|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
"Pavel du kan vara säker på at AUDI vet vad dom gör" "Så att en V6 skulle vara en sämre konstruktion kan du glömma " Martin, tror du missförstår poängen. Finns ingen optimal lösning eller rätt och fel. Klart Audi, Mercedes, BMW vet vad de gör och har en bra anledning till att konstruktionen ser ut som den gör. Det är ju inte så att Audi/Mercedes inte tänkt på att man kan bygga en RAK 6:a eller vice versa. Det handlar om olika prioriteringar. Och jag hävdar att raka 6:an är naturlig balanserad statiskt och dynamiskt på ett annan sätt än V6:an. Säger inte heller att Audis motorer vibrerar mer. Sen har såklart V6:an andra fördelar annars skulle självklart ingen använda dem. Kolla vilka större motorer och sexor som vunnit årets motor de senare åren. (tips BMW ligger bra till och VAG lyckas bra med sina nya 4-cylindriga) |
|
Martin E |
BjörnB Jag tror du missar poängen med att se en helhet och som Andreas mkt riktigt påpekar finns det inga rationella argument att välja E92 an framför A5 an. Helheten med den fina V6 an i komb med Torsen60/40 och det spänstiga chassiet gör att den slår BMW på de flesta punkter. Sedan kommer subjektiva värderingar in i bilden som snarare handlar om smak. Vet att I6 an kan ha problem med höga varvtal som vrider vevaxeln som mkt riktigt visade sig i tidiga M3/E46 or. Dessutom tar de större plats och trafiksäkerhetsmässigt sämre mm som jag nämnt tidigare. Argumentet att V6 an än I6 an är ett kvalificerad tyckande som saknar signifikans. |
|
Det låter som att Martin har bestämt sig redan ;-) ------- //Lövet |
|
|
Martin E: Vilken färg hade du tänkt på A5an? |
|
|
De vore intressant att höra vad det är som gör A5 BÄTTRE i era ögon? |
|
|
"BjörnB Jag tror du missar poängen med att se en helhet..." Du missar du att jag inte diskuterar helheten. Har inte den kompetensen då jag inte ens åkt med i en A5. Diskuterade bara principen Rak 6:a jmfrt med V6:a. Instämmer med Lövet att du redan verkar tämligen övertygad om A5:ans förträfflighet. Så bara att slå till på en A5 då. Sen får vi se om du hittar tillbaka igen som StefanL eller inte. |
|
| Jag testade båda bilarna noga innan jag slog till, A5an var underbar men av anledningarna ovan så blev det en BMW, skulle jag bara gått på utseende och grepp i blött så hade saken varit enkel men jag tittade på alla faktorer. BMW.s stereo var tex snäppet bättre. | |
|
Markus: Vad tyckte du om A5ans feedback? alltså kände du en direktkontakt mellan dig och bilen och vägen? |
|
|
Ja de tycker jag nog att jag gjorde faktiskt men i mitt fall så fick jag en större känsla när jag satte mig i BMW.n. Min första känsla i A5an var "ogud vilken vacker bil och vilket sug det var pga av den 3.0 TDi som jag testade och den kändes rakt igenom superbra och mycket bättre än den BMW 325 som jag då testat och som för övrigt är en kass bil jämfört med a5 och BMW.s 335, de gick inte att jämföra de modellerna som jag testade iaf, sen finns de säkert bra 325 också. Skillnaden var att jag kände att sätet var bekvämare i BMW.n och därför kändes väghållningen kanske något bättre men de var marginellt. Jag har väldigt svårt att säga att en var sämre än den andra och jag hade verkligen ångest när jag skulle bestämma mig eftersom bilarna i mina ögon var likvärdiga rent vägegenskapsmässigt och även motormässigt kändes de väldigt lika även om jag tycker lite bättre om ljudet i BMW.n. Visst hade audin bättre grepp på gruset men BMW var rolig :) BMw.n tycker jag är snyggare framifrån men audin defenitivt bakifrån. Interiörmässigt så är Audin snyggare i designen med mer knappar och vid växelspaken men jag tycker bmw.s ser väldigt elegant ut med sin BMWprofessinalle navigator i mitten och baksätet var som sagt för dåligt i mina ögon på audi och rätt så rymligt på BMW. Oavsett vilken bil man köper av dessa så tror ja inte man blir besviken men om man ska tänka lite mer praktiskt så tror ja BMW.n är den bästa av dem, även något mer prisvärd. Om man däremot har obegänsat med pengar, har en bil extra för då man behöver plats, inte bryr sig om att ljudnivån är någon decibel högre i högre hastigheter så är a5an alternativet som är bäst eftersom den är sett till helheten lite snyggare. Men som sagt, prestandamässigt så är det svårt att säga att en är bättre än den andra. Länk Du har säkert redan sett den. |
|
Martin E |
Markus en mkt bra sammanfattning av tråden tycker jag. Phantomsvart kommer bli mitt val. |
|
Maritin E: BMW eller audi??? :D Du kommer att bli en lyckligare människa i vilket fall;) |
|
| Rekommenderar Suzukagrå =) | |
|
Martin E, ”V6 har kortare kamaxlar och kortare avstånd mellan lagerytorna som kan göras mindre med mindre friktionsförluster som följd och dessutom kan göras lättare utan att flexa. Lägg till att V6 an har bätte värmeavlednings kapacitet. Varför tror du att en Modern F1 motor av V konfig:kan varva så hysteriskt och inte en Rak motorkonstruktion om nu friktionerna skulle vara betydande.” Fel, avståndet mellan lagerna bestäms av cylinderavståndet. En F1 motor har definitivt ingen balansaxel, här är prioriteringen hög effekt framför allt. En F1 motor är en F1 motor. Kom ihåg att det en gång fanns V12 (!) Motorer som varvade ursinnigt. ” Svar nej krafterna transferareas inte via lagrerna efter man med modern CAD teknik eliminerat vibrationer, vevaxlarna på en V6:a ka göras lättare och tillåtas ha högre varv. Vibrationer på modern V6 är inte ett problem idag. Dessutom kan motorn göras mer överkvadratisk och varvas mer och få en högre verkningsgrad.” Du kan inte ändra grundläggande fysik, balansaxeln sitter där av en anledning. V6an vibrerar inte tack vare balansaxeln vilken stjäl kraft. ” Eftersom man utnyttjar Torsen vid de kraftigare bilarna hos Audi är det mekaniskt och konstrutionsmässigt bättre att ha en längsgående konstruktion. Varför skulle vibrationerna öka ?” Vibrationerna vid tvärställning kommer av att motorns vibrationer är i riktning mot kupeutrymmet. ”En prioritering av en moderna konstruktion som kan göras kompaktare och därmed centralisera massa vilket har klara fördelar för körbarhet och ur säkerhetssynpunkt. Dessutom är kan V6 an avleda värme bättre och tillåta högre varv iom den kan göras överkvadratisk och att den roterande massan blir mindre och därmed mindre friktion.” Kompakt motor är bra men inte till priset av kompromisser. Distribuerad massa är bäst, det vet chassiedynamiker. Kompakt massa längs fram är negativt ur chassiedynamisk synpunkt. Både Audis V6 och BMWs I6 dieselmotorer är underkvadratiska, gäller också de flesta av bensinmotrerna. Kontrollera fakta. ”Alla andra motortillverkare som använder V6 framför I6 gör fel menar du vilket kanske säger mer om dig ?” :-P ”Den är en omodernare och sämre konstruktion som övergivits pga av ovannämnda fakta. BMW gör det mycket bra . Men även BMW själva som övergivit I6 i deras högprestanda M modeller och ersatt dom med V8 som enligt din version har en klart sämre konstruktion med 4 kamaxlar. Däremot trr jag I6 passar bättre med deras Diesel koncept eftersom man sällan behöver hysteriska varv och därmed kan utnyttja en längre slaglängd som inte är utrymmes krävande” Ja vad skall man säga. Skulle BMW satt dit en rak 8 menar du, suck. Klart att en V8 är ok, det är något helt annat än en V6. Hur definierar du hysteriska varv? BMWs bensinsexor klarar varv så det heter duga, vari består problemet? ”V6 har faktiskt högre verkningsgrad än I6 eftersom den tillförda mängden energi utnyttjas effektivare av ovannämnda skäl” Vilka skäl då? Att du kan ändra fysikens lagar med ett cadprogram? Haha *****Jag hoppas och tror du driver med dig själv******* mvh/ Anders |
|
Verdi |
Du tjatar om balansaxeln och fysikens lagar. Men det finns ju även andra fysiska fenomen än balansen, eller hur? Typ att vevaxlarna kan göras lättare mm. |
|
Martin E, huvud orsaken till att VW leder så överlägset, är ju att Peterhansels X3:a hade problem med kardanaxeln på en tidig etapp. BMW och VW har vel vunnet ungefär lika många etapper. Men du har rätt i att inga andra har en chans, men i ärlighetens namn är det vel ingen annan som satsar dom pengarna BMW och VW gör heller. När det gäller Audis Diesel satsning på Le Mans, så är det givetvis på ett sätt imponerande att en Diesel-bil kan vinna.Men man ska inte glömma att Audi var det enaste fabriksteamet som satsat seriöst på le Mans dom åren. Ända tills Peugeot gjorde samma för 2 år sedan, och förra året så spöade dom också Audi. När det gäller valet mellan e92 och A5, så är jag alldeles för stor BMW entusiast för att ens fundera på en A5. VD.n på mitt jobb kör en silver A5 med standard 17 tums fälgar. En rätt snygg och elegant bil, men samtidigt lite tråkig tycker jag. Skulle jag lagt dessa pengar på en lite opraktisk bil, hade jag nog skippat diesel, och tagit en beganat M3 eller Porsche 911 istället. Eller varför inte en beganat M5.a. är ju även lite praktisk. Visseligare högre driftkostnader, men roligare. |
|
|
Verdi, Visst är det bra med en lätt axel men den mesta (dynamiska) tyngden på axel består i motvikterna och dessa behövs i vilket fall. Balansaxeln ingår i den rörliga massan och väger den också (annars hade den ingen funktion). Fundera en stund varför vi inte använder V4or i stället för I4. Vissa kanske vill kalla det jag skriver hårklyveri men det bjuder jag på :-) mvh/ Anders |
|
Martin E |
Fel, avståndet mellan lagerna bestäms av cylinderavståndet. Svar Nej rätt avståndet mellan de yttre lagerbanorna är kortare på en V6 eftersom cylinderraderna är försjutna till varandra därför kan vevaxeln göras kortare lättare och mer vridstyv. Se sprängskissen Länk Läs mer om de väldokumenterade vevaxel problemen på BMW I6.Länk Du kan inte ändra grundläggande fysik, balansaxeln sitter där av en anledning. V6an vibrerar inte tack vare balansaxeln vilken stjäl kraft. Svar Kan du tänka dig att Audi V6 TDI producerar mer kraft till mindre förbrukning och utsläpp än motsvarande I6 Diesel från BMW. Vibrationerna vid tvärställning kommer av att motorns vibrationer är i riktning mot kupeutrymmet. Svar Har du mätt det själv eller är det något du som vanligt ett påstående som du tagit ut tomma intet. Ingen seriös initierad förare eller facktidning har klagat på vibrationer utan bara du som verkar slå ett slag i luften igen. Faktiskt var mercedes först med att producera den"vibrationsfria" V6 an Kompakt motor är bra men inte till priset av kompromisser. Distribuerad massa är bäst, det vet chassiedynamiker. Svar Vem påstår det eller antagligen är du igen en självutnämnd expert inom chassiedynamik tillåt mig le. Hur kommer det sig att massan i en Formelbil är centraliserad och varför är rallybilar och std bilar konstruerade på olika sätt tror du Både Audis V6 och BMWs I6 dieselmotorer är underkvadratiska, gäller också de flesta av bensinmotrerna. Kontrollera fakta. Svar men det hindrar väl inte att I6 motorn har en begränsning i att den inte kan göras för lång med dess nackdelar pga att man vill uppnå ett överkvadratiskt mått med dess fördelar. BMWs bensinsexor klarar varv så det heter duga, vari består problemet? Svar problemet beskrivs i min länk ovan, du kanske inte visste att den perfekt balanserade vevaxeln havererade i BMW I6 konstruktionen ? Klart att en V8 är ok, det är något helt annat än en V6 Svar En V6 är mer besläktad och deriverad från den vedertagna V8 konstruktionen än I6. En i övrigt mycket välfungerande och vacker skapelse BMW har tagit Notera att den har enligt dig de energislösande dubbla vanos och kamaxlar samt vevaxlar med inbyggd motbalansering finns i dessa vevaxlar. *****Jag hoppas och tror du driver med dig själv******* Nej jag försöker driva med dig till ett läge då jag genom fakta övertygar dig att I6 inte är en bättre konstruktion. Detta kommer inte vara ett skäl som kommer få mig att övertygas om att A5 V6 är givet val |
|
Martin E, Det är väl klart som korvspad att en V6 är kortare än en I6.... Du skriver: "väldokumenterade vevaxel problemen på BMW I6" och länkar till Länk där står det att det förekom vevlagerproblem på M3 motorn. Du får det till vevaxel problem.... En 90graders V6 med balansaxel har per definion mer förluster än en I6, ett faktum som du aldrig kan bortförklara. Varför inga V4or? Det om något är en kompakt motor. mvh/ Anders |
|
|
Med distribuerad vikt avser jag att det bättre om motorn sträcker sig långt in i bilen för att masscentrum skall hamna så långt bak (mot mitten) som möjligt. En koncenterad klump på/över framaxeln åstadkommer inte detta. Sitter motorn mitt i bilen, ja då är idealet en kompakt enhet. mvh/ Anders |
|
Martin E |
Du säger "Det är väl klart som korvspad att en V6 är kortare än en I6" och att "avståndet mellan lagerna bestäms av cylinderavståndet." Hur får du ihop det ? hur många sk "main bearings" har en vev i AUDI V6 resp BMW I6 och vilken vevaxel har störst roterande massa tror du V6 Länk lr BMW I6 Länk. V6 har 4 st och den längre och tyngre vevaxeln i en I6 har 7 st. Sålunda kortare och lättare axel och du kan ha mindre friktionskrävande lager utan flex i en V6. Du verkar du ha fått det om bakfoten igen. Du säger även "En 90graders V6 med balansaxel har per definion mer förluster än en I6, ett faktum som du aldrig kan bortförklara." Med mitt ovanstående fakta är det tvärtom då du på köpet måste ha längre tyngre axlar som dessutom måste dimensioneras och lagerbäras i större utsträckning för att motverka flexet i den långa ogynnsammare I6 konstruktionen. vilket bevisas att AUDI 3,0Tdi V6 faktiskt outperform BMW 3,0 T Diesel i fråga om vikt, kraft, förbrukning och utsläpp. Du säger "Med distribuerad vikt avser jag att det bättre om motorn sträcker sig långt in i bilen för att masscentrum skall hamna så långt bak (mot mitten) som möjligt. En koncenterad klump på/över framaxeln åstadkommer inte detta. Sitter motorn mitt i bilen, ja då är idealet en kompakt enhet" Då är det ideallt med en kompakt motor som i en V6 där du kan centralisera massan i större utsträckning eftersom den inte bara är kortare utan dessutom lägre än en I6 konstruktion. Med ovanstående fakta som du bortser från AKN så inser man ganska lätt att du inte har koll på vad du pratar om. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.