AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.322

Coupérnas kamp, Audi A5 3,0 TDi vs BMW E92 330xd

Sida 8 av 10
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
När jag hade S5:an körde jag samtidigt 335d och kunde jämföra bilarna mycket väl. Den stora skillnaden mellan bilarna var styrkänslan som jag skrivit om tidigare, där BMW: var betydligt bättre. Jag hade exakt samma däckfabrikat på båda bilarna så jämförelsen mellan chassin kunde göras på ett bra sett.

Den stora skillnaden bilarna emellan var naturligtvis v8ans motorkaraktär med snabb gasrespons mm. I de högfartstest hustrun och jag gjorde drog jag alltid Audin men några billänder upp till ca 200. Då hade jag ACS-trimmet kvar så jämförelsen var inte direkt rättvis.

Summan av kardemumman är att Audin är snygg att se på. skön känsla i V8an, men dålig kommunikation med föraren. Den kändes död jämförelsevis med BMW:n.

Audi 3.0 tdi kändes trist enligt mig.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Martin: "Då är det ideallt med en kompakt motor som i en V6 där du kan centralisera massan i större utsträckning eftersom den inte bara är kortare utan dessutom lägre än en I6 konstruktion."

Att det är bra med låg vikt köper jag men varför vill man centralisera massa över framvagnen?
Du vill väl centralisera den till mitten på bilen?

Klart att BMW:s V8 har dubbla vanos, kamaxlar med mera och det är ju i sig ingen fördel men en rak 8 blir nog lite extremt.

För övrigt skulle jag önska att du kunde försöka ha en något trevligare ton i dina inlägg framför allt mot AKN han är trots allt ganska påläst och är som vanligt mkt pedagogisk.
Martin skriver: "vilket bevisas att AUDI 3,0Tdi V6 faktiskt outperform BMW 3,0 T Diesel i fråga om vikt, kraft, förbrukning och utsläpp."

Tittar jag på BMW's hemsida och jämför med Audi's hemsida är det ju tvärtom. Och sen varför tjafsar du alltid så mycket. När du är med i en tråd är det alltid en massa tjafs...
Åk och köp dig en Audi och var glad... För du verkar ju vara helt tänd på Audi, av din inlägg att döma.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Personligen skiter jag i om kamaxeln väger 3 kg och om motorn ligger 23 mm till höger om växellådan.
Håller med Chris87 åk ock köp en Audi och var glad.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Martin E,

Ramlagerna i en motor är anpassade efter krafterna som skall tas upp. Handlar det det om fyra lager måste dessa lager dimensioneras därefter, detsamma gäller för 7 lager. Roterande massan har jag skrivit om tidigare.

Vag gäller vikt citerar jag BjörnB "Du vill väl centralisera den till mitten på bilen". Här ser vi Audis installation Länk döm själva om placeringen (fjädertornen i bakkant)

Sanningen är den att med Audis chassie kan de inte ha annat än en V6.

mvh/ Anders
Martin E
Tittar jag på BMW's hemsida och jämför med Audi's hemsida är det ju tvärtom.

Lita inte på hemsidor och dess friserade fakta.
Teknikensvärld gjorde en test och kom fram till raka motsatsen, jag tror mer på oberoende fakta.

Och sen varför tjafsar du alltid så mycket. När du är med i en tråd är det alltid en massa tjafs...

Ja det är en fråga du får ställa dig själv för jag gillar att ta tag i kontroversiella frågor och kritsikt granska. Kanske därför det uppstår heta diskussioner speciellt om man ifrågasätter BMW på ett forum som detta.

Åk och köp dig en Audi och var glad... För du verkar ju vara helt tänd på Audi, av din inlägg att döma.

Jag köper den bil som passar mina behov bäst och helt klart är jag tänd på denna modell men jag erkänner precis som Markus att jag är kluven det är något speciellt med BMW s gångkultur som jag gillar skarpt.
Glöm inte att den 1 serie jag har är jag väldigt nöjd med faktiskt den bästa bil jag ägt, det finns få argument att byta ut denna lilla pärla .
Björn E,
Jag litar på fakta och inte välfriserade uppgifter från biltillverkarnas marknadsföring vilken så ofta vidareförmedlas av bilvärldens veckopress.

"När du är med i en tråd är det alltid en massa tjafs..."
Jaså? Se inledande meningen för att få en hint...:-)

Det är rätt Martin E, köp den bil du gillar, det är du värd. :-)

mvh/ Anders
Sorry, Martin E skall det stå, beklagar...
Teknikens världs test jämför Audi's 3.0 Tdi motor med BMW's 320d. De spelar inte ens i samma liga.
Beträffande vad BMW 330d med 245hk så är det ingen tidning som testat denna i ett rototest. Men då jag har en hemma på garageuppfarten, så kan jag säga att den går snålt även med automat. håller lätt utlovade 0,63 L/mil. Den går ännu snålare om man ligger i jämn fart på motorvägen..
Verdi
Men vad fan. Både Audi och BMW gör finfina motorer och bilar. Kan vi inte nöja oss med det?
Martin E
Chris87
Här finns testet #17 2007 mellan A5 C Tdi 3,0 q och 330xd Länk

AKN
Med roterande massa friktion etc finns det inget som talar emot V6 an.

som sagt jag tror det som avgör i slutändan är en smakfråga inte teknisk superioritet där några gram eller Nm hit eller dit inte kommer märkas irl.

Martin: Det är ju den gamla 330d motorn på 231hk som testet baserar sig på. Den kan du inte jämföra med.. Det är ju den nyare på 245hk som de inte testat i Teknikens värld som BMW använder sig utav idag och den slår den äldre 231hk på i stort sett allt. Både förbrukning och prestanda.
För övrigt sitter det samma 240hk motor i Audi's bilar idag som det gör i testet du länkar till.

Och du snackar om att man ska kontrollera sina källor, hallå eller!!?? Tycker du ska bli lite bättre på det som du predikar ut till andra, källgranskning!!
Martin E,
"Med roterande massa friktion etc finns det inget som talar emot V6 an."

Det har förklarats för dig i ett antal inlägg. Jag har skrivit om konstruktionsprincipen som sådan, V6 är en kompakt kompromiss av en I6 men en V6a kan vara mycket bra som sådan (Jag har ägt, renoverat och brukat flera stycken).

Utvecklingen går stadigt och vi skall inte jämföra äpplen med päron vilket Chris87 så riktigt påpekar.

mvh/ Anders
Ja att hänvisa till ett test och sen såga andras uppgifter kanske är väl starkt. Här är ett test (av samma gamla motor) i auto motor sport där 330 har lägre testförbrukning, om än knappt. Länk
Keiser, du länkar också till ett test där BMW 330d är utrustad med den äldre 231hk motorn som inte tillverkas längre. Ska man jämföra BMW 330d mot Audi A5 3.0TDI måste man jämföra med de aktuella motorerna. Audi använder fortfarande samma motor som i testet men det gör som sagt inte BMW.

Ingen tidning, vad jag vet, har ställt den nyare 245hk motorn som 330d kommer med mot Audi's 3.0TDI motor på 240hk. Och det är bara dessa motor som är intressanta att jämföra.
Martin E
AKN
Jag har förklarat för dig väldigt utförligt och pedagosiskt med källhänvisningar varför V6 är en bättre konstruktion än I6 och dessutom rättat till dina felaktiga påståenden.
Men jag tror inte vi kommer någon vart för det verkar vara mer en prestige fråga för dig än mig. Kanske det beror på att du äger en bil med I6 motor.
Som idag anses av många anses vara en sämre konstruktion därför har den uppenbarligen övergivits till större del för den bättre och modernare V6 an.

Chri87
Denna test jag och Keiser refererar till är en tydlig källhänvisning mellan 2 jämförbara modeller, och jag hävdade att mycket riktigt att A5 an vann testet av flera olka anledningar.
Att jag visade just denna test var för att lära AKN och bevisa för honom att en V6 i Audi faktiskt slog I6 i BMW under samma förutsättningar vilket var poängen.
Som jag sagt och som AKN hävdar är fel uppvisade den inte några tendenser till som han påstod som Vibrationer Dålig chassie balans energi förluster pga av ökad roterande massa etc snarare tvärtom.
Det är väl ganska uppenbart att BMW levererar en bättre modell jfr med 2007 i utvecklingens anda precis som Audi gjorde 2007. Därför kan vi vänta oss en uppdatering av AUDI som med stor säkerhet kommer pressa BMW att bli ännu bättre.

Mvh Martin med E
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Martin, glöm inte att kolla in suzukagrå innan du beställer... oslagbar färg.
Martin E
Som en rolig information så vann Volkswagen idag de 3 översta platserna i Dakar 2010 med sina energiförlorande, vibrerande och framtunga Diesel V6 or överlägset över BMWs I6 dieslar.

Märkligt att alla 3 kom före BMW det måste varit en slump att dom kunde klara ca 900 mil.

Jag har inte sett någon källhänvisning värd namnet. Det enda du presterat är en länk där man varnat för trasiga vevlager på en M3 maskin.

Jag har förklarat vilka ytterligare förlust faktorer det finns i V6 jämfört med I6. Vi har (flera) kostaterat att tyngdpunktscentrum bör ligga längre fram i Audin.

En V6 kan vara bättre än en I6 under förutsättning att I6 maskinen inte har nått samma utvecklingsgrad (det är små skillnader det är frågan om).

Jag har ställt en rad frågor (om än ledande) till Martin E utan att få svar.

mvh/ Anders
AKN: Du får inga svar för att Martin vet inte vad han snackar om ;)
Det är så enkelt att hänvisa till hemsidor av diverse slag. Men det han i all iver glömmer bort är att granska sina källor.
Han gör det enkla, knappar in några sökord på Google's söksida och drar det han finner bland de första resultaten från sökningen här i tråden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.