AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.312

Coupérnas kamp, Audi A5 3,0 TDi vs BMW E92 330xd

Sida 1 av 10
Martin E
I min agenda skall det inhandlas en riktigt välbalanserad awd bil med subkulturell identitet för att slippa bli klassad i mainstream segmentet.

Förtjusande bilar med fördel för bilen från Ingolstadt som briljerar med en genuinare coupé design medan 3 seriens komfort där bak innebär att man kompromissat.
Visserligen är V6 placerad framför framaxeln och klokt nog har den raka sexan ett idealiskt bakom axeln placerad kraftpaket.

Drivlinan talar för den Bayerska bilen men designen vinner den inte och A femman lockar med en klart moderna funktion.
Förnuftet och ekonomin kanske säger en Subaru och oförnuftet säger en franska coupé men här talar hjärtat och då faller dessa intetsägande bilar bort.

Läser tester på AMS och TV inser att dom flesta tänker som jag.
Vad säger personer på detta forum ?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kan bara anta att du är full så här dags eftersom du ens överväger ådinn framför E92:an. Återkom när betongkepsen lättat. :)
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag röstar på A5 pga jag tycker den är snyggare, blir inte klok på bakänden på E92. Jag antar att utseendet spelar ganska stor roll i det här valet?
Kan intyga att en 330xd med steptronic inte är speciellt snål, inte i närheten av vad BMW anger. Annars är det absolut inget fel på drivlinan.
Vad det gäller Audis drivlina så har jag inte provat den, men kan inte tänka mig att det skulle vara något fel på den.

MVH Christofer
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag skulle valt Audi A5. Detta pga skönare och rymligare sportstolar och snyggare, kraftfullare kaross. Nackdelen är som sagt det trånga baksätet.
3,0 TDI-motorn är underbar (men det är inte nåt fel på BMW:s heller).
Lycka till!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag skulle valt 330xd om den har nya motorn. I annat fall Audin, tycker den är klart snyggare.

Det enda som kan vara problem är baksätet. Våra barn var bara 12 resp 14 år när vi hade S5an.
En riktig grym vinterbil är det.
Länk

//Stefan

Mina bilar:Länk
Martin E
Det låter som formen avgör till dess fördel, den svarta Stefan är en riktig läckerbit.
Med 19" fälgar tycker jag det är en fulträff design mässigt.
Länk
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Varför inte A5 sportback? Ännu snyggare tycker jag.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Martin E: Jag tycker original 20" i RS4-design, en lätt sänkning och spacers passar mycket bra på A5:an. Länk

MVH Christofer
jag gillar e92:an mer och nu är facelift på gång så skulle väntat på den
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Svårt.... Tycker E92:an är stilfull och mer diskret än A5:an. A5:an är ser å sin sida mer aggresiv ut så du får gå på magkänslan lite. Tycker dock att BMW:s interiör är rätt blek i jämförelse med de flesta bilar oavsett märke.

Jag tror inte du kommer att ångra dig oavsett vilken du väljer. Jag älskar min 335 coupe som tyvärr är avställd nu under vintern... :(
Martin E
Ett delikat och angenämnt problem att välja premium bil i detta segment.
Undrar hur 6:e generationens 3 serie kommer att yppa sig mot den dom fyra ringarna ?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag gillar inte att "linjen" genom karossen från front till bak är mer lodrät på Audi medan BMWn sluttar framåt så som en sportig bil SKA göra. Dessutom har Audin en linje på sidan av karossen 10cm under rutan som går som en våg upp och ner och avslutar vid bakluckan med att gå nedåt vilket i mittt tycke är helt fel, den borde gå uppåt Bakluckan är för långt ner, det ser ut som både nya A4 och A5 har 300kg grus i skuffen och jag gillar inte alls hur de ser ut från sidan. Det blir så klart bättre med S-paket, konstigt vore det annars, utan s-paket skulle jag tom vilja påstå att det är en ful bil...
Verdi
Håller med om att nya A4:a ser "trött" ut. Först tyckte jag att den var ganska läcker och var helt inne på att köpa en, men nu när man sett den ett tag känns den ganska trist.

A5:an är dock bättre. Ibland kan den dock se ut som en Hyandai Coupe Länk! om den inte har trista fälgar osv.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Så sant, A5 är väldigt lik en hyandai coupe, speciellt om A5 inte har 19". Det är något med den karossen som gör att alla hjul ser små ut, dessutom sitter hjulen långt in. Jag gillar den inte utan S-line.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men lägg av! Lik Hyundai Coupé, tror det är dags för er att gå till optikern. =)

Är A5 lik Hyundai Coupé så kan man ju påstå att E92 och alla andra coupémodeller också är det...

Vad det gäller originalhjulen långt in i hjulhusen så måste väl ändå BMW vara världsmästare på det...

Ta bilden på den vita A5:an med original 20" jag länkade till som exempel och beskriv vad som är likt en Hyundai.

MVH Christofer
Verdi
Vad är det som inte är likt?

Länk

Visst är A5:an väldigt snygg, men den har drag av Hyundaien. Att linjen liksom "faller" bakom bakhjulen är det tydligaste. Men du har ju även den undre linjen. Dessutom är proportionerna ganska likartade.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det var nog det dummaste jag har hört. Skulle Audin vara lik Hyundai. Var ser ni likheterna?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Får nog säga att jag håller med Stefan till 100%, fattar inte vilken likhet som avses alls. A5an är mycket lyckad - något som Hyundaien knappast är.
ser inte heller likheterna med hyundai.. a5 måste vara audis snyggaste eller vad säger ni
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Om du jämfor Hyundai Coupé med E92 så ser du t.ex. bakre sidorutorna är mer lika på dessa än A5. Jag ser föresten också likheterna mellan Hyundai och Aston Martin DB9 i dragen över bakre hjulhusen... ;-)

Nu tycker jag vi lägger ner denna jämförelsen, det blir bara pateteiskt... =)

MVH Christofer
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Snacka om att belackarna skjuter sig själva i foten. E92 är betydligt mer lik den upplänkade Huyndaien än A5. A5 är mycket rakare i linjerna än vad E92 är.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.