AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.316

Coupérnas kamp, Audi A5 3,0 TDi vs BMW E92 330xd

Sida 9 av 10
Martin E
Pavel
Riktigt snygg speciellt med 19" fälgar, tror den färgen kalla Frozengrey i BMW färgprogram ?

Det måste vara trist för I6 nördarna att verkligheten kastar omkull deras hobbyteorier som inte stämmer med verkligheten. Eller vad säger ni om VW prestation i Dakar 2010 ??!!! Ni kanske borde tala om för dom hur dom borde bygga motorer, jag tror jag dör hahaha

Äh AKN och Chris87 ni behöver inte svara med ett ytterliggare meningslöst bland många som ni redan gjort gjort *L*

Martin E
Spänningen är olidlig kommer AKN säga något om vevaxlar eller tyngdpunkten igen
Eller kommer Chris87 upprepa och säga att Martin är dum som söker på Google ?
Vi väntar och ser hmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhmhm
Verdi
Ni är töntar. Tyvärr. :)
Stilla undran, vad har årets Dakar med för och nackdelar i motorkonstruktioner att göra? Nu beter du dig som en trotsig 11 åring som vägrar ge sig...
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Martin
Har du funderat något på bensinare istället för Diesel? En A5/A4 turbo-fyra med s-line är inte dumt alls..
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Att kasta in Dakar-rallyt i denna diskusionen känns bara dumt. I likhet med de Villiers VW hade dom 2 BMW X3:orna som blev 4:a och 5:a en dag med tekniska problem,där dom tappade mycket tid. Inga av dessa tekniska problem var relaterade till motorkonstruktion:-) Utan dessa 3 missöden hade nog alla dessa 3 varit med i kamp om vinsten, och det hade förmodligen blivit mycket jämt.
När det gäller vilken konstruktion som är best har jag ingen aning om. Det låter iallafall goare från BMW:s raka sexor.
Men när det gäller vem som tillvärkar dom bästa motorerna, så kan man ju bara ta en titt på Engines of the Year awards dom senaste åren.
2009 vann BMW 3 klasser och VAG 2 klasser.
Lägger med hur det gick i åren innan:
Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Sen tycke jag personligen att E92 blev än attraktivare med face-liften. Gärna i röd-metallic färgen på press-bilderna.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tror designen växer med tiden, tyckte att fronten såg lite tam ut till en början men det ska bli kul att se bilarna live. Det första jag skulle göra är att byta till de nya bakljusen om jag hade en tidigare modell.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
M:A har du några bilder som visar vad skillnaden är mellan faceliftet och det gamla?
Jag vet nämligen inte skillnaden på dem rent utseendemässigt.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Orginalet och LCI jämförs på denna länken:
Länk

Och här är bilderna på face-liften:
Länk
Martin E
Pavel
Nej bensinmodellerna är inte intressanta, men självklart imponeras man av dessa potenta vagnar.
Speciellt jag som har erfarenhet av racing i långlopps serier. Men de känns för extrema och för "nishade" med mitt körsätt med framförallt landsvägsåkning.
GT vagnarna med oljebrännare passar mig utmärkt.

Keiser
Barnslig kommentar
M.A
Nej det känns jättebra att kasta in Dakar diskussionen här.
Speciellt när det ser ut så här.
1.VW V6 Diesel
2.VW V6 Diesel
3.VW V6 Diesel
Den som enligt vissa självutnämnda experter hävdar har flera brister som vibrerar, framtung, icke optimerad och effektstjälande / konstruktion.

Sedan om man vinner Engines of the Year awards great !! så är det bara att gratulera och jag tycker det är skitkul och dom är verkligen värda det priset.

Om dom är den bästa motorkonstuktionen är ju en helt annan fråga, ungefär som att påstå att världen bästa bil är den som är car of the year 2010 dvs VW polo.
Man måste se vad dom bedömmer och på vilket sätt.
Jag har inte sett någon skriva att VW V6 motor vibrerar. Kan du hänvisa till inlägget fråga? Kan du förklara varför V6 motorn inte vibrerar?

mvh/ Anders
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Nu är det ju en stor skillnad på car of the year och engine of the year.
C.o.t.y. är bästa bilen som presenteras senaste året. E.o.t.y. går till bästa motorerna i produktion.
Motorerna bedöms inte utifrån konstruktion, men hur dom fungerar. Vilket
ju är det viktigaste.
Så här står det i reglerna:
SCORING
In every category, the panelists judged each shortlisted engine using their subjective driving impressions and technical knowledge, and took into account characteristics such as fuel economy, smoothness, performance, noise and drivability. The jurors each had 25 points to award to their five favourites in each category. A maximum of 15 points could be allocated to an engine, and the minimum was one point. An engine could not be tied for the top slot.

Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
M:A tack så mycket. Visst är den snyggare men jga tycker inte att den så JÄTTEMYCKET snyggare. Interiörmässigt så ser man ju inte så stor skillnad och utvändigt så är det väl framförallt i bakpartiet som den största skillnden syns.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
MartinE, undrar om du läser inläggen egentligen.

Instämmer med AKN, ingen säger att Audi har dåliga motorer som vibrerar vad jag kan komma på.

Ingen ifrågasätter att Audi varit framgångsrika i Paris Dakar

Audis motorer kan mycket väl vara bensinsnåla och effektiva, det håller ju alla med om vad jag kan se.

Ingen skriver att Audi är framtunga.

Ingen skriver att Audi, Merca osv inte vet vad de håller på med.

Skulle vilja att du svarar på några "gamla" frågor
-Varför är det bra att centralisera vikten på motorn?
-Varför är det enklare att kyla en V6:a?
-Är du med på att det behövs balansaxlar för att bygga en "vibrationsfri" V6:a
-Är du med på att detta tar energi (om än lite) vilket även dubbla vanos gör?

Självklart är det viktigaste resultatet hur väl motorn fungerar i slut ändan och där har jag personligen inget ont att säga om Audi (kanske för att jag har liten erfarenhet av bderas nyare sexor ;))

Jag vill inte ha detta till en diskussion BMW vs Audi utan för mig är det mer intressant att diskutera tekniken bakom och principen för hur en V6:a respektive rak 6:a i grunden fungerar med sin för-respektive nackdelar.

Ser uppriktigt fram emot ditt svar om du kan skippa ord som "självutnämnd" och "nörd" och höja nivå ett snäpp. Blir inte riktigt klok på dig då du blandar riktigt intressanta och verkar väl insatt i tekniken som sedan blandas med rena missförstånd och oförskämdheter. Vi behöver inte tycka lika men det vore trevligt om man kunde utbyta tankar och kanske bli klokare istället för bara irriterad.

Ursäkta om ni tycker det blir för O.T. då får vi starta en ny egen tråd "V6 vs I6".
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Markus, har man gjort ett bra jobb från början så behövs det inte att ändra så mycket:-)
Om man redan kör en e92:a, som du gör. Så är det nog knappast ekonomiskt försvarbart att byta bara för face-liftens skull.
Martin E
BjörnB
Så du ifrågasätter inte påståenden som "inom citat" och varför inte det
tex
" V6 axeln har förskjutna vevtappar för varje vevpar vilket försvagar axeln"
Det är väl snarare tvärtom att en kortare axel håller bättre mot höga varv och moment.

"Motorer är kul om de görs rätt!"
Vem har patent på det som är rätt, motsatsen är ju bevisad att fler använder V6 an idag och det är väl en empiri som ingen kan bortföklara.

"Kompakt massa längs fram är negativt ur chassiedynamisk synpunkt
En koncenterad klump på/över framaxeln åstadkommer inte detta"
Tolkar att han menar framtung om klumpen sitter över framaxeln.

Dessutom visade den oberoende testen att Audi hade bäst balans sitt chassie körde 1s snabbare runt cykelkbanan sviestad upplevdes som en motor med kraftfullare karaktär.

Att den sk "felaktiga motorn" råkade vinna Dakar 2010 kanske ger en anvisning om att klumpen med försvagad vevaxel lyckades vinna över BMW I6 vilket man inte kan förneka som fakta.

Andra fakta som talar emot I6 ans konstruktion inom racing och när vann BMW senat en betydande titel med sina I6 or.

- Är du med på att en större roterande massa tar energi i form av en tyngre vevaxel och tyngre kamaxlar och begränsar varvtalet och gör motorn tyngre.

-Inser du att att fler överger konstruktionen I6 istället för en V6 och den empiri kan du väl inte förneka som grundlös.

-Inser du att det var länge sen BMW hade en internationell famgång inom motorsporten med sina I6 In an ironic twist, the car that BMW built to race was hardly raced.

- Förstår du konsekvensen att ha en tyngre motor som även tar mer plats på längden ur chassie balans och trots att BMW har mindre bilar väger dom klart mer.

Om du inser allt detta så kan vi diskutera vidare annars är du av samma karaktär som de andra som inte kan diskutera motorkonstr: för och nackdelar.
Annars tycker jag många för resp nackdelar lagts fram här om än i en något snedvriden projektion vilket kanske inte är så konstigt på ett Bimmer forum.

BjörnB: Det är ingen ide att du fortsätter att ställa frågor, han svarar bara på det han vill (troligen pga av bristande kunskap)! Istället upprepar han sig om och om igen, gärna om ovidkommande saker som Dakar... 9 sidor nu och FORTFARANDE inte en seriöst diskussion!

Martin E: du tycker mitt inlägg var barnsligt när jag påpekar det samma hos dig?? logik är inte ditt starka ämne tydligen. Ta och titta i tråden, vem tycker du sänker nivån med barnsliga och otrevliga inlägg?! En hint är att flera påpekat det innan...

Gå vidare och låt honom leva i sin lilla bubbla!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Senast BMW vann med en rak 6.a, var WTCC 2005. Från och med 2006 kör dom med rak 4:a i WTCC. Detta pga. regelverket gynnar en rak 4: framför en rak 6:a.
När det gäller Dakar, så var VW ett fabriks-team medan BMW var ett privat-team med viss fabriks-stöd. En annan liten rolig sak med årets Dakar, var att VW hade en rak 5:a i sina bilar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så topplaceringarna i Dakar innehas alltså av bilar med cylindrarna i rak form?

Om så är fallet och om jag var den som hävdat V6ans förträfflighet med hänvisning till Dakarresultaten och haft så fel hade jag skämts något otroligt!

Skulle helt klart bett om ursäkt för mina försök att sprida okunskap. Tur att man inte gjort bort sig så...

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.