Collin hävdar saker som han inte har några bevis för och det är anmärkningsvärt att han inte kan förklara varför städer som Tronheim, Oslo och Taxi Sthlm inte ser en ökad olycksstatistik iom markant ökat användande av dubbfritt. Kan du förklara det ? Karlhilding Kör vidare på dina regummerade backelitdäck det är helt ok för mig ;) |
| Martin E: Jag kritiserade Teknikens Världs test för att de inte redovisade eller räknade med resultat på blankis, refererade aldrig till Collin. Man kan tex i MHFs däcktest 2009 se att Nokian Hakka 7 stannade på 34.75 m från 60 km/h på blankis samtidigt som bästa dubbfria (Falken EPZ) stannade på 45.75 m. Öka hastigheten till 90 km/h och fundera på vad skillnaden kan göra då... Håller med Chris87 om att TV utelämnade av mätvärden gör testet ointressant. | |
|
Jag har ej läst hela denna tråd.... Men jag vill säga vad jag tycker,jag kör ungefär 5000mil/år i tjänsten. Och jag skulle ALDRIG byta ut mina dubbdäck mot sk friktionsdäck. Jag kör med Nokian hakka 4 och dom som sitter på min bil har rullat ca 5tusen mil men är helt ok ändå! Ska byta nästa år till nya.... Provade att köra med Michellins dubbfria däck i 2 veckor när det var halt och det gör jag aldrig om! Endast BRA dubbdäck för mig,jag pendlar i Mälardalen och Sthlm. Det är min åsikt i ämnet! |
|
Martin E |
Siffror som säger att du bromsar kortare på is med dubbat men du glömmer att en stor del av vårt vinterväglag är torrt vått eller slask hur är bromssträckan där ? Hur bra är dina dubbade efter 1500 mil i jfr med mina odubbade? Hur ofta kör du på ren blankis ? Extremförhållanden som oftast inte förekommer och inte ens med dubbdäck är du garanterad olycksfrihet. Som sagt anpassning är nyckeln till säkert bilkörande. Tester har visat att ett 2 år gammalt dubbat däck ger drastiskt försämrade egenskaper och hur många åker inte omkring med sådana ? Nej jag håller inte med om att testet är ointressant eftersom det ger info om att ett kontinentallt dubbfritt alternativ ger bättre egenskaper på blött och torr asfalt och även där sker olyckor. Du kan fortfarande inte förklara varför olycksstatistiken inte är ökad trots ökat användande dubbfritt. Som sagt det finns ingen som har patent på sanningen i denna fråga. |
Martin E |
Intresant 740 power visste du att ditt 5000 mil gamla dubbdäck är sämre än det sämsta dubbfria inkl ett beg odubbat enligt detta test Länk Snacka om psykologi i tron om att man har rätt däck. |
|
"Kör vidare på dina regummerade backelitdäck det är helt ok för mig ;) IP: ...[193.186]" O nej det är inga hårda bakelitdäck utan ett mjukt sajpat gummi. |
|
|
Sug på denna Martin! "Jag har ej läst hela denna tråd.... Men jag vill säga vad jag tycker,jag kör ungefär 5000mil/år i tjänsten. Och jag skulle ALDRIG byta ut mina dubbdäck mot sk friktionsdäck. Jag kör med Nokian hakka 4 och dom som sitter på min bil har rullat ca 5tusen mil men är helt ok ändå! Ska byta nästa år till nya.... Provade att köra med Michellins dubbfria däck i 2 veckor när det var halt och det gör jag aldrig om! Endast BRA dubbdäck för mig,jag pendlar i Mälardalen och Sthlm. Det är min åsikt i ämnet! " |
|
|
Om jag bodde på en ö ute i skärgården och körde på isen fram och tillbaka till fastlandet - då skulle jag utan tvekan köra på dubbade däck. Nu kör jag till 99% på torra eller våta lands- eller europavägar i södra tredjedelen av Sverige samt en och annan tur på på det kontinentala motorvägsnätet. I mitt fall är den inte aktuellt med nordiska dubbfria som är direkt olämpliga på varmare och våta vägar. Eller med dubbdäck som är bra på väglag jag kommer i kontakt med under en procent av vinterkörningen. Det är heller aldrig aktuellt med kontinentala vinterdäck som fått dåliga testresultat. Dåliga vinterdäck är... dåliga. Så - jag köper de bra. Därmed inte sagt att karlhilding som tydligen kör på sjöisarna från oktober till maj måste köra på kontinentala, dubbfria vinterdäck. Han får gärna fortsätta med sina dubbdäck. Gärna de gummigubben rekommenderar. Kingstar ska ju vara bra. |
|
|
Martin E...jag vet vad kör med för däck,man märker skillnad på billiga vinterdäck och BRA däck. Man tar sig fram med bra däck oavsett väglag samt att man kan bromsa när det är halt. Jag kollar aldrig på några "test" som visar vilka däck som är BRA utan jag provar mig fram till det bästa.... Även om jag kör många mil med mina dubbdäck så är dom bra,skulle dom bli slut/dåliga så köper jag naturligtvis nya. Min bästa kompis är däck handlare,han rekomenderar dubbdäck till alla men vissa köper utan ändå! Naturligtvis så säljer han lågpris däck också,men det är inget han vill sälja till folk som han känner. Men vill du köra dubbfritt så är det naturligtvis upp till dig! |
|
|
Du är ju mer än lovligt dum ERC |
|
Martin E |
Karlhilding Tänk en gång till Vad skulle det bevisa att en person åker omkring med ett par 5000 mil gamla dubbdäck och påstår att dom är ok ;), dessa som bevisligen är kraftigt försämrade (Länk och säger att han åker 5000 mil per år i tjänsten. Det känns inte så stabilt .... Det visar väl bara att han inte anar vilka dåliga däck han åker på läs testet där det beggade dubbdäcket bromsar nästa 10 meter sämre än det beggade dubbfria alternativet på blankis. Sålunda visar det att dubbade däcket försämras klart kraftigare med ökat användande och att sannolikt många resonerar som han åker omkring med fullkomligt livsfarliga lagliga dubbdäck. |
|
Förstod du inte ironin? KLart att dubbdäck som rullat 5000 mil hör hemma på tippen! |
|
Martin E |
740 power med respekt för att du verkar köra en del och sannolikt kan anpassa ditt körsätt efter omständigheter. Men efter 5000 mil på dessa däck så måste de vara tokslut och anser att dom är ok, hur går detta ihop ? |
Martin E |
Men 740 power hur kan du tycka att 5000 mil gamla däck är ok Mr Hilding Bor du på en ö ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.